Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تابلوي نگارگري «عرش بر زمين» اثر اهدايي استاد محمود فرشچيان به موزه آستان قدس رضوي با حضور توليت اين آستان رونمايي شد.
به گزارش خبرگزاري فارس، تابلوي نفيس «عرش بر زمين (گودي قتلگاه)» به سبک نگارگري و با تکنيک اکريليک روي مقواي بدون اسيد در ابعاد 82.5 در 101 سانتي‌متر سال گذشته توسط توسط استاد فرشچيان طي حدوداً 10 ماه خلق شده و امسال به موزه آستان قدس رضوي اهدا شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



حجت‌الاسلام والمسلمين سيدابراهيم رئيسي در اين مراسم گفت: برخلاف هنر رايج در غرب که آميخته با ابتذال است، هنر اسلامي آميخته با حکمت است.
وي خاطرنشان کرد: بقاء تمدن‌ها به هنر است و هويت يک جامعه براي اينکه در فراز و نشيب‌هاي زمان گم نشود و از ميان نرود بايد با هنر در آميزد.
عضو مجمع تشخيص مصلحت نظام تصريح کرد: در ثبت آثار هنري، کمّاً و کيفاً، انقلاب اسلامي در قياس با ديگر انقلاب‌هاي جهان -که برخي از آنها بيشتر به کودتا شبيه بوده‌- مظلوم واقع شده است.
عضو هيئت رئيسه مجلس خبرگان رهبري بيان کرد: تعداد آثاري هنري از قبيل کتاب و فيلم که از انقلاب فرانسه يا روسيه خلق شده را با انقلاب اسلامي مقايسه کنيد؛ در اين کشورها هرگز به انقلاب‌شان بعنوان يک موضوع متروکه و تمام‌شده نگاه نمي‌شود.
رئيسي تأکيد کرد: مؤسسه آفرينش‌هاي هنري، کتابخانه و ساير بخش‌هاي فرهنگي و هنري آستان قدس با ايجاد پايگاهي براي رفت و آمد هنرمندان و تشکيل باشگاه انديشه ورزي و تضارب آراء به خلق آثار هنري فاخر کمک کنند.

«عرش بر زمين» بازگوکننده واقعه عاشورا و صحنه تأثرانگيز وداع حضرت زينب (س) با پيکر مطهر امام حسين (ع) در گودال قتلگاه است که سوگواري فرشتگان همراه با حضرت زينب(س) محيطي غمبار را در آن به تصوير کشيده است.
در اين تابلو هر قسمت، خود به‎تنهايي يک تابلوي مجزا است که نقطه طلايي آن، در محل تلاقي حضرت زينب (س) و پيکر مطهر حضرت امام حسين (ع) است.
در حال حاضر 17 اثر ارزشمند که توسط اين استاد پرآوازه هنر نگارگري کشور کشيده شده است به همراه يک اثر اهدايي مربوط به خاندان ايشان در تالار اختصاصي آثار اهدايي محمود فرشچيان در ساختمان موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي در معرض ديد زائران و مجاوران حرم مطهر رضوي قرار دارد.
علاوه بر تابلوي «عرش بر زمين (گودي قتلگاه)»، چهار تابلوي ديگر استاد با عنوان‎هاي: «عصر عاشورا»، «پرچمدار حق (حضرت ابوالفضل (ع)»، «هديه عشق (حضرت علي اصغر (ع)»، و «شام غريبان» از آثار اهدايي استاد فرشچيان به موزه حرم مطهر امام رضا(ع)، روايتگر وقايع تاريخي تاسوعا و عاشوراي حسيني است.
در اين مراسم که به همت سازمان کتابخانه‌ها، موزه‌ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوي و با حضور جمعي از مسئولان اين مجموعه بزرگ موقوفاتي و فرهيختگان اهل هنر و معرفت برپا شد، همچنين از قرآن کريم حکاکي شده روي 114 قطعه سنگ گرانيت سياه؛ اثر «داود زماني آذر» هنرمند نقاش، مجسمه‌ساز و شاعر تبريزي نيز رونمايي شد.
بر اساس اين گزارش، دوستداران فرهنگ و هنر ايراني- اسلامي مي‌توانند در روزهاي شنبه تا چهارشنبه از ساعت 8 تا 12:30، پنج‌شنبه‌‌‌ها از ساعت 8 تا 11:30 و جمعه‌‌‌ها و ايام تعطيل از ساعت 8 تا 12، از آثار نفيس تالارهاي متنوع ساختمان موزه قرآن و نفايس آستان قدس رضوي واقع در صحن کوثر حرم مطهر رضوي ديدن کنند.
انتهاي پيام/

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۷۹۴۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

حرم مطهر رضوی کانون هم افزایی و نماد اتحاد ملت ایران است

به گزارش خبرنگار مهر، رضا خوراکیان عصر شنبه در نشست خبری اظهار کرد: یکی از فعالیت‌های عمرانی و بزرگ آستان قدس احداث رواق امیرالمومنین علی علیه السلام است، و این اولین رواقی خواهد بود که از پشت بام استفاده می‌کند و منظر گنبد برای زائرین قرار دارد.

مدیر عالی حرم مطهر رضوی بیان کرد: استفاده از فضای زیرسطحی حرم مطهر در دستور کار است و همچنین تأمین فضای مسقف و فضای زیارتی را افزایش خواهیم داد تا شرایط بهتری برای زیارت داشته باشیم.

وی همچنین از پروژه احداثی در ضلع قبله صحن پیامبر اعظم نام برد و اضافه کرد: پروژه احداث و افزایش پارکینگ‌ها که هر کدام از این‌ها بنا به نیاز زائر انجام شده است.

رویکرد آستان قدس مشارکت دهی مردم برای اجرای برنامه‌ها است

خوراکیان بیان کرد: از ابتدای تولیت حجت‌الاسلام والمسلمین مروی رویکرد تغییر کرد و مشارکت مردم در برنامه‌ها را مد نظر قرار دادیم و در سال ۱۴۰۲ این رویکرد ادامه داشته است.

مدیر عالی حرم رضوی تصریح کرد: آستان قدس بزرگترین مجموعه مردم نهاد در کشور است و از وقف و نذر تا خدمات دهی به زائرین همه توسط مردم انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه همه مردم چه فردی و گروهی اگر بتوانند نقش آفرینی کنند از ظرفیت آنان در بخش‌های مختلف استفاده خواهد شد.

خوراکیان در ادامه از برپایی چایخانه‌ها گفت و افزود: این به نظر یک اقدام کوچک است در حالی که از سراسر کشور هیأت‌ها، کانون‌ها ثبت نام می‌کنند و در روز تعیین شده از راه‌های دور و نزدیک می‌آیند و در چارچوب آستان خدمات دهی می‌کنند و فقط چایی نیست بلکه در کنار آن اقلام متنوعی توزیع می‌شود.

خادمیاری دانشمندان طرحی جدید در آستان قدس

مدیر عالی حرم رضوی گفت: آستان قدس با دانشمندان بنام کشور مرتبط شدند و نیازهای کشور و آستان قدس را مطرح کرده و دانشمندان هم با کمترین هزینه و یا غالباً افتخاری به ایفای نقش می‌پردازند.

وی ظرفیت دانشمندان را بالا عنوان کرد و افزود: جهت ایجاد علم و فن آوری با توجه به نیازهای استان قدس رضوی از آنان استفاده می‌کنیم، ارتقا ارزش‌های دینی در قلوب زائرین، خدمات دهی و...
رویکردها را بیان می‌کنم.

خوراکیان با تاکید بر اینکه اصل اول همیشه زیارت و خدمت به زائر بوده است، گفت: ظرفیت‌های بروز متنوع‌تری برای زیارت و خدمت به زائر ترسیم می‌شود و حرم و فرصت زیارت باعث ارتقا ارزش‌های دینی در قلوب زائرین را فراهم می‌کند.

مدیر عالی حرم رضوی همچنین به برنامه‌هایی که مخاطب مشخص دارند، اشاره کرد و گفت: در ۶ ماهه دوم از ۱۵ مهر روزانه برای ۱۵۰۰ دانش آموز جشن تکلیف دختران برگزار شد و با توجه به اتفاقاتی که سال گذشته در کشور افتاد برنامه‌های تبیینی حجاب و عفاف را برای آنها در یک اردوی تقریباً یک روزه برگزار می‌کردیم.

وی گفت: سعی ما بر این بوده ظرفیت‌های بی پایان حرم را به مردم بشناسانیم و در مناسبت‌های دینی، مذهبی و ملی برنامه‌های مختلف داشتیم.

خوراکیان همچنین درباره ظرفیت رسانه آستان قدس گفت: اگر رسانه نبود تمام این فعالیت‌ها در حرم می‌ماند و به بیرون نمی‌رسید ولی با ظرفیت رسانه این فرصت‌ها منتقل می‌شد.

مدیر عالی حرم گفت: مراسم غبارروبی مضجع شریف برای اولین بار با پخش زنده تلویزیونی و استفاده از ظرفیت انسان رسانه‌ها برگزار شد که مورد استقبال قرار گرفت.

وی همچنین حرم مطهر را کانون هم افزایی و نماد اتحاد ملت عزیز ایران دانست و افزود: برای این جمعیت انبوه که عید نوروز به حرم مشرف می‌شوند اگر فقط زیارت مد نظر باشد شاید مناسبت دیگر برایش بهتر است به دلیل خلوت بودن اما چون سال تحویل لحظه خوبی است، مردم دوست دارند در کنار امام رضا و در جمع عظیم و میلیونی دیگران باشند.

خوراکیان گفت: تلاش شده حرم را در هر ظرفیتی که وجود دارد برای استقبال از زائرین فعال کنیم و بسیاری از خدمات توسط گروه‌های داوطلب مردمی از نقاط مختلف کشور به صورت رایگان انجام می‌دهند.

کد خبر 6056770

دیگر خبرها

  • ۲ نانوایی دائمی اطراف حرم مطهر رضوی احداث می‌شود
  • رونمایی دیوارنگاره تجلی ارادت در بارگاه خورشید
  • برپایی نمایشگاه بسم‌الله الرحمن الرحیم در موزه حرم حضرت معصومه(س)
  • استفاده حداکثری از ظرفیت‌های مردمی در عرصه خدمت‌ به زائران
  • برنامه‌های ویژه سال تحویل در حرم مطهر رضوی
  • حرم مطهر رضوی کانون هم افزایی و نماد اتحاد ملت ایران است
  • ارتقاء کمی و کیفی خدمات آستان قدس رضوی در سال ۱۴۰۳
  • اعلام برنامه‌های ویژه تحویل سال نو در حرم رضوی
  • پخش ۴۵ ساعت برنامه رادیو و تلویزیونی در حرم مطهر رضوی
  • پیش بینی حضور ۳ میلیون زائر در حرم مطهر رضوی