Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-04-18@03:08:24 GMT

باغ ارم شیرازهمچنان بهشت گردشگران است

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۵۹۱۹۲۱

باغ ارم شیرازهمچنان بهشت گردشگران است

خبرگزاری میزان- باغ ارم شیراز که از مکان های گردشگری و ثبت شده در یونسکو است براساس شواهد همچنان یکی ازمکان های انتخابی گردشگران است و ادعای یک رسانه محلی که این افراد تمایلی به دیدن این باغ ندارند، رد شد.

به گزارش گروه فضای مجازی خبرگزاری میزان،چندی پیش یکی از رسانه های مکتوب محلی فارس مدعی شده بود که گردشگران خارجی تمایلی به بازدید از باغ ارم شیراز ندارند و این باغ با کاهش بازدید کننده مواجه شده و در آستانه حذف از بسته سفر گردشگران قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شیراز از قدیم الایام به شهر باغ های سرسبز،گل و بلبل معروف بوده به گونه ای که برخی از باغ های این شهر شهره جهانی دارند و گردشگران زیادی را از اقصی نقاط جهان به این شهر می کشانند.

باغ ارم نگین باغ های شیراز است،باغی که سرونازهای آن شهرتی جهانی دارد و به گونه ای سر به آسمان کشیده اند که گویی پنجه های پیکره تراشی ماهر آنها را بدین استواری و توازن از دل زمین تا عمق آسمان تراشیده است.

گلستان گل رز گوناگون این باغ که در دنیا کم نظیر است جلوه ای بیکران از رنگ و نقش را درهم تنیده و این ویژگی‌های طبیعی در کنار معماری منحصر به فرد و نقاشی هایی با استفاده از رنگهای پخته و فیروزه ای در پیشانی سه هلال این بنا ،همه و همه تصویری خارق العاده را ترسیم و چشم هر بیننده ای را مبهوت خود می کند.

تلفیق هنر و معماری در کنار بهره بردن از هزاران درخت ،گل و گیاه باغ ارم را به زیبای چهار فصل شیراز تبدیل کرده به طوری که بیننده در هر فصلی از سال می تواند جلوه ای متمایز، زیبا و خارق العاده از این باغ را ببیند.

باغ ارم یکی از زیباترین باغ های فارس و حتی کشور است که هرساله گردشگران داخلی و خارجی بسیاری را از جای جای ایران و دنیا روانه شیراز می کند.

این باغ از گذشته تا به امروز محل پرورش گونه های گیاهی مختلفی بوده و تنوع گیاهان در آن به اندازه ای است که در حال حاضر به عنوان یک باغ گیاه شناسی در اختیار دانشگاه شیراز قرار گرفته است.

تاریخ ساخت و بنیان ‌گذاری اولیه باغ ارم شیراز، بدرستی مشخص نیست ولی توصیف‌هایی از آن در سفرنامه‌های متعلق به قرن دهم و یازدهم هجری آمده‌است.

گفته می شود تاریخ ساخت این باغ به دوران سلجوقیان بر می گردد و به دست اتابک قراجه که در دوران سلطنت سنجرشاه سلجوقی (تولد به سال 479 هجری قمری، مرگ 552 هجری قمری) به حکمرانی فارس گمارده شده بود ساخته شده است.

باغ ارم در سال 1353 در فهرست آثار ملی به ثبت رسید و در سال 1390 نیز ثبت جهانی شد.

با این اوصاف یکی از رسانه های مکتوب استان فارس نوشته بود که عروس باغ های شیراز به چشم هیچکس نمی آید.

این روزنامه در گزارش خود آورده بود که به دلیل نبود تبلیغات و اطلاع رسانی،مناسب نبودن زیرساخت ها و جاذبه های مکمل، کمتر گردشگر خارجی رغبت به دیدن باغ ارم دارد و این باغ با خطر حذف بازدید گردشگران و تورهای ورودی مواجه است.

** تمایل اکثر گردشگران خارجی به بازدید از باغ ارم

استیو جورستون یکی از توریست هایی است که از فرانسه به ایران و شیراز سفر کرده است.

او می گوید: قبل از سفر به ایران درمورد باغ ارم و تخت جمشید شنیده بودم و خیلی تمایل داشتم از این دو اثر ثبت جهانی بازدید کنم.

او که به گفته خودش از تخت جمشید بازدید کرده و منتظر است باغ ارم را نیز ببیند می گوید:آوازه زیبایی این باغ و درختان را از دوستانم که دوسال پیش به شیراز آمده بودند شنیدم و دوست دارم هرچه زودتر از باغ ارم دیدن کنم.

در گفت و گوی خبرنگار ایرنا با 10 توریست خارجی در شیراز، بازدید از باغ ارم در برنامه سفر تمام این گردشگران قرار داشت و تمایل به این بازدید داشتند.

** افزایش 50 درصدی بازدیدکنندگان خارجی از باغ ارم

رئیس باغ ارم شیرازگفت: باغ ارم در سال 90 به ثبت جهانی و به عنوان نمونه باغ ایرانی در سازمان یونسکو ثبت شد که این اقدام توجه گردشگران خارجی را به این باغ جلب کرد.

حمیدرضا ستاری به افزایش تعداد بازدیدکنندگان از باغ ارم بعد از ثبت جهانی این بنا تاکید کرد و افزود: بنا بر اظهارات مسئولان سازمان میراث فرهنگی،صنایع دستی و گردشگری اکثرگردشگران خارجی(حدود 90 درصد) تمایل دارند از باغ ارم شیراز بازدید کنند.

وی ادامه داد: مقایسه آمار بازدیدکنندگان خارجی از باغ ارم در شش ماه اول سال 95 و 96 خبر از افزایش چشمگیر 50 درصدی تعداد گردشگران خارجی بازدید کننده از این باغ در نیمه نخست سال جاری دارد.

رئیس باغ ارم شیراز اضافه کرد: جمعیت بازدید کننده های خارجی از این باغ در نیمه اول سال گذشته 21 هزارو 366 نفر و این آمار در شش ماه اول امسال 32هزارو 213 نفر بوده که نشان از افزایش 50 درصدی دارد و همچنین تعداد گردشگران داخلی از باغ ارم امسال616 هزارو 59 نفر بوده که در مقایسه با تعداد مدت مشابه سال گذشته که 586 هزارو 712 نفر بوده است حدود پنج درصد فزونی نشان می دهد.

وی به مطلب منتشر شده در رسانه ای محلی در استان فارس مبنی بر حذف باغ جهانی ارم از فهرست بازدید کنندگان اشاره کرد و گفت: آن گزارش اظهارنظری شخصی بود و تناقضات بسیاری داشت.
ستاری بیان کرد: برخی اخبار هیچ سندیتی ندارد و تنها افکار عمومی را منحرف می کند که متاسفانه این خبر از این دسته بود و امیدوارم غرض ورزی خاصی در انتشار این خبر وجود نداشته باشد.

 

 

 

منبع:ایرنا

 

 

انتهای پیام/   خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه ای منتشر می شود.

منبع: خبرگزاری میزان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۱۹۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع/ آخرین عکس نویافته از بقیع در قم به نمایش در می‌آید

نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع به مناسبت هشتم شوال؛ یکصدویکمین سالگرد تخریب قبور ائمه بقیع علیهم‌السلام در نگارستان اشراق دفتر تبلیغات اسلامی واقع در قم، خیابان شهداء(صفاییه)، نبش کوچه 17برگزار می شود.

در آیین گشایش این نمایشگاه که ساعت 17 روز پنج‌شنبه 30 فروردین ماه  1403 با حضور هنرمندان و پژوهشگران صورت می پذیرد، از انیمیشن سه بعدی حرم مطهر رونمایی و ابعاد تاریخی فاجعه هشتم شوال بررسی خواهد شد.

همچنین در این نمایشگاه که به همت گروه مردمی بهشت بقیع با همکاری اداره هنرهای تجسمی و نگارستان اشراق معاونت فضای مجازی، هنر و رسانه دفتر تبلیغات اسلامی برگزار خواهد شد، آخرین عکس نویافته از بقیع به نمایش درخواهد آمد.

دیگر خبرها

  • ضرغامی در پاسخ به قدس آنلاین بیان کرد: تکذیب خروج ایران از ایکوم و ایکوموس
  • رونمایی از دو سند نویافته در خصوص تخریب بهشت بقیع
  • افزایش میزان گردشگران خارجی در سال گذشته به بیش از ۵۰ درصد
  • ضرغامی: از شورای بین‌المللی «کمیته ملی موزه‌ها» و «محوطه‌ها و بناهای تاریخی» خارج نشدیم
  • میزان گردشگران خارجی در سال گذشته بیش از ۵۰ درصد افزایش یافت
  • نمایشگاه تصاویر تاریخی بهشت بقیع/ آخرین عکس نویافته از بقیع در قم به نمایش در می‌آید
  • برنامه پرواز‌های فرودگاه شیراز؛ سه شنبه ۲۸ فروردین
  • ۳۵ درصد بازدید گردشگران از جاذبه‌های گردشگری مدرن و ابرسازه‌های تفریحی اصفهان بوده است
  • سال گذشته ۶ میلیون گردشگر خارجی به ایران آمدند
  • ‌بیستمین نمایشگاه بین‌المللی تخصصی کشاورزی در شیراز برگزار می‌شود