Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری شبستان: نوبخت از اصلاحات اساسی لایحه بودجه ۹۷ در ۶ بخش خبر داد و گفت: لایحه بودجه ۹۷ با اصلاحات اساسی شکل می گیرد به همین جهت پس از بررسی های انجام شده آن را تقدیم مجلس می کنیم تا اگر اصلاحات اساسی لازم باشد انجام شود.

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری شبستان، محمدباقر نوبخت سخنگوی دولت در جلسه علنی امروز دوشنبه 22 آبان درخصوص برنامه بودجه سال 97 با بیان اینکه ما به نمایندگان قول داده بودیم که لایحه بودجه 97 در زمان مقرر تقدیم مجلس شود، اظهار کرد: از 4شنبه گذشته این لایحه به دولت ارسال و در جلسه هیئت وزیران مورد رسیدگی قرار گرفت و موضوع بودجه 97 در دولت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی خاطرنشان کرد: لایحه بودجه 97 با اصلاحات اساسی شکل می گیرد به همین جهت پس از بررسی های انجام شده آن را تقدیم مجلس می کنیم تا اگر اصلاحات اساسی لازم باشد انجام شود تا قانون مناسبی درخصوص بودجه تدوین گردد.

 

نوبخت تصریح کرد: طبق قانون محاسبات در برنامه بودجه یک برنامه یکساله از بودجه دولت و یک برش میان مدت برنامه های 5 ساله دولت را نشان می دهد.

 

سخنگوی دولت با اشاره به آسیب شناسی های رئیس دیوان محاسبات کشور درخصوص بودجه سنتی یادآور شد: ایشان آسیب شناسی ها را اعلام کرده اند بنده از سال 1380 که در مجلس حضور داشتم این اشکالات را گفته ام مهم راه حل است. راه این آسیبها این است که بودجه ریزی از روش سنتی افزایشی در حال حاضر به روش بودجه ریزی بر مبنای عملکرد تبدیل شود.

 

وی افزود: آنچه در حال حاضر در دولت در حال انجام و بررسی است این است که لایحه بودجه ریزی بر مبنای عملکرد شکل بگیرد و آنچه در اینجا اعلام می کنم اقدامات اجرایی است که در بودجه 97 باید شروع شود و به انجام برسد اصلاحات اعمال شده در بودجه 97 در 6 بخش تقسیم بندی شده است.

 

نوبخت اظهار داشت: در روش بودجه ریزی سنتی ردیفهای متفرقه بودجه وجود داشت که این روشها اصلاح شده و براساس جداول بودجه که در اختیار نمایندگان قرار می گیرد این موضوع متفاوت با سال گذشته در بودجه سال گذشته خواهد بود.

 

سخنگوی دولت تصریح کرد: در بودجه سال 97 تمرکز بودجه ریزی از تهران به واسپاری به استانهای دیگر محول شده است و نظام درآمد و هزینه استانها به گونه ای است که تشویق بیشتری و برای کاهش تصدی دولت به عنوان مشارکت عمومی و خصوصی در طرحهای تملک دارایی سرمایه ای در لایحه دولت در سال 97 اعمال کرده ایم.

 

وی اظهار داشت: بودجه ریزی مبتنی بر عملکرد با اتکا به اسناد فرادستی بودجه در سال 97 احصاء شده است و از نمایندگان می خوایم وقتی لایحه بودجه تقدیم مجلس شد این موضوع را از سازمان برنامه و بودجه نیز مطالبه کنند.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه تصریح کرد:برای هریک از فعالیت ها قیمت مشخص شده است و قیمت تمام شده هر فعالیت در هر دستگاه مشخص می شود که بودجه هر دستگاه براساس این قیمت تمام شده تخصیص می یابد.

 

نوبخت در ادامه با بیان اینکه با اصلاح  نظام بودجه‌ریزی بر عملکرد دستگاه‌ها ارزیابی خواهیم داشت،گفت: بدین ترتیب در زمان تخصیص متوجه می‌شویم دستگاهی برای سال 97 که مقداری بودجه گرفته در راستای هدف خود حرکت کرده یا خیر و آیا توانسته است اهداف سازمان خود را تحقق بخشد یا خیر.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه ادامه داد: برای سال 1397، 290 دستگاه و ردیف ملی داریم که 32 درصد دستگاه‌های اصلی است که بر مبنای قیمت تمام شده که با مدل‌های نرم‌افزاری قیمت آن را احصاء کرده‌ایم حسابرسی می‌کنیم که در آینده به کمیسیون‌های مربوطه مجلس معرفی خواهیم کرد و الباقی بر اساس قیمت واحد تولید محاسبه می‌شود.

 

وی در ادامه با ابراز امیدواری از اینکه برای سال97 این انتظار را داریم که با اعتبارات دستگاه ها که اختیارات آن به استان‌ها تفویض می‌شود صرفه‌جویی کنیم، عنوان کرد:درهمین راستا 50 درصد برای بودجه عمرانی و 50 درصد برای بهره وری خواهد بود.

 

نوبخت همچنین با بیان اینکه در حال حاضر 337 ردیف متفرقه در بودجه وجود دارد، اظهار داشت: هر دستگاهی ردیف بودجه‌ای دارد و در کنار آن ردیف متفرقه که مشخص نیست؛این اعتبار را چه کسی می‌گیرد و صرف چه اموری می‌شود از این رو هماهنگی کردیم تا مشخص شود؛هرکدام از دستگاه‌ها چقدر اعتبار دریافت کرده و صرف چه اموری می‌کنند که از این طریق توانستیم ردیف‌های متفرقه را از 337 به 113 ردیف کاهش دهیم.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه افزود:برهمین اساس شفافیت هزینه‌های دستگاه‌های اجرایی را حداکثر تا 70 درصد درآمدهای اختصاصی برای هزینه‌های جاری خواهیم داشت و در کنار آن مدیریت منابع با هدف تقویت مصارف تملک دارایی های سرمایه‌ای حداقل تا 30 درصد درآمدهای اختصاصی برای بودجه‌های عمرانی خواهیم داشت.

 

وی در ادامه با بیان اینکه 59 موسسه داریم که اعتباراتی از دولت برای کمک می‌گیرند، عنوان کرد:اما هرکدام از این موسسات زیرمجموعه دستگاهی هستند؛لذا سهام نهاد آنها را افزایش داده‌ایم تا از ردیف‌های متفرقه کم شود همچنین تشویق‌هایی برای افزایش درآمدهای استانی در نظر گرفته‌ایم و مکانیزمی برای مشارکت مردمی در پروژه ها تعیین کرده‌ایم.

 

نوبخت ادامه داد: 128 هزار میلیارد تومان برای طرح‌های عمرانی با اصلاحات نظام بودجه ریزی، پول و اعتبار اختصاص خواهیم داد.

 

وی با اشاره به چالش‌های نظام بودجه‌ریزی خاطرنشان کرد:افزایش هزینه‌های صندوق بازنشستگی، الزامات احکام قانون برنامه ششم، معافیت‌ها و تخفیفات رو به افزایش مالیاتی و گمرکی و کاهش سهم دولت از منابع صندوق توسعه ملی از مهمترین چالش‌های پیش رو است که باید نسبت به آن اقداماتی صورت گیرد.

 

رئیس سازمان برنامه و بودجه در پاسخ به سوال رئیس مجلس درخصوص بودجه بخش‌هایی که زیرنظر هیچ وزارتخانه‌ای نیستند؛مانند موضوع یارانه‌ها اظهار داشت: از 337 ردیف متفرقه بودجه، 224 را حذف کرده‌ایم که از مقدار باقی مانده برای بخش‌هایی که زیر نظر هیچ وزارتخانه‌ای نیستند استفاده خواهد شد.

 

پایان پیام/34

منبع: شبستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۸۹۴۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته

سخنگوی دولت گفت: «نگاه دولت این است که درباره تصمیم‌گیری در خصوص افزایش تعطیلی‌های آخر هفته، دیدگاه منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضایات زمانی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم.»

به گزارش ایسنا، علی بهادری جهرمی، سخنگوی دولت در پاسخ به پرسشی درباره افزایش تعطیلات آخر هفته، گفت: موضوعی که در دستور کار مجلس است لایحه دولت است، دولت با بررسی کارشناسی که انجام داد لایحه‌ای را سال گذشته تقدیم مجلس کرد. پیشنهاد دولت افزایش تعطیلی‌های انتهای هفته از یک روز به دو روز بود که در لایحه آمده است و نسبت به روز هم پیشنهاد دولت در لایحه روشن است.

او یادآور شد: نگاه دولت این است که درباره این تصمیم‌گیری، دیدگاه منعطف‌تری داشته باشیم و متناسب با اقتضایات زمانی، فرهنگی و اقتصادی و اجتماعی بتوانیم دست بازتری در انتخاب روز داشته باشیم. پیشنهاد دولت این است که ضمن افزایش تعطیلات هفته به دو روز انتخاب این روز‌ها در اختیار نظرات کارشناسی بخش‌های مختلف قرار گیرد.

دبیر هیات دولت در پاسخ به پرسشی درباره جزییات برنامه عملیاتی دولت برای تحقق شعار سال، اظهار کرد: برنامه عملیاتی تحقق شعار سال، پس از چند جلسه فوق‌العاده در کمیسیون‌های دولت، هفته گذشته به تصویب هیئت وزیران رسید. مشارکت دستگاه‌های اجرایی در تدوین برنامه، اهداف کمی، احکام قابل رصد و تعیین مواعد گزارش‌گیری منظم از میزان پیشرفت برنامه‌ها، از ویژگی‌های این برنامه و پیوست‌های آن است.

بهادری جهرمی ادامه داد: طبق این برنامه کلیه دستگاه‌های اجرایی مکلفند برنامه عملیاتی جلب مشارکت مردم در حوزه‌های تولیدی مرتبط با آن دستگاه را در حوزه‌های فرهنگ‌سازی و ترویج توسعه مشارکت مردم، توانمندسازی مردم برای ورود به عرصه‌های اقتصادی و ایجاد امکان فرصت برابر برای مردم و بخش دولت در اقتصاد تا پایان اردیبهشت تهیه و ابلاغ کنند.

دیگر خبرها

  • بررسی جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ در مجلس
  • مجلس هفته آینده جداول لایحه بودجه ۱۴۰۳ را بررسی می‌کند
  • تشریح مصوبات جلسه هیئت وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • تشریح مصوبات جلسه هیات وزیران از زبان سخنگوی دولت
  • لایحه دو فوریتی اصلاح قانون تعزیرات حکومتی به مجلس می‌رود
  • ممنوعیت تیک‌‌تاک در آمریکا تبدیل به قانون شد
  • تکلیف واردات خودروهای کارکرده چه شد؟
  • منابع و مصارف هدفمندی در بودجه ۱۴۰۳/ پیشنهاد پرداخت یارانه تشویقی کالابرگ الکترونیکی
  • آخرین تصمیمات درباره افزایش تعطیلات آخر هفته
  • توضیحات سخنگوی دولت در خصوص لایحه افزایش تعطیلات + فیلم