Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@06:15:19 GMT

آتش غفلت و بی احتیاطی بر جان منابع طبیعی قزوین

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۰۲۴۰

آتش غفلت و بی احتیاطی بر جان منابع طبیعی قزوین

به گزارش ایرنا، هرساله به دلیل بی توجهی برخی هموطنان نسبت به رعایت نکات ایمنی بخش قابل توجهی از اراضی ارزشمند ملی طعمه حریق شده و در آتش می سوزند.
گاهی اوقات وسعت این آتش سوزی ها به قدری زیاد است که صدها نفر برای اطفای آن بسیج می شوند و ساعت ها طول می کشد تا بتوان آتش را کنترل و خاموش کرد، مانند حریقی که ماه جاری به جان بخشی از اراضی ملی در طارم سفلی قزوین افتاد و اطفای آن بیش از یک روز زمان برد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


گفته می شود بخش عمده این آتش سوزی های سریالی مربوط به عامل انسانی هستند بنابراین جای خالی فرهنگ سازی به عنوان مولفه اصلی در پیشگیری از وقوع این حوادث خود را بیشتر نشان می دهد چرا که نقش آموزش و فرهنگ سازی جوامع بومی و محلی در پیشگیری از آتش سوزی منابع طبیعی بسیار موثر است.

** 69 فقره آتش سوزی در 339 هکتار از اراضی ملی در قزوین طی سال جاری/ عمده حریق ها عامل انسانی داشته اند
جانشین فرمانده یگان حفاظت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: متاسفانه به دلیل سهل انگاری و بی احتیاطی برخی از مردم بومی، دامداران، گردشگران، کوهپیمایان و شکارچیان غیر مجاز هر ساله شاهد حریق و آتش سوزی جنگل ها و مراتع که بخشی از ثروت های خدادای ما به شمار می روند،هستیم.
محمد علی نجفی رشوندی افزود: اراضی منابع طبیعی به دلیل برخوردار بودن از پوشش های گیاهی مناسب از ظرفیت های ارزشمندی به شمار می روند و با وجود اهمیت بسیار بالای این بافت خاص طبیعی اما همواره شاهد تهدید این منابع از سوی برخی افراد و تخریب بخشی از آنها هستیم.
وی اظهار کرد: براساس برآوردها 95 درصد عامل آتش سوزی ها در عرصه های منابع طبیعی استان قزوین ناشی از کم توجهی و سهل انگاری افراد و گروه های بومی و گردشگری در رعایت اصول ایمنی است.
رشوندی در ادامه یادآور شد: از ابتدای سال جاری تاکنون 339هکتار از مراتع و جنگل های استان قزوین در قالب 69 فقره آتش سوزی در عرصه های طبیعی استان در حریق سوخته اند که میزان خسارت های مربوط به آنها بالا و غیرقابل جبران است.
به گفته وی عمده این آتش سوزی ها عامل انسانی داشته اند و به دلیل غفلت و بی احتیاطی برخی مردم بوقوع پیوسته اند.
وی در ادامه آتش زدن باقی مانده بقایای گیاهی در مزارع و باغ های استان پس از برداشت محصول را یکی از علت های اصلی آتش سوزی مراتع قزوین برشمرد و گفت: براساس ماده 45 قانون جنگل ها و مراتع کشور این اقدام جرم محسوب می شود.

**کمبود اعتبار سدی بر راه مقابله با آتش سوزی در اراضی ملی
رشوندی به کمبود تخصیص اعتبارات در خصوص تهیه تجهزات و نیروی انسانی لازم برای مقابله با حوادث و آتش سوزی ها در سطح مراتع اشاره کرد و گفت: درصورت تامین اعتبار و تهیه تجهیزات لازم در این خصوص در مواقع خطر آتش سوزی به موقع آتش مهار شده و شاهد کاهش خسارت در این اراضی خواهیم بود.
این مسئول با بیان اینکه نیازمند فرهنگ سازی در بین جوامع بومی و محلی، دامداران و کشاورزان و گردشگران برای حفاظت از منابع طبیعی هستیم و در این خصوص نیازمند یاری رسانه ها هستیم، اظهار امیدواری کرد با پیگیری مسئولان استانی و کشوری اعتبار مربوط به حفظ و نگهداری از اراضی ملی افزایش یابد.

**40 درصد آتش سوزی ها در اراضی ملی استان قزوین عمدی هستند
معاون پایش و سلامت اداره کل حفاظت محیط زیست قزوین نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: وقوع آتش سوزی در مراتع و جنگل های کشور از جمله استان در فصل گرما یکی از مهم ترین معضلات حوزه محیط زیست و منابع طبیعی است.
عبدالحسین مظفری در مورد علت وقوع حریق در مراتع اظهار کرد: به دلیل آتش افروزی و بی تفاوتی نسبت به اطفای ان از سوی کشاورزان و دامداران و گردشگران شاهد گسترده شدن آتش و غیرقابل کنترل شدن آن می شویم.
وی با تاکید بر لزوم فرهنگ سازی در بین شهروندان برای حفاظت از منابع طبیعی، اظهار کرد: در مراتع سرعت حرکت حریق بسیار بالا است چون هنگام وقوع آتش‌سوزی با کوچک ترین باد در سطح مراتع، هکتارها مرتع طعمه حریق می‌شود.
به گفته وی چندین عامل در این موضوع اثرگذار است ولی 95 درصد آتش سوزی‌ها عامل انسانی دارند و نزدیک به 60 درصد این وقایع سهوی هستند و حدود 40 درصد نیز عمدی هستند که عاملان این موارد در صورت شناسایی به محاکم قضایی معرفی می‌شوند.
وی ادامه داد: با آغاز فصل تابستان و ایام تعطیلات و افزایش مسافرت و گردشگری، مناطق مرتعی به شدت در معرض خطر آتش سوزی قرار می گیرند.
این مسئول ادامه داد: متاسفانه در سال جاری شاهد افزایش حریق در سطح مراتع، جنگل و اراضی زراعی استان قزوین بوده ایم و تدبیری برای توقف این روند باید پیدا کنیم.
معاون پایش و سلامت اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قزوین یادآور شد: سوزاندن پس‌چر مزارع (بقایای گیاهی به جا مانده در مزرعه) توسط کشاورزان را یکی از عوامل وقوع آتش سوزی‌های گسترده است.

**انتقال آتش به منابع طبیعی با سوزاندن بقایای محصولات در زمین های کشاورزی
مظفری افزود: در مورد ممنوعیت سوزاندن پس‌چر مزارع بارها تاکید شده است ولی با توجه به برداشت محصول برای کشت دوم، پس چر مزارع سوزانده می شوند که به علت همجواری با مراتع عرصه‌های بسیاری را دچار حریق می‌کند و باعث بروز خسارت های بالا می شود.
این مسئول تصریح کرد: سوزاندن بقایای محصولات کشاورزی یکی از چالش‌های عمده ای است که با وجود تذکرهای بسیار به کشاورزان هنوز شاهد آن هستیم و این مساله هر ساله باعث بروز خسارت‌های زیادی به منابع طبیعی می شود.
وی تاکید کرد: مقابله با آتش سوزی اراضی ملی همکاری و همیاری مردم را می طلبد و لازم است در این زمینه فرهنگ سازی از سوی رسانه ها انجام شود تا خسارت کمتری به طبیعت و منابع طبیعی وارد شود.
60 درصد اراضی استان قزوین را منابع طبیعی تشکیل می دهند.
853 هزارهکتار از اراضی منابع طبیعی استان قزوین را مراتع تشکیل می دهند.
همچنین از اراضی منابع طبیعی استان قزوین 29 هزار هکتار بیابان و 28 هزار هکتار منطقه رویش گاهی است.
استان قزوین همچنین دارای 2 ذخیره گاه مرتعی و 10 ذخیره گاه جنگلی است که حفظ و نگهداری از آنها برعهده اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری است.
7390*3013
خبرنگار: گیتی سیمیاری**انتشار دهنده: رضا اولادی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۰۲۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، سعید جاویدبخت افزود: در راستای اجرای تبصره یک ماده ۵۵، ۱۳۰ هزار مترمربع معادل ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام که با دیوار سنگی محصور و در آنها غرس نهال با هدف تصرف، صورت گرفته بود، رفع تصرف و به اراضی ملی برگردانده شد.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری افزود: نیرو‌های یگان حفاظت به صورت شبانه روزی و در همه شهرستان‌های استان به حراست از عرصه‌ها و جلوگیری از تخریب و تصرف می‌پردازند. فرمانده یگان حفاظت منابع طبیعی و آبخیزداری استان نیز گفت: در راه حفاظت از منابع طبیعی و انفال با هیچ فردی تعارف نداریم و به صورت شبانه روزی مشغول حراست از عرصه‌ها هستیم.  سرهنگ ابراهیم جانی نسب افزود: هم استانی‌ها می‌توانند در صورت مشاهده هر گونه تخریب و تصرف اراضی ملی به سامانه‌های تلفنی ۱۳۹ و ۱۵۰۴ گزارش دهند.

دیگر خبرها

  • رفع تصرف ۳۰۰ هکتار از عرصه‌های طبیعی کرمانشاه
  • هشدار در مورد احتمال آتش سوزی جنگل‌ها در مازندران
  • رفع تصرف ۱۰ هکتار از اراضی ملی شهرستان جیرفت
  • هشدار آتش سوزی در جنگل های مازندران
  • سمنان پیشرو کشور در تثبیت مالکیت اراضی ملی و منابع طبیعی است
  • رفع تصرف اراضی ملی در شهرستان قائم شهر
  • آزادسازی ۳ هکتار از اراضی ملی ساری
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی در شهرستان چرام
  • تخریب دیوار سنگی در چرام برای رفع تصرف اراضی ملی
  • رفع تصرف ۱۳ هکتار از اراضی ملی چرام