Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@04:44:43 GMT

بغداد در شوک خشم زمین

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۱۹۳۶

بغداد در شوک خشم زمین

بغداد-ایرنا- از ماذنه مساجد بغداد تنها چند دقیقه بعد از لرزش زمین در ساعت 9 و 17 دقیقه ، صدای اذان تمام این شهر را که اهالی اش وحشت زده از خانه ها خارج شده بودند، فرا گرفت و مردم برای اقامه نماز آیات راهی مساجد شدند.

بلا پشت بلا، هنوز سایه داعش از آسمان عراق بطور کامل برداشته نشده که زمین لرزه یکشنبه شب برای لحظاتی امان مردم را برید تا ساعت ها بعد از آن لرزش شدید که لوسترهای منازل را به حالت پاندولی به حرکت در آورده بود، در خیابان ها و کوچه ها بمانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پیر و جوان و زن و مرد به خیابان ریختند و صدای جیغ و فریاد کودکان برای دقایقی طولانی قطع نمی شد.
براساس گزارش ها در برخی محلات، خانه های سست بنا و فرسوده، دچار ترک هایی در دیوارهای جانبی و سقف شدند و خیلی از رانندگان وحشت زده در کنار خیابان ها متوقف شدند.
هنوز تا لحظه مخابره گزارش، درهای بسیاری از منازل باز است و اهالی آن بین اتاق ها و درهای ساختمان در وضعیت تردید قرار دارند.
حامد یکی از بچه های محله صالحیه می گفت، امشب نمی گذاریم کسی در خانه بخوابد، بویژه آنکه اخبار و شایعات ضدو نقیض درباره وقونع زلزله شدید در ساعت های آینده ، بر وحشت عمومی افزوده بود.
زلزله ای که سراسر عراق و بخش های بزرگی از منطقه غرب آسیا ، از ایران تا ترکیه ، کویت و حتی امارات را لرزاند، شاید بی سابقه ترین حادثه طبیعی باشد که طی دستکم یک قرن اخیر گزارش شده است.
با گذشت بیش از دو ساعت مردم هنوز کوچه ها و خیابان ها را ترک نکردند و در گوشه گوشه محلات و سر معابر مردان و جوانان درباره زلزله بحث می کردند و گاهی جدی و گاهی شوخی از لحظه لرزش زمین خاطره می گفتند.
بعضی ها هم درباره علت، زلزله صحبت می کردند؛ از اینکه عراق به غیر از مناطق شمالی روی گسل قرار ندارد ، از همین رو هضم گستردگی جغرافیایی لرزه ناشی از وقوع زلزله یکشنبه شب برای عوام کمی دشوار بود.
موسسه لرزه نگاری عراق لحظه به لحظه خبرهای پراکنده و از محل های وقوع زلزله و درجه آن پخش می کرد و رسانه های عراقی آن را منعکس می کردند.
برخی شبکه های خبری عراق نیز اخباری از مناطق مختلف را پخش می کردند، کرکوک، موصل، خانقین، فلوجه، رمادی، کربلا، نجف، کویت ، آنکارا ، اصفهان و ... انگار تمام منطقه لرزیده است. این اخبار همچنان بر تردیدها نسبت به این زمین لرزه می افزود.
دستکم طی دهه های اخیر زلزله ای به این شدت که موسسه لرزه نگاری عراق آن را 7.2 در نواحی مرزی ایران و عراق اعلام کرده ، سابقه نداشته است.
موسسه لرزه نگاری عراق سرانجام درحالی که از مناطق مختلف درباره وقوع زلزله گزارش می رسید، کانون این زمین لرزه را جایی در نزدیکی مرزهای ایران و عراق در استان سلیمانیه و شهر حلبچه اعلام کرد.
حالا گزارش ها حاکی است که منطقه دربندی خان در جنوب غرب سلیمانیه، منطقه ای که سد آن در صورت شکست برداشتن بر اثر زلزله تمامی مناطق و اهالی پایین دست را تهدید می کند، بیشترین خسارات را دیده و بعد از آن خانقین در استان دیاله در جنوب سلیمانیه نیز دچار خسارات زیادی شده است.
مقام های محلی از اهالی پایین دست سد خواسته اند مراقب باشند و برخی منابع نیز اعلام کردند که سد دچار صدمه شده است.
از خانقین نیز خبر می رسد که مقام های محلی درخواست کمک های فوری کرده اند، اما هنوز از عمق و شدت صدمات و آسیب ها گزارشی انتشار نیافته است.
در لحظه مخابره گزارش، هنوز اطلاعات زیادی درباره خسارات، تلفات و حتی کانون دقیق و اصلی زلزله یکشنبه شب در دست نیست و مردم در بغداد و بسیاری از شهرهای متاثر از زمین لرزه یکشنبه شب هنوز درهای خانه های خود را نبسته اند.
خاورم*1*1770**380**1392**انتشار: ابوالفضل بابایی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۱۹۳۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار

مجید چگنی در حاشیه امضای تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق گفت: با پایان یافتن دو قرارداد بغداد و بصره، چند دور مذاکره با طرف عراقی در تهران و بغداد برای تمدید صادرات گاز ایران به عراق انجام دادیم که سرانجام نهایی شد.

وی افزود: از آغاز قرارداد بغداد (در ژوئیه ۲۰۱۷) و بصره (در ژوئن ۲۰۱۸) تاکنون حدود ۵۲ میلیارد مکعب گاز به ارزش ۱۵ میلیارد دلار به کشور عراق صادر کرده‌ایم.

زیاد علی فاضل، وزیر برق عراق با بیان اینکه بر اساس این قرارداد تا ۵ سال آینده نیز از ایران گاز خریداری می‌کنیم، گفت: نیروگاه‌های ما برای تولید برق  نیاز مبرمی به گاز ایران دارند.

وی اظهار کرد: تجربه سال‌های گذشته نشان داده که ایران شریک اقتصادی خوبی برای عراق است و در سخت‌ترین شرایط نیاز‌های ما را فراهم کرده است.

بر پایه این گزارش، قرارداد صادرات گاز ایران به بغداد در سفر معاون وزیر نفت در امور گاز به بغداد و در محل وزارت برق عراق امضا و به مدت پنج سال تمدید شد.

عراق روزانه به ۳۵ هزار مگاوات برق نیاز دارد که به‌دلیل شرایط کنونی این کشور تنها ۲۰ هزار مگاوات در روز تولید می‌کند و یک‌سوم این برق با گاز وارداتی از ایران تأمین می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان اقتصادی اقتصاد و انرژی

دیگر خبرها

  • صادرات حدود ۵۲ میلیارد مترمکعب گاز به عراق به ارزش ۱۵ میلیارد دلار
  • تمدید قرارداد صادرات گاز ایران به عراق
  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • زلزله سالند دزفول خسارتی نداشت
  • آخرین جزئیات از زلزله سالند دزفول
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • زمین لرزه ۴.۵ ریشتری در دزفول
  • زمین لرزه ۴.۵ ریشتری در سالند دزفول
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند