Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-03@15:30:41 GMT

آشنايي با خواص ماکاروني

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۱۸۹۱

آشنايي با خواص ماکاروني

خبرگزاري آريا -

ماکاروني سرشار از ويتامين آ است، و براي پوست خوب است
از آنجايي كه تهيه‌ي ماکاروني برخلاف نان نياز به تخمير و پخت نداشته است، تهيه‌ي ماكاروني براي انسان‌هاي اوليه آسان‌تر بوده است. مدارك تاريخي، پيدايش ماكاروني را به اتروسك‌ها (Etruscan: مهم‌ترين تمدن، پيش از تمدن رومي در شبه‌جزيره‌ي ايتاليا هستند)، رومي‌ها، عرب‌ها و چيني‌ها نسبت مي‌‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

امروزه بيش از 600 نوع ماكاروني توليد مي‌شود.
فرآورده‌هاي ماكاروني، فرآورده‌هايي مانند اسپاگتي، ماكاروني، ورميشل، نودل و لازانيا را در برمي‌گيرد؛ علاوه بر اين انواع مختلف ديگري برحسب فرهنگ غذايي وجود دارد. تحقيقات تاريخي به طور دقيق منشاء اصلي ماكاروني را مشخص نمي‌كند. در واقع احتمالاً تهيه و مصرف ماكاروني پيش از نان بوده است. از آنجايي كه تهيه‌ي ماکاروني برخلاف نان نياز به تخمير و پخت نداشته است، تهيه‌ي ماكاروني براي انسان‌هاي اوليه آسان‌تر بوده است. مدارك تاريخي، پيدايش ماكاروني را به اتروسك‌ها (Etruscan: مهم‌ترين تمدن، پيش از تمدن رومي در شبه‌جزيره‌ي ايتاليا هستند)، رومي‌ها، عرب‌ها و چيني‌ها نسبت مي‌‌دهد. امروزه بيش از 600 نوع ماكاروني توليد مي‌شود.
ارزش تغذيه‌اي ماکاروني
ارزش تغذيه‌اي ماكاروني در اصل وابسته به آردي است كه در تهيه‌ي ماكاروني از آن استفاده مي‌شود. اين ماده‌ي غذايي غني از نشاسته است، در حالي كه ميزان پروتئين آن حدود 7 تا 8 برابر كم‌تر از ميزان نشاسته‌ي آن است. از نظر عناصر معدني به خصوص آهن و روي، در مقايسه با غذاهاي ديگر كه منبع اصلي املاح معدني و ويتامين‌ها هستند، در حد متوسطي است. تجزيه‌ي اسيدهاي آمينه‌ي تركيبات پروتئيني ماكاروني در مقايسه با تركيبات پروتئيني غذاهاي ديگر مانند شير، تخم مرغ و پروتئين‌ سويا كه روزانه مصرف مي‌كنيم، نشان مي‌دهد كه از نظر اسيد آمينه‌ي ضروري ليزين در حد پاييني قرار دارد و به دليل همين محدوديت اسيد آمينه‌اي، ارزش تغذيه‌اي آن كاهش مي‌يابد. بنابراين فاكتور ارزش بيولوژيكي و فاكتور ميزان پروتئين ماكاروني در مقايسه با تخم مرغ و گوشت پايين‌تر است.
از طرفي اين ارزش تغذيه‌اي ماكاروني از مرحله‌ي خريد در سوپر ماركت تا پختن آن و قرار گرفتن روي ميز غذا دست خوش تغيير مي‌شود. در بعضي از موارد نزديك به 20 درصد تركيبات انرژي‌زاي آن به هنگام پخت از دست مي‌رود، اما بايد به خاطر داشته باشيم كه ماكاروني هيچ‌گاه به تنهايي و بدون چاشني خورده نمي‌شود.
ماكاروني محصولي نيمه فرايند شده است كه در تهيه‌ي آن؛ فانتزي بودن، نوآوري و حتي علم تغذيه سهم زيادي دارد. از ديدگاه تغذيه‌اي ماكاروني داراي ويژگي‌هاي زير است:
- ارزش انرژي زايي بالايي كه به طور عمده از طريق قندها تأمين مي‌شود؛
- ارزش چربي كم يا خيلي كم؛
- قابليت هضم آسان؛
- مواد زائد كم.
8 خاصيت مفيد ماکاروني
ماکاروني غذاي خوبي است، و براي سلامتي فوايد بسياري دارد. مخصوصا ماکاروني سبوس دار بسيار مفيد تر ازماکاروني معمولي است.
1-ماکاروني سرشار از ويتامين مي باشد
ماکاروني سرشار از ويتامين آ است، و براي پوست خوب است، و به رشد سلولهاي جديد پوستي کمک بسياري مي کند.
2-ماکاروني به رشد مو کمک مي کند
ماکاروني گندم کاملي است ،و سرشار از اسيد فوليک است، براي رشد مو خوب است. اگر از ريزش مو رنج مي بريد در برنامه غذايي خود حتما از ماکاروني استفاده کنيد. اسيد فوليک همچنين به کاهش آکنه و جوش صورت کمک ريادي مي کند.
3- ماکاروني براي سلامت قلب و عروق مفيد است
ماکاروني غني از پتاسيم است و به بهبود سلامت قلب و عروق کمک مي کند. براي کاهش کلسترول بالا در بدن کمک ميکند و مانع بيماري قلبي مي شود.
4- ماکاروني براي سلامتي عضلات خوب است
سرشاراز پتاسيم است براي سلامت عضلات خوب است. مصرف منظم ماکاروني براي جلوگيري از مشکل سفتي عضله بدن خوب است. همچنين به آرامش اسپاسم هاعضلاني و درد عضلاني کمک مي کند.
5- ماکاروني بهترين منبع براي افزايش وزن است
ماکاروني سرشار ازکربو هيدرات است و به افزايش وزن کمک مي کند. هر صد گرم حدود 50 گرم کربوهيدرات دارد و بهترين منبع براي افزايش وزن سالم است.
6-ماکاروني به بدن انرژي مي دهد
ماکاروني سرشار از کربوهيدرات است و به بدن انرژي مي دهد. مصرف ماکاروني مي تواند، سطح سوخت و ساز بدن را افزايش دهد، و شمارا فعال نگه مي دارد و ضعف وبي حالي را کاهش مي دهد.
7- ماکاروني مفيد براي کم خوني است
پاستا غني از آهن است ،و مي تو اند به بيماري کم خوني در زنان باردار کمک کند. براي افزايش تشکيل سلولهاي قرمز خون بسيار خوب است چون مانع کم خوني مي شود. سطح هموگلوبين بدن را طبيعي نگه مي دارد.
8- ماکاروني براي سلامت استخوانها مفيد است
ماکاروني غني از اسيد هاي آمينه و پروتئين است. پروتئين به سلامت استخوان ها کمک مي کند و از درد استخوان جلوگيري مي کند. اگر مشکل درد مفصل داريد، حداقل دوبار در هفته حتما از ماکاروني استفاده کنيد ماکاروني مزاياي تغذيه اي زيادي دارد، که حتما بايد در برنامه رژيم غذايي روزانه خود از آن استفاده کنيد.
ماكاروني همراه با چاشني
ماكاروني برخلاف ديگر مواد غذايي سرشار از كربوهيدرات (مانند نان و بيسكويت)، هيچ گاه به تنهايي مصرف نمي‌شود و بيش‌تر با مواد غذايي ديگري كه داراي پروتئين بالايي هستند مانند پنير، گوشت، ماهي و ... مصرف مي شود.
از اين طريق ارزش بيولوژيكي آن نسبت به هر غذاي ديگر به خاطر تكميل شدن پروتئين آن و همچنين تأمين اسيد آمينه‌هاي ضروري افزايش مي‌يابد. 70 گرم ماكاروني همراه با كمي سس گوجه فرنگي، 10 درصد روغن زيتون و 10 گرم پنير رنده شده، غذايي را فراهم مي‌كند كه فاكتور پروتئيني آن به طور كامل بالا بوده و از نظر سهم دريافت انرژي از سه نوع ماده‌ي غذايي انرژي‌زا (پروتئين‌ها، قندها و چربي‌ها) داراي نسبت 57 درصد از قندها، 30 درصد از چربي‌ها و 13 درصد از پروتئين‌هاست كه اين نسبت از نظر متخصصان تغذيه بهترين نسبت دريافت انرژي از مواد غذايي است.
در مواردي كه ماكاروني همراه با سس گوجه‌فرنگي و مقداري پنير استفاده شود، 25 تا 30 درصد پروتئين و 40 درصد ويتامين C روزانه‌ي مورد نياز بدن را تأمين مي‌كند و در صورتي كه ماكاروني همراه با سس گوشت مصرف شود، 40 درصد پروتئين و 25 تا 30 درصد آهن روزانه‌ي مورد نياز بدن را برآورده مي سازد.
ماكاروني، غذاي ورزشكاران
ماكاروني يك غذاي پايه و اصلي براي ورزشكاران محسوب مي شود. اين گروه سعي مي‌‌كنند با استفاده از يك رژيم غذائي مناسب قدرت فيزيكي خود را در انجام مهارت مورد نظر افزايش دهند. تغذيه، سوخت بدن است. براي اين كه بدن كار خود را به خوبي به انجام برساند، لازم است كه هر دو عامل سوخت و مكانيسم بدن انسان به خوبي شناخته شود. در ورزش‌هاي هوازي، وعده‌ي غذاي اصلي و غالب بايد به طور عمده شامل قندها و چربي‌ها باشد.
يك وعده‌ي ماكاروني كه به طور معمول با سس گوجه فرنگي و روغن زيتون يا كره مصرف شود، غذاي ايده‌آلي بوده و به خوبي مشخص است كه نسبت دريافت انرژي به نسبت 1-2-4 به ترتيب از قندها، چربي‌ها و پروتئين‌ها را تأمين مي‌كند. استفاده از مقادير بالاتري از تركيبات كمپلكس و حتي بدتر از آن، از قندهاي ساده به منظور افزايش كارايي ورزشكار قبل از شروع فعاليت، به طور كامل غيرمنطقي و حتي خطرناك است و منجر به بيماري هيپرگليسمي (افزايش قند خون) مي شود.
گردآوري: بخش آشپزي بيتوته
منابع : yjc.ir
shooroshirin.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۱۸۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه

به گزارش خبرآنلاین؛یکی از انواع عرقیات گیاهی که دارای خاصیت فراوانی است، عرق بهارنارنج است که از شکوفه درخت نارنج گرفته می شود، طبع عرق بهارنارنارنج گرم و خشک است و سرشار از ویتامین های A,B,C است.

سلامت نیوز در خبری نوشت: عرق گیاهی بهارنارنج داراری طبعی گرم و خشک است.

این گیاه تاثیر بسیار خوبی روی سیستم عصبی بدن دارد و سردردهای میگرنی را کاهش می‌دهد.

بهار نارنج برای کنترل تشنج و حمله قلبی مفید است و برای تسکین دردهای سینه و تپش قلب نیز از آن استفاده می شود.

عرق بهار نارنج یکی از اصلی‌ترین عرقیات برای رفع ضعف اعصاب، غم و افسردگی به‌شمار می‌رود.

این عرق گیاهی برای تقویت معده مفید بوده و مشکلات بی‌خوابی را هم حل می کند.

از دیگر خواص این گیاه دارویی می‌توان به درمان آفتاب سوختگی، درمان قرمزی و سوزش پوست، کاهش چروک‌های پوستی و جلوگیری از بروز ترک روی پوست اشاره کرد.

همچنین عرق بهارنارنج می‌تواند درمان دردهای معده و سوء هاضمه باشد.

این گیاه اشتها آوراست.

عرق بهار نارنج سرشار از انواع آنتی‌اکسیدان است و به پیشگیری از بیماری‌های سخت، مانند سرطان کمک می‌کند.

عرق بهار نارنج دارای خواص ضد التهابی است و می‌تواند در کاهش التهاب‌های مختلف در بدن کمک کند، از جمله التهاب مفاصل، التهاب پوستی و التهاب روده.

مصرف عرق بهار نارنج می‌تواند به عنوان یک آرامبخش طبیعی و ملایم عمل کند. این ممکن است بهبود خواب، کاهش استرس و اضطراب را تسهیل کند.

عرق بهار نارنج می‌تواند به تنظیم فعالیت سیستم گوارشی کمک کند و مشکلات معده، سوء هاضمه و نفخ را کاهش دهد.

مصرف عرق بهار نارنج ممکن است به افزایش متابولیسم بدن کمک کند و در بهبود فرایند چربی سوزی و کاهش وزن مؤثر باشد.

عرق بهار نارنج دارای خواص ضد عفونتی است و می‌تواند در مقابله با برخی عفونت‌ها و باکتری‌ها موثر باشد.

۲۳۳۲۳۳

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1901490

دیگر خبرها

  • خواص قهوه + تاثیر بر لاغری و عوارض مصرف بیش از حد
  • خواص تخم کتان و دانه کتان برای لاغری و درمان بیماری ها
  • قابل توجه کسانی که هر روز پنیر می خورند
  • فیلمی متفاوت از کنکور دادن دانش آموزان قبل از انقلاب
  • فواید و خواص آب سیب‌زمینی
  • هشدار به کسانی که هر روز پنیر میخورند
  • کودکان زیادی بر اثر سو تغذیه در غزه جان باختند
  • تفاوت میلگرد A2 و A3 + نحوه تشخیص آن‌ها
  • کودک از چه سنی می‌تواند ماست بخورد؟
  • جلوگیری از حمله قلبی با خوردن عرق این گیاه