Web Analytics Made Easy - Statcounter

کسب موفقیت در هر کاری نیازمند بهره مندی از همفکری و همکاری دیگران است و جامعه برای نیل به موفقیت باید از خرد جمعی ملت خود بهره بگیرد که این مهم تنها با تقویت احزاب امکان پذیر است.

حزب، ابزاری برای تقویت ظرفیت های فردی با بهره گیری از خرد جمعی برای افزایش هماهنگی و بهره وری کارهاست.
احزاب از مهم ترین تشکل های فراگیر سیاسی محسوب شده که نقش بسیار مهمی در توسعه سیاسی نظام های مردم سالار دارد، در واقع احزاب حلقه وصل مردم به حاکمیت هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


عرصه جامعه همزاد با تعارض و همراهی هاست، بدیهی است نقش حزب در مواجهه با هر نوع مشکلی حتی اتفاقاتی مثل زلزله در صورت برخورداری از یک نظام سازمان یافته از قبل که قدرت تشکیلاتی داشته باشد، بهتر است.
به طور قطع می توان گفت عامل عقب ماندگی برخی کشورهای اسلامی در تاریخ معاصر نبود احزاب اسلامی است و قیام مشروطه به دلیل نبود احزاب اسلامی به ثمر نرسید زیرا مردم رنج دیده در دوران مشروطیت به رهبری روحانیون که به پا خاسته از میان آنها بودند، قیام کردند اما این قیام به دلیل نبود انسجام و تشکیلاتی که تعقیب کننده قانون اسلامی باشد به زودی به دست عوامل انگلیسی و شبکه های منظم فراماسونی و غیره منحرف شد و تحت سلطه دولت های خارجی درآمد.
نهضت سال های 1331 به رهبری آیت الله کاشانی نمونه ای از کربلاست که در آن پاک باختگانی علیه ظلم و ستم قیام کردند و همه چیز خود را حسین وار برای سرنگونی رژیم منحوس پهلوی و ایجاد حکومت اسلامی هزینه کردند، اما به دلیل نداشتن احزاب منسجم که بتواند دستاوردهای این نهضت را حفظ کند، نتیجه این خون های پاک به ثمر ننشست.
با نگاهی به متون دینی در می یابیم که اسلام هیچ منعی در مورد احزاب و حرکت های جمعی ندارد و جز در مواردی که امکان کار جمعی وجود ندارد و باید فردی انجام شود، توصیه به حرکت انفرادی ندارد.
خداوند در قرآن، حزب الله را رستگار، پیروز و غالب می داند «وَ مَنْ یَتَوَلَّ اللَّهَ وَ رَسُولَهُ وَ الَّذینَ آمَنُوا فَإِنَّ حِزْبَ اللَّهِ هُمُ الْغالِبُونَ»
اصولا دین موجب پیدایش یک نوع تشکل است یعنی پیروان هر دین در جهان نوعی تشکل را دارا هستند که آنها را با عنوان مسلمان، مسیحی و غیره از دیگر مردم جهان متمایز می کند.
پیامبر اسلام (ص) با بعثت خود در جامعه عربستان تشکلی خاص پدید آورد که افراد مومن و معتقد به اسلام گرد ایشان جمع شدند و تحت امامت ایشان در راه گسترش عقیده اسلامی بین مردم به تلاشی برنامه دار پرداختند.
گاهی مردم در انتخابات، فریب شعارهای پوپولیستی را می خورند که اگر احزاب قوی وجود داشته باشد بلافاصله با تبیین موضوع، مردم را به سمت تعقل گرایی و اندیشه ورزی هدایت می کند.
در حال حاضر در کشور ما، بخش عظیمی از مردم خود را عضو هیچ حزب و جناحی نمی دانند، علاقه‌ای به کار حزبی نشان نمی‌دهند و به این موضوع افتخار هم می‌کنند که عضو هیچ حزبی نیستند و حتی بعضی از شخصیت‌های سیاسی ما هم می‌گویند که از سوی هیچ حزبی حمایت نشدند.
این افتخار نیست و یک اشتباه بزرگ است که تصور می‌شود غیر حزبی بودن منشأ افتخار است بلکه حزبی بودن باید منشأ افتخار باشد و ورود در احزاب و شکل دادن احزاب باید انگیزه زیادی داشته باشد.
احزاب باید به صورت گسترده، قوی و مقتدر به میدان بیایند، کادرسازی کنند و افراد برجسته‌ای را برای مدیریت کشور تربیت کنند زیرا نبود احزاب قوی با کارکردهای حزبی هزینه های بسیاری را به کشور وارد کرده است.
بدیهی است برای استفاده از خرد جمعی و ظرفیت مردم در اداره مملکت باید احزاب قوی که کارکرد حزبی دارد، تقویت شود.
**خبرنگار ایرنا در بیرجند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۵۵۳۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، دبیرخانه برنامه ملی آبادایران در راستای اقدامات خود برای ترویج فرهنگ وقف فناورانه و افزایش مشارکت مردمی در رونق اقتصاد دانش‌بنیان و همچنین در راستای هم‌­افزایی با نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت کشور و استفاده از ظرفیت سامانه‌های تامین­ مالی جمعی خیریه بخش خصوصی، اقدام به عقد توافق­‌نامه با کمیته امداد امام خمینی (ره) و سه شرکت دانش بنیان و فناور فعال در این زمینه کرده ­است.


مراسم اعطای این توافق‌نامه‌ها با حضور حبیب ­الله آسوده، معاون توسعه مشارکت­‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی (ره)، حمیدرضا شکری، دستیار معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری، عبدالمجید مرشدی، مدیرکل دفتر تامین­ مالی و توسعه سرمایه­ گذاری معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری و همچنین سه شرکت قاصدک سامانه، مجمع ترنم صبح ­سپید عام­ المنفعه و بنیاد جهادی مهرالرضا (ع) عام ­المنفعه در محل معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری برگزار شد.

حمیدرضا شکری دستیار مردمی‌سازی معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست­ جمهوری در ابتدای این نشست، گفت: رویکردی که از ابتدای دولت سیزدهم در دستور کار معاونت علمی قرار گرفت، مسئله «نوآوری فراگیر» بود و هدف از این رویکرد انتقال توانمندی ­های زیست بوم فناوری از طرق مختلف به جامعه است.

شکری ادامه داد: از سال ۱۳۹۲ که قانون حمایت از شرکت ­های دانش‌­بنیان کلید خورد تا به امروز جهش قابل توجهی را در رشد شرکت­های دانش‌­بنیان، فناور و خلاق پیش رو داشته ­ایم. از ۵۵ شرکت دانش‌­بنیان به ۱۰ هزار شرکت دانش‌­بنیان رسیده ­ایم و پس از شش سال حمایت از شرکت­‌های خلاق امروز شاهد فعالیت بیش از دو هزار شرکت خلاق هستیم و چیزی حدود ۱۲ هزار شرکت فناور در کشور مشغول فعالیت هستند که البته به تمام این موارد می‌­توان توانمندی نخبگان را هم اضافه کرد.

وی افزود:  برنامه ملی آبادیران، اساسا با یک چنین دغدغه ­ای (بهره­ گیری از توانمندی­‌های زیست بوم علم و فناوری برای محرومیت ­زدایی) کلید خورد و در این راستا سامانه تامین ­مالی جمعی آبادیران سال گذشته ایجاد و امسال با رویکرد جامع تری وارد میدان شده ­است و طی آن می­ کوشیم تا عرصه را برای جمع ­آوری کمک ­های مردمی در بستری مجازی و آنلاین فراهم کنیم.

شکری در ادامه بیان کرد: نهاد‌های متولی آبادانی و پیشرفت، گروه ­های جهادی و مردمی هم می­ توانند در این سامانه تعریف پروژه کنند و معاونت علمی به این پروژه‌ها اعتبار بخشی کرده و بستر لازم جهت کمک دانش‌بنیان­‌ها به رفع نیازمندی ­های مناطق کمتر برخوردار را فراهم می ­کند.

مدیر برنامه ملی آبادیران درباره این توافقنامه توضیح داد:  در توافق­نامه ­ای که امروز با کمیته امداد امام­ خمینی (ره) امضا کردیم، مقرر شد تا این نهاد در کنار معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری از آن دست طرح ­هایی که در راستای ماموریت­ هایش قرار می ­گیرد، حمایت کند.

شکری در خصوص قابلیت ­های این سامانه تامین­ مالی گفت: این سامانه، متصل به سامانه‌های تامین ­مالی جمعی شرکت ­های دانش‌بنیان است و زمینه را برای به کارگیری توانمندی­‌های دانش‌­بنیان به حل مسائل اقشار کمتر برخوردار و مناطق محروم و همچنین تحقق شعار سال که همان جلب مشارکت مردم در حل مسائل کشور است، تسهیل می‌­کند.

در ادامه این نشست، عبدالمجید مرشدی، مدیر کل دفتر تامین ­مالی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری  گفت: اکنون پس از دو دهه از عمر زیست ­بوم فناوری و نوآوری وقت آن رسیده ­است تا ماحصل این دو دهه تلاش خود را در عرصه اقتصاد و تولید ناخالص ملی عرضه کند.

مرشدی ادامه داد: سکو‌های تامین­ مالی از جمله اقداماتی است که می­‌تواند زمینه این اثرگذاری را تسهیل کند.

وی افزود: از رهگذر اقداماتی که در برنامه ملی آبادیران رقم خورد، فرهنگ­سازی خوبی در حال انجام است و می­ تواند به مثابه الگو و مدلی در دیگر عرصه تسری یابد و طرح ­ها وارد بحث­‌های پلتفرمی­ شود و مردم بتوانند در حل مسائل کلان کشور مشارکت کنند.

حبیب‌الله آسوده، معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره)، در ادامه این نشست بر جایگاه  زیست بوم علم و فناوری در حل مسائل کلان کشور تاکید کرد و با ارجاع به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر معظم انقلاب اسلامی در یکی، دو سال گذشته بر دانش‌­بنیان کردن کسب و کار‌ها تاکید بسیار داشته و شاهد این امر، محوریت شعار سال در سال­‌های گذشته است.

وی  ایجاد ارزش، مشارکت مردم و دانش‌بنیان شدن اقتصاد را سه ضلع اساسی توافق­نامه تامین ­مالی دانست و افزود: محصول این توافق­نامه بی‌شک آبادی ایران و کاهش فقر و نابرابری ­ها است.

معاون مشارکت مردمی کمیته امداد امام ­خمینی (ره) در پایان به دو رویکرد کمیته امداد امام­ خمینی در عملیاتی کردن این توافق­نامه اشاره کرد و گفت: پای­ کار آوردن مشارکت مردم و ترویج فرهنگ زکات مسئله ما است که می­ کوشیم تا با همت مردم و پشتیبانی معاونت علمی این مهم را به انجام برسانیم.

آسوده اضافه کرد: توافق با سامانه‌های تامین ­مالی جمعی محدود به این سه شرکت نبوده و سامانه‌هایی که تمایل به همکاری با سامانه تامین مالی جمعی آبادیران دارند، می‌توانند با دبیرخانه برنامه ملی آبادیران تعامل کنند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • سامانه تامین مالی جمعی آبادیران عرصه‌ای برای جلب مشارکت مردم و تحقق شعار سال
  • دانشجویان آمریکا نمی‌خواهند شریک ظلم اسرائیلی‌ها باشند
  • شوراهای اسلامی نماد خرد جمعی و وحدت هستند
  • تقویت قطب‌های فکری و فرهنگی توسط دفتر تبلیغات اسلامی
  • اعلام همبستگی جمعی از دانشجویان ایرانی با دانشجویان آمریکایی
  • توافقاتی بر سر حرکتی جمعی برای برون رفت از وضعیت کنونی در غزه
  • برپایی نمایشگاه خوشنویسی جمعی از هنرمندان افغانستانی و ایرانی در قم
  • جلسات محسن رضایی با احزاب و جریان‌های انقلاب
  • نقاط قوت و ضعف مجلس یازدهم/ «نظارت» در مجلس آینده تقویت شود
  • شورا‌ها نماد تجلی خرد جمعی هستند