Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@00:11:46 GMT

بخش سوختگی قزوین؛ کاستی ها و اقدامات انجام شده

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۶۵۰۵

بخش سوختگی قزوین؛ کاستی ها و اقدامات انجام شده

به گزارش ایرنا، مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی قزوین به عنوان تنها مرکز درمانی بیماران سوختگی با کادر تخصصی و فوق تخصصی؛ حوادث مربوط به سوختگی را در استان پوشش می دهد.

** ضرورت برخوردار ی بخش سوختگی از مکان مستقل و تجهیزات مناسب
رئیس مرکز آموزشی - درمانی شهید رجایی قزوین در گفت و گو با خبرنگار ایرنا مدت فعالیت بخش سوختگی این مرکز را مربوط به 10سال پیش عنوان کرد و گفت: بخش سوختگی باید در مکان مستقل و و با تجهیزات مناسب از جمله تخت های استاندارد، اتاق عمل و آی سی یو باشد اما هم اکنون امکانات بخش سوختگی این مرکز در فضایی بدون نور کافی و بدون آی سی یو است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

.
دکتر علی طارمی ها اضافه کرد: در بخش سوختگی باید هر اتاق دارای یک تخت و درنهایت 2 تخت و به طور مجزا دارای حمام و توالت مستقل باشد چرا که بیماران سوختگی به علت سیستم دفاعی ضعیف بدن باید در برابر انتقال میکروب ها به خوبی محافظت شوند.
وی با بیان اینکه با اجرای طرح تحول سلامت تا حدی امکانات و تجهیزات این بخش بهبود پیدا کرده، گفت: اهمیت پیشگیری از انتقال عفونت ها به قدری زیاد است که در بخش های سوختگی نباید ملاقات مستقیم از بیمار صورت گیرد و این امر از پشت شیشه انجام شود.
وی اضافه کرد: البته تا زمان تکمیل ساختمان الحاقی مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی هم اکنون با تجهیز اتاق های این بخش به ونتیلاتور و سایر تجهیزات، تلاش شده حداقل امکانات مورد نیاز برای یک آی سی یو را در هر اتاق فراهم شود و بیماران سوختگی با درجه بالا و بسیار بدحال را نیز به تهران اعزام می شوند
وی که متخصص جراحی عمومی است، سو ختگی های الکتریکی و ناشی از برق گرفتگی را شدید ترین نوع سوختگی عنوان کرد و گفت: به طور معمول ین نوع حادثه؛ سوختگی درجه چهار ایجاد می کند ودر آن علاوه بر پوست، عضلات و استخوان ها درگیر شده و باعث ناتوانی های خیلی شدید در فرد و حتی مرگ او می شود.
دکتر طارمی ها ادامه داد: در این نوع سوختگی ها مهم است که بیمار به سرعت از نظر قلبی و عروقی کنترل و حجم مایعات بدن وی افزایش یابد تا مواد سمی که در اثر جمع شدن مواد زائد در عضلات اتفاق افتاده از طریق کلیه دفع شود.
وی، سوختگی با مواد شیمیایی، سوختگی های حرارتی به خصوص در اطفال و سوختگی های ناشی از انفجار را نیز از دیگر انواع شایع سوختگی ها دانست.
وی درباره درجه بندی و عمق سوختگی ها نیز گفت: از لحاظ عمق سوختگی ، سوختگی عمقی درجه یک فقط سوختگی سطحی و شامل لایه فوقانی پوست یا اپیدرم بوده و درجه 2 که شامل درم و اپیدرم است خود به عمقی درجه 2 سطحی و درجه 2 عمقی تقسیم می شود.
وی اضافه کرد: سوختگی سطحی در 10 تا 14 روز و حداکثر 21 روز بدون برجا گذاشتن جوشگاه یا گوشت اضافی خود به خود بهبود می یابد مگر آن که با دست کاری و درمان غیر اصولی تبدیل به سوختگی عمقی شود.
طارمی ها افزود: سوختگی درجه 2 عمقی خود به خود بهبود نمی یابد و اگر میکروب روی آن سوار شود یا لایه های عمقی تر را گرفته باشد و یا همراه با جوشگاه باشد، باید مداخلات جراحی روی آن صورت گیرد.
وی، عفونت را یکی از رایج ترین مشکلات سوختگی ها عنوان کرد و گفت: به طور کلی عوارض سوختگی به 2 عامل سطح و وسعت سوختگی و سن بیمار بستگی دارد به گونه ای که در یک فرد با سوختگی40 درصد و سن 60 به بالا امکان ادامه حیات بسیار پایین است.

**آموزش سوختگی در ایران مهجور مانده است
وی با بیان اینکه درباره سوختگی تمام افراد خود را متخصص می دانند، گفت: حتی در درمانگاه ها و داروخانه ها، افرادی بدون تخصص لازم نسبت به درمان سوختگی نظر می دهند و این در حالی است که برای حوادث سوختگی پزشکان متخصص این رشته چندین روز نیاز دارند تا عمق و درجه سوختگی را تشخیص داده و سپس درمان را انجام دهند و حتی گاهی تشخیص سوختگی ها به خصوص در اطفال نیازمند دستگاه های فوق پیشرفته ای چون لیزر داپلر است که هم اکنون تنها در بیمارستان سوختگی شهید مطهری تهران وجود دارد.
این جراح عمومی، آموزش سوختگی در کشور را ضعیف دانست و گفت: البته این موضوع درقزوین و بسیاری از شهرستان ها وضعیت مطلوب تری دارد و دانش آموختگان این رشته با حضور در بخش سوختگی آموزش های عملی لازم را در این زمینه دریافت می کنند اما در دانشگاه تهران و شهید بهشتی، دانش آموختگان بیشتر آموزش تئوری دیده اند و چندان در حوزه آموزش های عملی قوی نیستند.
دکتر طارمی ها خاطرنشان کرد: سوختگی در هر مرحله بسته به عمق و درجه، درمان مشخصی دارد و باید در درمان آن ابتدا بافت های مرده برداشته و سپس بافت های زنده را ترمیم و تکثیر کرد و اگر این فرایند در زمان مناسبی انجام شود درمان کامل خواهد بود و اگر به موقع نباشد به سمت گوشت اضافی رفته و نیاز به درمان های پیشرفته تر خواهد داشت.
وی گفت:گوشت اضافه در پوست قدرت انعطاف نداشته و همراه با احساس خارش دائمی است و اگر در نزدیکی مفاصل باشد محدودیت حرکتی در آن مفصل ایجاد و علاوه بر ظاهر نازیبا عملکرد آن عضو را نیز تحت تاثیر قرار می دهد بنابراین درمان به موقع سوختگی از اهمیت بسیار بالائی برخوردار است.
وی، شست و شوی محل سوختگی با آب شیر را اولین کار لازم در لحظه حادثه عنوان کرد و گفت:این کار نقس زیادی در تسریع بهبود و درمان سوختگی دارد.

**طرح تحول سلامت هزینه های درمان سوختگی را به طرز چشمگیری کاهش داد
رئیس مرکز آموزش درمانی شهید رجایی حوادث سوختگی را یکی از گران ترین درمان ها دانست و گفت:با اجرای طرح تحول نظام سلامت هزینه های بستری و جراحی حوادث سوختگی بیماران به طرز چشمگیری کاهش یافت.
وی اضافه کرد: پیش از این بیماران سوختگی با مشکلات زیادی در پرداخت هزینه های درمانی مواجه بودند و بیشترآنان باید به واحد مددکاری مراجعه می کردند.
دکتر طارمی ها خاطرنشان کرد: اکنون دیگر علاوه بر کاهش فرانشیز هزینه های بستری، افراد فاقد پوشش بیمه ای نیز تحت پوشش دفترچه بیمه سلامت همگانی قرار گرفته و از خدمات کم هزینه بیمارستانی برخوردار شده اند.

***پوشش بیمه ای حوادث سوختگی باید افزایش یابد
وی، درمان سوختگی را پرهزینه دانست و خاطرنشان کرد: سوختگی فقط درمان بیمارستانی نیست و برای از بین بردن کامل آثار سوختگی باید حمایت های تکمیلی مناسبی پس از ترخیص بیماران وجود داشته باشد.
وی با بیان اینکه هزینه های بالای درمان سوختگی موجب شده تا بیمه ها پوشش کاملی از این هزینه ها نداشته باشند،گفت: درمان استاندارد سوختگی، نیازمند داشتن تیمی هماهنگ اعم از جراح متخصص، کاردرمان گر، فیزیوتراپیست، متخصص عفونی، روانپزشک و متخصص داخلی است که گرچه در درمان بیمارستانی تا حدی نسبت به آن توجه می شود اما پس از ترخیص به علت هزینه های بالا و نبود پوشش بیمه ای بسیاری از اوقات ادامه داده نمی شود.
وی افزود :بسیاری از داروهای ترمیم سوختگی، لباس های سوختگی و چسب های سوختگی که اصلا نوع ایرانی ندارند و از خارج از کشور وارد می شوند برای بیمه ها هزینه بر است و تحت پوشش قرار نمی گیرند در حالی که با تکمیل چنین درمان هایی تا حد بسیار زیادی می توان آثار و عوارض سوختگی ها را کاهش داد.

***آی سی یو سوختگی با تکمیل فضای الحاقی بیمارستان شهید رجایی راه اندازی می شود
مدیر مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی نیز نبود آی سی یو سوختگی را مهم ترین کمبود بخش سوختگی این مرکز اعلام کرد و گفت:با ساخت و تکمیل فضای الحاقی مرکز و اختصاص یک طبقه کامل به بخش سوختگی فضای این بخش به پنج برابر فعلی افزایش و آی سی یو نیز راه اندازی می شود.
محسن ادهمی افزود: بخش سوختگی هم اکنون دارای 18تخت بوده و ماهانه حدود100بیمار در این بخش بستری می شوند.
وی، سوختگی های ناشی از حوادث الکتریکی را یکی از پرخطرترین حوادث دانست و گفت:در نیمه اول سال جاری 17مورد برق گرفتگی شامل 10حادثه دیده در محیط کار، 4 نفر محیط منزل و 3 نفر خارج از منزل در این مرکز بستری شدند که سه نفرشان فوت شدند.
ادهمی ادامه داد: در نیمه اول سال جاری 485 بیمار سوختگی در بخش بستری شدند که تنها پنج مورد از آنها یعنی یک درصد از کل بیماران سوختگی فوت شدند.
فضای الحاقی مرکز آموزشی درمانی شهید رجایی هم اکنون با 28 درصد پیشرفت فیزیکی در هفت طبقه در مجاورت این مرکز در حال احداث است .
7388*6012 خبرنگار: پریسا نوروزی** انتشار دهنده: علی حیدر شاه حسینی

منبع: جماران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۶۵۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید

عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی سپس از بخش اورژانس و مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر سمنان بازدید کرد.

سه واحد دانش‌بنیان و ۲ واحد تحقیق و توسعه شرکت‌های دارویی در پارک علم و فناوری سلامت دانشگاه علوم پزشکی استان سمنان مستقر است و شمار واحدهای فناور دانشگاه علوم پزشکی این استان در دولت سیزدهم از هشت به ۵۴ واحد و اختراعات از ۲۰ به ۳۰ رسید و اچ ایندکس (شاخصی عددی بهره‌وری و تاثیرگذاری علمی دانشمندان) این دانشگاه نیز ۱۹ درصد افزایش یافت.

بهره‌برداری از مرکز درمان سرطان نیز از مطالبه‌های مردمی استان سمنان است که با اهتمام دولت سیزدهم در تزریق به موقع اعتبار به پیشرفت فیزیکی ۹۹ درصد رسیده است.

مرکز جامع تشخیص و درمان سرطان بیمارستان کوثر با ۵۲ تخت بیمارستانی، ۶ هزار و ۸۸۰ مترمربع زیربنا دارد و در دست تجهیز است.

این مرکز با کمک خیران حوزه سلامت و نگاه ویژه دولت سیزدهم در دست تکمیل و راه‌اندازی است.

باشگاه خبرنگاران جوان سمنان سمنان

دیگر خبرها

  • اجرای پویش ملی غربالگری سرطان در ایران
  • از کجا بفهمیم زگیل تناسلی داریم و چگونه باید آن را درمان کنیم ؟
  • تجلیل از کارکنان آزمایشگاه مرکز بهداشت مهریز
  • درمان رایگان انواع سرطان‌ها در دست برنامه‌ریزی است
  • پارک علم و فناوری دانشگاه علوم‌پزشکی سمنان رسید
  • بیش از ۴۳۰۰ مورد نمونه برداری از مرکز تولیدی مرکزی انجام شد
  • همه چیز در مورد کرم زینک اکساید
  • تخلیه سه روستای جنوب کرمان!
  • سوختگی؛ رتبه دوم سوانح در کشور
  • هوای استان قزوین گرم‌تر می‌شود