Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@07:15:26 GMT

کمبود پزشک رادیولوژی چالش جدی استان مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۰۱۸۷

کمبود پزشک رادیولوژی چالش جدی استان مرکزی

به گزارش ایرنا، استان مرکزی با جمعیتی حدود یک میلیون و 429 هزار نفر فقط 17 پزشک رادیولوژیست در 12 شهرستان تابعه دارد و این درحالی است که این استان علاوه بر جمعیت خود خدمات درمانی را به استان های مجاور نیز ارایه می دهد و در زمینه اقدامات تشخیصی رادیولوژی چالش هایی ایجاد می کند.
با وجود اجرای ارتقای سلامت در دولت یازدهم و قرار بر ادامه این برنامه مهم در دولت دوازدهم، هنوز مردم استان مرکزی از برخی کمبودهای خدمات درمانی رنج می برند و نیاز است که تامین نیروی انسانی رادیولوژیست در برنامه های سلامت به صورت جدی برای این خطه دیده شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


رادیولوژی روش تشخیصی پیشرفته است که در پزشکی امروز کاربرد فراوان دارد و در برخی موارد کمبود پزشکان رادیولوژیست در استان سبب شده که طیفی از بیماران برای این اقدامات تشخیصی به استان های همجوار مراجعه کرده و هزینه و رنج زیادی را متحمل شوند.
رادیوگرافی با تنظیم شرایط الکتریکی تابش پرتو و قرار دادن فیلمی در مسیر خروج با استفاده از وسایل فرعی از حالات سلامت و یا وجود اختلال در قسمتی از بدن مدرک مطمئنی در اختیار پزشک معالج قرار می دهد،عکس از ریه، عکس های رنگی با کنتراست از اعضای داخلی بدن، بررسی های ساده و سریع از شکم، مری، معده، روده، کلیه ها، لوزه سوم، سنگ های کلیه و تشخیص شکستگی ها از مهمترین کاربردهای رادیولوژی محسوب می شود.
یکی از مراجعان به مراکز درمانی اراک به ایرنا گفت: مراجعه و گرفتن نوبت پذیرش برای رادیولوژی در اراک به سختی میسر است و وقت زیادی را می گیرد، ضمن آنکه رادیولوژی در بسیاری موارد خدمات آنی است و کسی که دچار درد یا شکستگی شده توجیهی ندارد که برای دو هفته بعد نوبت دهی شود.
طاهره اسلام نژاد افزود: شلوغی مراکز درمانی رادیولوژی در اراک به درد و رنج مردم افزوده و در بسیاری موارد با مراجعه به این مراکز گفته می شود به دلیل نبود پزشک پاسخ دهی نیز با تاخیر انجام می شود چرا که باید نمونه های انجام شده برای پاسخ نزد پزشک دیگری برده شود.
مرتضی فیض آبادی یکی از مراجعان به مرکز درمانی استان مرکزی که مشکل سنگ کلیه دارد گفت: خدمات رادیولوژی به صورت مستمر برای جلوگیری از آسیب بیشتر کلیه ها ضروریست اما همواره در فرایند درمان و دریافت نوبت و اقدام تشخیصی با مشکل مواجه ام.
وی با اعتراض از کمبود پزشک مربوطه گفت: تامین نشدن نیروی متخصص انگیزه کار را کاهش داده و در برخی موارد با انجام خدمات درمانی بی کفیت، نارضایتی مردم افزایش پیدا می کند.
مادر بارداری که به علت شکستن مچ دست در صف انتظار یکی از مراکز درمانی اراک نشسته بود، نیز گفت: با شرایط جسمی نامناسب با کمک یکی از بستگان از سد نوبت دهی برای رادیولوژی گذشتم و تا لحظاتی دیگر نوبتم می شود.
کارگر واحد تولید رنگ نیز گفت: ریه هایم به علت استنشاق بوی رنگ ملتهب شده و پزشک معالج دستور گرفتن عکس رنگی را داده اما برای تهیه این عکس با مشکلات عدیده مواجه شده ام و برایم قابل قبول نیست که استان مرکزی با داشتن پزشکان متخصص و فوق تخصص و مراکز درمانی مطلوب چرا در زمینه رادیولوژی ضعیف است و خدمات مناسبی ندارد.
محمد نریمانی که با سرفه های شدید صحبت می کرد، افزود: کمبود پزشک رادیولوژی در مراکز دولتی حاد است و باید مسئولان برای رفع این معضل چاره اندیشی کنند.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 17 رادیولوژیست که چهار نفر از آنان عضو هیات علمی هستند در مراکز درمانی استان خدمات درمانی ارایه می کنند.
دکترحسین سرمدیان افزود: مراکز درمانی استان مرکزی با کمبود 6 پزشک رادیولوژی مواجه است که با تامین این تعداد، نیازهای درمانی با سه نوبت کاری رفع خواهد شد.
وی اظهار کرد: درحال حاضر سه رادیولوژیست به مجموعه نیروهای متخصص استان اضافه شده ولی 2 نفر از رادیولوژیست های موجود به مرخصی خواهند رفت.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در شهرستان های فراهان وتفرش به صورت مشترک٬ دلیجان٬ کمیجان و نیز اراک کمبود نیرو متخصص در این حوزه وجود دارد.
وی یکی از دلایل حجم بالای مراجعان به مراکز درمانی دولتی را تمایل مردم به دریافت خدمات از بخش دولتی به علت تعرفه پایین عنوان کرد.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: شهرستان اراک در تجهیزات ام آر آی و سی تی اسکن کمبود ندارد ولی در آشتیان و محلات به صورت قطب این تجهیزات مورد نیاز است.
دکترسرمدیان افزود: در سند ۱۴۰۴ برای توسعه تجهیزات پزشکی در بخش گرافی دیجیتال سه دستگاه، سونو گرافی ۲ دستگاه و ام آری آی 2 دستگاه مورد نیاز است.
وی اظهار کرد: تخصیص اعتبار برای ردیف بودجه بهبود تجهیزات پزشکی پایین است و به طور متوسط هرسال هشت میلیارد ریال اعتبار در نظر گرفته می شود.
معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: اعتبارات بخش تجهیزات پزشکی ناکافی است و بخش زیادی از تجهیزات با کمک خیران و هیات امنا تامین شده است.
دکتر سرمدیان افزود: استان مرکزی در ارایه خدمات رادیولوژی در بین استان های همجوار جایگاه 16 تا 18 را دارد و بخش خصوصی، به بیماران سایر استان ها نیز خدمات درمانی ارایه می کند.
کارشناس رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: 15 مرکز خصوصی و 6 مرکز دولتی در کلانشهر اراک خدمات رادیولوژی به مراجعان ارایه می کنند.
علی حسین آبادی افزود: در شهرستان های استان نیز خمین 2 نفر، محلات و دلیجان 2 نفر، ساوه پنج نفر و آشتیان، تفرش، کمیجان و فرمهین نیز 2 نفر رادیولوژیست در مراکزدرمانی دولتی و خصوصی ارایه خدمت دارند.
کارشناس رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در خواست های استان از وزارت بهداشت و درمان برای تامین نیروی انسانی به شکل محدود انجام می شود که جوابگوی نیاز نیست.
حسین آبادی افزود: هر سال استان مرکزی به 10 نفر پزشک رادیولوژیست نیاز دارد و در طول سال های اخیر 3 نفر نیرو جذب این حوزه شده است.
وی اظهار کرد: کمبود پزشک رادیولوژیست به معضل جدی مردم استان تبدیل شده و در نوبت گیری برخی مراجعان تا یک ماه نیز در صف نوبت قرار دارند.
کارشناس رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: برخی همکاران نیز به علت زمان بر بودن فرآیند رادیوگرافی و نیز کم بودن تعرفه از انجام وظیفه شانه خالی می کنند و حاضر به رفع مشکلات بیماران نیستند.
حسین آبادی افزود: باید مشکلات کمبود پزشک رادیولوژیست در استان با ایجاد حس رقابت در بین متخصصان رفع شود و مردم با انتخاب پزشک متخصص، خدمات با کیفیتی را دریافت کنند.
وی اظهار کرد: کمبود تعداد پزشکان رادیولوژی به ویژه در شهرستان ها مردم را مجبور به انتخاب و استفاده از تخصص افرادی کرده که دراین حوزه به صورت انحصاری فعالیت درمانی دارند.
کارشناس رادیولوژی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حوزه تجهیزات رادیولوژی امکانات استان مطلوب است و امسال 2 دستگاه ام آر آی در بیمارستان های قدس و سینا اراک نصب و ظرف یک ماه آینده یک دستگاه در بیمارستان امیرالمومنین (ع) اراک راه اندازی خواهد شد.
حسین آبادی افزود: بازسازی دستگاه رادیولوژی بیمارستان های امیرکبیر و آیت الله خوانساری در صورت تامین اعتبار در دستور کار دانشگاه علوم پزشکی قرار دارد.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی با تاکید بر ناکافی بودن پزشک متخصص رادیولوژی در استان گفت: کمبود نیرو در مراکز دولتی به کاهش کیفیت خدمات منجر شده و با افزایش نرخ های جدید معضلات استان در این حوزه پررنگ شده است.
دکتر بابک عدلی افزود: تعرفه جدید رادیولوژی به صورت رسمی ابلاغ نشده و برخی از مراکز ارایه دهنده خدمات با نپذیرفتن دفترچه بیمه و محاسبه به نرخ آزاد، نارضایتی مردم را به وجود آورده اند.
وی اظهار کرد: مراکز درمانی باید تعرفه رادیولوژی فعلی را تا ابلاغ رسمی اعمال کنند و از ارایه خدمات با نرخ غیرمصوب خودداری کنند.
مدیر درمان تامین اجتماعی استان مرکزی گفت: تحقق نیافتن درآمدها در مراکز درمانی دولتی موجب افت کیفیت خدمات به بیماران می شود که این امر نیز ناشی از پایین بودن برخی تعرفه ها است.
20 بیمارستان فعال بخش درمانی استان مرکزی وجود دارد که 15 واحد بیمارستانی در حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و 2 بیمارستان خصوصی در اراک و یک بیمارستان خصوصی در ساوه فعالیت دارد.
6991/ 6013/خبرنگار: معصومه ابراهیمی***انتشاردهنده:مژگان حیدری

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۰۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس: حذفی و پنالتی!

به گزارش ورزش سه پرسپولیس در شرایطی به اراک سفر خواهد کرد که به احتمال زیاد علیرضا بیرانوند همراه تیمش نخواهد بود.
بیرو که از دوشنبه در تمرینات پرسپولیس حاضر شده دوره توانبخشی را آغاز کرده تا  مچ دست آسیب دیده اش را بعد از حدود سه هفته در گچ ماندن تقویت کند.از آنجایی که بیرانوند هنوز تمرینات دروازه بانی‌اش را آغاز نکرده به احتمال قوی به اراک سفر نخواهد کرد و برای دیدار با سپاهان آماده می شود.
در چنین شرایطی امیرضا رفیعی 22 ساله فرصت این را دارد  تا برای چهارمین مسابقه متوالی و پنجمین بار در این فصل در ترکیب اصلی تیمش به میدان برود.
رفیعی تاکنون چهار بازی برای پرسپولیس انجام داده که هر چهار مسابقه در لیگ برتر و سه تای آن در شهرستان بوده و البته در تمام آنها موفق به ثبت کلین شیت شده است.این بار اما او در جام حذفی چالشی متفاوت را تجربه خواهد کرد که یک اشتباه منجر به حذف تیم خواهد شد و می تواند هر آنچه رشته را به یکباره پنبه کند اما چنانچه از این میدان سربلند بیرون بیاید به مقبولیت و محبوبیتش نزد هواداران خواهد افزود.

در عین حال حضور در مسابقه جام حذفی یک چالش دیگر هم برای او به دنبال خواهد داشت و اینکه شاید بازی به پنالتی کشیده شود که در این صورت  باید دید او در ضربات پنالتی هم جسارت و مهارت لازم برای برنده کردن تیمش را خواهد داشت یا در این بخش غیبت بیرانوند به چشم می آید.
از سوسی دیگر این بازی برای رفیعی می تواند یک اتفاق ویژه دیگر هم به همراه داشته باشد و آن رویارویی با احمد گوهری است؛ دروازه بانی که سال گذشته یک فصل تمام کنارش تمرین کرد و بعد از او دروازه‌بان سوم بود اما حالا گلر اصلی ایرالکو به حساب می آید.آنها در طول یک سال حضور کنار هم ارتباط بسیار خوبی با یکدیگر داشتند و احتمالا در اراک رویارویی صمیمانه و گرمی با هم خواهند داشت.

دیگر خبرها

  • چالش متفاوت برای گلر پرسپولیس: حذفی و پنالتی!
  • زمان ارائه خدمات درمانی به زوار حسینی در مرز شلمچه اعلام شد
  • طب ایرانی می تواند زمینه توریسم درمانی به کشور باشد
  • جذب پرستاران در مراکز درمانی اولویت وزارت بهداشت
  • ناپایداری آب شرب در سرزمین آب‌ها/ تغییرات اقلیمی از عوامل چالش کمبود منابع پایدار آب در لرستان
  • افزایش ۳۰ درصدی خدمات روانپزشکی بیمارستان ابن سینا
  • ظرفیت بالای مرکزی در زمینه پزشکی و تجهیزات درمانی
  • قم کمبود پزشک متخصص و عمومی دارد
  • ارائه خدمات درمانی رایگان به مناسبت هفته سلامت
  • افزایش نگرانی‌ها از کمبود متخصص بیهوشی