Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبکه خبر»
2024-04-23@06:50:31 GMT

تعیین تکلیف حساب های راکد بانکی

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۱۴۹۸

مدیرکل مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی از بستن حساب های راکد بانکی از اول آذر خبر داد. به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه خبر، عبدالمهدی ارجمندنژاد گفت: دستورالعمل بستن حساب های راکد در بانک ها از اول آذر اجرایی می شود.
وی افزود: مبلغ حساب های راکد در کل شبکه بانکی هشت هزار میلیارد ریال است که البته در برخی از بانک ها صفر و در برخی هم حساب های راکد زیاد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی ادامه داد: حساب راکد به حساب سپرده ای گفته می شود که نزد یکی از بانک ها یا موسسات حدود دو سال بدون گردش باقی مانده و مبلغ آن دو میلیون تومان یا کمتر است.
مدیر کل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت : خارج کردن این مبالغ از شبکه بانکی ، خارج کردن آنها از بلاتکلیفی است چون این وجوه منشاء پرسش های زیادی است و امکان بروز فساد یا ضایع شدن حقوق افراد یا پولشویی وجود دارد.
وی ادامه داد : بانک مرکزی با ابلاغ این دستورالعمل تلاش کرده است علاوه بر اینکه حساب ها را از بلاتکلیفی خارج می کند ، وحدت رویه ای نیز بین بانک ها برقرار کند.
ارجمندنژاد افزود: نگهداری این حساب های راکد برای بانک ها هزینه دارد و بانک نمی داند این پول ها را تحت چه عناوینی باید نگهداری کند.
مدیرکل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی ادامه داد: این اقدام برای ارتقای شفافیت در بانکهاست که 17 مرداد در شورای پول و اعتبار تصویب و 30 مرداد به بانک ها ابلاغ شده است و از اول اذر در بانک ها اجرایی می شود و هیچ مشکلی برای مردم ایجاد نمی کند.
وی افزود : با این اقدام مردم انگیزه پیدا می کنند حساب های خود را که استفاده چندانی از آنها نمی کنند ، ببندند یا آنها را منظم تر کنند.
ارجمندنژاد گفت : حساب های سپرده قرض الحسنه بدون گردش مالی برای حداقل سه سال ، حساب های سپرده قرض الحسنه جاری بدون گردش مالی از طریق ارائه آخرین برگه چک برای حداقل یک سال ، حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت عادی بدون گردش مالی برای حداقل دو سال ، مشمول این قانون می شود.
مدیرکل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت: ابتدا بانکها موظف اند با صاحبان حساب تماس بگیرند و از آنها بخواهند برای تعیین تکلیف حساب خود اقدام کنند و اگر صاحب حساب را پیدا نکنند یا بعد از اطلاع رسانی ، خود شخص اقدامی نکرد بعد از یک مدتی بانک می تواند آن حساب را به حساب های بلاتکلیف منتقل کند.
ارجمندنژاد افزود: هر فرد حقیقی فقط می تواند یک حساب قرض الحسنه پس انداز، یک حساب قرض الحسنه جاری ، یک حساب سرمایه گذاری مدت دار و یک حساب مشترک داشته باشد.
وی با اشاره به اینکه این اقدامات با هدف نظم بخشیدن در حساب افراد انجام می شود ، گفت: این اقدام برای خود افراد هم مفید است و آنها می توانند خود را از شر حساب هایی که خیلی زیاد است و امکان نگهداری از آنها وجود ندارد یا امکان سوء استفاده از آنها وجود دارد ، رها شوند.
مدیرکل مقررات ، مجوزهای بانکی و مبارزه با پولشویی بانک مرکزی گفت : طبق این دستورالعمل هر شعبه باید هر شش ماه یک بار حساب های سپرده راکد را گزارش دهد که شامل حساب سپرده قرض الحسنه پس انداز راکد با موجودی 10 هزار تومان ، حساب قرض الحسنه جاری راکد با موجودی 40 هزار تومان و حساب سپرده سرمایه گذاری کوتاه مدت راکد با موجودی 20 هزار تومان است و بر اساس ضوابط در این دستورالعمل بانک ها موظف اند بعد از شناسایی این حساب های راکد به صاحب حساب از طریق تلفن ، پیامک یا هر وسیله دیگر اطلاع دهند تا حساب های خود را تعیین تکلیف کند.
وی تاکید کرد : اگر فرد موردنظر به بانک مراجعه نکند وجوه او به سرفصل وجوه تعیین تکلیف نشده یا بلاتکلیف منتقل می شود.
  دانلود  

منبع: شبکه خبر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irinn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبکه خبر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۴۹۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری

امتداد - رحیم زارع نماینده مردم آباده، بوانات ، خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی اقدامات بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری و کاهش تصدی‌گری را گامی بلند در راستای اجرای منویات مقام معظم رهبری دانست و گفت: عملکرد این بانک در خروج از بنگاهداری در شبکه بانکی کشور شاخص است و باید به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، زارع با بیان این که بانک ملی ایران رکوردهای مهمی را در خروج از بنگاه‌داری در مقایسه با سایر بانک‌های کشور به ثبت رسانده است، تأکید کرد: وظیفه ذاتی بانک‌ها، ایجاد فرصت‌های مناسب برای خلق بنگاه است و بانک‌ها باید با توجه به این وظیفه خود شرایطی را فراهم کنند تا با خلق و گسترش شرکت‌های تولیدی، فرصت‌های اشتغال جدیدی نیز در اقتصاد کشور تولید شود.

وی افزود: ماندگاری بانک‌ها در بنگاه‌ها موجب می‌شود تا چرخه ایجاد بنگاه‌های جدید متوقف شود، ازاین‌رو مقام معظم رهبری و دولت سیزدهم بر خروج بانک‌ها از بنگاهداری با هدف خلق بنگاه‌های جدید تأکید دارند.

این نماینده مجلس با اشاره به واگذاری پتروشیمی شازند توسط بانک ملی ایران گفت: عملکرد این بانک در خروج از بنگاهداری در شبکه بانکی کشور شاخص است و باید به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود.

وی ادامه داد: براساس قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور و مصوبات پول و اعتبار، بانک‌ها نباید بنگاهداری کنند و باید در راستای واگذاری دارایی‌های خود قدم بردارند.

رحیم زارع بیان کرد: واحدهای تولیدی احیاء شده توسط بانک‌ها باید به بخش خصوصی واگذار شوند و از همان نقطه آغاز که وارد قراردادی برای خلق بنگاه می‌شوند، باید به نقطه خروج نیز فکر کنند.

نماینده مردم آباده، بوانات ،خرمبید و سرچهان در مجلس شورای اسلامی ضمن تقدیر از رویکرد مدیریت بانک ملی ایران در این زمینه گفت: بانک ملی ایران به‌عنوان یک بانک پیش‌رو در نظام بانکی کشور بزرگ‌ترین عرضه شبکه بانکی را با واگذاری پتروشیمی شازند به مبلغ ۳۶ همت رقم زده است.

وی تصریح کرد: واگذاری پتروشیمی شازند به شرکت پالایشگاه تهران که ۷۰ درصد سهام آن در قالب سهام عدالت در اختیار عموم مردم است، یک تجربه موفق در شبکه بانکی کشور بوده است و بدون شک عواید این واگذاری به‌صورت مستقیم به سهامداران این شرکت که عموم مردم هستند، می‌رسد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • شارژ گران پیامک‌های بانکی؟
  • رونمایی از پست بانک متحول شده
  • انتشار اوراق سپرده خاص به کنترل انتظارات تورمی منجر شد
  • سه وام قرض الحسنه از ۱۵۰ تا ۳۰۰ میلیون تومن بدون نیاز به سپرده و ضامن!
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری
  • پرداخت مالیات بر ارث الکترونیکی شد
  • تعین تکلیف و رفع تداخل بیش از  ۲۸۰ هزار از اراضی استان کرمان
  • چرا امتیاز اعتباری مشتریان بانک‌ها کم می‌شود؟
  • معرفی شرکت مولدسازی بانک تجارت به عنوان مدلی موفق و پیشرو در احیای دارایی های راکد تملیکی بانک ها
  • نرخ جدید بهره بین بانکی