Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر آموزش و پرورش کاشمر غفلت دانش‌آموزان از مطالعه کتاب‌های غیردرسی و مثمر ثمر را به ضرر جامعه و به خصوص خودشان دانست.

به گزارش ایسنا، علی طاهریان امروز 22 آبان‌ماه در مراسم به صدا درآوردن زنگ کتاب که با حضور جمعی از مسئولان ادارات و نهادها و تعدادی از خیرین و دوستداران حوزه کتاب و کتاب‌خوانی در دبیرستان دخترانه متوسطه دوره اول حضرت معصومه(س) برگزار شد، کتاب را مجموعه‌ای از اوراق و ورق‌ها ندانست و اظهار کرد: کتاب‌ها خشت بنای همه تمدن‌ها هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اظهار تأسف از اینکه هر مشکل و گرفتاری در جامعه از ناآگاهی سرچشمه می‌گیرد، بیان کرد: هرچند کتاب راهنما و سرچشمه دانایی است، اما نسبت به این یار مهربان بی‌توجه هستیم.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با اعلام اینکه در مدارس باید مثلث دانش‌آموز، معلم و کتاب شکل بگیرد و یا تقویت شود، یکی از شاخص‌های مهم توسعه‌یافتگی را در کشورها سرانه مصرف کاغذ و مطالعه دانست و افزود: متأسفانه در کشور ما سرانه مطالعه بسیار پائین است.

وی پائین بودن سرانه مطالعه را برای جامعه اسلامی، با هویت، ریشه‌دار و متمدن زیبنده ندانست و گفت: باید توجه همه را نسبت به فرهنگ مطالعه کتاب افزایش داد.

طاهریان با بیان اینکه در مرحله اول باید نگاه معلمان و مدیران را به کتاب تغییر داد و اهمیت کتاب در مدارس بیان و در خانواده‌ها تقویت شود، افزود: هرچند تدریس و خواندن کتاب‌های درسی و آموزشی مهم است، اما همیشه کتاب‌های درسی به عنوان پایه و دروازه ورود به دنیای اطلاعات کتاب هستند.

وی با اشاره به اینکه دانش‌آموزان نباید فقط اتکاء به کتاب‌های درسی کنند، بیان کرد: کتاب درسی دروازه‌ای برای ورود به سرزمین‌ها و قلمروهای دانایی است.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر همچنین کتاب درسی را ابزاری برای ورود به اقیانوس اطلاعات و دانش‌های موجود دانست و اظهار کرد: اگر والدین و یا معلمان خودشان به کتاب اهمیت دهند فرزندان به مطالعه کتاب تشویق خواهند شد.

وی با بیان اینکه باید فرهنگ مطالعه و کتاب‌خوانی گسترش پیدا کند، اظهار کرد: معلمان و مدیران باید در مدارس خود را ملزم به مطالعه کنند.

طاهریان با اشاره به اینکه در دو سال اخیر با اقداماتی که انجام شده توانسته‌ایم تا حدودی توجه دانش‌آموزان را به کتاب بیشتر کنیم، گفت: همه ما مدیون آگاهی‌های گذشتگان هستیم و نمی‌توان ادعا کرد به اینکه همه‌چیز را می‌دانیم.

وی گفت: بدون شک عمر اندک انسان در مقابل اقیانوس اطلاعات امروزی کفاف تجربه کردن را نمی‌کند که به تنهایی بخواهد اطلاعات کسب کند.

مدیر آموزش و پرورش کاشمر با بیان اینکه کتاب‌های غیردرسی افق و وسعت دید دانش‌آموزان را افزایش می‌دهد، بیان کرد: کسانی که تنها کتاب‌های درسی را بخوانند موفقیت خوبی به دست نخواهند آورد.

وی با اشاره به اینکه کتاب‌هایی که برای مطالعه انتخاب می‌شوند باید هدفمند باشند، گفت: متأسفانه امروز فضای مجازی و رسانه‌های تائید نشده جای کتاب را برای کسانی که آگاهی ندارند، گرفته است.

طاهریان افزود: به‌رغم اینکه هیچ‌گاه هیچ‌چیزی نمی‌تواند جای کتاب را بگیرد، اما کسانی که ناآگاه هستند و کمتر مطالعه می‌کنند به فضای مجازی گرایش پیدا می‌کنند که موجب می‌شود به آسیب‌های متعددی دچار شوند.

وی وظیفه همه معلمان و مدیران را تشویق دانش‌آموزان به فرهنگ مطالعه دانست و افزود: دانش‌آموزان هیچ‌گاه نباید از مطالعه کتاب‌های غیردرسی و مؤثر در زندگی غفلت کنند.

وضعیت مطالعه در جامعه نیازمند درمان است

در ادامه، حسین افشاری، نماینده امور کتابخانه‌های آموزش و پرورش کاشمر نیز طی سخنانی گفت: با توجه به وضعیت موجود مطالعه در جامعه نیازمند درمان اورژانسی و اضطراری است.

وی با بیان اینکه هرچند وضعیت کتاب در جامعه مطلوب نیست، اما نباید مدام آیه یاس بخوانیم، افزود: باید تلاش کرد با درمان‌های مختلف وضعیت مطالعه را بهبود بخشید.

افشاری با اشاره به اینکه اگر در آموزش و پرورش نتوانیم در خصوص ارتقاء فرهنگ مطالعه کاری کرد در هیچ جای جامعه نخواهیم توانست در این حوزه موفق باشیم، گفت: امیدوارم دانش آموزان نسبت به مطالعه توجه جدی داشته باشند.

نماینده امور کتابخانه‌های آموزش و پرورش کاشمر تشکیل طرح حلقه‌های کتاب در مدارس را یکی از برنامه‌های آموزش و پرورش دانست و عنوان کرد:  در این طرح دانش آموزان بر روی کتاب کارهای پژوهشی انجام خواهند داد و نتیجه را در جمع سایر دانش آموزان بیان خواهند کرد.

وی با بیان اینکه کتابخانه‌های مدارس از نظر منابع غنی نیست، بیان کرد: باید ارتباط دانش آموزان را با کتابخانه‌های عمومی افزایش داد.

وی با اعلام اینکه در طرح حلقه‌های کتاب بیشتر به تربیت کتاب‌خوان خواهیم پرداخت، افزود: در سال گذشته با مشارکت دانش آموزان برای رونق کتاب در مدارس طرحی آغاز شد که بر اساس آن خادمین کتاب در مدارس را به عنوان کتاب یار معرفی کردیم.

در پایان به چهار نفر از دانش‌آموزانی که در سال گذشته در حوزه کتاب فعال بودند نشان کتاب یار اهداء شد.

در این مراسم همچنین از کتاب همکلاسی‌های آسمانی فرهنگ‌نامه شهدای دانش‌آموز ترشیز بزرگ (کاشمر، بردسکن و خلیل‌آباد) رونمایی شد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۴۸۷۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی

اسماعیل زارعی کوشا در دیدار مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان اظهار کرد: ترویج فرهنگ کتابخوانی و ارتقای سرانه مطالعه امری ضروری برای جامعه است.

استاندار کردستان در این دیدار بر حمایت از کتابخانه‌های عمومی تاکید کرد و افزود:  ارتباط موثر روسای کتابخانه‌های عمومی با فرمانداران در شهرستان‌ها می‌تواند به نفع کتابخانه‌های عمومی باشد و به ارتقای شاخص‌های کتابخوانی کمک کند.

وی گفت: کتابخانه‌های عمومی باید با برگزاری برنامه‌های متنوع فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی برای اقشار مختلف مردم و همچنین استفاده از مشارکت سایر دستگاه‌ها در اجرای برنامه‌ها توجه داشته باشند.

مشکلات عمرانی در کتابخانه های عمومی

 مدیرکل کتابخانه‌های عمومی استان کردستان نیز در این دیدار گفت: حمایت مسئولان از کتابخانه‌های عمومی در ایجاد دلگرمی متولیان این حوزه بسیار مهم بوده و این حمایت‌ها در نهایت به نفع استان و کشور است و سبب توسعه فرهنگی می‌شود.

وی با اشاره به برخی مشکلات عمرانی در کتابخانه‌های عمومی استان، گفت: کتابخانه باید محیطی امن و آرام برای اعضاء و علاقمندان به کتاب و کتابخوانی باشد و این امر زمینه را برای توسعه فرهنگ مطالعه در جامعه فراهم می‌کند.

حسنی خونسار با اشاره به فعالیت ۸۴ باب کتابخانه عمومی در استان، بیان کرد: از این تعداد ۵۴ باب نهادی و ۲۸ باب دیگر مشارکتی است.

هم اکنون بالغ بر ۴۵ هزار نفر در کتابخانه‌های عمومی استان عضویت دارند که بخش زیادی از اعضاء را کودکان و نوجوانان تشکیل می‌دهند.

باشگاه خبرنگاران جوان کردستان سنندج

دیگر خبرها

  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • امضای تفاهنامه همکاری سازمان نظام پزشکی و آموزش و پرورش
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • ترویج فرهنگ کتابخوانی نیاز امروز جامعه است
  • نواخته شدن زنگ سلامت در مدارس کهگیلویه وبویراحمد
  • نواختن زنگ سلامت در مدارس شهرستان خوی
  • زنگ سلامت در ۳۰۰۰مدرسه کهگیلویه وبویراحمد نواخته شد
  • دانش‌آموزان سفیر سلامت ۱۶ میلیون خانواده هستند