Web Analytics Made Easy - Statcounter

باکو – ایرنا – یک شبکه تحلیلی در آسیای مرکزی نوشت: پس از کسب استقلال، روابط بازرگانی کشورهای آسیای مرکزی از جمله قزاقستان، ازبکستان، تاجیکستان، ترکمنستان و قرقیزستان با سایر کشورهای جهان دچار تغییرات قابل توجه شد.حجم تجارت در بین کشورهای آسیای مرکزی ناچیز است و این کشورها شرکای تجاری اروپایی را به همسایگان خود ترجیح می دهند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بر اساس گزارش ایرنا به نقل از شبکه تحلیلی آسیای مرکزی ( Central Asia Analytical Network )در روز دوشنبه، در چند سال اخیر حجم صادرات در همه کشورهای آسیای مرکزی کاهش یافته و دلیل آن کاهش قیمت های جهانی مواد خام است که بخش عمده صادرات این کشورها را تشکیل می دهد، در چنین شرایطی کسری تجاری و تغییر شرکای تجاری در این کشورها بروز می کند و حجم تجارت منطقه ای نیز همچنان ناچیز است .
این شبکه تحلیلی به ترتیب به تجزیه و تحلیل وضعیت تجارت خارجی هر یک از کشورهای منطقه آسیای مرکزی در سال 2016 میلادی در مقایسه با سال 2010 پرداخته است .

*** رویکرد دوباره قزاقستان به روسیه
در این گزارش، در مورد حجم تجارت خارجی قزاقستان آمده است:
« مازاد تجارت در این کشور از 29 میلیارد دلار در سال 2010 میلادی به 11.6 میلیارد دلار در سال 2016 کاهش یافته است. در حالی که تا سا ل 2004 بیشترین حجم صادرات قزاقستان به مقصد روسیه بود، پس از آن صادرات قزاقستان به مقصد سوئیس و ایتالیا از روسیه پیشی گرفت و سه سال بعد نیز چین سومین کشوری شد که قزاقستان به آن صادرات داشت .
در سال 2016 میلادی، بیشترین صادرات قزاقستان به کشورهای ایتالیا، چین، روسیه و هلند بود و در بین آنها روسیه همچنان بیشترین صادرات قزاقستان را به خود اختصاص داده است .
حجم واردات قزاقستان از چین در سال 2016 میلادی ، سه برابر کمتر از واردات کالا از روسیه بوده است .»
در این گزارش نبود روابط بازرگانی قابل توجه میان کشورهای منطقه مورد اشاره قرار گرفته و اضافه شده است: در سال 2016 میلادی حجم کالاهای وارده از فرانسه ، آلمان و حتی از آمریکا به مراتب بیشتر از ازبکستان بوده است . محصولات معدنی از جمله نفت و فلزات مختلف بخش عمده صادرات قزاقستان را تشکیل می دهد و بیش از 70 درصد کل صادرات این کشور مربوط به نفت و مواد معدنی است .

** قرقیزستان و 15 سال تراز تجاری منفی
در بخش قرقیزستان این گزارش آمده است: کسری تجاری در این کشور از 1.5 میلیارد دلار سال 2010 میلادی به 2.3 میلیارد دلار سال 2016 افزایش یافته است .
بنا به این گزارش، در 16 سال اخیر فقط یک بار در سال 2001 میلادی تراز مثبت در روابط خارجی قرقیزستان مشاهده شد که در آن سال و این کشور 9 میلیون دلار بیشتر کالا صادر کرده است .
در سال های اخیر حجم صادرات قرقیزستان به سوئیس بیشتر از صادرات به روسیه ، قزاقستان ، ازبکستان و تاجیکستان بوده است .
این کشور در سال 2016 میلادی به تاجیکستان کالای به بهای کل 22 میلیون دلار و به گینه 21 میلیون دلار صادر کرده است . قزاقستان بیشتر از سه کشور از جمله چین ، روسیه و قزاقستان کالاهای مورد نیاز را وارد می کند ، واردات کالا از ترکیه فقط در سال 2015 میلادی بیشتر از محصولات وارده از آمریکا بوده است .
عمده محصولات صادراتی قرقیزستان فلز طلا ، پنبه ، میوه و نیز محصولات لبنی است .

*** بیشترین واردات تاجکستان از روسیه است
در بخش تاجیکستان این گزارش آمده است : کسری تجاری در این کشور از 1.5 دلار سال 2010 میلادی به 2.1 میلیارد دلار در سال 2016 میلادی افزایش یافته است .
تراز مثبت در روابط بازرگانی خارجی این کشور فقط یک بار در سال 2002 میلادی مشاهده شده و تاجیکستان در همان سال در مقایسه با واردات 18 میلیون دلار بیشتر کالا صادر کرده است .
چین و ترکیه از سال 2002 جزوه کشورهای عمده وارد کننده کالا و محصولات از تاجیکستان هستند.
در سال های 2011 ، 2013 و 2014 حجم صادرات تاجیکستان به الجزایر بیشتر از صادرات به قزاقستان بوده است که این وضعیت هم نشان دهنده روابط تجاری ضعیف میان کشورهای آسیای مرکزی می باشد .
همچنین حجم صادرات این کشور به ایتالیا به مراتب بیشتر از صادرات به بازارهای کشورهای همسایه از جمله افغانستان است .
تاجیکستان پیشتر عمده کالاهای وارداتی را از ازبکستان وارد می کرد ولی در حال حاضر روسیه اصلی ترین کشور در عملیات وارداتی تاجیکستان به شمار می رود .
در حال حاضر بیش از 75 درصد صادرات تاجیکستان را مواد خام آلومینیوم و نیز پنبه تشکیل می دهد .

*** ترکیه بزرگترین صادر کننده به ترکمنستان
در بخش ترکمنستان این گزارش می خوانیم، مازاد تجاری 1.5 میلیارد دلاری این کشور در سال 2010 میلادی در سال 2016 به کسری تجاری 5.6 میلیارد دلار تبدیل شد .
در سال 2000 میلادی حجم صادرات از ترکمنستان به روسیه بیش از یک میلیارد دلار بوده ولی این رقم در سال 2016 میلادی کمتر از 300 میلیون دلار و کمتر از حجم صادراتی این کشور به ترکیه ، چین و ایتالیا بود .
حجم صادرات ترکمنستان در سالهای 2010 الی 2015 میلادی به بنگلادش و افغانستان بیشتر از صادرات به قزاقستان بوده است .
ترکیه منبع عمده کالاهای وارداتی به ترکمنستان بوده و روسیه و چین کشورهای دوم و سوم صادر کننده محصولات خود به ترکمنستان هستند.

*** چین و سوئیس بازار عمده صادرات ازبکستان
در بخش ازبکستان گزارش شبکه تحلیلی آسیای مرکزی امده است ، این کشورهرچند به سختی ولی موفق به حفظ مازاد تجاری 3.8 میلیارد دلاری سال 2010 در سال 2016 نیز شده است .
روسیه و اروپا در سالهای 2000 الی 2010 بازار عمده صادرات ازبکستان بوده ولی در سالهای اخیر چین و سوئیس جایگزین آنها شده است .
حجم صادرات ازبکستان به بنگلادش و افغانستان بیشتر از صادرات به تاجیکستان بوده است ، درسال 2015 میلادی چین جایگزین روسیه در میان صادر کنندگان عمده محصولات خود به بازار ازبکستان شد .
همچنین از سال 2009 میلادی حجم صادرات کره جنوبی به ازبکستان به مراتب بیشتر از صادرات قزاقستان به این کشور بوده است .
بنا به آمار سال 2015 میلادی عمده محصولات صادراتی ازبکستان طلا ( 32 درصد از کل صادرات این کشور ) ، نفت و فراورده های نفتی ، فلزات الوان و نیز پنبه بوده است .
شبکه تحلیلی آسیای مرکزی (Central Asia Analytical Network) از سوی گروهی از فعالان رسانه ای و کارشناسادن فعال در همه این کشورهای آسیای مرکزی مدیریت می شود .
آساق ** 337* 1579* 1144مرضیه فاتحی* انتشار دهنده: علیرضا جباری

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۱۹۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طلای جهانی دوباره پر کشید

به گزارش پارس نیوز، براساس گزارش رویترز، قیمت هر اونس طلا امروز با ۰.۵۰ درصد افزایش به ۲۳۵۵ دلار و ۹۸ سنت رسید. قیمت معاملات آتی طلا در بازار کامکس نیویورک با یک کاهش ۰.۱۱ درصدی به ۲۳۷۱ دلار و ۴۰ سنت رسیده است.

محبوبیت طلا به عنوان یک سرمایه مالی به خاطر ترکیبی از مخاطرات ژئوپلیتیکی و دورنمای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو آمریکا در نیمه دوم سال جاری میلادی افزایش یافته است. با توجه به توانایی طلا برای افزایش قیمت تحت مقتضیات متنوع بازار در ۲۰۲۴، به نظر می‌رسد این فلز گرانبها تبدیل به سرمایه‌ای برای تمام موقعیت‌ها شده است.

قیمت طلا در روز گذشته به بیش از ۲۴۰۰ دلار رسید و ۱۴ درصد از ابتدای سال جاری میلادی تا حالا افزایش داشته است. خرید بالای بانک‌های مرکزی و تمایل به این فلز گرانبها به عنوان یک پشتوانه ایمن در بحبوحه ادامه مخاطرات ژئوپلیتیکی از قیمت آن حمایت کرده است.

علی رغم اطلاعات اقتصادی جدید آمریکا مبنی بر بهبود بازار کار این کشور و تورم بالا، سوزان کالینز رئیس فدرال رزرو بوستان گفت چندین مرحله کاهش نرخ بهره در سال جاری میلادی اتفاق می‌افتد.

پایین آمدن نرخ بهره هزینه نگهداری طلا به عنوان یک سرمایه غیر سودده را پایین آورده و تمایل برای خرید آن را افزایش می‌دهد.

در میان سایر فلزات گرانبها قیمت نقره با ۰.۱۶ درصد کاهش به ۲۸ دلار و ۲۹ سنت رسید و پلاتین با یک کاهش ۰.۴۱ درصدی ۹۷۲ دلار و ۷۵ سنت معامله می‌شود.

منبع : تسنیم

دیگر خبرها

  • ویزای زیارتی یا گردشگری برای کشورهای عضو شانگهای برقرار شود
  • بانک مرکزی از نوسانات شدید و مقطعی ارز جلوگیری می کند؛ هشدار درباره دلارهای تقلبی در بازار | توصیه جدی به خریداران دلار
  • افزایش ۲۴درصدی ارزش صادرات از گمرک جلفا
  • طلای جهانی دوباره پر کشید
  • برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله ایران به اسرائیل/ حمله شدید نماینده روسیه به کشورهای غربی/ چین: حمله ایران پاسخ به حمله به کنسولگری بود/ نماینده ایران: پاسخ به اسرائیل لازم و متناسب بود/ گوترش: خواستار توقف فوری نزاع ایران و اسرائی
  • برگزاری نشست اضطراری شورای امنیت سازمان ملل درباره حمله ایران به اسرائیل/ حمله شدید نماینده روسیه به کشورهای غربی/ چین: حمله ایران پاسخ به حمله به کنسولگری بود/ نماینده ایران: پاسخ به اسرائیل لازم و متناسب بود/ گوارش: خواستار توقف فوری نزاع ایران و اسرائی
  • افزایش ۲۶ درصدی صادرات به روسیه
  • افزایش صادرات ایران به روسیه و بلاروس
  • صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه افزایش یافت
  • رشد ۵۲ درصدی صادرات محصولات کشاورزی و پتروشیمی به روسیه و بلاروس