Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «دانا»
2024-04-30@08:11:13 GMT

غار ۱۳۵ میلیون ساله دنا در آستانه نابودی+فیلم

تاریخ انتشار: ۲۱ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۷۱۷۲۵

غار ۱۳۵ میلیون ساله دنا در آستانه نابودی+فیلم

‍‍‍‍‍‍

غار تاریخی ده شیخ دنا واقع در استان کهگیلویه وبویراحمد که قدمتی ۱۳۵ میلیون ساله دارد با هدف جذب گردشگر در آستانه نابودی قرار دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از بویرخبر؛ استان کهگیلویه وبویراحمد در جنوب غربی کشور ایران واقع شده است که  دارای پیشینه تاریخی اماکن توریستی و گردشگری فراوان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این اماکن تاریخی "غار ده شیخ" واقع در بخش پاتاوه شهرستان دنا است که ۱۳۵ میلیون سال قدمت دارد.

این مکان زیبا و شگفت‌انگیز در 35 کیلومتری شهر سی‌سخت مرکز شهرستان دنا استان کهگیلویه وبویراحمد، در دو کیلومتری روستای "ده شیخ" واقع شده که بر اساس بررسی‌های زمین‌شناسی، شکل‌گیری آن مربوط به دوره دوم زمین‌شناسی است.

قندیل‌های اعجاب‌انگیز و دالان‌های زیبا از شگفتیهای دیدنی این غار است که در ارتفاع  1670 متری از سطح دریا واقع شده است.

درحماسه سرایی، که حکیم فردوسی سرآمد آن است، غلو و اغراق یک صنعت و آرایه ادبی است که کاربرد فراوانی دارد به گونه ای که بدون اغراق و بزرگنمایی نمی توان حماسه را رقم زد.

 

به عنوان مثال در توصیف مقابله با اسفندیار که یکی از شخصیت های شاهنامه می باشد آمده است: "شود کوه آهن چو دریای آب، اگر بشنود نام افراسیاب" که باغلو و اغراق حماسه ای خلق شده است، اما در شهرستان دنا این صنعت ادبی تغیر پیدا کرده  وتبدیل به" شود کوه آهن به هم مهره پیچ" شده است.

 

این غار یکی از غارهای آهکی و زیبای کشور است که  می توان آن زا به عنوان مقصد گردشگری  انتخاب کرد ولی باید اصول و قواعد جذب گردشگر و حفظ زیستگاه جانوری غار از سوی میراث فرهنگی استان و پیمانکاران مربوطه رعایت شود.

یکی از اقدامات نابخردانه و کارشناسی نشده که در این زمینه انجام شده و اعتراض طبیعت دوستان را به همراه داشته است، نصب درب آهنی و غیر اصلولی در ورودی این غار است.

 

این اقدام غیر استاندارد موجب به خطر انداختن زیستگاه جانوران و موجودات مختلفت شده است  که میلیون ها سال در این غار زندگی کرده اند .

گفتنی است این غار محل زیست گونه ای از خفاش است که به مدت حداقل 4 تا 5 ماه بطور کامل در غار استراحت کرده و تولید مثل را نیز در همین غار انجام می دهند.

 

این در حالی است که کوچکترین مزاحمت برای این موجودات باعث هدرروی انرژی ذخیره شده شان  جهت بقا در زمستان و موجب نابودی و یا به طور خوشبینانه تغییر مسکن آنها  می شود .

 

 متاسفانه با بروز عواملی از قبیل، مزاحمت های زیاد توسط گردشگران، نورپردازی و در معرض دید عموم قرار دادن به صورت 4 فصل و جدیدا با نصب درب آهنی و غیر قابل تردد باید شاهد از بین رفتن تمامی زیستگاه  این گونه های نادر جانوران و خفاش ها باشیم.

 

رییس میراث فرهنگی و گردشگری شهرستان دنا در گفتگوی تلفنی با بویرخبر با اشاره به اینکه غار ده شیخ زیستگاه گونه های جانوری نادری می باشد گفت: استفاده از درب آهنی در ورودی غار تاثیر بسزایی در تغییر اکوسیستم جانوران موجور در این غار دارد.

 

قربانی افزود: نه تنهای وجود درب آهنی، بلکه نورپردازی و ایجاد برخی تغییرات در ساختار ظاهری غار موجب به خطر انداختن زیستگاه جانوران شده و حتی خطر انقراض آنان را درپی دارد.

 

رییس میراث فرهنگی و گردشگری دنا عنوان کرد: این موضوع به جد در حال پیگیری است و طی هماهنگی با سرمایه گزار این غار مقرر شد با فراخوانی تیم تخصصی، نواقصات غار شناسایی و جهت رفع آنها اقدامات موثر صورت گیرد.

در فیلم زیر در قالب مستندی کوتاه به این موضوع پرداخته شده است:

انتهای پیام/

غار ده شیخ دانلود

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۱۷۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اسپوتنیک، «والنتینا ماتوینکو» (Valentina Matviyenko) رئیس شورای فدراسیون روسیه امروز یکشنبه اعلام کرد که آنچه غرب در خصوص نابودی روسیه در سر کی پروراند، تحقق پذیر نخواهد بود.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص ادامه داد: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد.

رئیس شورای فدراسیون روسیه در این خصوص اضافه کرد: غرب مدت‌ها است رویای نابودی روسیه را در سر دارد؛ اما این رویا هرگز محقق نخواهد شد. روسیه یک کشور مستقل قدرتمند است که سیاست خارجی باز و مستقل خود را دنبال می کند.

وی پیشتر در سخنانی گفته بود: شرکت کشورهای سراسر جهان در مجمع بین المللی اقتصادی سن پترزبورگ (SPIEF) تایید می کند که منزوی کردن روسیه غیرممکن است. علیرغم تلاش های غرب برای انزوای مسکو به ویژه پس از آغاز عملیات ویژه روسیه در اوکراین، اما آن ها هرگز نمی توانند کشورما را شکست دهند.

کد خبر 6091296

دیگر خبرها

  • دوگین: اوکراین نباید وجود داشته باشد!
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • (ویدئو) مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • ۴ نشانه که خبر از نابودی کبد می‌دهد
  • تیراندازی نظامیان صهیونیست به سوی خودرو فلسطینی در کرانه باختری
  • تصاویر| خلیج گرگان؛ گلستان
  • ماتوینکو: رویای غرب برای نابودی روسیه هرگز محقق نخواهد شد
  • معاون وزیر راه: ۴۷۵ نقطه پرتصادف در راههای کشور داریم
  • (ویدئو) نابودی سیستم موشکی ۱۰۰ میلیون دلاری روسیه در حمله اوکراین
  • این ۶ جمله را تنها از افراد با شخصیت واقعی و صادق می شنوید