Web Analytics Made Easy - Statcounter

مناظره «نقد و بررسی مکتب لیبرالیسم، آمریکا و دونالد ترامپ» در دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد توسط جامعه اسلامی برگزار شد. به گزارش خبرنگار خبرگزاری دانشجو از مشهد، صادق زیبا کلام، استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران و حجت الاسلام سید عباس نبوی، رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در مناظره «نقد و بررسی مکتب لیبرالیسم، آمریکا و دونالد ترامپ» دانشکده پزشکی دانشگاه علوم پزشکی مشهد که توسط جامعه اسلامی برگزار شد، شرکت کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مناظره حجت‌الاسلام سید عباس نبوی قرن ۲۰ را می‌توان قرن انقلاب‌ها دانست، با چهار جهت گیری سازش ناپذیری، استقامت انقلابی، سازش واقع بینی و سازش مطلق، گفت: رویکرد انقلاب اسلامی سازش مطلق نیست و این وجه مهمی از این انقلاب است.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی ضمن اشاره به این‌که عمدتا دعوا و مناقشه در ایران میان رویکرد انقلاب اسلامی و سازش واقع‌بینانه است که این رویکردها پر تلاطم بوده‌اند، بیان کرد: در رویکرد انقلاب اسلامی تسلیم شدگان بیشترین خسارت ها را پذیرفته‌اند، بنابراین یکی از مبانی اساسی این است که واقع‌بین باشیم.

وی با تاکید بر این نکته باید راهبردها در کشور انقلابی باشد، خاطرنشان کرد: یک جریان در کشور به سازش معتقد است و می‌گوید که ما تحت فشار هستیم و چهار نسل است که با آنها دست و پنجه نرم می‌کنیم.

حجت الاسلام نبوی متذکر شد: با وجود مهندسی که آمریکا در جامعه و انتخابات خودش دارد؛ اما ایران در مقابل آنها ایستادگی کرد و اجازه نداد که طرح خاورمیانه جدید خود را در منطقه جلو ببرد، اگرچه که این ایستادگی برای ما هزینه بسیار سنگین در برداشت و ما امواج بسیار را توانسته ایم تحمل کنیم.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی با بیان این نکته که ایران برای آمریکا از سال ۱۹۹۸ تبدیل به مسئله اصلی شده است و اسناد بسیاری در خصوص اثبات این موضوع وجود دارد، در ادامه به برنامه جدید دموکرات ها در قبال ایران اشاره و تصریح کرد: مسئله تحریم و فشار اقتصادی برنامه دموکرات ها بود و اوباما در این خصوص طرح‌های مختلفی را انجام داد، ایران با متفکران آمریکا جلسات، نشست و در خواست‌های داشته؛ اما توافق سیاسی نداشته ایم.

وی در خصوص انتخابات آمریکا و انتخاب ترامپ، گفت: ترامپ به عنوان پدیده ای غیر معقول در دوران انتخابات مطرح شد و در باور کسی نبود که او رئیس جمهور شود؛ اما چه اتفاقی افتاد که رای ترامپ از ۱۶۷ رای به ۲۰۰ رای برسد؟

حجت‌الاسلام نبوی دلیل انتخاب شدن ترامپ به عنوان رئیس جمهور آمریکا را طرح بحث و پلان جدیدی در این کشور دانست و ادامه داد: آمریکایی‌ها درگیر این پلان جدید شده‌اند و ترامپ کسی نیست که سرمدار این پلان باشد.

لیبرالیسم در ایران منجر به مشروطه شد!

در ادامه مناظره صادق زیبا کلام ابتداء در خصوص معرفت شناسی لیبرالیسم مطالبی را بیان کرد و گفت: مدرنیته بعد از رنسانس و قرون وسطا در اروپا شکل گرفت و بعد به سایر جاهای دنیا نیز گسترش یافت و یک قرن پیش نیز به ایران هم وارد و باعث مشروطه در کشور شد.

استاد دانشگاه تهران به بیان مزیت‌های لیبرالیسم پرداخت و گفت: در قانون اساسی مشروطه هم لیبرالیسم را می‌بینم اگرچه مشروطه نتوانست به آرزوی ایجاد حکومتی که بر اساس قانون باشد و تفکیک قوا برسد.

لیبرالیسم به سمت آشفتگی رفته است

حجت‌الاسلام نبوی در ادامه مناظره، در خصوص لیبرالیسم گفت: معتقد هستیم که مدرنیته بخشی از رفاه اجتماعی را بیان کرده و در بخشی‌هایی به سمت جاهلیت و آشفتگی پیش رفته که ما این‌ها را قبول نداریم، آمریکا که پیشتاز مدرنیته است، آن را تئوریزه و مدل‌های مختلف آن را بررسی می‌کند و انقلاب اسلامی با بسیاری از آنها مقابله و مصاف می‎‌کند.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی افزود: باید توجه داشت که آمریکا درون مایه خود را دارد و ترامپ تنها یک ظاهر است، ترامپ و نتانیاهو آخرین گردن کشان در بخش خاورمیانه و بین الملل جریان لیبرالیسم هستند و ایران ایستادگی را به دنیا ثابت کرده است.

وی یکی از مشکلات داخلی ایران را بی‌تفاوتی برخی در خصوص مسائلی چون حل موضوع کردستان عراق توسط ایران در مدت کوتاهی دانست و بیان کرد: این ضعف است و باید ارتباط را در بدنه جامعه فعال و سیال کنیم و نوعی از همدلی و برادری به وجود آوریم که اصلاح طلب و اصولگرا و حتی آن کسی که به سازش مطلق معتقد است به اقدامات ایران در منطقه افتخار کند.

حجت‌الاسلام نبوی تصریح کرد: باید به حقوق ذاتی جامعه توجه و در نظام اجتماعی به صورت برنامه کارآمد عملیاتی کنیم.

وی در ادامه جلسه ضمن اشاره به این نکته که رویکرد مقاومت با سازش دعوای طولانی است و ماجرا از سطح نظام جمهوری اسلامی ایران و شاکله سه قوه فراتر رفته است، گفت: خط مسالمت آمیز می گویند که با سازش همه چیز حل می‌شود، البته که حل نمی‌شود، چون ۵۰ سال برای منطقه برنامه‌ریزی کرده‌اند، بنابراین نباید با تحلیل ساده به آن نگاه کرد.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی در خصوص برگزاری انتخابات آزاد در ایران افزود: ما نمی توانیم در انتخابات تمام جنبه های مربوط به آزادی را رعایت کنیم و مجبوریم که خط سازش را حذف کینم، چون بدنبالش خیانت و تسلیم است.

وی با تاکید بر این موضوع که باید از تمام ظرفیت ها در انتخابات استفاده کرد، بیان کرد: ما دو جهت سازش‌گر و مقاومت را با هم نیاز داریم چون این در مسیرمان اثر می گذارد و نقطه ضعف ها را تحلیل میکند.

سیاست ترامپ با اوباما متفاوت است

در ادامه زیبا کلام تفکر اصولگرایان را تفکر مارکسیستی دانست و گفت: این تفکر که در آمریکا دموکراسی وجود ندارد و صاحبان سرمایه تصمیم‌گیرندگان اصلی در این کشور هستند این تفکر مارکسیست است که امروز جریان رادیکال و اصولگرای جامعه آن را بیان می‌کند.

وی افزود: برخی می‌گویند که «برای ایران فرقی ندارد در آمریکا چه کسی رپیس جمهور باشد» این در حالی است که سیاست ترامپ با اوباما متفاوت است که نمونه بارز آن برجام است که ترامپ برخلاف اوباما آن را توافق بد می‌داند.

استاد علوم سیاسی دانشگاه تهران با انتقاد از این سخن که « فرقی برای ایران ندارد که در آمریکا چه کسی رئیس جمهور باشد»، بیان کرد: من این سخن را قبول ندارم مثلا در کشور خودمان دوره اصلاحات با دوره احمدی نژاد تفاوت داشت.

اصلاح طلب و اصولگرا به بن بست رسیده‌اند

در ادامه حجت‌الاسلام نبوی در پاسخ به این سخن زیبا کلام گفت: در راهبرد و مسائل استراتژیک برای ما فرقی ندارد که چه کسی رئیس جمهور امریکا باشد.

رئیس مؤسسه تمدن و توسعه اسلامی افزود: اصلا غیر قابل قبول است که برخی بر سر مسائل راهبردی قمار می‌کنند، به چه حقی برخی جریان های سیاسی این قمارها را می‌کنند؟ نظام ما با ایستادگی موفقیت‌های مرحله به مرحله بدست آورد هر چند که ضعف و مشکلاتی به خاطر مسائل داخلی و خارجی داریم.

وی بیان کرد: چرا آمریکایی‌ها مسیر راهبردی خود را یک سره پیش می‌ببرند و ما دچار گسست و درهم ریختگی های متعدد شویم؟

حجت‌الاسلام نبوی تاکید کرد: بحث ما بحث اصلاح طلب واصولگرا نیست هر چند که هر دو به بن بست رسیده اند و اندیشه راهبردی برای ادامه ندارند.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۷۲۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت

مجتبی شاکری دبیر کل جمعیت جانبازان در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان درباره اهمیت مشارکت حداکثری مردم در انتخابات دور دوم گفت : به طور قطع مردم همانند دوره نخست و حتی با قدرت بیشتری پای صندوق های رای خواهند آمد.

او ادامه داد: طبیعتا کسانی که در نامزدهایشان در دور نخست رای نیاوردند حضور پررنگی در انتخابات نخواهند داشت.

شاکری با اشاره به ترکیب هیات رئیسه مجلس آتی افزود: قطعا رای نمایندگان در فراکسیون نیروهای انقلاب نقش بسزایی در شکل گیری هیات رئیسه مجلس دارد.

دبیرکل جمعیت جانبازان گفت: معتقدم که دو جریان اصولگرای مجلس چالشی با یکدیگر ندارند و حدس میزنم که هیات رئیسه نیز ترکیبی از دو جناح اصولگرایی خواهد داشت.

او ادامه داد: نباید این تصور شکل بگیرد که جریان پیروز در هیات رییسه تمامی امور مجلس را به دست خواهد گرفت و البته ممکن است چهره جدیدی ریاست مجلس را عهده دار شود.

شاکری در پایان گفت: نباید با پیش داوری درباره مراکز قدرت مجلس فضا را متشنج  و از رسالت اصلی آن دور کرد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیاسی احزاب و تشکل‌ها

دیگر خبرها

  • ترامپ: با بایدن، صلح در خاورمیانه وجود نخواهد داشت
  • ترامپ به فساد در انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۱۶ آمریکا متهم شد
  • ممکن است چهره جدیدی رئیس مجلس شود/ هیات رئیسه ترکیبی از دو جریان اصولگرا خواهد داشت
  • تصویر ایران در جهان اسلام درباره اهتمام به قرآن اصلاح شد
  • ترامپ اوکراین را بخشی از روسیه می‌داند
  • آکسیوس: دیدار ترامپ و رئیس‌جمهور آرژانتین، کاخ سفید را خشمگین کرد
  • تردید درباره ادامه کمک به اوکراین در صورت پیروزی ترامپ
  • نشریه هیل: انتخابات ۲۰۲۴ برای مردم آمریکا بازی باخت-باخت است
  • بسته کمکی جدید برای تل‌آویو؛ «خیانت و فاجعه» دولت بایدن از نگاه مسلمانان آمریکا
  • کلینتون: ترامپ دیکتاتور، مخالفان را به قتل می‌رساند