Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-19@00:47:02 GMT

خیانت و جنایت

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۸۹۲۶۶

خیانت و جنایت

تراکم کار به حدی است که گاهی وقتی ارباب‌رجوع در مراجعه به شعب با مجلدات متعدد پرونده‌های مختلفی که روی میز دادگاه‌ها انباشته شده است، مواجه می‌شوند، یکه می‌خورند. بخش اعظم این پرونده‌ها قتل‌هایی است که با انگیزه‌های مختلف اتفاق می‌افتد. غیر از آنچه هرروزه در صفحات حوادث روزنامه‌ها انعکاس می‌یابد، گاهی قساوت و عمق جنایت در حدی است که موج آن سراسر کشور را فرامی‌گیرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

یکی از این دست پرونده‌ها که متأسفانه آمار رو به تزایدی دارد، قتل‌های ناموسی است؛ قتل دختر به دست  پدر، قتل خواهر به ‌دست برادر و کشتن همسر به ‌وسیله شوهر. امروزه یکی از شایع‌ترین قتل‌های نوع اخیر، کشتن همسر است.

این معضل از دو منظر قابل بررسی است؛ در نگاه کلان، باید به‌هم‌ریختگی روابط اجتماعی، درهم‌آمیختگی بیش از اندازه ارتباطات و معاشرت‌های اجتماعی، جابه‌جایی ارزش‌ها، سست‌شدن اعتقادات دینی و پایبندی‌های اخلاقی را که متأثر از عوامل مختلفی است، از مهم‌ترین علل سقوط اخلاقی و سوق‌یافتن همسران به سمت خیانت به‌شمار آورد. در نگاه خرد، چه از منظر جرم‌شناسی و چه به روایت آن چیزی که در پرونده‌های جنایی اتفاق می‌افتد، خیانت ممکن است به تأثیر از دلایل و انگیزه‌های متفاوتی صورت بگیرد.

بخشی از این عوامل به بعد تربیتی مسئله و پیش از ازدواج مربوط می‌شود. فقدان اصالت خانوادگی و سست‌بودن ارکان خانواده، تربیت غلط، عدم مراقبت صحیح از فرزندان و دادن آزادی عمل بیش از اندازه به آنان، ازدست‌دادن یکی از والدین، زندانی‌شدن به‌ویژه حبس طولانی‌مدت یکی از والدین یا هردوی آنها، رشدیافتن و بزرگ‌شدن درخانه ناپدری یا به‌دست نامادری، اعتیاد والدین، بی‌بندوباری‌های پدرومادر، سخت‌گیری‌های بی‌مورد و ایجاد محدودیت‌های غیرمنطقی در زمانی که فرزندان سنین نوجوانی و جوانی را پشت‌سر می‌گذارند و هنوز در کنار خانواده هستند، زمینه‌های لازم را برای انحرافات اخلاقی و رفتاری بعدی فراهم می‌کنند. اما عللی که ناظر به پس از ازدواج هستند و عمدتا به بُعد روان‌شناسی و جامعه‌شناسی قضیه مربوط می‌شوند و به‌عنوان مهم‌ترین علل وقوع خیانت می‌توان اشاره کرد، عبارت‌اند از: 

١-حس انتقام‌جویی زنان. آنها وقتی از طرف شوهر خود خیانت می‌بینند، دست به انتقام‌جویی می‌زنند تا به آنها ثابت کنند خیانت دردناک و غیرقابل تحمل است. 

٢-گاهی ممکن است به زن یا شوهر این احساس دست دهد که در خانه از سوی همسر خود مورد بی‌توجهی قرار می‌گیرد و نادیده گرفته می‌شود. در این حالت چنانچه زن در بیرون خانه مورد توجه و تمجید مرد دیگری قرار گیرد یا مرد مورد توجه زن دیگری قرار گیرد، ممکن است به سمت خیانت کشیده شوند. 

٣-گاهی برگشت به ارتباطات ناسالم گذشته موجب خیانت می‌شود. گاهی بعد از روابط ناسالم گذشته ممکن است یکی از این دو نفری که دارای این روابط بوده‌اند ازدواج کند و طرف دیگر با مستمسک قراردادن آن و تهدید طرف مقابل به فاش‌کردن این روابط  یا با دستاویز قراردادن مدارک، نوشته و عکس‌هایی که از فرد دارد، وی را ناخواسته مجبور به استمرار روابط گذشته کند. 

٤-ممکن است یکی از طرفین در گذشته به فردی علاقه و دلبستگی داشته اما به دلایلی نتوانسته با او ازدواج کند اما بعد از گذشت چندین سال، ملاقات آنها با هم روابط گذشته را زنده کند، یا باعث ایجاد ارتباط شود. 

٥-دخالت‌های بیجا، سخت‌گیری‌ها، حساسیت‌ها و وسواس‌های بی‌مورد طرفین درباره یکدیگر که در مواردی به بدبینی متقابل یا یکی از طرفین به دیگری منجر می‌شود، ضمن آنکه طرف مقابل را کلافه می‌کند و به واکنش ناخواسته یا از سر اجبار و انتقام‌ وامی‌دارد، در بسیاری اوقات بستر خیانت را فراهم می‌کند.

٦-برخی زنان هم از سر ماجراجویی وارد رابطه با مرد دیگری می‌شوند و اقدام به خیانت می‌کنند.

٧-بعضی به‌دلیل شکست یا احساس شکست در زندگی مشترک، کم‌کم از شریک زندگی خود فاصله می‌گیرند و به سمت مرد یا زن دیگری کشیده می‌شوند. 

٨-عده‌ای چون پس از ازدواج احساس می‌کنند نقطه مشترکی با همسر خود ندارند، به‌دنبال نقطه مشترک دیگری می‌گردند. 

٩-گاهی افتادن در دام اعتیاد، زن یا شوهر را به سمت خیانت سوق می‌دهد.

١٠- در ازدواج‌های اجباری که از سوی خانواده‌ها بر فرزندان تحمیل می‌شود، چون چنین زوج‌هایی از ابتدا هیچ‌گونه عشق و علاقه‌ای به هم نداشته‌اند، این امر به‌مرور به افزایش شکاف‌ها و اختلاف‌ها می‌انجامد و اگر به جدایی منتهی نشود، طرفین را به سمت خیانت سوق می‌دهد. 

١١-مهاجرت خانواده‌ها از روستا به شهر یا از شهرستان‌های کوچک به شهرهای بزرگ و تهران، ازجمله علل مهم دیگری است که باید به آن تأکید کرد. وارفتگی و انفعال درباره جاذبه‌های شهری به‌ویژه شهرهای بزرگ به‌دلیل سطح پایین فرهنگی مهاجران، تلاش برای به رنگ جماعت‌درآمدن در پوشش و روش زندگی و تحت‌تأثیر ارتباطات و معاشرت‌های اجتماعی شهری قرارگرفتن، از موجبات سقوط در ورطه خیانت است.

١٢-بدآموزی‌ها و تأثیرپذیرفتن از بی‌بندوباری‌هایی که در انظار و ملأعام در جامعه شهری به‌وفور مشهود است و اتفاق می‌افتد، بستری برای به سمت خیانت کشیده‌شدن افراد است. 

١٣- در مواردی بی‌توجهی به نیازهای مالی همسر و برآورده‌نشدن احتیاجات و توقعات مادی زن و زمانی نیز بلندپروازی‌های مادی و اقتصادی زنان و علاقه آنان به برخورداری از امکانات مادی و رفاه اقتصادی یا حتی استقلال اقتصادی زنان، موجب خیانت می‌شود.

١٤-مسافرت‌های خارجی و تأثیرپذیرفتن از فرهنگ غالب غربی در معاشرت‌های آزادی که بین زنان و مردان وجود دارد و تأثر از هجمه فرهنگی غربی از دیگر عوامل مؤثر در خیانت است.

١٥-زمانی نیز تنوع‌طلبی مردان و هوسرانی زنان و مردان، آنان را به سمت خیانت سوق می‌دهد.

١٦-بی‌توجهی به نیازهای عاطفی، اختلالات شخصیتی و برخی ویژگی‌های فردی نیز ازجمله عواملی است که می‌تواند بستری برای خیانت باشد.

از سوی دیگر هر جامعه‌ای خواسته یا ناخواسته، پایبند ارزش‌های اجتماعی، فرهنگی و دینی خود است که با گذشت زمان و مرور ایام در لایه‌های مختلف اجتماع رسوخ یافته و نهادینه شده و چنان تصلب یافته‌اند که افراد جامعه‌گریز جز پذیرش و تسلیم در برابر این ارزش‌ها ندارند. همین ارزش‌هاست که موجب تشخص و تمایز جوامع مختلف از هم می‌شوند؛ ازجمله این ارزش‌ها در جامعه ما، قداست‌یافتن خانواده است.

غالب افراد، صرف‌نظر از هر مرام و مسلکی که ممکن است داشته باشند، به تأثیر از همین ارزش‌های نهادین، خانواده را یک حریم خصوصی و مقدس می‌دانند و ازاین‌رو هیچ‌گونه تعرضی را به آن برنمی‌تابند. حال در چنین جامعه‌ای وقتی خیانت به‌هردلیلی اتفاق می‌افتد، طرف مقابل و عمدتا مردان دست به انتقام می‌زنند. در این حالت یا از سر غیرت و حمیت همسر خود را قربانی می‌کنند یا در صورت بقای علاقه به همسر یا به‌دلیل دلبستگی به فرزندان و سوختن و ساختن به‌خاطر آنان، خود به تنهایی  یا با همدستی همسر فرد متعرض را به قتل می‌رسانند. در مواردی نیز زنان برای رسیدن به خواسته خود، شوهر را از سر راه برمی‌دارند.

به حکایت پرونده‌های جنایی، فجیع‌ترین جنایات زمانی رقم می‌خورد که قتل به‌دلیل خیانت صورت می‌گیرد. اجساد قطعه‌قطعه و مثله‌شده نمونه‌هایی از این دست جنایات هستند. به‌عنوان یک نتیجه این نوشتار و به دلالت پرونده‌های فراوانی که نگارنده رسیدگی کرده است: خیانت پایانی جز تباهی ندارد. سعدی شعر نغزی دارد که می‌گوید: «آنکه عیب دگران پیش تو آورد و شمرد/ به یقین عیب تو پیش دگران خواهد برد». زنی که به شوهر خود خیانت می‌کند یا مردی که به همسر خود خیانت می‌ورزد، قطعا نه به دیگری وفادار می‌ماند و نه به زندگی مشترک بعدی پایبند خواهد ماند. آنکه از سر هوسرانی تیشه به ریشه زندگی مشترک خود می‌زند، هرگز در مقصد دوم متوقف نمی‌شود. چه‌بسا قتل‌هایی که بعد از فریب‌خوردن و به سمت خیانت کشیده‌شدن، با همین تلقی و تصور به وقوع می‌پیوندد. هرزگی و هوسرانی پایانی جز فنا و نابودی ندارد.

*رئیس دادگاه کیفری یک استان تهران

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۹۲۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند

به گزارش خبرنگار مهر، محمد رضا شهاب زاده عصر سه شنبه در اولین جلسه شورای اداری شهرستان آستارا در سال ۱۴۰۳ اظهار کرد: مردم شهرستان آستارا همواره همراه و همدل خدمتگذاران خود بوده‌اند و مشارکت ۷۰ درصدی آنان در انتخابات اخیر مجلس شورای اسلامی نمونه‌ای از این همدلی بود لذا این مردم لایق کم کاری و عملکرد ضعیف ما مسؤولان در هر سطح و رده‌ای نیستند و باید همه با تمام توانمان در خدمت به آنها و رفع مشکلات شأن گام برداریم.

فرماندار آستارا با بیان اینکه کسانی هستند که به منظور تخریب دولت و کم سو نشان دادن تلاش‌ها و عملکرد مثبت آن، گام برمی دارند مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند تصریح کرد: این افراد باید بدانند نخواهیم گذاشت به اهداف شوم خود برسند و آب به آسیاب دشمن بریزند.

شهاب زاده با اشاره به اینکه نزدیک به یک میلیون نفر برای گذراندن ایام تعطیلات نوروز در سال جدید به این شهرستان سفر کرده‌اند گفت: در سال گذشته بیش از ۳۳۰ میلیون ریال در خصوص رفع مشکلات آبی شهرستان هزینه شده است و یک هزار و ۳۷۰ میلیون ریال نیز در زمینه رفع مشکلات فاضلابی شهرستان هزینه شده است که این روند تا رفع همه مشکلات آب و فاضلاب شهرستان ادامه می‌یابد.

وی همچنین به اقدامات شرکت گاز این شهرستان در خصوص گازرسانی به روستاها اشاره کرد و افزود: تا این لحظه بیش از ۹۸ درصد شهرستان آستارا گازرسانی شده است و امسال ۲ روستای باقی مانده نیز گازرسانی می‌شود.

فرماندار آستارا در مورد پروژه‌های راهداری این شهرستان گفت: ۶۷ میلیارد ریال در راستای رفع مشکلات راهداری و اجرای ۱۱ پروژه بزرگ در شهرستان هزینه شده است و همچنین ۳۴ میلیارد ریال نیز در خصوص طرح‌های هادی و آسفالت هزینه انجام شده، که با تکمیل سایر طرح‌های در دست انجام بزودی همه مشکلات این حوزه نیز برطرف خواهد شد.

وی بر در اولویت قرار دادن اتمام پروژه‌های نیمه تمام همه دستگاه‌ها در شهرستان تاکید کرد: تا به اتمام رسیدن پروژه‌های ناتمام هیچ پروژه جدیدی تعریف نشود، ضمن آنکه تمامی اقدامات و اولویت بندی ها آنها همسو با شعار سال و عملکرد دولت باشد و مدیری اقدامی سلیقه‌ای در هیچ ارگانی نداشته باشد.

برقراری امنیت مستلزم همکاری تمام دستگاه‌ها است

«سرهنگ عبدالعلی شعبانی» فرمانده انتظامی آستارا در این جلسه همکاری و مشارکت همه دستگاه‌ها را برای مبارزه با فساد در شهرستان الزامی دانست و گفت: مهم‌ترین خواسته مردم در همه نقاط کشور به ویژه شهرستان آستارا با توجه به مسافر پذیر بودن آن برقراری امنیت در همه زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی است که اگر همکاری همه ارگان‌ها نباشد در این زمینه موفق نخواهیم بود.

فرمانده انتظامی آستارا از رسانه‌ها خواست تا در زمینه‌های مختلف اجتماعی، فرهنگی و اقتصادی مانند همیشه کمک حال نیروی انتظامی باشند تا با انعکاس درست و به موقع اقدامات و دستاورها بهترین عملکردها رقم بخورد.

احیای حقوق عامه از اولویت‌های دستگاه قضا است

«یاسر همدمی» دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آستارا هم در این جلسه با اشاره به اهداف دستگاه قضا برای دست‌یابی به عدالت و رضایت عمومی، بیان کرد: شعار قوه قضائیه «برای مردم در راه عدالت» است.

همدمی احیای حقوق عامه از جمله تأمین امنیت، سلامت، بهداشت عمومی، حفاظت از جنگل‌ها، مرتع‌ها و تولید ملی را از اولویت‌های دستگاه قضا برشمرد و گفت: برطرف کردن مشکل‌های مردم و تکمیل پروژه‌های مهم ملی و استانی مورد توجه است و در این راستا تلاش می‌کنیم.

کد خبر 6080410

دیگر خبرها

  • ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • خیانت نستله Nestlé به کودکان با نقض استاندادهای سلامتی
  • ضرب سکه‌های طلا خیانت به کشور است
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی!
  • خیانت پادشاه گوجه فرنگی با کمک به رژیم صهیونیستی! + فیلم
  • آیت‌الله اراکی: ضرب سکه طلا را ‌خیانت‌ به مملکت می‌دانیم
  • واکنش جی اوسو نسبت به خیانت سولو به جیمی در اسمکدان/ اخبار WWE
  • حکم مرگ برای مادر و ۲ فرزندش در محکمه خانوادگی
  • فرزند چهارم کایل واکر به دنیا آمد؛ خیانت بزرگ واکر فراموش شد؟!
  • مدیران ناکارآمد مصداق بارز خیانت به نظام و مردم هستند