Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-23@10:17:46 GMT

زلزله هايي که ايران را عزادار کرد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۹۰۳۸

زلزله هايي که ايران را عزادار کرد

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - کشور ايران براساس آمارها و اطلاعات روي گسل زلزله قرار داد و هرسال آبستن حوادث زيادي مانند زلزله در شهرهاي مختلف بوده است که نمونه اي از آن زلزله 7،4 ريشتري در ازگله کرمانشاه است.

ايران داراي گسل هايي مهمي همچون در زاگرس در کازرون، دنا، ميناب، اردل، زردکوه، گسل آغاجاري، گسل مارون، گسل هاي فعال در ايران مرکزي نيز در درونه، بينالود، ميامي، ترود، انجيلو ، کلمرد، پشت‌ بادام ، قم- زفره، ايندس، دهشير، سروستان، شهداد، کوهبنان، جرجافک، گلباف، نايبند و گسل هاي فعال در مناطق خاور و جنوب خاوري ايران در نهبندان، بشاگرد، هريرود، کشف‌ رود، همچنين در استان هاي آذربايجان گسل اروميه - زرينه‌رود، آستارا، تبريز، سلطانيه، همچنين گسل‌ هاي البرز، سمنان، مشاء - فشم، کندوان، شمال تهران، دامغان، عطاري است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين گسل ها نيز دليل اصلي بروز و وقوع زمين لرزه در شهرهاي مختلف کشور است که تاکنون زمين لرزه هاي فراواني در طول صد سال اخير در ايران مشاهده شده است.
ايران به دليل قرار گرفتن بر روي گسل هاي فعال هميشه با اين پديده دست به گريبان بوده است اما اين دغدغه هميشگي هيچ گاه به برنامه ريزي منجر نشده است، بعد از زمين لرزه آه و افسوس است و چشم هاي نگران براي زمين لرزه ديگر.
وقوع زلزله در سال 1288 در منطقه سيلاخور لرستان، زمين لرزه اي به بزرگي 7،4 ريشتر بوقوع پيوست که هشت هزار کشته و 64 تخريب روستا را به همراه داشت.
همچنين در سال 1309 زمين لرزه با بزرگي 7،4 ريشتر سلماس در آذربايجان غربي را لرزاند که در اين زلزله بزرگ نيز 2 هزار و 514 نفر کشته و 60 روستا نيز تخريب شد.
ديگر زلزله اي که در سال 1339 با 6،7 ريشتر شهر لار استان فارس را لرزاند نيز 400 نفر کشته به دنبال داشت و تخريب 75 درصدي اين منطقه را به دنبال داشت.
زمين لرزه بوئين زهرا نيز با شدت 7،2 ريشتر در سال 1341 با حدود 10 هزار نفر کشته به وقوع پيوست.
در سال 1347 نيز زمين لرزه اي به بزرگي 7،4 ريشتر دشت بياض در استان خراسان را لرزاند که منجر به کشته شدن 10 هزار و 500 نفر و تخريب 61 روستا شد.
ديگر زلزله هاي اخير در سال 1351 منطقه قير در استان فارس با 6،9 ريشتر و چهار هزار کشته، در سال 1356 خورگو در استان هرمزگان با شدت هفت ريشتر و با 128 نفر کشته، زلزله طبس با شدت 7،7 ريشتر در سال نيز 19 هزار و 600 کشته و تخريب 16 روستا را به دنبال داشت.
همچنين در سال 1358 هم قائن در استان خراسان جنوبي با شدت 7،1 ريشتر لرزيد که در اثر آن 130 نفر جان باختند.
يکي ديگر از زلزله هاي بزرگ در سال 1360 منطقه سيرچ استان کرمان با شدت 7،4 ريشتر که براثر آن يک هزار و 300 نفر کشته و 85 درصد شهر تخريب شد.
زلزله رودبار و منجيل در سال 1369 با شدت 7،4 ريشتر با 35 هزار کشته يکي از بزرگترين زلزله ها در کشور به شمار مي رود.
در بيرجند هم در سال 1376 با شدت 7،3 ريشتر و يک هزار و 500 نفر کشته، در سال 1381 آوج استان همدان در اثر زمين لرزه با خسارات زياد در شهر و روستاها روبه رو شد و شدت زلزله نيز 6،6 ريشتر بود.
زلزله بم در سال 1382 با قدرت 6،5 ريشتر که موجب مرگ 41 هزار نفر شد، حتياين شهر را با خاک يکسان کرد.
زلزله بعدي در سال 1383 در فيروزآباد استان فارس با شدت 6،3 ريشتر رخ داد که اين زلزله منجر به ريزش کوه و خسارات زيادي شد، البته زرند کرمان هم در سال 1383 با شدت 6،4 ريشتر لرزيد و 612 نفر در آن کشته و 10 روستا تخريب شد.
در فروردين سال 85 چندين زمين ‌لرزه که بزرگترين آن 6،3 ريشتر بود دورود در حوالي استان لرستان را لرزاند، اين زمين ‌لرزه 84 کشته و يک هزار و 246 مجروح برجاي گذاشت و موجب تخريب 30 تا 100 درصدي حدود 330 روستا از شهرستان‌ هاي دورود، بروجرد، خرم‌آباد و الشتر استان لرستان شد.
در سال 1389 نيز زمين لرزه ‌اي با شدت 4،9 ريشتر در شهرستان دورود رخ داد و بر اثر آن تعدادي واحد مسکوني در دورود دچار خسارت شدند و بيش از 100 زخمي برجاي گذاشت.
ديگر زمين لرزه هاي بزرگ در ايران مربوط به 21 مرداد ماه سال 91، به بزرگي 6 و 6،2 ريشتر در اعماق دروني زمين شهرستان‌ هاي اهر، ورزقان و هريس در استان آذربايجان شرقي رخ داد که 245روستا را لرزاند و بيش از 300 کشته و بيش از پنج هزار زخمي و مجروح داشت.
21 فروردين 1392 زلزله اي به بزرگي 6،1 ريشتر استان بوشهر را لرزاند، همچنين بزرگترين زلزله نيم قرن گذشته زلزله 7،8 ريشتري در سراوان در 28 فروردين 1392 بود که براي اين زمين لرزه 100 کشته و زخمي اعلام شد.
براساس آمارها حدود 21 مورد زلزله بزرگ در 100 سال اخير در ايران رخ داده است که زمين لرزه شب گذشته کرمانشاه با قدرت 7،2 ريشتر مي تواند به اين آمار اضافه شود.
براساس آخرين اعلام سازمان پزشکي قانوني در پي وقوع زلزله 7.2 ريشتري شب‌گذشته در مرز ايران و عراق، تاکنون 207 جسد توسط پزشکي قانوني استان کرمانشاه معاينه و براي آنان جواز دفن صادر شده است.
تا اين لحظه تعداد اجساد معاينه شده در شهرستان سرپل ذهاب 142، اسلام آباد غرب 22، ثلاث باباجاني 15، کرند غرب 14 و قصر شيرين نيز 14 نفر بوده است که در مجموع به 207 تن مي رسد.
شب گذشته در فاصله ساعت 21 تا 22 مناطق مرزي غرب کشور دو بار لرزيد که زلزله دوم به بزرگاي 7.3 ريشتر بود؛ در اثر اين زمين لرزه مسير ارتباطي سرپل ذهاب مسدود و خسارات زيادي به اين مناطق بويژه روستاهاي قصرشيرين، ازگله، تازه آباد، ثلاث باباجاني و سرپل ذهاب وارد شد که در اين ميان تعدادي از هموطنان کشته شده اند. همچنين در همين زمان زلزله اي در منطقه کردستان عراق هم روي داد و حتي اين زلزله بيشتر مناطق کشور ايران و کشورهاي همجوار را هم لرزاند.
همچنين آمار تعداد مصدومان از سوي وزارت بهداشت تاکنون 2 هزار و 504 نفر اعلام شده است.
به اميد روزي که ديگر شاهد وقوع چنين زلزله هايي در ايران نباشيم.
اجتمام** 7268 ** 1418
گزارش: مهناز بيرانوند ** ناشر: مريم برزآبادي
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۹۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

زلزله خوی، تبریز را لرزاند

به گزارش خبرنگار مهر، مرکز لرزه نگاری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران این زلزله به بزرگی ۴.۲ ریشتر ساعت ۲۱:۳۱ دقیقه در عمق ۱۳ کیلومتری زمین رخ داد.

مرکز لرزه نگاری کشوری مؤسسه ژئوفیزیک دانشگاه تهران محل وقوع این زمین لرزه را حوالی خوی استان آذربایجان غربی اعلام کرده است که در شهرهای آذربایجان شرقی به خصوص تبریز هم احساس شد.

کد خبر 6083839

دیگر خبرها

  • بهاباد امروز لرزید
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» را لرزاند
  • زلزله ۳.۲ ریشتری در خرم آباد
  • زلزله ۳.۲ ریشتری «خرم‌آباد» لرستان را لرزاند
  • زمین لرزه ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند / جزییات
  • زلزله ۴.۲ ریشتری در خوی آذربایجان‌ غربی
  • زلزله ۴.۲ ریشتری خوی را لرزاند
  • زمین لرزه ای به بزرگی ۴.۲ ریشتر خوی را لرزاند
  • زلزله خوی، تبریز را لرزاند