Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - تهران – ايرنا – روزنامه الديار چاپ لبنان روز يکشنبه در مطلبي اختصاصي نوشت: عربستان سعودي خواستار تعليق عضويت لبنان در اتحاديه عرب شده که با مخالفت رئيس جمهوري مصر و کشورهاي عراق، قطر و کويت مواجه شده است.

به نوشته روزنامه الديار لبنان، عربستان سعودي از «احمد ابوالغيط» دبيرکل اتحاديه عرب خواسته تا عضويت لبنان در اين اتحاديه را به تعليق درآورد، اما پس از طرح اين موضوع توسط دبير کل اتحاديه عرب با عبد الفتاح السيسي رئيس جمهور مصر، السيسي از ابو الغيط خواسته موضوع را در نشست اتحاديه عرب مطرح نکند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به نوشته الديار، رئيس جمهوري مصر به زودي با سران عربستان سعودي در رابطه با اين موضوع گفت وگو خواهد کرد و به آن ها خواهد گفت: اخراج لبنان از اين اتحاديه پس از اخراج سوريه، اتحاديه عرب را بيش از پيش تضعيف خواهد کرد.
از سوي ديگر، بغداد به اتحاديه عرب هشدار داده است، اگر لبنان از اين اتحاديه اخراج شود، عراق هم اين اتحاديه را ترک خواهد کرد. همچنين قطر نيز به اتحاديه عرب ابلاغ کرده است که در صورت تعليق عضويت لبنان و خروج عراق، آنها نيز از اين اتحاديه خارج خواهند شد.
کشور کويت نيز در خصوص اين موضوع معتقد است که لبنان هيچ خطايي مرتکب نشده که نقش کشورهاي عربي را خدشه دار کند و نبايد عضويتش را به تعليق درآورد. در همين حال روزنامه القبس چاپ کويت از لبنان به عنوان موسسان اوليه اتحاديه عرب ياد کرده است.
طي روزهاي گذشته بحران ميان لبنان و عربستان سعودي بالا گرفته است.
سعد الحريري شامگاه شنبه گذشته در اقدامي نامتعارف و غافلگيرانه درعربستان و از طريق شبکه خبري سعودي العربيه استعفاي خود از نخست وزيري لبنان را اعلام کرد.
ناظران معتقدند که الحريري تحت فشار و تهديد سعودي ها مجبور شده است از نخست وزيري لبنان استعفا کند و اکنون در عربستان در بازداشت يا اقامت اجباري بسر مي برد.
لبناني ها تاکيد دارند هرگونه اظهارات الحريري در خارج از لبنان به ويژه عربستان داراي اعتبار نيست و سخنانش تنها زماني مسموع است که در بيروت و آزادانه بيان کند.
شبک**9365**3404**مترجم: رضا ميرزائي**انتشار: محسن اسماعيلي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۳۱۵۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزی که آمریکا علیه جهان ایستاد

خبرگزاری مهر، گروه بین‌الملل: نشست روز پنجشنبه شورای امنیت سازمان ملل متحد، به عنوان روزی شناخته خواهد شد که یکی دیگر از اقدامات شرم‌آور دولت آمریکا در اذهان جهانی ثبت شد. روزی که حتی متحدین قدیمی همچون فرانسه، ژاپن و کره جنوبی، این واقعیت را پذیرفتند که فلسطین نیز باید به عنوان یک کشور رسمی سازمان ملل شناخته شود اما آمریکا مخالفت کرد. حتی انگلیس که از منظر تاریخی، نقش به سزایی در شکل‌گیری رژیم صهیونیستی داشته، موضع میانه اتخاذ کرد و حاضر نشد نوای مخالفت سر دهد. اما آمریکا یک تنه با اراده جهانی مخالفت کرد و مدعی شد که پذیرفتن فلسطین یک اقدام «شتاب‌زده» است و نباید چنین تصمیمی اتخاذ شود.

واکنش‌های گسترده مقامات سیاسی کشورهای مختلف جهان، نشان می‌دهد که مخالفت آمریکا با عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل متحد، طرفداری در جهان ندارد و این راهبرد واشنگتن، لطمه سنگینی به موازنات جهانی صلح وارد کرده است.

سخنان سوفسطایی دیپلمات آمریکایی در سازمان ملل

قرار بود فلسطین یکصد و نود و چهارمین عضو سازمان ملل شود. ۱۲ رای موافق شورای امنیت سازمان ملل، نشان دهنده این است که در ۷ ماه اخیر، با وجود تلاش مداوم آمریکا و رژیم صهیونیستی، کشورهای جهان گرایش بیشتری به سمت دفاع از حقوق ملت فلسطین پیدا کرده‌اند و عضویت رسمی فلسطین در سازمان ملل را مقدمه‌ای برای تحقق سناریوی دو دولت می‌دانند. اما وتوی آمریکا، مانع از تحقق این هدف شد و جهانیان یک بار دیگر فهمیدند که امتزاج دو نگرش ایدیولوژی سهمناک صهیونیسم و امپریالیسم آمریکایی اجازه نمی‌دهد که صلح و آرامش بر منطقه و دنیا حکمفرما شود.

حمایت قوی از فلسطینی ها نه تنها نشان دهنده افزایش تعداد کشورهایی است که کشور خود را به رسمیت می شناسند، بلکه تقریباً به طور قطع حمایت جهانی از فلسطینی هایی است که با بحران انسانی ناشی از جنگ غزه روبرو هستند که اکنون در هفتمین ماه خود قرار دارد.

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در توجبه غیرعقلانی تصمیم واشنگتن در شورای امنیت گفت: «ایالات متحده به حمایت قوی از راه حل دو کشوری ادامه می دهد. وتو، بازتاب دهنده مخالفت ما با تشکیل دولت فلسطین نیست، بلکه تاکید بر این است که همه چیز باید از دل از مذاکرات مستقیم بین طرفین حاصل شود. موضع واشنگتن این است که ظهور یک کشور فلسطینی باید نتیجه مذاکرات بر سر همه جنبه های حل و فصل مشکلات و استقرار صلح در خاورمیانه باشد».

رابرت وود که قبل از نشست، همکاران خود را به این سو و آن سوی سازمان ملل فرستاده بود تا با کشورهای رفیق صحبت کنند و مخالفین بیشتری بیایند، متحمل شکست سنگینی شد و حتی نتوانست انگلیس را به همراهی کامل با آمریکا متقاعد کند. شاید به همین خاطر، در توجیه دلایل مخالفت، از ضرورت مذاکره سخن به میان آورد و این در حالی است که همه می‌دانند صهونیست‌ها اهل مذاکره و مصالحه نیستند و نسل کشی و جنایت را رفتاری طبیعی می‌دانند.

در همین حال، ودانت پاتل، معاون سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، تلاش برای به رسمیت شناختن عضویت فلسطین در سازمان ملل را یک اقدام زودهنگام و عجولانه دانسته و مدعی شده که حتی با بهترین نیت‌ها، نمی‌تواند به سود مردم فلسطین دست باشد.

آمریکا، باز هم خودش را لو داد!

رابرت وود، معاون سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد، در بخش دیگری از سخنانش، پرده از نیات پلید آمریا در مورد فلسطین برداشته و به دو موضوع اشاره کرد که رویکرد واقعی آمریکا را به نمایش می گذارد:

۱.وود در بخشی از سخنانش گفت: «از زمان حملات ۷ اکتبر، رییس‌جمهور بایدن به وضوح گفته که صلح پایدار در منطقه تنها از طریق راه حل دو کشوری با تضمین امنیت اسراییل حاصل می‌شود. مشکلات حل نشده‌ای وجود دارد. ما مدت هاست که از تشکیلات خودگردان فلسطین خواسته ایم اصلاحات لازم را برای تشکیل دولت انجام دهد».

۲.وود در ادامه گفته و در تکرار ادعاهای پوشالی قبلی، حماس را یک سازمان تروریستی دانسته که در حال حاضر در غزه، بخشی جدایی ناپذیر از دولت پیش‌بینی شده برای فلسطین را در اختیار دارد.

این بخش از سخنان وود، نشان دهنده این است که آمریکا به طور ویژه با حماس مخالف است و اگر یک دولت دست نشانده و سازشکار فلسطینی بر سر کار بیاید که صرفاً در حوزه‌های مالی و اداری ابتکار عمل داشته باشد، چنین چیزی مورد قبول آمریکا و اسراییل خواهد بود.

دیگران چه گفتند؟

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل گفته است: «شکست در دستیابی به راه حل دو کشوری تنها باعث افزایش نوسانات و خطر برای صدها میلیون نفر در سراسر منطقه خواهد شد که در زیر تهدید دائمی خشونت به زندگی ادامه خواهند داد».

تصمیم به وتوی درخواست عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، همچنین با سرزنش‌هایی از سوی سران سراسر منطقه مواجه شد. سخنگوی وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران، رأی غیرمسئولانه و غیرسازنده آمریکا در وتوی قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را به شدت محکوم کرد. ناصر کنعانی گفت: «این اقدام واشنگتن، ماهیت مزوّرانه سیاست خارجی آمریکا و انزوای موضع این کشور نزد جامعه جهانی را بیش از پیش نزد افکار عمومی جهان برملا ساخت».

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه گفت: «در حالی که همه در کنار فلسطین هستند، متأسفانه آمریکا با ایستادن در کنار اسراییل، بار دیگر موضع خود را مطرح می‌کند. به هر حال ما انتظار چیز دیگری نداشتیم». وزارت خارجه قطر ضمن ابراز تاسف شدید نسبت به ناکامی شورای امنیت در تصویب قطعنامه پیشنهادی عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل آن را روزی اندوه‌بار برای عدالت و شکستی برای تلاش‌های برقراری صلح در منطقه عنوان کرد.

تشکیلات خودگردان فلسطین، وتوی آمریکا را «ناعادلانه، غیراخلاقی و غیرقابل توجیه» دانست و آن را محکوم کرد. اما وزارت امور خارجه مصر و همچنین عربستان سعودی، تنها به ابراز تاسف، بسنده کردند.

واسیلی نبنزیا، سفیر روسیه در سازمان ملل گفت که ایالات متحده با اعمال حق وتوی خود نشان داده است که واشنگتن واقعاً در مورد فلسطینی‌ها چه فکر می‌کنند. وی افزود: «واشنگتن فکر می‌کند آنها لیاقت داشتن کشور خود را ندارند. آری. آمریکا فقط منافع اسراییل را درک می‌کند».

داتوک سری محمد حسن، وزیر امور خارجه مالزی اعلام کرد: «مالزی به آرمان فلسطین متعهد است و به تلاشا برای ایجاد کشور مستقل فلسطین بر اساس مرزهای قبل از ۱۹۶۷ با پایتختی بیت‌المقدس شرقی ادامه خواهد داد».

از سویی دیگر؛ وزارت خارجه اندونزی نیز در بیانیه ای اعلام کرد که این کشور عمیقاً متأسف است که شورای امنیت سازمان ملل متحد در تصویب قطعنامه ‌ای درباره عضویت کامل کشور فلسطین، به دلیل حق وتوی یکی از اعضای دائمی آن، شکست خورد. این وزارتخانه افزود: «این وتو بار دیگر به آرمان مشترک برای ایجاد صلح پایدار در خاورمیانه خیانت کرد. اندونزی به حمایت از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل ادامه خواهد داد». در همین حال، ممتاز زهرا بلوچ، سخنگوی وزارت خارجه پاکستان در یک نشست خبری گفت: «ما از تصمیم آمریکا برای وتوی پیش‌نویس قطعنامه عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متأسفیم».

مواضع بالا، تنها بخشی از اظهار نظر مقامات کشورهای مختلف جهان در راستای مخالفت با وتوی آمریکا است و این نشان می دهد که جهان، موضع مردم فلسطین را بر حق می داند و با سیاست آمریکا و اسراییل، به شکل قاطعانه مخالف است.

کد خبر 6083145

دیگر خبرها

  • روزی که آمریکا علیه جهان ایستاد
  • بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در دفتر کارش (عکس)
  • انتقاد اردوغان از آمریکا
  • چرا کشور‌های عربی در زمان حمله ایران به اسرائیل کمک کردند؟
  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • پرواز‌های خارجی به دبی همچنان تعلیق است
  • تلویزیون عربستان: ایرانی‌ها در صورت حمله اسرائیل، منطقه را به آتش می‌کشند!
  • محمود عباس درخواست دولت بایدن برای تعلیق رای‌گیری عضویت فلسطین در سازمان ملل را رد کرد
  • عربستان در حال تغیر چهره خود است، اما آیا حقیقت دارد؟
  • هشدار سران سعودی و اماراتی درباره تشدید تنش‌ های منطقه‌ای