Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خرداد»
2024-03-29@15:42:14 GMT

سناریوی سعودی نفت 200 دلا‌ری

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۶۸۲۴

خرداد:روزنامه دنیای اقتصاد در بررسی 45 ساله از افت و خیز قیمت طلای سیاه، نوشت: نگاهی به تاریخ 45 ساله نفت نشان می‌دهد ریسک‌های ژئوپلیتیک از جمله تحریم نفتی غرب توسط اعراب، جنگ ایران و عراق، جنگ خلیج فارس و... همواره موجب جهش‌های ناگهانی قیمت نفت شده‌اند.
سناریوی سعودی نفت 200 دلا‌ریدر ادامه این گزارش می خوانیم: اکنون نیز افزایش تنش‌ها بین ایران و عربستان می‌تواند به سوخت جدیدی برای جهش قیمت طلای سیاه تبدیل شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

روزانه حدود 19 میلیون بشکه نفت خام از تنگه هرمز عبور می‌کند که عرضه آن می‌تواند با افزایش تنش‌ها میان تهران و ریاض متوقف شود؛ امری که به عقیده کارشناسان ممکن است بهای نفت را حتی تا 200 دلار بر بشکه نیز برساند.
این روزها شاهد رشد شدید قیمت نفت و عبور آن از مرز 64 دلار هستیم؛ رشدی که با اهرم ریسک‌های ژئوپلیتیک رخ داده و درصورت تداوم می‌تواند نفت را به سطوح قیمتی بسیار بالاتری نیز سوق دهد. برخی سناریوها با درنظر گرفتن افزایش اختلافات بین ایران و عربستان و بسته شدن تنگه هرمز به دنبال آن، عبور نفت از مرز 200 دلار را نیز محتمل دانسته‌اند. نگاهی به تاریخ 45 ساله طلای سیاه نشان می‌دهد که هیچ‌گاه نتوانسته نسبت به بحران‌های سیاسی و منطقه‌ای بی‌تفاوت باشد. بنابر این در حال حاضر نیز برآوردها از رشد شدید قیمت نفت نمی‌تواند چندان از واقعیت به دور باشد. در واقع زمانی که بحران‌ در کشورهای مصرف‌کننده رخ دهد، نگرانی از کاهش تقاضا قیمت‌ها را به سمت پایین هل می‌دهد و هرگاه بحران در کشورهای تولیدکننده نفت اتفاق افتد، قیمت نفت از ترس کمبود عرضه رو به رشد می‌گذارد. نفت گاهی حتی پا را فراتر گذاشته و خود عامل وقوع درگیری و تقابل‌های نظامی بوده است.
** نفت 200 دلاری در راه است؟یکی از مهم‌ترین‌ عوامل رسیدن نفت به بیش از 64 دلار بر بشکه نگرانی از درگیری‌های ژئوپلیتیک است که عربستان در مرکز همه این ریسک‌ها قرار دارد. از سویی افزایش اختلافات داخلی عربستان که در عزل‌ها و دستگیری‌های اخیر مقامات این کشور نمود یافته، موجب نگرانی از فروپاشی ساختار قدرت در این کشور و سقوط حکومت آل‌سعود شده و از سوی دیگر تهدیدها و ‌ادعاهای عربستان نسبت به ایران، نگرانی از شروع جنگ دیگری در خاورمیانه را به دنبال داشته است. حمله موشکی حوثی‌های یمن به خاک عربستان از سوی مقامات سعودی به ایران نسبت داده شده و از این رو احتمال افزایش درگیری بین دو کشور افزایش یافته است. هر دو این عوامل بر بهای نفت اثرگذر بوده است؛ چراکه تاریخ بارها نشان داده که نفت هیچ گاه نتوانسته به تحولات سیاسی بی‌تفاوت باشد. به خصوص تحولاتی که به کاهش عرضه یا تقاضای نفت در بازارهای جهانی بینجامد.
از این رو سایت خبری CNBC روز گذشته در تحلیلی نسبت به رسیدن بهای نفت به حدود 200 دلار با تداوم درگیری‌ها و بسته شدن تنگه هرمز خبر داد. به گزارش اداره اطلاعات انرژی آمریکا، حدود 19 میلیون بشکه یعنی معادل 20 درصد از عرضه نفتی جهان از تنگه هرمز عبور می‌کند. این تنگه که بین ایران و عمان قرار گرفته است، کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج فارس را به آبهای آزاد وصل می‌کند. با این حال تنگه هرمز در باریک‌ترین قسمت حدود 21 مایل (33.7 کیلومتر) عرض دارد، بنابراین در صورتی که آتش اختلافات بین ایران و عربستان افروخته شود، این آبراه حیاتی به‌راحتی قابل مسدود شدن است. کاهش 20درصدی عرضه جهانی نفت می‌تواند قیمت نفت را به محدوده 200 دلار در هر بشکه برساند. آن‌طور که CNBC نوشته است، عبور و مرور نفتکش‌ها از طریق این تنگه حتی بدون شلیک یک گلوله نیز می‌تواند متوقف شود؛ چراکه اگر شرکت‌های بیمه‌کننده کشتی‌ها احساس کنند که احتمال حمله به یک تانکر نفتی در منطقه وجود دارد پوشش بیمه‌ای خود را لغو می‌کنند یا نرخ بیمه کشتی‌های عبوری را به‌شکل فوق‌العاده‌ای بالا خواهند برد. در این شرایط، کشتی‌داران ممکن است تصمیم بگیرند تا فروکش کردن تنش‌ها، کشتی‌های خود را از این مسیر عبور ندهند. تاثیر بسته شدن تنگه هرمز بر اقتصاد جهانی شدید و فوری خواهد بود. در این زمینه CNBC به بحران کانال سوئز در سال 1957 که موجب حذف 10درصد از تولید نفت جهانی از بازار شد و آمریکا و اروپا را با رکود اقتصادی یک ساله مواجه کرد، اشاره می‌کند. وقوع چنین اتفاقی در تنگه هرمز در حال حاضر شاید مانند گذشته در اقتصاد کشورهای غربی اثرگذار نباشد، اما می‌تواند چین را با بحران جدی مواجه کند.تاثیر وقایع سیاسی بر نفت یا استفاده از نفت به‌عنوان یک سلاح در تحولات سیاسی داستان بسیار طولانی دارد که قدمت آن حداقل به 45 سال پیش می‌رسد.
** جنگ یوم کیپورشروع تاثیرگیری قیمت نفت از بحران‌های سیاسی به سال 1973 و جنگ بین اعراب و اسرائیل (جنگ یوم کیپور) باز‌می‌گردد. یوم کیپور که موجب «اولین بحران نفتی» شد، جنگی است که در آن اولین‌بار کشورهای نفت‌خیز از نفت به‌عنوان سلاحی برای رسیدن به مقاصد سیاسی خود استفاده کردند. به این معنا که کشورهای عربی عضو اوپک برای تحت فشار قرار دادن غرب به دلیل حمایت این کشورها از اسرائیل درجنگ یوم‌کیپور، فروش نفت به غرب را تحریم کردند. این موضوع باعث شد که قیمت نفت از 3 دلار بر بشکه به حدود 12 دلار افزایش یابد.تحریم نفتی غرب ازسوی اعراب تاثیرات مهمی بر سرنوشت دو طرف یعنی کشورهای مصرف‌کننده و تولیدکننده نفت گذاشت. این تحریم که منجر به قحطی بنزین در غرب و ایجاد شرایط اسفناکی در این کشورها به خصوص آمریکا شد، تغییر سیاست این کشورها را به دنبال داشت. بعد از اولین شوک نفتی، کشورهای واردکننده نفت دست به اقداماتی زدند که وابستگی خود به کشورهای خاورمیانه را کاهش دهند. اول اینکه آنها به کاهش مصرف انرژی و بهینه‎‌سازی سوخت بیش از قبل توجه کرده و از سویی به دنبال کشف منابع دیگر انرژی از جمله انرژی هسته‌ای رفتند. آنها همچنین ارتقای تکنولوژی تولید را در دستور کار قراردادند به‌طوری‌که تولید نفت از ذخایر پیر آمریکا و ذخایر دریایی شمال اروپا مقرون به صرفه شد. به دنبال این اقدامات تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک افزایش یافت. آنها همچنین در سال 1974 به تاسیس آژانس بین‌المللی انرژی با هدف حمایت از منافع کشورهای عضو سازمان همکاری و توسعه اقتصادی (OECD) اقدام کردند. ساخت انبارهای نفتی در این کشورها یکی از مهم‌ترین دستورات آژانس بود تا آنها را در برابر شوک‌های احتمالی مانند سال 1973 بیمه کند.
** انقلاب و جنگ ایران و عراقاما رشد قیمت نفت در فاصله سال‌های 1978 تا 1981 ادامه یافت و قیمت‌ها حدودا دو برابر شد. یعنی از حدود 15 دلار به بیش از 35 دلار رسید. ایران محور اصلی رشد بهای نفت در این سال بود. از سویی به دنبال وقوع انقلاب اسلامی در ایران، تولید نفت کشور به شدت کاهش یافت و از سوی دیگر بعد از انقلاب نیز حمله عراق به ایران موجب شده بود که تولید و صادرات نفت دو کشور به شدت با خطر مواجه شود. به دنبال این وقایع تولید نفت ایران که پیش از انقلاب به حدود 6 میلیون بشکه در روز رسیده بود، تا پایان جنگ تحمیلی در سطوح کمتر از 2.5 میلیون بشکه در روز باقی ماند. این در حالی است که تولید نفت عراق نیز به شدت تحت تاثیر جنگ قرار گرفت. تولید نفت این کشور نیز از حدود 3.5 میلیون بشکه در روز در ابتدای جنگ به کمتر از 500 هزار بشکه رسید. سپس این کشور تولید خود را در دوران جنگ به آرامی افزایش داد اما در پایان جنگ یعنی در سال 1988 تولید عراق حدود 2 میلیون بشکه در روز بود که نسبت به توان تولید این کشور بسیار کمتر بود.با این حال رشد شدید قیمت‌ها این بار به افت شدید تقاضا منجر شد و از سویی پیشرفت تکنولوژی تولید و افزایش تولید نفت کشورهای غیرعضو اوپک، موجب شد که رشد تولید قیمت‌ها پایدار نباشد و با وجود کاهش تولید نفت از سوی دو عضو بزرگ اوپک، قیمت‌ها در سراشیبی سقوط قرار بگیرد.
** نفت سلاح نظامی عربستاندر حالی که کشورهای تولیدکننده نفت به شدت از افت قیمت‌ها آسیب دیده بودند، عربستان به اقدامی دست زد که فشار بر بازار نفت را بیش از پیش کرد. این کشور که تا آن زمان نقش تولیدکننده نوسانی را به عهده داشت، در دسامبر 1985 اعلام کرد که دیگر حاضر نیست برای نجات بازار تولیدات خود را کاهش دهد و به دنبال حفظ سهم خود در بازار نفت است. با افزایش مازاد عرضه در بازار نفت، افت قیمت‌ها شتاب بیشتری گرفت و در سال 6891به حدود 14دلار بر بشکه رسید. برخی تحلیلگران بر این باورند که این اقدام عربستان با هماهنگی آمریکا دو هدف مهم را دنبال می‌کرد. این کشورها از سویی قصد داشتند با کاهش بیشتر قیمت نفت فشار بر ایران را که در جنگ با عراق بود، بیشتر کنند و موجب شکسته شدن مقاومت کشورمان شوند. از سویی نیز با این اقدام فشار بر شوروی که به شدت به درآمدهای نفتی وابسته بود را افزایش داد و زمینه فروپاشی این کشور را فراهم کنند. سقوط شوروی و تجزیه این کشور، این گمانه‌ها را بیشتر تقویت می‌کند.
** جنگ خلیججنگ خلیج به‌عنوان یکی دیگر از وقایع سیاسی که بر بهای نفت اثرگذار بود در تاریخ ثبت شده است. صدام حسین، رئیس‌جمهور عراق به دلیل مشکلات مالی بعد از جنگ با ایران، خواهان حمایت مالی کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس بود. از سویی خواهان بخشیدن بخشی از طلب این کشورها بود و از سوی دیگر خواهان کاهش تولید آنها و افزایش قیمت نفت شده بود. با مقاومت این کشورها به خصوص کویت، در آگوست 1990 عراق به این کشور حمله کرد. این جنگ تا فوریه 1991 و تا زمان دخالت کشورهای غربی ادامه یافت. آسیب شدید چاه‌های نفتی کویت در طول جنگ، موجب شد که تولید نفت این کشور به شدت کاهش یابد. کویت پیش از جنگ حدود دو میلیون بشکه در روز نفت تولید می‌کرد و در طول جنگ تولیداتش به صفر رسید. تولید نفت این کشور تا سال 1994 به سطح پیش از جنگ بازنگشت. از سویی با شروع دور شدیدی از تحریم‌ها علیه عراق از جمله برنامه نفت در برابر غذا، با نوسان شدید مواجه شد و تا پایان حکومت صدام حسین نتوانست به سطح قبل از جنگ بازگردد. جنگ خلیج‌فارس موجب شد که بهای نفت حدود 25 درصد رشد کند و از 18 دلار به 23 دلار برسد.
** دومین جنگ خلیج‌فارسمدت کوتاهی بعد از وقوع حملات تروریستی 11 سپتامبر، آمریکا با هدف نابودی طالبان به افغانستان حمله کرد. بعد از آن نیز این کشور، عراق را به حمایت از گروه‌های تروریستی القاعده و طالبان متهم و به خاک این کشور حمله کرد و موجب وقوع جنگ دوم خلیج فارس شد. به دنبال آن تولید نفت عراق به شدت کاهش یافت و به صفر نزدیک شد. هرچند دولت جدید عراق در مدت کوتاهی اقدام به افزایش تولید این کشور کرد، با این حال حمله آمریکا دور جدیدی از رشد قیمت نفت در بازارهای جهانی را رقم زد. رشد قیمتی که تا سال 2008 و وقوع بحران اقتصاد جهانی ادامه یافت.رشد شدید تقاضا در اقتصاد‌های نوظهور در کنار کاهش عرضه به دلیل اعتصاب در ونزوئلا و کاهش تولید در نیجریه به دلیل مشکلات داخلی این کشور موجب شد که عرضه نفت از تقاضا پیشی گرفته و بهای نفت که در ژانویه 2008 به حدود 96 دلار بر بشکه رسیده بود، در ژوئن سال 2008 به بیش از 140 دلار بر بشکه برسد. در این میان درگیری‌های دیگری چون، جنگ رژیم اسرائیل و لبنان در سال 2006 و افزایش تنش‌ها بین رژیم اسرائیل و ایران در اوایل سال 2008 در رشد قیمت نفت بی‌تاثیر نبودند. با این حال وقوع بحران اقتصاد جهانی موجب شد در اواخر سال 2008 بهای نفت به کمتر از 40 دلار بر بشکه برسد.
** بهار عربی و تحریم نفتی ایرانرشد شدید تقاضا در اقتصادهای نوظهور اجازه نداد که افت قیمت نفت در سال 2008 ادامه دار شود و بهای نفت خیلی سریع در مسیر بازیابی قرار گرفت. در این میان وقوع بهار عربی در برخی کشورهای تولیدکننده نفت و تحریم نفتی ایران به سرعت رشد بهای نفت افزود. وقوع بهار عربی موجب شد که عرضه جهانی نفت تا حدودی کاهش یابد. به‌طور مثال تولید نفت لیبی که در دولت معمر قذافی یعنی تا ژانویه سال 2011 حدود 1.62میلیون بشکه در روز بود به دنبال بهار عربی در میانه‌های این سال به صفر رسید. هرچند دولت جدید به سرعت تولیدات خود را افزایش داد، اما تولید نفت این کشور هیچ‌گاه به سطح پیش از بهار عربی نرسید. تولید نفت لیبی اوایل سال 2012 به حدود 1.4میلیون بشکه در روز رسید و تا میانه‌های سال 2013 در همین سطح به تولید ادامه داد. تولید نفت سوریه نیز در این سال‌ها به دنبال افزایش تنش‌های داخلی از حدود 400 هزار بشکه در روز به کمتر از 50 هزار بشکه رسید. همزمان با کاهش تولید نفت در لیبی، آمریکا و اتحادیه اروپا در میانه‌های سال 2011 تحریم‌های شدیدی را علیه ایران اعمال کردند که به کاهش تولید نفت کشورمان منجر شد. تولید نفت ایران به دلیل توقف خرید کشورهای اروپایی، کاهش واردات کشورهای آسیایی و مشکلات نقل و انتقال پولی از ژانویه 2012 شروع به کاهش کرد و از حدود3.7میلیون بشکه در روز در پایان این سال به حدود 2.7 میلیون بشکه در روز رسید. این عوامل در کنار هم بهای نفت را در سال 2011 به بیش از 100 دلار بر بشکه رساند.
** ظهور داعشهرچند کاهش تولید نفت ایران و لیبی از بخش مهمی از عرضه جهانی نفت کاسته بود، با این حال رشد شدید تولید نفت در آمریکا با وقوع انقلاب شیل و کاهش رشد تقاضا به دلیل ضعف اقتصادی در چین موجب شد که عرضه جهانی نفت از تقاضا پیشی بگیرد. با این حال ریسک‌های ژئوپلیتیک مانع از افت قیمت نفت می‌شد. ماجرا به ظهور پدیده‌ای به نام داعش در سال 2013 باز می‌گشت. نگرانی از کاهش تولید نفت عراق به دنبال گسترش فعالیت این گروهک تروریستی موجب شد افت قیمت نفت به دلیل شکل گرفتن مازاد عرضه در بازار نفت، با تاخیر مواجه شود. با این حال حتمی شدن این موضوع که داعش نمی‌تواند تولید نفت عراق را کاهش دهد، موجب شد که بهای نفت در سال 2014 رو به کاهش بگذارد. سیاست حفظ سهم بازار از سوی عربستان و مخالفت این کشور با کاهش تولید اوپک موجب شد بهای نفت در پایان سال 2014 به حدود 50 دلار بر بشکه برسد. داستان نفت و سیاست در طول 45 سال گذشته نشان از تاثیر دوجانبه آنها بر هم دارند. از این رو شاید احتمال نفت 200 دلاری که در گزارش CNBC مطرح می‌شود چندان دور از واقعیت هم نباشد چراکه تاریخ نشان می‌دهد ریسک‌های ژئوپلیتیک همواره توان ایجاد نوسان‌های شدید در بازار نفت را دارند . برچسب ها: عربستان ، قیمت نفت ، طلای سفید

منبع: خرداد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khordad.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خرداد» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۶۸۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه

خبرگزاری مهر، گروه بین الملل: پس از شکست داعش و اخراج نیروهای تروریستی تحت حمایت عربستان سعودی و آمریکا از عراق، مسوولان سیاسی عراق از سال ۲۰۱۹ در پی برقراری روابط عمیق‌تر سیاسی و اقتصادی با عربستان سعودی هستند.

مسوولان عراقی با توجه به شرایط خاص عراق و مشکلات اقتصادی و بدهی‌های ناشی از جنگ و اشغالگری آمریکا طی دو دهه در عراق به شدت این کشور را نیازمند ثبات سیاسی و اقتصادی می‌بینند و از این روی به دنبال برقراری روابط خوب و حسنه با دو بازیگر مهم منطقه ای ایران و عربستان هستند.

با روی کار آمدن شیاع السودانی نخست وزیر جدید عراق وی به موازات تعمیق روابط کشورش با عربستان میانجیگری میان ایران و عربستان را بر عهده گرفت. پس از بر قراری روابط اولیه سیاسی میان ایران و عربستان تلاش سیاستمداران عراقی برای رویکرد همگرایانه با عربستان شدت بیشتری گرفت.

رویکرد اقتصادی همگرایانه عراق و عربستان

پس از شکست ژئوپولیتیک داعش در اواخر سال ۲۰۱۷ در عراق، مقامات عراقی درصدد تأمین نیازهای بازسازی و رفع مشکلات اقتصادی بلندمدت این کشور برآمدند. بانک جهانی نیازهای بازسازی عراق پس از داعش را ۸۸ میلیارد دلار تخمین زده است. از این رو عراق به دنبال تامین مالی برای باز سازی این کشور است.

در کنفرانس کمک به بازسازی عراق که در فوریه ۲۰۱۸ در کویت برگزار شد، میزان وعده‌ها و کمک‌های اعلامی به عراق از سوی عربستان سعودی ۱.۵ میلیارد دلار مطرح شد. علاوه بر این کمک مالی، پایان‌دادن به بدهی ۷۰ میلیارد دلاری عراق به عربستان و کویت، طی تصمیم اتحادیه عرب در آوریل ۲۰۱۹ به‌عنوان فرصتی دیگر برای عراق جهت زمینه‌سازی بیشتر برای گسترش روابط با عربستان را فراهم آورد. این کشور برقراری روابط پایدار، مثبت و سازنده با همه کشورها را زمینه‌ای برای تحقق هدف بازسازی عراق می‌داند.

راه‌اندازی شورای هماهنگی عراق و عربستان در ریاض و جده

در راستای تعمیق روابط عراق و عربستان این دو کشور در سال های اخیر اقدام به راه اندازی شورای هماهنگی نمودند. به گزارش شفق نیوز عراق، طبق بیانیه دفتر محمد شیاع السودانی، نخست وزیر عراق، السودانی در حاشیه برگزاری نشست سران کشورهای عربی و چین در ریاض با محمد بن سلمان، ولیعهد سعودی دیدار و گفت‌وگو کرد. طبق بیانیه یاد شده، دو طرف درباره سازوکارهای راه‌اندازی شورای هماهنگی عراق و عربستان و اجرای توافقنامه‌ها و یادداشت‌های دو کشور گفت‌وگو کردند.

السودانی در این دیدار بر اهمیت نشست سران کشورهای عربی و چین برای رسیدن به یکپارچگی اقتصادی در راستای منافع ملت‌های منطقه تاکید و آمادگی عراق را برای توسعه روابط دوجانبه با عربستان به ویژه در حوزه اقتصاد و سرمایه‌گذاری اعلام کرد. ولیعهد سعودی نیز در این دیدار بر تمایل عربستان به استمرار روابط خود با عراق برای همکاری‌های متقابل بیشتر در زمینه‌های مختلف تاکید کرد.

پس از دیدارهای دو جانبه و رفت و آمدهای دیپلماتیک بین طرف‌های سیاسی عراق و عربستان در ۲۵ ماه می سال گذشته پنجمین دور نشست شورای هماهنگی عراق و عربستان در جده به ریاست ماجد بن عبدالله القصبی، وزیر تجارت عربستان، و محمد علی تمیم، وزیر برنامه ریزی عراق، برگزار شد.

عراق و عربستان بر عزم خود برای تقویت روابط دوجانبه در همه زمینه ها تاکید کردند. براساس بیانیه پایانی این نشست، دو طرف بر اهمیت گسترش چشم اندازهای همکاری دوجانبه و تقویت آن در زمینه های مختلف به ویژه سیاسی، امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری، فرهنگی، آموزشی، گردشگری و انرژی تاکید کردند.

عراق و عربستان، تلاش های موفق کشورهای اوپک پلاس در تحکیم ثبات بازار جهانی نفت را تحسین و بر اهمیت تداوم این همکاری و لزوم پایبندی همه کشورها به توافق اوپک پلاس تاکید کردند. عراق و عربستان بر اهمیت همکاری و انسجام و تلاش برای ایجاد شراکت استراتژیک در مناطق اقتصادی ویژه عربستان و عراق از طریق تلاش برای احداث منطقه اقتصادی ویژه در مرز دو کشور تاکید کردند.

در این بیانیه به تداوم همکاری مشترک در مقابله با خطر افراط گرایی و تروریسم به عنوان تهدیدی برای کشورهای منطقه و جهان اشاره شده است و دو کشور بر تداوم حمایت از تلاش های عراق با همکاری با ائتلاف بین المللی برای مقابله با تروریسم و افراط گرایی توافق و بر اهمیت همکاری برای تامین مرزهای مشترک تاکید کردند.

احداث ایستگاه‌های ارتباطی تبادل برق میان عراق و عربستان

از آنجا که عراق در سال‌های اخیر به دلیل اشغالگری آمریکا و تجاوز نیروهای تروریستی زیر ساخت‌هایش تضعیف شده نیازمند ترمیم و بازسازی این زیر ساخت‌ها است که از جمله آن معضل برق در عراق است. در سالی که گذشت وزارت برق این کشور از آغاز احداث ایستگاه‌های ارتباطی با عربستان سعودی و تعیین مسیر خطوط انتقال خبر داد. سخنگوی وزارت برق عراق گفت که کشورش در حال ایجاد و آماده سازی ایستگاه‌هایی برای ارتباط میان عراق و عربستان است.

به گفته «احمد موسی»، عراق یادداشت تفاهمی با طرف سعودی در ارتباط با اتصال برق دو کشور امضا کرده و وزارت برق این کشور گام‌های مهمی در این ارتباط برداشته است. او هدف اصلی از اجرای پروژه‌های اتصال برق را آمادگی و پایداری شبکه برق و نیز معرفی کشور عراق به بازار انرژی اعم از کشورهای عربی، کشورهای حوزه خلیج فارس یا سایر کشورها دانست. موسی می‌گوید عراق تحت این پروژه‌ها یکی از اعضای مهم بازار انرژی برای دستیابی به ثبات شبکه است و همچنین در روزهای آینده، محافظ و مجرای انرژی خواهد بود.

به اعتقاد کارشناسان حوزه انرژی در حال حاضر ۸۰ درصد برقی که در نیروگاه‌های عراق تولید می‌شود، به گاز وابسته است و برق عراق وابسته به گاز ایران است اما به هر حال سیاستمداران عراقی برای تامین بخشی از نیازهای برق عراق همکاری‌هایی را با عربستان آغاز کردند.

همچنین عادل کریم وزیر سابق برق عراق در واکنش به قرارداد برقی با عربستان گفت: این قرار داد که تا ۳ سال دیگر به نتیجه می‌رسد، ۵ درصد مشکل برق عراق را هم حل نمی‌کند. وزیر برق عراق با اشاره به گفت وگوهای طولانی میان بغداد و ریاض طی یک سال گذشته قبل از قرارداد گفت: اجرای این قرارداد عملا آغاز شده است، اما دستکم دو سال طول می کشد تا طرح اتصال برق عربستان به عراق تکمیل شود.

بهره سخن

کارنامه روابط عراق و عربستان از سال‌ها پیش از دوران رژیم بعث تا دوران اشغالگری نظامی آمریکا و حمله تروریست‌های داعش تحت حمایت عربستان دچار فرازها و فرودهایی بوده است. اما در سال های اخیر به موازات قدرت گرفتن گروه‌های مقاومت اسلامی در منطقه و عراق و تغییر موازنه قدرت در جهان، روابط عراق و عربستان برای هر کدام از طرف ها دارای منافع سیاسی اقتصادی و راهبردی است. آنچه امروز در قالب تفاهم نامه مشترک بین عراق و عربستان روی کاغذ نوشته شده اجرای آن وابسته به شرایط ژئوپولوتیک منطقه و تحولات سیاسی پیش رو میان بازیگران مهم منطقه‌ای است. باید منتظر ماند و دید عربستان سعودی در آزمون جدید خود تا چه میزان به تعهدات اقتصادی و سیاسی خود به عراق پایبند است.

کد خبر 6059531

دیگر خبرها

  • سطح زیرکشت زعفران در کشور ۱۳۳ هزارهکتار است
  • بایدن: کشور‌های عربی آماده هستند اسرائیل را به رسمیت بشناسند
  • قیمت نفت بیش از یک دلار بالا رفت
  • ارایه وام‌ به تولیدکنندگان لباس برای کاهش قیمت تمام شده محصول
  • عربستان سعودی برای اولین‌بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • عربستان برای اولین بار در مسابقه دختر شایسته جهان شرکت می‌کند
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه ای و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • حکایت معنادار افزایش قیمت کارخانه و ناترازی در بازار ۱۴۰۲ خودرو
  • افزایش ذخایر آمریکا سد راه صعود نفت شد
  • فراز و فرودهای مناسبات عراق و عربستان/ رویکرد اقتصادی همگرایانه