Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-28@06:12:46 GMT

دهه ۴۰ ؛ سینما رادیوسیتی‌ «شب» آنتونیونی

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۱۹۱۱

دهه ۴۰ ؛ سینما رادیوسیتی‌ «شب» آنتونیونی

سینما و تلویزیون > سینمای‌ ایران - محمدعلی نجفی:
دهه ۴۰ سینما رادیوسیتی واقع در خیابان ولیعصر فعلی فیلم‌های روشنفکرانه اکران می‌کرد.

من دانشجوي معماري بودم كه در راديوسيتي «خشت و آينه» ابراهيم گلستان و «شب» آنتونيوني را ديدم. خشت و آينه هيچ ربطي به فيلم‌هاي فارسي آن دوره نداشت و ما را به دنياي ديگري مي‌برد؛ دنيايي كه روشنفكران دهه40 در شعر و داستان و به‌خصوص داستان هم آن را دنبال مي‌كردند و حالا در خشت و آينه اين جهان روشنفكرانه وارد ساحت سينما شده بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فيلم شب هم جداي از تم فلسفي تأمل‌برانگيزش، معماري خاص و ويژه‌اي داشت. آنتونيوني درباره هراس‌هاي انسان معاصر، فيلم ساخته بود. درباره تنهايي آدم‌ها در جهان مدرن‌ و چيدمان او از اين تنهايي، استادانه بود.

تماشاي خشت و آينه و شب باعث شد مسير زندگي‌ام عوض شود. در ميانه‌هاي دهه40 در حالي كه در دانشگاه معماري مي‌خواندم، تصميم گرفتم وارد كار سينما شوم. اين تصميم با من ماند تا دهه50 و دفتر آيت‌فيلم و ساخت فيلم «جنگ اطهر».
سينما راديوسيتي سال‌هاي طولاني است كه تعطيل شده است. دهه 60 مدتي سينما راديوسيتي به داروخانه تغيير كاربري داده بود و حالا سال‌هاست كه همان داروخانه هم تعطيل شده است.

احتمالا الان اغلب رهگذراني كه از كنار راديوسيتي سابق عبور مي‌كنند نمي‌دانند كه اينجا روزگاري سينماي مهمي قرار داشته است؛ سينمايي كه نيم‌قرن پيش فيلم‌هاي متفاوت و پيشرو اكران مي‌كرد و اين فيلم‌ها بر ذهن و جان جوان‌هاي شيفته و علاقه‌مند تأثيرات بنيادين مي‌گذاشت.

ياد و خاطره راديوسيتي، دهه40 و خلاصه دوران پرشور جواني همچنان با ماست. حالا تهران پرديس‌هاي مدرن و چند سالنه دارد و نسل جوان امروز پاتوق‌هاي فرهنگي خودش را مي‌يابد و حضورش را به ثبت مي‌رساند. از دهه40 و دوران جواني ما تا امروز كه در دهه90 به سر مي‌بريم، سال‌هاي زيادي گذشته و تحولات گسترده‌اي رخ داده است.

زندگي ادامه دارد و نسل ‌تازه‌اي از راه مي‌رسد كه راه و رسم برخوردش با مقولات اجتماعي و فرهنگي با نسل من تفاوت‌هاي محسوسي دارد. اين تفاوت‌ها را نبايد به سادگي ارزش‌گذاري كرد. قبل از نمره دادن و قضاوت كردن بايد اين تفاوت‌ها را درك كرد. اين نسل هم سينما راديوسيتي و فيلم‌هاي آنتونيوني خودش را مي‌يابد؛ گيرم با شيوه‌‌اي متفاوت از آنچه نسل ما تجربه‌اش كرد.

نويسنده و كارگردان سينما در همین زمینه: مخدوش‌شدن مرز میان خبر و شایعه زمستان در راه است تصویر انتزاعی کتابخوانی در فضاهای شهری پیاده‌روی در تهران

منبع: همشهری آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۱۹۱۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای مرکز فارس، حمیدرضا قانعی گفت: در زمان حاضر، ۲۷ سالن سینما در فارس فعال است و امسال هم چندین پروژه سینمایی شهرستان‌های مختلف استان به بهره‌برداری می‌رسد.
وی اعلام کرد: سالن‌های موجود سه شهرستان کوهچنار، بوانات و خرم بید به تجهیزات سینمایی مجهز شدند و تا پایان خرداد وارد چرخه اکران‌های سینمایی می‌شوند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: اسفند پارسال پردیس نخل لارستان با سه سالن درجه یک به بهره‌برداری رسید و نمایش در پردیس سینمایی یاس فسا هم آغاز شد.
قانعی اضافه کرد: هر چند به صورت رسمی این ۲ پردیس سینمایی هنوز افتتاح نشده اما بهره برداری از آنها اسفند پارسال آغاز شده است تا مردم فسا و لارستان از اکران‌های نوروزی بهره‌مند شوند.
قانعی با اشاره به افتتاح ۱۷ سالن سینما در شیراز تا پایان امسال گفت: با همکاری حوزه هنری و شهرداری شیراز، پردیس سینمایی استاد تارخ تا ۲ ماه آینده به بهره‌برداری می‌رسد.

دیگر خبرها

  • بلیت سینما بعد از دو ماه دوباره گران شد
  • استقبال بیش از ۱۸ هزار مخاطب از سینما‌های تصویر شهر
  • بدترین فیلم‌های ترسناک تاریخ سینما!
  • از سینمای متفکر به فیلم های کمدی رسیدیم
  • زور سرمایه به هنر نمی‌رسد
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر
  • بهره‌برداری از ۱۷ سالن سینما در استان فارس
  • استقبال مخاطبین سینما از «مست عشق»
  • فان‌دایک: باید در آینه به خودمان نگاه کنیم