Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: رئیس مرکز اسنادو کتابخانه ملی مازندران گفت: خارج شدن اسناد ارزشمند پنهان شده در صندوقچه‌های قدیمی و اهدا به این مرکز و یا اجازه تصویربرداری از این اسناد کمک شایانی به پژوهشگران در حوزه های مختلف فرهنگی، تاریخی و ... می کند.

رضاشکیبایی، رئیس مرکز اسنادو کتابخانه ملی مازندران در نمایشگاه کتاب ساری درخصوص نحوه جمع آوری و نگهداری اسناد ملی، به خبرنگار شبستان گفت: هر کشوری دارای پیشینه تاریخی و فرهنگی متفاوتی با جوامع دیگر است و نگهداری آثار و اسناد مکتوب، داشته‌های ملی و بومی و انتقال آن به آیندگان، جایگاه والایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی با بیان اینکه گذشته از یک ثانیه قبل شروع می شود و مرکز اسنادو کتابخانه ملی مطابق وظیفه آثار و اسنادی که درقالب عکس، فیلم، مکتوبه است را جمع آوری، ضدعفونی، مرمت، سازماندهی و فهرست نویسی می کند، افزود: بخش آرشیو شفاهی این مرکز با پیشکسوت ها و کسانیکه در یک حرفه خاص تبحر داشتندو دارند، مصاحبه می کند و با ضبط این گفتگوها بخشی از اسناد جمع آوری می شود که متاسفانه در مازندران به جهت نوپا بودن این مرکز هنوز امکاناتی برای این کار وجود ندارد.

 

شکیبایی ادامه داد: اسناد دودسته اند یا منشاء دولتی یا منشاء شخصی دارند که اسناد دولتی طبق قانون به دراختیار این مرکزقرار می گیرند و آنچه دست مردم است یا مرکز اسنادملی خریداری می کند یا شخص به این مرکز اهدا می کند که در هر چند شیوه بیان شده مقصد استفاده بهینه آیندگان از این اسنادملی است.

 

وی با بیان اینکه جمع‌آوری اسناد مکتوب از گذشته سبب استفاده بهینه نسل حاضر برای پژوهش‌ها می شود، خاطرنشان کرد: خانواده‌های مازندرانی اسناد مکتوب نسل‌های گذشته را در پستوی خانه‌ها جمع‌آوری نکنند و در این مرکز ودیعه بگذارند تا میراث‌داران آینده بتوانند از آنها بهره کافی را ببرند.

 

شکیبایی با تاکید براینکه هر سندی که در اختیار شخص یا اشخاصی باشد به بهترین شکل در طبقه و دسته خاص در بخش آرشیوملی نگهداری می‌شود، گفت: خارج شدن اسناد ارزشمند پنهان شده در صندوقچه‌های قدیمی و اهدا به مرکز اسنادملی و یا اجازه تصویربرداری از این اسناد کمک شایانی به پژوهشگران در حوزه های مختلف فرهنگی، تاریخی، اجتماعی و ... می کند.

پایان پیام/286

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۴۱۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

راه اندازی خانه بهداشت کارگری در مبارکه

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، مرکزاصفهان؛ خانم بختیار خلج مشاور وزیر در امور بانوان و خانواده وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این آئین گفت: این مرکز ۵۱مین خانه بهداشت افتتاح شده در یکسال اخیر و درمجموع ۵۲۳ امین مرکز در استان است که با هدف ارتقاء سطح فرهنگ، بهداشت و ایمنی جامعه کارگری راه اندازی شد.

دیگر خبرها

  • جمع‌آوری ۱۵۰ سگ بدون صاحب از سطح نصیرشهر
  • اهدای زندگی دوباره به ۴ بیماربا اهدای عضو در مشهد
  • نجات جان چند بیمار با اعضای بدن کارمند پست
  • حیات دوباره ۵ بیمار با اهدای اعضای جوان مرگ مغزی در مشهد
  • اهدای عضو دانش‌آموز اهل لالی به ۳ بیمار جان دوباره بخشید
  • راه اندازی خانه بهداشت کارگری در مبارکه
  • خانه پیرمردی که بعد ۵۱ سال سند دار شد
  • آغاز دور جدید اکتشافات چین در نیمه پنهان ماه
  • اهدای اسناد مالکیت منازل و اراضی مردم قشم بعد از 50 سال
  • بارش‌های بهاری میهمان استان قزوین