Web Analytics Made Easy - Statcounter

شهرضا - معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرضا گفت: تاکنون بیش از ۴۴ هزار نفر در شهرضا تحت غربالگری دیابت قرار گرفته‌اند که از این تعداد بیش از ۲ هزار و ۸۰۰ نفر مبتلا به این بیماری شناسایی شده‌اند.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان شهرضا، حجت الله تنهایی – رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا در نشست خبری به مناسبت هفته مبارزه با دیابت اظهار کرد: در سال­های اخیر افزایش شیوع بیماری دیابت در جهان، این بیماری را به بزرگترین اپیدمی تاریخ تبدیل کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: تا پایان سال ۲۰۱۵ بیش از ۴۱۵ میلیون نفر از افراد ۲۰ تا ۷۹ ساله دنیا مبتلا به دیابت بودند که این تعداد تا سال ۲۰۴۰ از مرز ۶۴۰ میلیون نفر خواهد گذشت.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا تصریح کرد: تعداد مبتلایان به دیابت در همه کشورهای جهان در حال افزایش است،  تا آنجا که بیش از نیم میلیون کودک و نوجوان کم تر از ۱۴ سال در جهان مبتلا به دیابت نوع یک هستند و سالانه پنج میلیون نفر به دلیل این بیماری جان خود را از دست می­ دهند.

موسوی گفت: بیش از ۳۱۸ میلیون نفر در جهان نیز دچار اختلال تحمل گلوکز هستند که در صورت عدم مداخله موثر اغلب آن­ها مبتلا به دیابت خواهند شد.

وی در تشریح علائم بالینی و علل ابتلا به این بیماری اظهار کرد: دیابت یک عارضه ناشی از اختلال در تولید و یا عملکرد انسولین در بدن است که آن نیز هورمون یا ماده‌ای است که در لوزالمعده (پانکراس) تولید می‌شود و سلول‌ها را قادر می‌سازد تا گلوکز را از خون بگیرد و برای تولید انرژی استفاده کنند.

رییس شبکه بهداشت و درمان شهرضا اضافه کرد: در صورتی که لوزالمعده فرد مبتلا به دیابت، انسولین مورد نیاز بدن را تولید نکند (دیابت نوع یک) و یا انسولین در لوزالمعده کم تولید شود یا انسولین تولید شده موثر واقع نشود (دیابت نوع دو) در نتیجه افراد مبتلا به دیابت نسبت به دیگر افراد در سوخت و ساز بدن خود نمی‌توانند به خوبی از گلوکز یا قند استفاده کنند و در نتیجه قند خون آنان به مقدار قابل ملاحظه‌ای افزایش می‌یابد.

تنهایی ادامه داد: افزایش قند خون را «هیپرگلیسمی» می‌نامند. افزایش قند خون سبب ایجاد عارضه‌های زودرس و دیررس در بدن می‌شود، اگر دیابت پیشگیری و درمان نشود، بسیاری از این عوارض می‌توانند سبب کاهش کیفیت زندگی برای فرد مبتلا به دیابت و خانواده او شود و احتمالاً خطر مرگ او را نیز تهدید می‌کند.

سید حجت الله موسوی - معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرضا نیز در این نشست اظهار کرد: بر اساس مطالعات مختلف در حال حاضر حدود ۵/۴ نا ۵ میلیون نفر در کشور ایران مبتلا به دیابت هستند و نیمی از آن­ها از بیماری خود بی­­اطلاعند.

وی اضافه کرد: اگرچه سازمان جهانی بهداشت پیش بینی کرده تا سال ۲۰۳۵ تعداد مبتلایان به دیابت در ایران ۶.۵ میلیون نفر افزایش یابد، اما با توجه به تغییر برآوردهای سال­های اخیر این سازمان، انتظار می­رود تعداد بیماران در کشورمان تا ۲ دهه دیگر بیش تر از رقم فوق باشد.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرضا در بخش دیگری از سخنان خود، عنوان کرد: با توجه به اهداف سند ملی پیشگیری و کنترل بیماری­های غیرواگیر و عوامل خطر مرتبط، جمهوری اسلامی ایران متعهد شده است که سیر صعودی شیوع دیابت را تا سال ۱۴۰۴ متوقف کند.

موسوی اظهار کرد: امسال به منظور آگاهی عموم هم شهروندان درباره بیماری دیابت و تاکید بر اهمیت اصلاح شیوه زندگی، همانند سال­های گذشته روزهای ۱۹ تا ۲۸ آبان ماه به عنوان «هفته ملی دیابت» نام گذاری شده و شعار روز جهانی دیابت نیز «دیابت و زنان: حق ما داشتن آینده­ای سالم» اعلام شده است.

وی در بخش دیگری از سخنان خود عنوان کرد: تاکنون ۴۴ هزار و ۶۳۷ نفر در شهرستان شهرضا باهدف شناسایی بیماران مبتلا به دیابت و پره دیابت غربالگری شده‌اند که از این تعداد ۲ هزار و ۸۹۲ نفر معادل ۶.۵ درصد از این افراد مبتلا به دیابت و ۱۴ هزار و ۷۳۰ نفر معادل ۳۳ درصد جمعیت هدف مبتلا به پِره دیابت بوده‌اند.

معاون بهداشتی و رئیس مرکز بهداشت شهرضا علاوه بر این تعداد، یکهزار و ۶۰۰ نفر از بیمار دیابتی شهرستان شهرضا نیز  تحت پوشش تأمین اجتماعی هستند که در این شاخص محاسبه نشده‌اند.

منبع: ایمنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۵۳۹۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس

مهرداد شریفی با اشاره به اینکه ۱۷ آوریل برابر با ۲۹ فروردین به عنوان روز جهانی هموفیلی نامگذاری شده است، گفت: براساس بسته‌های حمایتی ابلاغی وزارت بهداشت، خدمات مورد نیاز به بیماران هموفیلی با هدف کاهش هزینه‌های تشخیص و درمان در مرکز آموزشی درمانی شهید آیت‌الله دستغیب شیراز به عنوان تنها مرکز جامع هموفیلی دانشگاه ارایه می‌شود.

او ادامه داد: ویزیت بیماران توسط پزشک فوق تخصص خون و سرطان‌شناسی، فیزیوتراپی، دندانپزشکی، تهیه و توزیع فاکتور‌های انعقادی رایگان، تزریق فاکتور‌های نادر انعقادی و فرآورده‌های خونی، آموزش، مشاوره و مددکاری به بیماران مبتلا به هموفیلی ارائه می‌شود.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اعلام اینکه بیشتر بیماران مبتلا به هموفیلی دارای پیشینه خانوادگی خونریزی هستند، ادامه داد: از مجموع بیماران شناسایی شده، حدود ۴۲۲ نفر به هموفیلی نوع A، بالغ بر ۵۵ نفر به هموفیلی نوع B و حدود ۴۴۱ نفر به سایر اختلالات انعقادی مبتلا هستند.

شریفی اضافه کرد: بر همین اساس، ۶۶۷ مرد و ۲۵۱ مورد زن مبتلا به هموفیلی تاکنون در شیراز و شهرستان‌های استان فارس شناسایی شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی شیراز ادامه داد: تغذیه سالم، ورزش منظم و مستمر، پرهیز از استرس و فشار‌های روانی و رعایت شیوه نامه‌های بهداشتی تا حد قابل توجهی می‌تواند از ابتلا به بیماری‌های خاص پیشگیری کند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • دو بیماری‌ای که بیشتر مردم ایران را تهدید می‌کند
  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • شناسایی ۱۳۰۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد مبتلا به دیابت
  • ارتباط شاخص توده بدنی با بیماری قلبی در افراد دیابتی