Web Analytics Made Easy - Statcounter

دبیر کارگروه ملی زلزله گفت: زمین لرزه یکشنبه شب در غرب کشور دارای گسلی مجزا از محدوده تهران و البرز است و موجب ایجاد زمین لرزه در تهران نخواهد شد.

علی بیت الهی در گفت و گو با ایسنا در این باره اظهار کرد: زلزله امشب که ما به آن ایالت لرزه زمین ساختی زاگرس می گوییم با وجود آنکه در تهران هم احساس شد تاثیری روی گسلهای سایر مناطق از جمله تهران و البرز نخواهد داشت؛ چرا که این یک زون لرزه ای مجزا است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زاگرس گسلهای متعدد و موازی دارد که در همان مرز غربی ایران کشیده شده است. ساختار فعالیت این گسل با سایر گسلها متفاوت است و اینکه تصور کنیم این زلزله باعث زمین لرزه در منطقه البرز یا تهران شود چنین چیزی امکان ندارد.

وی افزود: زلزله یکشنبه شب بسیار شدید و گسترده بوده و ما تا به حال با چنین موردی مواجه نشده بودیم. با این حال تلفات چندان بالا نبود اما اگر خدای نکرده این زمین لرزه در یک زمین منطقه با تراکم جمعیتی بالا با ساختمانهای زیاد به وقوع می پیوست مطمئنا تلفات از حد زلزله بم هم بیشتر می شد.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با این هشدار که پس لرزه های این زمین لرزه هرچند کوچک باشند می توانند از خود زلزله 7.3 ریشتری خطرناک تر باشند گفت: نکته مهم و کاربردی این است که در اثر ارتعاشات متعدد، ساختمانها نرم و ضعیف می شوند و استحکام خود را از دست می دهند. تجربه نشان داده که با یک پس لرزه متوسط یا کوچک ساختمانها فرو می ریزند؛ بنابراین توصیه من این است با اینکه آنجا اواخر پاییز و منطقه سردسیر است تا حد امکان عقل اقتضا می کند در چنین شرایطی اگر مردم امکانش را داشته باشند حداقل از استقرار یا حتی عبور کوتاه مدت در ساختمانهای ضعیف و فاقد کیفیت لازم اجتناب کنند.

بیت الهی تصریح کرد: خوش شانسی ما این است که در اطراف قصرشیرین که کانون زلزله بوده و انرژی حداکثری آزاد شده، تراکم جمعیتی پایین بوده و این موضوع مهمترین دلیل پایین بودن تلفات جانی و خسارتهای کم این زلزله بوده است.

وی پیش بینی کرد: برای این زلزله بزرگ معمولا پس لرزهای زیادی را متصور هستیم؛ چرا که زلزله های بزرگ معمولا تا دو ماه پس لرزه را در منطقه ایجاد خواهند کرد که مردم باید هوشیار باشند.

رییس بخش زلزله مرکز تحقیقات راه، مسکن و شهرسازی با تاکید بر اینکه زلزله ای با این بزرگی و گستردگی قابل تصور نبود، گفت:  در منطقه غربی کشور با توجه به چنین رخدادهایی متوجه نکته مهمی شدیم که باید در لرزه خیزی منطقه غرب کشور بازنگری جدی صورت گیرد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۰۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن

دومین جلسه کارگروه زیربنایی، توسعه روستایی، عشایری، شهری و آمایش سرزمین و محیط زیست استان به ریاست مهدی رشیدی، معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری و با حضور مدیرکل راه و شهرسازی و مدیران سایر دستگاه های اجرایی استان در محل سالن جلسات مدیریت بحران استانداری برگزار شد. سیدعلی میرکریمی، مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی گفت: در این جلسه ۸ پرونده از شهرستانهای بجنورد، شیروان، گرمه، مانه و راز و جرگلان مورد بررسی قرار گرفت و پس از بحث و تبادل نظر مدیران دستگاه های اجرایی، تصمیمات مقتضی در خصوص هر یک اتخاذ گردید. وی افزود: از جمله مهمترین پرونده های این جلسه، موافقت با الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن بود که در ادامه الحاق ۴۰ هکتار به محدوده این شهر در دستورکار این اداره کل جهت طی سایر مراحل قانونی قرار گرفت که انتظار می رود با الحاق این محدوده، گام موثری در راستای تامین زمین مورد نیاز این شهر در قالب برنامه اجرایی نهضت ملی مسکن برداشته شود. مدیرکل راه و شهرسازی خراسان شمالی تصریح کرد: موافقت با جانمایی اراضی ملی با کاربری اداری در حریم شهر راز جهت واگذاری به اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز از دیگر مصوبات این جلسه بود که پس از توضیحات لازم و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت. گفتنی است از دیگر پرونده های مطرح شده در این جلسه می توان به جانمایی ۳ واحد پرورش مرغ گوشتی در شهرستان گرمه و شیروان، ۲ مجتمع گردشگری در شهرستان بجنورد و شیروان و ۱ گلخانه در شهرستان مانه اشاره کرد که هر ۶ مورد پس از بحث و تبادل نظر اعضای کارگروه مورد موافقت قرار گرفت./ خراسان شمالی _خبرنگار جام جم _اسدالله ابراهیمی

دیگر خبرها

  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • الحاق ۳۴ هکتار به محدوده شهر گرمه در راستای نهضت ملی مسکن
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر مربع از بلوچستان را درگیر کرد
  • سیل اخیر ۳۲۰ کیلومتر را درگیر کرد
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • بهاباد امروز لرزید
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد
  • زلزله این استان را لرزاند
  • زلزله بامدادی این استان جنوبی را لرزاند