Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-28@17:56:27 GMT

زلزله اي که نيمي از ايران وعراق را لرزاند

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۲۸۴۷

زلزله اي که نيمي از ايران وعراق را لرزاند

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- زمين لرزه اي به بزرگي 7.3 درجه در مقياس امواج دروني زمين (ريشتر) يکشنبه شب در مرز ايران وعراق و 130 کيلومتري کرمانشاه استان هاي غربي کشور و همچنين شرق و شمال شرق عراق از جمله بغداد را بشدت لرزاند.

به گزارش ايرنا، شدت وبزرگي اين زلزله که کانون آن 15 کيلومتري شهر ازگله از توابع استان کرمانشاه در غربي ترين نقطه کشور اعلام شده درسطحي رخ داد که شهرها و روستاهاي استان هاي کرمانشاه، ايلام ، همدان وکردستان را بشدت لرزاند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين زمين لرزه که در ساعت 21 و 48 دقيقه و در طول جغرافيايي 45.9و عرض 34.84 و در عمق 11 کيلومتري زمين رخ داد دستکم در نيمه غربي کشور احساس شد.
تداوم زلزله و بدتر از آن تداوم زمين لرزه ها موجي از نگراني و وحشت دربين اهالي غرب کشور به خصوص اهالي استان هاي ايلام، کرمانشاه، همدان و کردستان همجوار ايجاد کرده است.
به خصوص اينکه دقايقي بعد در ادامه آن زمين لرزه هايي به بزرگي 4.6 و 4 ريشتر دوبار منطقه را لرزاند.
مردم اين استان ها که براي ثانيه هاي متمادي که بسيار طولاني به نظر مي رسيد به يکباره شاهد حرکت پاندولي زمين ، سقف و خانه ها بودند وحشت زده به کوچه وخيابان ريختند.
براي ساعاتي شهرهاي اين استان ها با دلهره ، نگراني ، شلوغي ازدحام و تاريکي برخي محله هاي شهرها و ترافيک سنگين خودرويي و راه بندان همراه بودند.
افزون براين نگراني از تداوم زمين لرزه يا آنچه که پس لرزه ناميده مي شود باعث شد که شمار زيادي از اهالي استان هاي کرمانشاه، ايلام همچنان درخارج از منزل و بيرون از محدوده هاي ساختماني وعمدتا در بوستان ها و کوهستان هاي حومه شهرها بيتوته کنند.
خسارت وارده به دليل قطع برق در ساعت هاي اوليه قابل برآورد نبود همراه اول در اين شهر براي ساعتي مختل شده است و همچنان مردم در خيابان ها هستند.
بخش هايي از منازل ريزش داشته و برخي خانه هاي آپارتماني شهرهاي مختلف استان هاي غرب کشور ترک خورده است.
صداي اژير ماشين هاي امدادي شنيده مي شود.
رييس مرکز لرزه نگاري کشور در گفت وگو با ايرنا در اين باره گفت: مرکز اصلي زمين لرزه رخ داده در مرز ايران و عراق بوده است.
علي مرادي يادآور شد: نزديکترين شهر در ايران که محور زمين لرزه بوده شهر ازگله کرمانشاه بوده و پس لرزه هاي اين زلزله ادامه خواهد داشت.
رييس مرکز لرزه نگاري کشور تاکيد کرد: زلزله رخ داده شديد بوده و مردم ساکن در کل منطقه شمال غرب کشور تا ساکنان ساختمان هاي بلند در تهران اين زمين لرزه را احساس کردند.
**تيم هاي امداد نجات به مناطقي که برق قطع شده، اعزام شدند
سخنگوي سازمان مديريت بحران کشور نيز با بيان اينکه همه استان هاي همجوار ايلام و کرمانشاه در آماده باش کامل هستند، گفت: نيروهاي امداد و نجات براي نجات جان مصدومان به مناطقي که برق در آنجا قطع شده، اعزام شده اند.
بهنام سعيدي درگفت وگو با خبرنگارايرنا افزود: متاسفانه برق تعدادي از روستاهاي استان ايلام و شهرستان قصرشيرين، قطع شده که اين امر کار شناسايي مصدومان و خسارتهايي را کمي سخت کرده است اما با اين وجود تيم هاي امداد به اين منطقه اعزام شده اند و تلاش کنند تا مصدومان و مجروحان را از زير آوار نجات دهند.
وي با بيان اينکه نخستين زمين لرزه امشب ساعت ٢١:٥:١٥ به بزرگي ٤.٥ ريشتر در منطقه ازگله کرمانشاه روي داد، گفت: ساعت ٢١:٤٨:١٥ زمان وقوع دومين زلزله در همان منطقه اما به بزرگاي ٧.٣ ريشتر بود که بعد از آن شاهد دو پس لرزه ٤.٦ ريشتري در ازگله و ٤ ريشتري در قصرشيرين بوده ايم که اين زلزله ها و پس لرزه ها به ساختمان ها، واحدهاي مسکوني و تجاري خساراتي وارد کرده است.
به گفته وي، بعد از وقوع زلزله تيم هاي ارزياب به منطقه اعزام شده اند و شوراي هماهنگي مديريت بحران استان تشکيل شد.
***سرپرست اورژانس کشور: زمين لرزه تاکنون 61 فوتي و 300 مصدوم داشته است
با اين وجود هرچند سرپرست اورژانس کشور از مرگ 61 نفر و مصدوميت 300 نفر براثر زلزله خبر داد، اما در خصوص تلفات ، خسارت و قربانيان احتمالي زمين لرزه مسئولان استان هاي درگير با زلزله اظهار داشته اند که تاکنون برآورد دقيق از ميزان احتمالي تلفات و خسارت هاي اين زمين لرزه انجام نشده است .
پيرحسين حسين کوليوند يکشنبه شب به خبرنگار ايرنا گفت: در اين حادثه تاکنون 61 نفر در استان کرمانشاه جان خود را از دست داده اند و 300 مصدوم شده اند همچنين در شهرهاي اروميه ( 2 نفر)، سنندج (14 نفر) وشوش و ايلام هر کدام يک نفر ثبت شده است .
**آماده باش اورژانس کشور و بيمارستان هاي همدان، کرمانشاه، ايلام
سخنگوي اورژانس کشور گفت: اورژانس کشور و بيمارستانها در همدان، کرمانشاه، ايلام به حالت آماده باش درآمدند.
مجتبي خالدي شامگاه يکشنبه در گفت و گو با خبرنگار سلامت ايرنا افزود: تيم هاي ارزياب اورژانس براي بررسي وضعيت مناطقي که احتمال مي رود، بيشتر درگير اين زمينه لرزه باشند در استان هاي غربي به خصوص شهرهاي سرپل ذهاب، گيلان غرب و قصرشيرين که حدود 100 هزار نفر جمعيت دارند، اعزام شده اند اما به علت اختلال در خطوط تلفن هنوز گزارش هاي اوليه به تهران ارسال نشده است.
وي گفت: در برخي از شهرهاي استان کرمانشاه اختلال و قطعي برق وجود دارد و اختلال در خطوط تلفن نيز در برخي شهرها گزارش شده است.
خالدي افزود: براي آمادگي در خدمت رساني احتمالي2دستگاه اتوبوس آمبولانس و 6 دستگاه آمبولانس از استان هاي همدان و ايلام به کرمانشاه اعزام شده است ولي تاکنون گزارش جدي از مصدوم شدن هموطنانمان نداشته ايم فقط در اروميه دو نفر به علت ترس دچار مشکل شده بودند و به بيمارستان منتقل شدند.
** اعزام 25 مصدوم توسط نيروهاي امدادي هلال احمر به مراکز درماني
رئيس سازمان امداد و نجات جمعيت هلال احمر تعداد مصدومان زمين لرزه که توسط امدادگران اين جمعيت به مراکزدرماني اعزام شده اند را 35 نفر ذکر کرد و گفت: 2 نفر فوت شده است.
مرتضي سليمي درگفت وگو با ايرنا از آماده باش تيم هاي امدادي در استان هاي ايلام، کردستان، همدان و آذربايجان غربي خبر داد و گفت: 35 تيم ارزياب هلال احمر به هشت روستاي زلزله زده اعزام شدند.
سليمي اعلام کرد: به دليل اين که درساعت وقوع زلزله مردم بيدار بودند توانستند به بيرون منازل بروند و آمار مصدومان و جانباختگان زلزله کم شد.
**بيشترين خسارت ها مربوط به شهرتازه آباد بخش ازگله است
فرماندار ثلاث باباجاني نيز در تشريح وضعيت مناطق زلزله زده در اين شهرستان اعلام کرد: بيشترين خسارت ها ناشي از زلزله استان کرمانشاه مربوط به بخش ازگله در شهرتازه آباد بوده است.
علي اکبر اکبري در گفت و گو با ايرنا افزود: تا اين لحظه تلفات جاني گزارش نشده و خسارتها مربوط به ساختمانها به ويژه روستاها بوده است .
وي ادامه داد: بخش ازگله مربوط به شهر تازه آباد شهرستان ثلاث باباجاني بيشترين خسارت ساختماني را داشته است .
**عراق هم لرزيد
از سوي ديگر خبرنگار ايرنا در بغداد از وقوع زمين لرزه در بسياري از مناطق عراق از جمله نجف اشرف ، کرکوک ، بغداد و ديگر مناطق شرقي و شمالي اين کشور خبر داد.
براساس اين گزارش زمين لرزه به نسبت شديد نجف اشرف و مناطق اطراف ان را لرزند.
اين زمين لرزه که ساعت حدود 9 و 17 دقيقه به وقت محلي به وقوع پيوست, همه ان را براي مدتي حدود 5 تا 6 ثانيه به راحتي احساس کردند و باعث شد تا زوار از هتل ها و مسافرخانه ها به خيابان ها بروند.
بدنبال اين زمين لرزه در حرم مطهر حضرت علي ع اعلام شد خواندن نماز ايات براي زوار واجب است.
اکنون خبري از خسارات احتمالي اين زمين لرزه گزارشي دريافت نشده است.
شبک**6034**خبرنگار ** شهريار : حيدري فر **انتشار**عليرضا ارشادي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۲۸۴۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۸۶۹۲ بار لرزید/نقشه زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۲ ونیم

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، زمین‌لرزه از جمله مخاطرات طبیعی است که پیوسته در سرتاسر کره زمین رخ می‌دهد. در این میان ایران به دلیل قرارگرفتن در کمربند کوهزایی آلپ- هیمالیا و حضور گسل‌های فعال فراوان، کشوری لرزه خیز است که هر از چندگاه شاهد وقوع زمین‌لرزه‌های بزرگ نیز می‌شود.

پروفسور محمد مختاری متخصص در مطالعات لرزه‌ای با بررسی رخداد‌های لرزه‌ای سال ۱۴۰۲ به خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا گفت: ایران به دلیل قرارگیری در کمربند آلپ-هیمالیا یکی از کشور‌های فعال لرزه‌خیز در جهان به شمار می‌رود.

وی با بیان اینکه وجود گسل‌های فعال، کانون زمین‌لرزه‌ها و آتشفشان‌های جوان، لرزه‌خیزی در کشور را تشدید می‌کند، عنوان کرد: لذا، زمین همواره طی شبانه‌روز و سال رخداد‌هایی با بزرگای‌های متفاوت را تجربه می‌کند. گاهی این رخداد‌ها با شدت بالا و مخرب و گاهاً به ندرت احساس می‌شوند.

به گفته مختاری، براساس آمار مراکز و مؤسسات لرزه‌ای داخلی همچون پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله و مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران، نزدیک به8 هزارو 692 رخداد لرزه‌ای  در سالی که گذشت در ایران اتفاق افتاده است که به‌طور میانگین هر ماه یک رخداد با بزرگای بیش از 4.5 ریشتر را داشته است.

زمین‌لرزه‌‎های بالای 2.5 تا ۶ ریشتر رخ داده در کشور طی سال ۱۴۰۲ 

براساس بررسی‌های آماری مراجع ثبت داده‌های لرزه‌ای در کشور در سالی که گذشت رخداد‌های لرزه‌ای عمدتاً با بزرگای کمتر از ۳ بوده‌اند؛ اما تعدادی از رخداد‌های لرزه‌ای دارای بزرگای بیشتر از ۵ بوده‌اند که اگرچه خسارات جانی و مالی نداشته است، اما می‌تواند خسارات زیان‌باری را در کانون زمین‌لرزه به بار آورد. پس همواره لازم است تمامی جوانب و تدابیر مدیریتی در استحکامات و سازه‌ها در نظر گرفته شود.

زمین لرزه‌­های بالای 5 ریشتر سال 1402 در سطح کشور

 مرکز سطحی زمین‌لرزه‌های مهرماه سال ۱۴۰۲ هجری‌شمسی

مختاری افزود: جدایی از رخداد‌های ذکر شده تعداد ۹ رخداد با بزرگای بالای ۵ که در کشور‌های همجوار رخ داده‌اند توسط مراکز لرزه‌ای کشور ثبت شده‌اند؛ این زمین‌لرزه 5.1 ریشتری ۱۲ شهریورماه سال ۱۴۰۲ ساعت ۲۱ و ۵ دقیقه و ۵۰ ثانیه (به وقت تهران) در آق‌سو کشور آذربایجان به وقوع پیوست.

وی گفت: همچنین زمین‌لرزه 5.1 ریشتری ۲۰ شهریورماه ساعت ۰۲ و ۱۳ دقیقه و ۴۹ ثانیه (به وقت تهران) در طوز خورماتو کشور عراق،  دو زمین‌لرزه با بزرگای 5.7 و 5.1 در ۱۵ مهرماه ۱۴۰۲ به ترتیب در ساعت‌های ۱۱ و ۱۹ دقیقه و ۳۹ ثانیه و ۱۴ و ۱۰ دقیقه و ۲۸ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان، دو زمین‌لرزه با بزرگای 5.2 و 5.4 در ۱۷ مهرماه به ترتیب در ساعت‌های ۱۱ و ۲۴ دقیقه و ۶ ثانیه و ۱۸ و ۴ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان رخ داد.

فراوانی رخدادهای لرزه‌ای از اول فروردین تا 23 اسفند 1402

مختاری خاطر نشان کرد: همچنین زمین‌لرزه 5ریشتری ۱۹ مهرماه ساعت ۵ و ۲۲ دقیقه و ۴۴ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات، زمین‌لرزه 5.6 ریشتری ۲۳ مهرماه ساعت ۰۸ و ۲۶ دقیقه و ۲۷ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان، زمین‌لرزه 5.4 ریشتری ۶ آبانماه ساعت ۲۳ و ۵۷ دقیقه و ۳۷ ثانیه (به وقت تهران) در حوالی هرات کشور افغانستان به وقوع پیوست. این رخداد‌ها اگرچه در کشور ما احساس شده است ولی در مواردی مانند زمین‌لرزه‌های ۱۵ مهرماه در هرات افغانستان، حوادث دلخراش و ناگوار انسانی و مالی به جای گذاشته است. 

نمودار میله‌ای فراوانی رخدادهای لرزه‌ای به تفکیک استان‌های کشور در سال 1402

مختاری بیان کرد: براساس آمار‌ها در سال ۱۴۰۲ در بین استان‌های کشور، استان فارس با بالاترین تعداد رخداد لرزه‌ای ثبت شده (۲۴۱) اولین استان و به دنبال آن استان‌های هرمزگان و کرمان به ترتیب با تعداد ۲۳۱ و ۲۰۱ رخداد لرزه‌ای ثبت شده، قرار دارند.

نمودار میله‌ای رابطه بین عمق و تعداد رخدادهای لرزه‌ای (با بزرگای بیش از 3 ریشتر) در سال 1402

به گفته وی، از میان استان‌های کشور استان‌های تهران، قم، همدان و البرز پایین‌ترین رخداد‌های لرزه‌ای ثبت شده و استان زنجان تنها استان فاقد رخداد لرزه‌ای در این سال بوده است. 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مرگبارترین روز در تاریخ، چه روزی بود و چطور رخ داد؟
  • زلزله سالند دزفول خسارتی نداشت
  • زلزله ۴.۵ ریشتری در خوزستان
  • زلزله‌ای نسبتاً شدیدی خوزستان را لرزاند
  • زلزله‌ ۴.۵ ریشتری سالند را لرزاند
  • خوزستان لرزید
  • زلزله خوزستان را لرزاند
  • زلزله‌ای نسبتاً شدید سالند را لرزاند
  • ایران در سال ۱۴۰۲ به تعداد ۸۶۹۲ بار لرزید/نقشه زمین‌لرزه‌های با بزرگای بیش از ۲ ونیم
  • وقوع زمین لرزه در کرمانشاه