Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - رییس سازمان میراث‌ فرهنگی، صنایع‌ دستی و گردشگری از آسیب برخی آثار و بناهای تاریخی در استان‌های کرمانشاه و ایلام در جریان زلزله اخیر غرب کشور خبر داد.

به‌گزارش روز دوشنبه گروه فرهنگی ایرنا از سازمان میراث‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری، علی‌اصغر مونسان با تسلیت به خانواده‌های داغدار و جان باختگان حادثه زلزله که شب گذشته(یکشنبه) در استان کرمانشاه و برخی استان‌های غربی کشور به وقوع پیوست گفت: در جریان این زلزله پنج اثر تاریخی کرمانشاه شامل کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی در شهرستان قصر شیرین، قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو و زیج منیژه در سرپل ذهاب، دچار آسیب شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با تأکید بر اینکه موزه‌های استان کرمانشاه در امنیت و به دور از هرگونه آسیب احتمالی هستند، خاطرنشان کرد: بر اساس اعلام نظر اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان کرمانشاه، میزان آسیب آثار در این استان حداکثر 20 درصد و قابل احیا و مرمت است.
مونسان همچنین از آسیب بیش از هفت اثر تاریخی استان ایلام در نزدیکی استان کرمانشاه خبر داد و افزود: براساس اعلام نظر کارشناسان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان ایلام، گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان دچار ترک خوردگی در دیوارهای اصلی شده‌اند.
به گفته معاون رئیس‌جمهوری، دیوارهای موزه باستان‌شناسی دره ‌شهر در این استان نیز بر اثر شدت زلزله شب گذشته ترک خورده اما ویترین‌ها و آثار تاریخی داخل موزه از آسیب‌های احتمالی در امان مانده است.
مونسان با بیان اینکه طبق نظر کارشناسان ادارات کل میراث‌فرهنگی سایر استان‌های غربی، آثار و بناهای تاریخی این استان‌ها در نتیجه حادثه شب گذشته از هر گونه صدمه و آسیب در امان بوده‌اند، تأکید کرد: تیم‌های یگان حفاظت و کارشناسان میراث‌فرهنگی ادارات ‌کل میراث‌فرهنگی استان‌های کرمانشاه و ایلام برای بررسی دقیق میزان تخریب و آسیب آثار تاریخی به مناطق مختلف اعزام شده‌اند.
به گزارش ایرنا زمین لرزه شدید ساعت 21:48 شامگاه یکشنبه 21 آبان 96 با قدرت 7.3 درجه در مقیاس درونی زمین در ژرفای 33.9 کیلومتری زمین استان های کرمانشاه، ایلام و کردستان و بخش های گسترده ای از غرب و شمال غرب کشور را لرزاند.
کانون این زمین لرزه جنوب حلبچه عراق نزدیک مرزهای استان کرمانشاه گزارش شده است.
فراهنگ ** 3079 ** دریافت: علی اسدی * انتشار: امید غاثوند

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۳۰۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان

به‌گزارش جام جم آنلاین از گرگان ، این نشست تخصصی روز چهارشنبه 29 فروردین‌ماه 1403 با حضور مرتضی حسینقلی‌زاده معاون میراث‌فرهنگی، مریم حاجی‌ابراهیمی معاون صنایع‌دستی و هنرهای سنتی استان گلستان، مدیران پایگاه‌های ملی میراث‌فرهنگی، مدیران ادارات شهرستانی و کارشناسان میراث‌فرهنگی در محل کاخ‌موزه گرگان برگزار شد.نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی ازجمله فرونشست، سیل، زلزله و... با سخنرانی دکتر حامد رضایی هیئت‌علمی دانشگاه گلستان برگزار شد. شعار امسال روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی با عنوان «بحران‌ها و منازعات از دریچه منشور ونیز» انتخاب شده است و ایکوموس(شورای بین‌المللی ابنیه و محوطه‌ها سازمانی برای نگهداری و پاسداری از اماکن میراث‌فرهنگی در سراسر جهان) به کشورها توصیه کرده که دراین‌باره برنامه‌های خود را ارائه دهند.برگزاری تورهای معرفی بناها و محوطه‌های تاریخی، برگزاری سلسله نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی و وبینارهای آموزشی از اهم برنامه‌ها به‌مناسبت روز جهانی بناها و محوطه‌های تاریخی در استان خواهد بود.

دیگر خبرها

  • نمایشگاه هنرهای تجسمی بناهای تاریخی ایران افتتاح شد
  • بازدید رایگان از محوطه‌های تاریخی و موزه‌ها
  • روزی به نام بناهای تاریخی/ از آسیب‌های میراث فرهنگی غافلیم
  • بازدید از بناهای تاریخی کردستان روز پنجشنبه رایگان است
  • برگزاری نشست تخصصی تاب‌آوری بناهای تاریخی در برابر بحران‌های طبیعی در گلستان
  • سند مالکیت تخت‌جمشید در روز جهانی بناهای تاریخی رونمایی می‌شود
  • رسیدگی به فرونشست یکی از برنامه‌های وزارت میراث فرهنگی است
  • بازدید از بناهای تاریخی خراسان جنوبی فردا رایگان است
  • بناهای تاریخی البرز ۳۰ فروردین ماه روی گردشگران باز است
  • مطالعه و کاوش در ۵ محوطه باستانی استان اردبیل