Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@14:43:42 GMT

16توصيه به ديابتي‌هايي که قصد سفر دارند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۲۴۳۷

16توصيه به ديابتي‌هايي که قصد سفر دارند

خبرگزاري آريا -

در تعطيلات نوروز گاهي اتفاق مي‌افتد که شرايط طبيعي و تثبيت‌شده بيماران مزمني مانند ديابتي‌ها دچار تغييرات شود. اما اگر يک برنامه‌ريزي مناسب داشته باشيد و نکاتي که توصيه مي‌شود را رعايت کنيد، مي‌توانيد تعطيلات خوبي داشته باشيد.
1- بيماراني که انسولين يا قرص مصرف مي‌کنند، بايد دستگاه سنجش قند را همراه خود به سفر ببرند و چه در مسافرت باشند و چه در تعطيلات خانگي، بايد بيشتر از قبل قندخون خود را چک کنند، چون به خاطر بي‌تحرکي يا مختل شدن برنامه غذايي (پرخوري بيشتر يا کمتر غذاخوردن)، امکان نوسان قندخون وجود دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


2- اگر مسافرت مي‌رويد کارت هويت بيماري‌تان (بايد در مورد اينکه ديابت داريد، نوع آن چيست، چه درمان‌هايي مي‌گيريد و شماره تماسي که در موقع لزوم بتوان با آن تماس گرفت نوشته شده باشد) را همراه خود داشته باشيد.
3- استرس‌هايي که طي مسافرت‌ها به وجود مي‌آيد و گاهي شما را وادار مي‌کند فعاليت سنگين داشته باشيد، مانند عجله به منظور جا نماندن از قطار يا هواپيما يا نشستن‌هاي طولاني‌مدت در مسافرت با ماشين، قطار يا هواپيما، مي‌تواند باعث شود دچار افت قندخون شويد. پس بايد قندخون‌تان را بيش از قبل چک کنيد.
4- اگر ديابت داريد و عزم سفر مي‌کنيد، بايد دو نامه از پزشک معالج خود بگيريد. اول نامه‌اي است براي ديابتي‌هايي که قصد سفر به خارج از کشور دارند. اين نامه، نامه‌اي براي ماموران امنيتي است مبني بر اينکه اين فرد ديابت دارد و بايد سرنگ و قلم مخصوص تزريق انسولين و ويال‌هاي دارو يا حتي قرص‌هاي انسولين را حمل کند و همراه خود داشته باشد. ماموران امنيتي بعضي کشورها روي داروهايي‌ که توسط مسافران حمل مي‌شود، حساس‌اند و داشتن اين نامه الزامي است.
نامه دوم براي پزشک است تا اگر طي مسافرت مشکلي براي بيمار به وجود آمد، اين نامه را به پزشک بدهد. نامه حاوي اطلاعاتي است در مورد ديابت فرد، حساسيت‌هاي دارويي که دارد و نکات مهمي که به پزشک کمک مي‌کند. لازم است براي اطمينان از گم نشدن نامه‌ها، چند رونوشت از آن تهيه و اصل آن را نزد خود نگه داريد.
طي مسافرت بهتر است هميشه مقداري مواد کربوهيدراتي (نشاسته‌اي) در کيف دستي خود داشته باشيد
5- بيماري که انسولين دريافت مي‌کند، بايد بيشتر از مقداري که مورد نيازش هست (5/1 تا 2 برابر) انسولين، سرنگ، لانست و نوارهاي آزمايش قندخون همراه داشته باشد. در ضمن بايد کيف کوچکي حاوي چند عدد قند حبه‌اي، بيسکويت، نبات، يک بطري آب، آبميوه، چند ميان‌وعده کوچک مانند ساندويچ يا ميوه براي خود بردارد تا در صورت افت قندخون احتمالي از آنها استفاده کند. داروهاي مصرفي ديگر را هم بايد بيشتر از مورد نياز همراه داشته باشد.
6- اگر به سفر مي‌رويد، مقداري از داروها و انسولين يا قرص خود را در دو جا داشته باشيد. بسيار ديده شده در سفر، کيف فرد به سرقت رفته و علاوه بر استرس آن، به خاطر فقدان دارو، دچار افت قندخون شده است.
7- اگر به بيماري حرکت مبتلا هستيد (داخل ماشين دچار تهوع و استفراغ مي‌شويد) از پزشک خود بخواهيد داروهايي براي پيشگيري از تهوع به شما بدهد. اگر دچار استفراغ شويد هم آب بدنتان از دست مي‌رود و هم به خاطر تهوع نمي‌توانيد چيزي بخوريد که اين منجر به افت قند مي‌شود.
8- طي مسافرت بهتر است هميشه مقداري مواد کربوهيدراتي (نشاسته‌اي) در کيف دستي خود داشته باشيد. يادتان باشد هميشه مسافرت طبق برنامه پيش نمي‌رود. هواپيما تاخير مي‌کند، جاده ترافيک مي‌شود و... . به خاطر بسپاريد با مصرف به موقع ميان‌وعده‌هاي کوچک مشکلي براي شما پيش نمي‌آيد و مجبور نمي‌شويد نوشيدني شيرين بخوريد.
9- داخل قطار يا هواپيما لازم نيست درخواست غذاي مخصوص ديابتي بدهيد. بهتر است غذاي معمولي مانند ساير افراد بخوريد.
10- بد نيست در مورد سفر به خارج از کشور راجع به نوع غذاهايشان و متناسب بودن با ذائقه ما ايراني‌ها اطلاعاتي کسب کنيد. گاهي نامناسب بودن غذاهاي آن کشور، شما را وادار مي‌کند از موادي که مضر هستند به مقدار بيش از حد بخوريد و دچار نوسان قند خون شويد.
11- مراقبت از پاها در سفر الزامي است. براي جلوگيري از لخته شدن خون در پاها در سفرهاي طولاني توقف کنيد و کمي پياده‌روي کنيد. اگر با هواپيما سفر مي‌کنيد، به مچ پا حرکات چرخشي بدهيد يا تمرين کششي ساق پا انجام دهيد.
12- لازم است کفش مناسبي براي سفر بخريد. کفش چرمي که با آن راحت باشيد با پاشنه سه سانتي‌متري بهتر است. کفش را بعد از ظهر خريداري کنيد. يادتان نرود پاهايتان را هر روز با آينه بررسي کنيد.
بهتر است انسولين‌هايي که استفاده نمي‌کنيد در يخچال بگذاريد و انسوليني که استفاده مي‌کنيد را در فضاي اتاق قرار دهيد و مطمئن باشيد تا يک ماه سالم خواهد ماند
13- اگر به ساحل مي‌رويد، پابرهنه راه نرويد. مراقب آفتاب‌سوختگي هم باشيد که دچار زخم پوستي نشويد.
14- درباره سفر به کشورهاي خارجي با پزشک خود صحبت کنيد. اگر با کشور مقصد اختلاف ساعت کمي داريد مشکلي ايجاد نمي‌شود اما در سفر به کشورهايي چون چين و مالزي که روز کوتاه‌تر مي‌شود، نياز شما به قرص و انسولين کم مي‌شود و بايد اين نکته را بدانيد. در مقابل، اگر به اروپا سفر مي‌کنيد روز طولاني‌تر مي‌شود و نياز شما به انسولين يا قرص و حتي مواد غذايي بيشتر مي‌شود. به علاوه ياد بگيريد قبل از سفر چند جمله کليدي را به زبان انگليسي که زبان بين‌المللي است و مي‌تواند موقع اورژانس ياري‌تان کند به خاطر بسپاريد؛ جملاتي مانند «من ديابت دارم» يا «لطفا به من قند بدهيد».
15- اصول نگهداري انسولين از نکاتي است که بايد بدانيد. انسولين چه ويال شکل باشد، چه قلم انسولين، تا يک ماه مي‌توان آن را در دماي طبيعي اتاق نگه داشت. در مسافرت به مناطق معتدل لازم نيست شيشه انسولين را در فلاسک يخ نگه داشت. فقط بايد از قراردادن آن در معرض نور مستقيم آفتاب (پشت شيشه اتومبيل يا کنار پنجره آفتاب‌گير) خودداري کرد. بهتر است آن را داخل کيف دستي يا فضاي اتاق محل اقامت قرار دهيد. انسولين را نبايد به قسمت بار اتوبوس يا هواپيما بدهيد.
16- لازم است انسولين فاسد را تشخيص دهيد. در اين حالت، نوع شفاف آن که کريستال رگولار است به صورت کدر درمي‌آيد و نوع شيري‌رنگ آن که انسولين MPH است به صورت دانه‌دانه به ديواره‌هاي شيشه‌اي مي‌چسبد. اگر هم ويال در معرض نور خورشيد باشد، قهوه‌اي رنگ مي‌شود که نشان‌دهنده فساد آن است.
بهتر است انسولين‌هايي که استفاده نمي‌کنيد در يخچال بگذاريد و انسوليني که استفاده مي‌کنيد را در فضاي اتاق قرار دهيد و مطمئن باشيد تا يک ماه سالم خواهد ماند.
منبع:tebyan.net


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۴۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است

به گزارش خبرنگار مهر به نقل از مدیکال نیوز، مطالعه جدید محققان دانشگاه سیدنی استرالیا نشان می‌دهد که انجام بیشتر فعالیت‌های بدنی در طول شب بیشترین فواید سلامتی را برای افراد چاق دارد.

مطالعه اخیر گزارش می‌دهد که بیش از ۱ میلیارد نفر در جهان به چاقی مبتلا هستند و پیش بینی می‌شود که این تعداد به طور بالقوه تا سال ۲۰۵۰ به ۴ میلیارد نفر برسد.

«آنجلو ساباگ»، محقق و فیزیولوژیست ورزشی در دانشگاه سیدنی استرالیا، گفت: «اضافه وزن یا چاقی یک عامل خطر مهم برای بسیاری از بیماری‌های مزمن مانند دیابت، بیماری‌های قلبی عروقی و انواع سرطان‌ها است».

یکی از عوامل کلیدی عوارض مرتبط با چاقی، مقاومت به انسولین است - وضعیتی که در نهایت منجر به سطح بالای گلوکز خون و دیابت نوع ۲ می‌شود. ساباگ گفت: «داشتن سطوح بالای گلوکز خون می‌تواند آسیب فاجعه بار به سیستم قلبی عروقی ما وارد کند و منجر به نارسایی اندام شود.»

برای این مطالعه، محققان داده‌های حدود ۳۰۰۰۰ نفر بالای ۴۰ سال را تجزیه و تحلیل کردند. همه شرکت‌کنندگان دچار چاقی بودند و حدود ۳۰۰۰ نفر به دیابت نوع ۲ مبتلا بودند.

محققان سطح فعالیت بدنی آن‌ها را در صبح، بعدازظهر و عصر طی حدود هشت سال زیر نظر داشتند.

در پایان مطالعه، دانشمندان دریافتند افرادی که بیشتر فعالیت بدنی هوازی متوسط تا شدید خود را بین ساعت ۶ بعد از ظهر تا نیمه شب انجام می‌دادند کمترین خطر مرگ زودرس و مرگ ناشی از بیماری‌های قلبی عروقی را داشتند.

هم فعالیت بدنی متوسط و هم شدید، ضربان قلب و تنفس فرد را افزایش می‌دهد. نمونه‌هایی از فعالیت بدنی متوسط عبارتند از:

• پیاده روی سریع

• چمن زنی

• بلند کردن وزنه

• شنا کردن

انواع فعالیت بدنی شدید عبارتند از:

• دویدن

• بیل زدن

• ایروبیک

• بازی فوتبال یا بسکتبال

ساباگ گفت: «نتایج ممکن است تا حدودی با بهبود تنظیم متابولیک قلبی مرتبط با انجام فعالیت بدنی در طول شب توضیح داده شود، نظریه‌ای که توسط مطالعات بالینی اخیر پشتیبانی می‌شود.»

او توضیح داد: «بدن ما در شب بیشترین مقاومت را به انسولین دارد و برای کسانی که نمی‌توانند انسولین بیشتری برای جبران آن تولید کنند انجام فعالیت بدنی در این زمان ممکن است مقداری از مقاومت طبیعی به انسولین در شب را جبران کند.»

ساباگ افزود: «علاوه بر این، یافته‌های اخیر یک مطالعه بالینی کوچک‌تر نشان داد که ورزش در اواخر روز منجر به بهبود بیشتر فشار خون می‌شود، که یک عامل خطر مهم برای مرگ زودرس و بیماری‌های قلبی عروقی است.»

کد خبر 6085950

دیگر خبرها

  • شناسایی بیش از ۲۲هزار بیمار دیابتی در نیشابور
  • این روغن ناجی دیابتی ها، قندخون را بطور کامل شفا میدهد
  • پیش دیابتی ها چه کارهایی انجام دهند؟ | راهکارهایی برای کاهش سطح قند خون
  • چاق ها، عصرها ورزش کنند
  • ورزش عصرگاهی برای افراد چاق مفیدتر است
  • خطر ابتلا به دیابت چه کسانی را تهدید می‌کند؟/ آب آشامیدنی قاتل دیابت
  • جفت در بروز دیابت بارداری نقش دارد