Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-03-19@14:04:34 GMT

تابلوی « عرش بر زمین » استاد فرشچیان رونمایی شد

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۶۸۸۴۱

تابلوی « عرش بر زمین » استاد فرشچیان رونمایی شد

خبرگزاری شبستان:تابلوی « عرش بر زمین » اثر استاد محمود فرشچیان در موزه قرآن حرم مطهر رضوی رونمایی شد.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از مشهد، مراسم رونمایی از تابلوی « عرش بر زمین » اثر استاد محمود فرشچیان و قرآن سنگی داوود زمانی آذر با حضور حجت الاسلام والمسلمین سید ابراهیم رئیسی تولیت آستان قدس رضوی و جمعی از مسئولین آستان قدس رضوی در موزه قرآن حرم مطهر رضوی برگزار شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در این مراسم محمد هادی زاهدی، رئیس کتابخانه ها و موزه ها و اسناد آستان قدس رضوی نیز با اشاره به اینکه آستان قدس رضوی منبع و منشا فیض و الهام است، گفت: هنرمندان در آفرینش ثروت های مادی و معنوی نقش بسیار زیادی دارند و آستان قدس رضوی تمام تلاش خود را برای تکریم آثار هنرمندان می کند.

پایان پیام/483

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۶۸۸۴۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در عرصه خدمت‌ به زائران

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بر مشارکت حداکثری مردم در عرصه خدمت‌رسانی به زائران تاکید و این مهم را از اولویت‌های آستان قدس رضوی برشمرد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از مشهد، به نقل از آستان نیوز، رضا خوراکیان در نشست خبری اعلام برنامه‌های ماه مبارک رمضان و عید نوروز و ارائه گزارش عملکرد آستان قدس رضوی که با حضور جمعی از اصحاب رسانه برگزار شد، به پروژه‌های در دست اقدام و انجام شده حرم مطهر رضوی اشاره کرد.

آغاز عملیات احداث رواق امیرالمومنین(ع) 

وی عملیات احداث رواق امیرالمومنین(ع) را یکی از پروژه‌های مهم در دست انجام آستان قدس رضوی ذکر کرد و گفت: در رواق امیرالمومنین(ع) 15 هزار و 700 متر زیر بنای مسقف و روباز پیش‌بینی شده است که ساخت این رواق در صحن جهموری اسلامی حرم مطهر انجام می‌شود و یکی از ویژگی‌های آن امکان ایجاد زیارت از منظر جدید و روی بام برای نخستین بار است. 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: چنان که در ساخت این رواق، هزار و 900 متر فضای زیارتی از روی بام خواهد بود که امکان تماشای نزدیک گنبد حرم مطهر و گنبد مسجد گوهرشاد نیز فراهم می‌شود.

پروژه موزه و پارکینگ در ضلع قبله

خوراکیان تصریح کرد: یکی از پروژه‌های بسیار حساس و زمان‌بر طرح رواق زیر سطحی شیخ بهایی حرم مطهر است، همچنین پروژه موزه و پارکینگ در ضلع قبله صحن پیامبر اعظم(ص) با همکاری و مشارکت مدیریت شهری در دست انجام است که از دیگر پروژه‌های عمرانی حرم مطهر رضوی بشمار می‌رود.

وی با اشاره به رویکردهای جدید محتوایی برنامه‌های حرم مطهر رضوی افزود: آستان قدس رضوی بزرگترین سازمان مردم نهاد در کشور است از همین رو مشارکت دهی مردم در اجرای برنامه‌ها از اولویت‌های این آستان به‌شمار می‌رود.

خدمت در چایخانه‌ها مصداق بارز مشارکت مردم در حرم مطهر است

خوراکیان با اشاره به استفاده از ظرفیت‌های مردمی در خدمات حرم مطهر رضوی گفت: نحوه مشارکت به این صورت است که مردم در اجرای برنامه‌ها به شکل افتخاری خدمت می‌کنند اما آستان قدس رضوی به این میزان مشارکت بسنده نکرده و به دنبال آن است که حوزه‌های خدمت مشارکت مردم در قالب مشارکت‌های فردی و گروهی و بهره‌مندی از فرهیختگان خوش ذوق دنبال شود.

خوراکیان خدمت در چایخانه‌های مستقر در صحن و سرای ملکوتی امام رضا(ع) را نمونه ای از خدمت مشارکتی مردم در حرم مطهر رضوی ذکر کرد و گفت: هیئات مذهبی، تشکل‌ها، کانون‌ها و غیره از  اقصی نقاط کشور برای خدمت در چایخانه حضرت ثبت نام می‌کنند تا خدمات لازم را در چارچوب‌های معین شده به زائران ارائه دهند.

وی خاطرنشان کرد: ما سعی داریم حرم مطهر رضوی و زیارت را به فرصت تعالی و بینش دینی و تعمیق باورها و اعتقادات در قلوب زائران تبدیل کنیم و در همین راستا مجموعه ای از برنامه‌های متنوعی طراحی شده است.

برپایی جشن تکلیف ویژه یک هزار دختر تازه مکلف 

مدیر عالی حرم مطهر رضوی ادامه داد: در 6 ماه دوم سال 1402، روزانه برای هزار نفر از دختران تازه مکلف جشن تکلیف برگزار کردیم که بیشتر به مبانی عفاف و حجاب اشاره و پرداخته شد.

خوراکیان گفت: در عرصه‌های فرهنگی نیز با ایجاد خادمین علمی و فرهنگی ظرفیت خوبی از دانشمندان و فضلا را گرداگرد یک دیگر جمع کردیم تا حرم مطهر رضوی را به جامعه بشناسانیم و بهترین برنامه‌های مناسبتی را در اعیاد، شهادت‌ها و سایر مناسبت‌های ملی برگزار کنیم.

خوراکیان اضافه کرد: تلاش شده که از ظرفیت مردمی نهایت استفاده و بهره را ببریم که در همین راستا گل‌آرایی حرم با مشارکت مردم از اقصی نقاط کشور و کاملا رایگان در مناسبت‌ها و اعیاد مختلف انجام می‌شود.

اجرای برنامه‌های علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی در راستای امتداد زیارت متعالی 

عبدالحمید طالبی،رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی نیز ضمن تبریک فرا رسیدن ماه مبارک رمضان اظهار داشت: در جلسه ای که با محوریت اجرای برنامه‌های ماه رمضان و عید نوروز در آذرماه امسال با مسئولان آستان و استان برگزار شد، سند محتوایی جامعی تهیه و تدوین شد.
وی با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان توجه به قرآن و افطاری ساده از اولویت‌های فعالیت‌های آستان قدس رضوی است، گفت: شعار امسال برنامه‌های ما «آرام جان‌ها، بهار حرم و بهار زندگی» و توجه به حدیثی از امام رضا(ع) با محوریت اخلاق اجتماعی و کمک به مظلومان است که با همین نگاه در این ایام مردم ستمدیده و مظلوم غزه را از یاد نبردیم و در اجرای برنامه ها به آن توجه شده است.

طالبی در ادامه از اجرای 260 برنامه تبلیغی، فرهنگی ویژه ایام ماه رمضان و عید نوروز در حرم مطهر رضوی خبر داد و گفت:  16 برنامه قرآنی، 8 بسته مراسم محوری، 11 برنامه ارائه خدمات به زائران،  124 عنوان برنامه توسط موسسات تابعه سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، 5 بسته برنامه اطعام و تامین ارزاق در مناطق محروم و 7 عنوان برنامه خدمتی   از جمله این برنامه‌ها است.

ایجاد شبکه نخبگانی در سطح کشور با تصویب آیین نامه خادمان علمی

وی تصریح کرد: در سال گذشته آیین نامه خادمان علمی را در وزارت علوم در راستای پیوستن آستان قدس رضوی به شبکه نخبگانی کشور تصویب شد که با این مصوبه شاهد ایجاد شبکه نخبگانی در سطح کشور خواهیم بود. همچنین شورای خدمت علمی با ماموریت جدید فعالیت خود را با حضور چهره‌های علمی حقوقی و حقیقی آغاز کرده است.

طالبی با اشاره به این که بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی که دارای سابقه 40 ساله است، به تازگی پنجاهمین جلد از کتاب ارزشمند «المعجم فی فقه لغه و سرالبلاغه» را منتشر کرده است، گفت: انتشار این اثر فاخر یکی از افتخارات این مرکز است و با انتشار این گونه آثار ضمن برقراری پیوند قرآن و عترت در حرم، نقطه مشترکی با جهان اسلام برقرار شده که پاسخگوی شبهات بسیاری از مخاطبان خواهد است.

وی با اشاره به برگزاری دوره‌ آموزشی تربیتی «زیست عفیفانه» توسط بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی، گفت: این دوره‌ها در راستای ایمن‌سازی فرزندان از آسیب‌های اجتماعی در سطح استانی و ملی برگزار شد که در سال آتی نیز تداوم دارد.

انتشار 104 اثر توسط بنیاد پژوهش‌ها

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی ادامه داد: بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی همچنین توانسته است از ابتدای سال جاری تاکنون 104 اثر را در موضوعات مختلف منتشر و روانه بازار کتاب کند.

وی همچنین به فعالیت‌های یک ساله به نشر و افتخارات این موسسه اشاره کرد و گفت: به نشر طی سال جاری موفق به انتشار 485 اثر شده و توانسته افتخاراتی در جشنواره‌های گوناگون کسب کند و جزو سه موسسه برتر کشور انتخاب شود.

طالبی در ادامه برگزاری دوره دارالعلم در تعطیلات تابستان با حضور 300 نفر از طلاب برگزیده کشور توسط دانشگاه علوم اسلامی رضوی و برگزاری جشنواره صنایع خلاق امام رضا(ع)، افزودن رشته هنر و مکتب اسلامی، برگزاری کنگره علوم روز و غیره را از اقدامات شاخص دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) طی سال جاری ذکر کرد.

رئیس سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، همچنین با بیان اینکه موسسه آفرینش‌های هنری با همکاری دانشگاه هنر دومین کنگره با محوریت مکتب هنر رضوی را برگزار کرده است، اضافه کرد: بحث سوغات فرهنگی زائر از موضوعات قابل توجه و مهم است که در همین راستا موسسه آفرینش‌های هنری از نشان مهر با محوریت محصولات هنری رضوی و سوغات زائر رونمایی کرد.

طالبی خاطر نشان کرد: بیش از 15 موسسه با هدف پیوند بین قرآن و عترت فعالیت‌های فرهنگی خود را دنبال می‌کنند و در همین راستا مدارس امام رضا(ع) وابسته به بنیاد فرهنگی رضوی، طرح مکتب رضوی را در دست اجرا دارد.

ایجاد بخش مطالعات تخصصی مخطوطات 

وی با اشاره به اینکه مخطوطات موجود در آرشیو آستان قدس رضوی، از جمله ذخایر گران بهای این سرزمین هستند که حاوی اطلاعات ارزشمندی در موضوعات مختلف همچون فقه، حدیث، تفسیر، فلسفه، کلام، نجوم، طب، ریاضی، ادبیات و تاریخ است، از ایجاد بخش مطالعات تخصصی مخطوطات توسط سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و اسناد آستان قدس رضوی خبر داد و  این اقدام را کار مهمی در راستای تحقق مرجعیت علمی عنوان کرد.

طالبی در پایان به برگزاری پنجمین کنگره جهانی امام رضا(ع) طی سال جاری اشاره کرد و افزود: این کنگره در راستای تحقق اندیشه تمدنی حضرت رضا(ع) با شعار«عدالت برای همه و ظلم برای هیچ کس» با 27 پیش نشست در داخل و خارج برگزار شد که اجلاسیه پایانی آن در اردیبهشت 1403 برگزار خواهد شد.

انتهای پیام/282

دیگر خبرها

  • ویژه‌ برنامه‌های سال‌ تحویل در حرم حضرت معصومه(س) اعلام شد
  • صفه خوانی؛ سنتی ریشه‌دار از میراث و فرهنگ رضوی
  • برنامه‌های موزه آستان قدس رضوی در ایام رمضان و نوروز
  • ۲ نانوایی دائمی اطراف حرم مطهر رضوی احداث می‌شود
  • رونمایی دیوارنگاره تجلی ارادت در بارگاه خورشید
  • برپایی نمایشگاه بسم‌الله الرحمن الرحیم در موزه حرم حضرت معصومه(س)
  • استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در عرصه خدمت‌ به زائران
  • برنامه‌های ویژه سال تحویل در حرم مطهر رضوی
  • ارتقاء کمی و کیفی خدمات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۳
  • اعلام برنامه‌های ویژه تحویل سال نو در حرم رضوی