Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، کهگیلویه و بویراحمد از معدود استان‌های کشور است که بیش از 312 هزار هکتار منطقه حفاظت‌شده و پارک ملی دارد.
پارک ملی و منطقه حفاظت شده دنا مهمترین منطقه حفاظتی استان است که با وسعتی معادل 93 هزار و 660 هکتار دارای 155 گونه جانوری پرنده، 24 گونه جانوری پستاندار، 20 گونه آبزی و 39 خزنده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


منطقه حفاظت شده خاییز در شهرستان کهگیلویه و هم مرز با شهرستان بهبهان در استان خوزستان با مساحتی افزون بر 33 هزار و 385 هکتار در سال 77 توسط شورای عالی حفاظت محیط زیست در ردیف مناطق حفاظت شده کشور قرار گرفت.
منطقه حفاظت شده خاییز یکی از مناطق با طبیعت گرمسیری کهگیلویه و بویراحمد است که از مهم‌ترین زیستگاه‌های کل و بز وحشی استان محسوب می‌شود.
منطقه حفاظت شده کوه خامی، با مساحت 25 هزار و 671 هزار هکتار در 30 کیلومتری در شمال شرق دوگنبدان مرکز شهرستان گچساران در استان کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است
منطقه حفاظت شده کوه دیل با مساحت 10374 هکتار در شهرستان گچساران آب و هوای معتدل کوهستانی دارد.
این منطقه با پوشش گیاهی مناسب دارای گونه‌های جانوری مانند بز و پازن، قوچ و میش، خرس قهوه‌ای، پلنگ، سمور سنگی، گرگ، خرگوش، گراز، کبک، تیهو، جغد و بحری است.
منطقه حفاظت شده تنگ سولک به وسعت 2 هزار و 428 هکتار به عنوان منطقه حفاظت شده جنگلی تنگ سولک در شهرستان بهمئی و در ضلع جنوب غربی استان کهگیلویه وبویر احمد قرار دارد.
منطقه حفاظت شده کوه سیوک نرم آب با قابلیت های ارزشمند گیاهی و جانوری و وجود چشم‌اندازهای طبیعی با 12 هزار و 858 هکتار وسعت در شهرستان دنا قرار دارد.
کهگیلویه و بویراحمد با حدود 16 هزار کیلومتر مربع وسعت و 713 هزار نفر جمعیت، یک درصد جمعیت و وسعت ایران را در اختیار دارد.
سید اسدالله هاشمی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مطالعات طرح جامع در منطقه دنا به پایان رسیده و در دنای شرقی نیز رو به اتمام است.
وی بیان کرد: مطالعات به زودی درمنطقه‌ی خاییز، خامی، کوه سرخ، دیل، تنگ سولک و سیوک به زودی نیز آغاز می‌شود.
وی افزود: تفکیک مناطق گردشگری، شکار ممنوع، شناسایی مناطق امن، جلوگیری از تعرض انسانی به مناطق ممنوعه و کاهش اثرات پیرامونی روستا‌های مجاور این مناطق از اهداف طرح مدیرت جامع مراقبت از مناطق حفاظت شده‌ی استان است.
وی بیان کرد: با تصویب طرحی در یک دوره‌ی پنج ساله از گونه‌ی خرس حمایت خواهد شد.
خبرنگار: حسین خدمتی ** انتشار دهنده:حسینعلی راشکی
7531/8005

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۲۶۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل

روابط عمومی اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مازندران ساری اعلام کرد: و بر اساس وظیفه ذاتی نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی انجام چهار فقره تبصره ذیل ماده ۵۵ به مساحت تقریبی ۷۰۰ متر مربع از ید متجاوزین خارج و اعاده به وضع سابق گردید این ماموریت با حضور سرجنگلبان و نیرو‌های یگان حفاظت منابع طبیعی واحد بابلکنار و نیرو‌های حفاظت شرکت آذرود انجام شد.

هموطنان می‌توانند در صورت مشاهده وقوع هرگونه تخلف در حوزه منابع طبیعی از قبیل قطع و حمل چوب آلات جنگلی، برداشت و حمل گیاهان مرتعی، برداشت و حمل محمولات فرعی جنگلی (چلم، خزه، سرخس و...) تصرف و تخریب اراضی ملی و حریق در عرصه‌های جنگلی و مرتعی را با شماره‌های ۲۴ ساعته امداد جنگل و مرتع ۱۵۰۴ و ۱۳۹ در میان بگذارند.

باشگاه خبرنگاران جوان مازندران ساری

دیگر خبرها

  • دستگیری شکارچی بی رحم حیات وحش در تنگ هفت خرم‌آباد
  • عرصه مناسبی برای دفع پسماند در چهارمحال و بختیاری وجود ندارد
  • آزاد سازی اراضی ملی در منطقه بابلکنار شهرستان بابل
  • شکارچی کل وحشی در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • شکارچی «کل وحشی» در کامیاران به ۷۵۰ میلیون ریال جریمه شد
  • مشاهده پلنگ در منطقۀ سبزکوه
  • تصاویری از گشت و گذار پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه
  • مشاهده پلنگ درسبزکوه چهارمحال و بختیاری
  • شکارچی غیرمجاز در سبزوار قبل از شکار دستگیر شد
  • رهاسازی ۶ جوجه جغد انبار در منطقه مارون کهگیلویه و بویراحمد