Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شریان»
2024-04-25@14:32:03 GMT

4 شهر بدون خودروی جهان را بشناسید

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۱۸۴۲

سابقه حمل و نقل موتوری در دنیا به بیش از یک قرن می رسد و اگرچه این نوع از حمل و نقل مزایای خود را دارد، اما بسیاری از شهرهای دنیا متوجه آثار منفی آن شده اند.

به گزارش شریان نیوز، به نقل از انتخاب، در مقاله worldatlas آمده است که برخی از این اثرات منفی شامل آلودگی هوا، ترافیک و افزایش بیش از حد جمعیت باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به همین دلیل است که در برخی کشورهای دنیا، رانندگان به پرداخت مالیات خودرو و یا حتی ممنوعیت تردد در محدوده شهر مجبور می شوند.

نمونه هایی از شهرهای بدون خودرو

براساس این تعریف، یک شهر بدون اتومبیل و وسیله نقلیه، جمعیتی را نشان می دهد که از طریق پیاده روی، دوچرخه سواری یا وسایل حمل و نقل عمومی رفت و آمد می کنند. این در حالی است که برخی شهرهای بزرگ در آفریقا، آسیا و اروپا هرگز اتومبیل را مجاز نکرده اند؛ چرا که طراحی خیابان ها و معابر آن ها، مدت ها قبل از پدید آمدن وسایل نقلیه، کم عرض و غیر قابل عبور برای خودروها بوده است.

برای داشتن یک شهر بدون خودرو، شهرداری های مختلف در نقاط گوناگون دنیا از تکنیک های مختلف برای جلوگیری از استفاده از اتومبیل استفاده می کنند؛ از قبیل اخذ جریمه ها و مجوزهای بسیار گران برای استفاده از اتومبیل.

در اینجا نمونه هایی از شهرهای بدون اتومبیل در دنیا معرفی شده اند:

ونیز، ایتالیا

عبور و مرور در این شهر متکی به استفاده از قایق و یا دوچرخه است. شبکه های جاده ای کم عرض در این شهر، قبل از اختراع اتومبیل شکل گرفته اند. ونیز بزرگ ترین شهر بدون ماشین در قاره اروپا است. ۴۰۰ پل ارتباطی، ۱۱۸ جزیره کوچک این شهر را به هم متصل می کند. ونیز به خاطر شکل عجیب و همچنین تعدد آثار تاریخی، هنری و معماری در لیست میراث جهانی یونسکو نیز قرار گرفته که همین امر موجب شده سالانه میلیونها نفر(بیست میلیون به طور تخمینی) از سرتاسر جهان برای دیدن این شهر زیبا به ایتالیا سفر کنند.

جزیره ماکیناک، میشیگان

از اواخر قرن نوزدهم، جزیره ماکیناک به خاطر بسیاری از رویدادهای فرهنگی، پیشینه تاریخی، زیبایی های معماری و امکانات تفریحی، دارای جذابیت های گردشگری بوده است. این جزیره به عنوان یک نشانه ملی تاریخی شناخته شده است، جزیره تمام انواع حمل و نقل موتوری را در سال 1898 ممنوع اعلام کرد. به جز وسایل نقلیه خدماتی و اورژانس و همچنین وسایل نقلیه ضد برف در زمستان.

جزیره لامو، کنیا

درست مثل شهرهای قدیم دیگر که قبل از کشف وسایل نقلیه ساخته شده اند، لاموی کنیا که در یونسکو نیز ثبت تاریخی شده، دارای خیابان های کوچک و خیالی با هیچ نشانه ای از یک ماشین است. دولت کنیا حمل و نقل موتوری را در جزیره ممنوع کرد، و مردم از دوچرخه برای رفت و آمد استفاده می کنند. اکثر خیابان های لامو آنقدر باریک است که شاید تنها یک ماشین بتواند از آنها عبور کند.

جتهورن، هلند

بعضی اوقات "ونیز کوچک" نامیده می شود، Giethoorn یک منطقه جذاب در هلند است. به غیر از کانال های آن، شباهت دیگری با ونیز دارد یعنی فاقد اتومبیل است. تا به امروز، Giethoorn فقط توسط قایق قابل دسترسی است و یکی از معروف ترین نمونه هایی از شهرهای جهان است که قبل از اتومبیل ساخته شده اند.

افرادی که در شهرهای بدون خودرو زندگی می کنند، به مزایای فراوانی که از آن لذت می برند، تاکید دارند. بعنوان مثال، کاهش وابستگی به فرآورده های نفتی باعث کاهش انتشار گازهای گلخانه ای می شود. عدم وجود اتومبیل نیز آلودگی صوتی، حوادث خودرو و تراکم ترافیک را کاهش می دهد. شهروندان این شهرها از محیط های سالم با فضاهای تمیز و گسترده که می توانند به طور کامل استفاده شوند، لذت می برند.

جام جم آنلاین

مطالب مرتبط از ارسطوی «پایتخت» تا همایون شجریان و نوید محمدزاده در یک قاب+عکس
گردشگران خارجی مبهوت زیباترین مسجد رنگی جهان
8 راه عجیب کاهش وزن و لاغری
شهر اسرار آمیزی که با سحر و جادو به وجود آمد! + عکس
هتل آغشته به خون، ترسناک‌ترین مهمانخانه دنیا! + عکس

منبع: شریان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۱۸۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است

به گزارش خبرگزاری صداوسیما «علی اکبر محرابیان» در مراسم افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در جنوب شرق کشور سریلانکا که با حضور رؤسای جمهور ایران و سریلانکا برگزار شد، گفت: بر اساس اعلام کمیسیون بین‌المللی سد‌های بزرگ، ایران جزو ۴ کشور نخست دنیا در سد‌های درحال ساخت و نوآوری در سدسازی است و بر اساس اعلام کمیسیون بین المللی آبیاری و زهکشی ایران پنجمین کشور جهان از لحاظ وسعت شبکه‌های مدرن آبیاری و زهکشی است.

وزیر نیرو افزود: در سال‌های گذشته ایران در عرصه تولید تجهیزات و قطعات مورد نیاز تصفیه‌خانه‌های آب و فاضلاب موفق شده است بیش از ۹۵ درصد نیاز‌های خود را از داخل کشور تامین کند و هم اکنون بیش از ۲۰۰ سد بزرگ و ۶۰۰ سد کوچک با حجم مخزن حدود ۶۰ میلیارد مترمکعب و حدود ۲.۵ میلیون هکتار شبکه آبیاری و زهکشی مدرن و صد‌ها تصفیه‌خانه آب و فاضلاب در کشور ایران ساخته شده است.

محرابیان بیان کرد: با توجه به ظرفیت فنی و مهندسی کشور در صدور خدمات فنی و مهندسی در بخش آب و برق و فاضلاب ایران توانسته است در سال‌های گذشته ۵۰ پروژه بزرگ آب و برق را در ۲۰ کشور جهان یا به اتمام برساند و یا در حال اجرا داشته باشد.

وی در همین رابطه اظهار داشت: به عنوان نمونه از جمله پروژه‌هایی که با توان مهندسان ایرانی در کشور تاجیکستان به بهره‌برداری رسیده است، می‌توان به سد و نیروگاه سنگ توده اشاره کرد و نیز در حال حاضر پروژه سد راغون که یکی از بزرگ‌ترین طرح‌های عمرانی جهان در کشور تاجیکستان با ارتفاع ۳۳۵ متر و ظرفیت ذخیره ۱۴ میلیارد متر مکعب است، توسط مشاوران و پیمانکاران بین‌المللی از جمله شرکت‌های ایرانی در حال ساخت است.

محرابیان در ارتباط با توان مهندسی ایران در صنعت برق نیز بیان کرد: در بخش برق بر اساس آمار‌های آژانس بین‌المللی انرژی ایران در حوزه تولید برق حرارتی جزو ۱۰ کشور اول جهان است و در بخش نیروگاه‌های برق آبی نیز به همت متخصصان داخلی، ایران جزو کشور‌های برتر جهان شناخته می‌شود.

وزیر نیرو در ادامه با تاکید بر اینکه می‌توان عرصه‌های فنی و اقتصادی را به عنوان انگیزه‌ای برای توسعه صلح و دوستی بین کشور‌ها و ملت‌ها قلمداد کرد، ادامه داد: در نتیجه رویکرد مثبت دولت‌ها در عرصه بین‌الملل و همکاری آنها در حوزه‌های فنی و مهندسی می‌توانیم به توسعه صلح و دوستی در جهان دست پیدا کنیم.

وی با اشاره به افتتاح پروژه چند منظوره اومااویا در کشور سریلانکا گفت: امروز در کشور سریلانگا گرد هم آمده‌ایم تا یکی از دستاورد‌های مهم اقتصادی و فنی مشترک بین دو کشور را که با توان و تخصص مهندسان ایرانی اجرایی شد، به صورت رسمی به بهره برداری برسانیم.

محرابیان در همین خصوص گفت: طرح چند منظوره اوما اویا که توسط شرکت ایرانی فراب احداث شده است هم اکنون با همت متخصصان دو کشور و توجه ویژه دولتمردان کشور سریلانکا آماده بهره برداری است، یک پروژه پیچیده بود که از جمله اهداف احداث آن می‌توان به تولید ۱۲۰ مگاوات برق، احداث دو سد با کاربرد انتقال میان حوضه‌ای آب، تامین آب شرب بخشی از مردم و تامین آب برای ۵ هزار هکتار زمین کشاورزی اشاره کرد.

وزیر نیرو ادامه داد: طی دوره ساخت این سد و نیروگاه برای بیش از ۱۷۰۰ نفر از مردم خوب و مهربان کشور سریلانکا به صورت مستقیم اشتغالزایی شد و در کنار آن در عملیات ساخت این پروژه رکورد‌های ویژه‌ای در زمینه حفر تونلها، نصب عمیق‌ترین نیروگاه برق آبی در عمق ۷۰۰ متری زمین و تعبیه شفت ۶۱۸ متری و نیز احداث تونل عمودی برای هدایت آب روی توربین‌ها اشاره کرد.

محرابیان افزود: هر کدام از این اقدامات اگر جزو نخستین‌ها در جهان نباشد، به طور قطع درعرصه فنی و اجرایی در زمره پروژه‌های عظیم و برجسته جهان قرار می‌گیرد.

وزیر نیرو در بخش پایانی سخنان خود با قدردانی از زحمات متخصصان ایرانی و سریلانکایی به منظور تحقق این عملیات پیچیده، اظهار داشت: اجرای موفق پروژه چند منظوره اومااویا می‌تواند مقدمه‌ای برای توسعه همکاری‌های ایران و سریلانکا در سایر پروژه‌های مشابه دیگر باشد.

وزیر نیرو گفت: لازم می‌دانم از مواضع مثبت و به حق دولت سریلانکا درباره تهاجم رژیم اشغالگر و کودک‌کش صهیونیستی به غزه و حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در دمشق تشکر و قدردانی ویژه کنم.

دیگر خبرها

  • سردار فدوی: اسرائیل را مضحکه دنیا کردیم
  • رمان جدید اکبر والایی چاپ شد/«بر فراز کشتزار» در بازار نشر
  • ایران جزو چهار کشور نخست دنیا در حوزه سدسازی است
  • وضعیت خودروهای لوکس در نمایندگی های اتومبیل دبی بعد از فروکش کردن سیل بی سابقه (عکس)
  • اسحاق جهانگیری: گفتم حاضر نیستم زن و بچه‌ام را سوار پیکان کنم /در جلسه با نمایندگان و حدادعادل گفتم اجازه نمی دهم تولید ال ۹۰ را متوقف کنید
  • رنو پی کی ۴۰۰ میلیون شد / انفجار قیمت خودروی نوستالژیک!
  • شهرهایی که درختان را اولویت قرار دادند
  • تصویر عجیب از مردی که زمانی همه زنان دنیا عاشقش بودند!
  • هزینه‌های سرسام‌آور تولید اتومبیل‌های فرمول یک
  • عکس| دست نیافتنی ترین تیم های جهان را بشناسید