Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@14:50:42 GMT

رايحه هاي شادي بخش در عطرها

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۰۸۳۳

رايحه هاي شادي بخش در عطرها

خبرگزاري آريا -

رايحه مرکبات نوعي داروي ضدافسردگي است که منشا طبيعي دارد
عطرها بوهاي مختلفي دارند و ممکن است شما در خريدن آنها گيج کند. در اين مقاله با هفت رايحه شادي آفرين که در طبيعت وجود دارند آشنا مي‌شويم.
شادي چه بويي دارد؟ آيا مي توان حال خوش و رضايت را داخل يک بطري ريخت و در موقع نياز استفاده کرد؟ علم ثابت کرده است که چيزي به اسم رايحه شادي آفرين وجود دارد يعني رايحه‌هايي وجود دارند که بلافاصله حال شما را بهتر مي‌کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين رايحه‌ها معمولا در طبيعت وجود دارند و در عطرها هم مورد استفاده قرار مي‌گيرند. هرچند حس بويايي هر شخص الگوي خاص خود را دارد اما رايحه‌هايي وجود دارند که تقريبا روي همه انسان ها اثر مشابهي دارند و يک رايحه شادي آفرين شمرده مي‌شوند. در اين مقاله با هفت رايحه شادي آفرين که در طبيعت وجود دارند آشنا مي شويم.
عطرها نه تنها قدرت اين را دارند که خاطره‌ها را براي شما تداعي و زنده کنند بلکه در ايجاد حس‌هاي خاص هم موثر هستند. تصور کنيد شيک و آماده در راه رفتن به محل کار خود هستيد و يک ماشين زباله پر از کنار شما عبور مي‌کند، اين اتفاق ناخووشايند با بوي نامطبوعي که دارد مي‌تواند به راحتي روز شما را خراب کند. در مقابل يک رايحه خوب و دلنشين اثر معکوس دارد و مي‌تواند مدت طولاني شما را شاد و سرزنده نگه دارد. اما يک رايحه شادي آفرين چه ويژگي‌هايي دارد و کدام عطرها و بوهاي طبيعي هستند که اين خاصيت را در خود دارند؟ اگر اين مواد طبيعي را بشناسيد مي‌توانيد با تغيير در سبک زندگي و جايگزين کردن اين رايحه‌ها زندگي شادتري داشته باشيد.
رايحه مرکبات
ميوه‌هايي که در شاخه مرکبات دسته بندي مي‌شوند مثل پرتقال، ليمو، گرپ فروت و نارنگي همگي يک بخش مشترک در رايحه خود دارند که اين نوت در صنعت عطرسازي به عنوان نوت مرکبات شناخته مي‌شود. تجربه ثابت کرده است که اين رايحه در بيشتر مردم احساس خوب و شادي ايجاد مي‌کند و به همين دليل است که عطرهايي که داراي اين نوت هستند هر سال پرفروش و محبوب هستند. کارشناسان عطر معتقدند رايحه مرکبات نوعي داروي ضدافسردگي است که منشا طبيعي دارد. مولکول‌هاي اين رايحه هنگام استشمام مستقيما به بخشي از مغز مي روند که وظيفه کنترل استرس و عصبي بودن را به عهده دارد و به اين طريق باعث شادي فرد مي شود. پس اگر از گرفتگي و کم حوصلگي روزانه رنج مي‌بريد عطري انتخاب کنيد که حاوي رايحه شادي آفرين مرکبات مثل نوت ليمو يا پرتقال در خود باشد.
رايحه شادي آفرين کاج
در مطالعه‌اي که در دانشگاه کيوتوي ژاپن صورت گرفته است ثابت شده است که استفاده از عطر و رايحه کاج مي‌تواند شاد آفرين باشد. اين مساله ريشه در علاقه بشر به طبيعت و سنت‌ها و رسوم انسان‌ها دارد. مثلا در کشورهاي غربي درخت کاج و رايحه آن هميشه يادآور کريسمس و شب عيد مسيحيان است و يا در کشور ژاپن يادآور سنت قديمي “شين رين يوکو” يا قدم زدن در جنگل است. از طرف ديگر همه انسان‌ها علاقمند به طبيعت هستند و تداعي فضاي جنگل‌هاي پر از درخت براي بيشتر افراد شادي آفرين و جذاب است به همين دليل رايحه کاج به احتمال زياد اثر مثبتي روي روحيه شما خواهد داشت.
رايحه گل ياس
گل ياس علاوه بر اين که يک گل زيبا و دوست داشتني است در زمان‌هاي دور در رايحه‌درماني کاربرد داشته است و به عنوان درمان براي افسردگي به کار مي‌رفته است. اکنون نيز علم ثابت کرده است که رايحه گل ياس يک رايحه شادي آفرين است و نه تنها باعث از بين رفتن افسردگي مي‌شود بلکه شما را هوشيارتر و پرانرژي‌تر هم مي‌کند و بلافاصله احساس بهتري به شما مي‌دهد. اگر شما هم جزو افردي هستيد که صبح شنبه حوصله رفتن به سر کار نداريد و احساس خستگي کاذب بر شما غلبه مي کند يک عطر ملايم حاوي رايحه گل ياس تهيه و استفاده کنيد.
رايحه وانيل
رايحه تند وانيل همه را به ياد شيريني و کيک و روزهاي خوش کودکي مي‌اندازد اما اين تصادفي نيست بلکه علم هم اثر شادي بخش رايحه وانيل را ثابت کرده است. در مطالعه‌اي که در مرکز بين المللي عطر و طعم International Flavors and Fragrance انجام شده است ثابت شد که رايحه وانيل بيشترين اثر شادي آفريني و آرام بخشي را در ميان رايحه ها دارد و در اين ميان رتبه اول را دارا هست. شايد در مورد بقيه رايحه‌ها اين مورد کمي سليقه اي باشد اما در مورد وانيل اثري همگاني دارد و تقريبا همه انسان‌ها رايحه وانيل را دلنشين و شادي بخش مي شناسند.
رايحه اسطوخودوس
اسطوخودوس يا لاوندر از گياهان شناخته شده‌اي است که اثر شادي بخشي آن بسيار قوي‌تر و موثرتر از هر نوع رايحه طبيعي ديگر است. در مطالعه اي که در دانشگاه ميامي انجام شد مشخص شد که بوييدن اسطوخودوس اثر ويژه‌اي روي بهبود حال عمومي فرد دارد و باعث احساس آرامش مي‌شود. حتي مشخص شد بوييدن اين رايحه باعث هوشياري بيشتر مي‌شود و توانايي و سرعت افراد را در حل مسائل رياضي افزايش مي‌دهد. پس اگر مي‌خواهيد تمام روز پرانرژي، آرام، شاد و متمرکز باشيد اين رايحه طبيعي را در برنامه روزانه و عطرهاي مورد استفاده خود بگنجانيد.
رايحه قهوه
استشمام بوي قهوه در صبح مي‌تواند از دلپذيرترين رايحه‌ها باشد اما ثابت شده است که رايحه قهوه انرژي را افزايش مي‌دهد و باعث از بين رفتن حالت خواب آلودگي در فرد مي‌شود يعني تقريبا مشابه اثري که نوشيدن قهوه دارد اما ملايم‌تر و بدون عوارض جانبي. پس اگر مي‌خواهيد حس خواب آلودگي صبحگاهي خود را از بين ببريد رايحه قهوه را در عطرهاي خود استفاده کنيد و روزي پرانرژي و شاد را آغاز کنيد.
بوي چمن تازه زده شده
دانشمندان ثابت کرده‌اند بويي که از چمن‌هاي تازه کوتاه شده استشمام مي‌شود يک ماده شيميايي است که گياه چمن هنگام احساس خطر از خود آزاد مي‌کند و در واقع نشانه استرس گياه است. اما در مطالعه‌اي که در دانشگاه کوئينزلند استراليا انجام شد مشخص شد که اين هورمون استرس گياهي روي مغز شما اثر معکوس دارد و هورمون استرس انساني را کنترل کرده و باعث آرام تر شدن شما مي شود. اين مساله مي تواند تا حدي ريشه رواني هم داشته باشد چون بوي چمن تازه کوتاه شده يادآور خاطرات شيرين کودکي و بازي هاي اين دوران در محيط هاي باز است و افرادي که چنين خاطراتي از دوره کودکي خود دارند اثر شادي بخش اين رايحه را بيشتر احساس مي کنند.
منبع : redmag.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۰۸۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ببینید | رئال مادرید و کوروش یغمایی؛ شادی جود بلینگام با آهنگ «گل یخ»

265 33

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898636

دیگر خبرها

  • نگاه تمدن آفرین در عرصه معماری و شهرسازی و بازآفرینی لازم است
  • تاکید بر ضرورت تداوم هوشیاری و آمادگی مرکز فرماندهی عملیات ارتش
  • فرمانده کل ارتش: وعده صادق جلوه زیبایی از وحدت ارتش، سپاه و وزارت دفاع بود
  • نگاه مطالبه‌گر در حوزه فرهنگ و هنر تحول‌ آفرین است
  • (ویدیو) ضرغامی: هر دولتی مردم را شاد کند موفق است
  • خدمت به خاندان اهل بیت علیهما السلام عزت آفرین است
  • جوانانی که بانی شادی می‌شوند
  • ببینید | رئال مادرید و کوروش یغمایی؛ شادی جود بلینگام با آهنگ «گل یخ»
  • دانشگاه آزاد با ارائه راهکارهای تحول‌آفرین به حل مسائل استان کمک کند
  • عوامل بحران‌آفرین معرفی شوند