Web Analytics Made Easy - Statcounter

استاندار کردستان گفت: آمار ارائه شده در بحث صادرات استان اصلاً آمار رضایت‌بخشی نیست.

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، بهمن مرادنیا ظهر امروز در مراسم تجلیل از صادرکنندگان نمونه استان که در استانداری کردستان برگزار شد، با تسلیت جان‌ باختن تعدادی از هموطنان در استان کرمانشاه بر اثر زلزله شب گذشته، با اشاره اهمیت بحث صادرات، تولید و اشتغال اظهار داشت: برخی از مشکلاتی که در این جلسه مطرح شد، یادداشت کردم و آنها را پیگیری می‌کنم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به سیاست‌های کلی ابلاغی مقام معظم رهبری در خصوص اصل 44 گفت: زمانیکه رهبر انقلاب سیاست‌های کلی اصل 44 را ابلاغ فرمودند متوجه مشکلات و ضرورت تقویت بخش خصوصی بودند، بنابراین باید بخش خصوصی را تقویت کنیم تا مشکلات این حوزه برطرف شود.

ابراز تأسف استاندار کردستان از اجرایی نشدن سیاست‌های اصل 44

استاندار کردستان با ابراز تأسف از اجرایی نشدن مطلوب سیاست‌های اصل 44 تصریح کرد: مقصر اصلی در این موضوع به نحوی ما دولتی‌ها هستیم که زمینه حضور جدی و واقعی بخش خصوصی را در عرصه اقتصاد فراهم نکرده‌ایم.

وی با اشاره به شعار «اقتصاد مقاومتی:تولید-اشتغال» گفت: یکی از شعارهای ما از زمان حضور در استان «ضرورت توجه به بخش خصوصی و تولید و اشتغال» بوده و همه مستحضر هستید در دو سال گذشته نیز شعار سال در کشور پیرامون بحث اقتصاد بوده و بیهوده انتخاب نشده بلکه بر اساس نیازهای کشور بوده است هر چند به نظر می‌رسد ما توجه شایسته را به این مسئله نداریم.

معتقدم هرجا گره‌ای هست باید آن را با همکاری باز کنیم

مرادنیا با اشاره به نخستین نشست خود که با فعالان اقتصادی بخش خصوصی در مدت حضور خود در استان برگزار کرده است، افزود: به فعالان بخش خصوصی اعلام کرده‌ایم که در صحنه حضور پیدا کنند و ما را هم در کنار خود ببینند چرا که معتقدم هرجا گره‌ای هست باید آن را با همکاری هم باز کنیم تا مشکلات استان کردستان را به حداقل برسانیم.

وی با اشاره به آمار ارائه شده در جلسه پیرامون صادرات استان اظهار کرد: آمار ارائه شده در بحث صادرات استان «اصلاً آمار رضایت‌بخشی نیست»؛ نباید شرایط ما با سایر استان‌های کشور همسان باشد چرا که در کردستان فرصت‌هایی وجود دارد که بسیاری از استان‌های دیگر کشور این فرصت‌ها را ندارند و سؤال اینجاست که چرا نباید از این فرصت‌ها به نحو مطلوب استفاده کنیم.

برطرف کردن نابسامانی‌ها مرز باشماق مریوان ظرف مدت یک‌ماه

استاندار کردستان با اشاره به بازدید هفته گذشته از مرز باشماق مریوان گفت: از نزدیک مشکلات مرز را رصد کردیم و به افرادی مسئولیت داده‌ایم که ظرف مدت یک‌ماه به نابسامانی‌ها در مرز باشماق پایان دهند و خود بنده مصمم هستم با تمام توان این مشکلات را برطرف کنیم.

در مرز باشماق مریوان دریافت‌های بی‌حساب و کتابی صورت می‌گیرد

وی اضافه کرد: در مرز باشماق مریوان دریافت‌های بی‌حساب و کتابی صورت می‌گیرد و سوال ما این است که چرا مسئولان به این مشکلات بی‌توجهی می‌کنند مگر ما می‌توانیم بدون قانون وجوهی را دریافت کنیم؟

استاندار کردستان با اشاره به مشکلات انبارها در مرز باشماق مریوان خاطر نشان کرد: وضعیت انبارها در مرز باشماق رضایت‌بخش نیست و مشکل دارد و باید حتماً برطرف شود، همینطور لازم است زیرساخت‌های بخش حمل و نقل و سایر بخش‌ها نیز تقویت و فراهم شود تا صادرات استان افزایش پیدا کند.

وی با اشاره به پتانسیل‌های بخش کشاورزی، صنعت و معادن سرشاری که در کردستان وجود دارد، گفت: عدد و رقم اعلام شده در خصوص صادرات استان و نیز سهم کردستان در صادرات کشور واقعاً رضایت‌بخش نیست.

استاندار کردستان خاطر نشان کرد: معاون هماهنگی امور اقتصادی مسئول پیگیری جذب سرمایه‌گذاری و ساماندهی بخش صادرات شده است.

وی با اشاره به درخواست‌های فعالان اقتصادی مبنی بر تقویت ارتباط با آنسوی مرز عنوان کرد: دو روز پیش با معاون اول رئیس جمهور جلسه‌ای داشتم و در آن جلسه درخواست کردم یا در خود استان ارتباط با آنسوی مرز را مجدداً برقرار کنیم یا کار را از طریق وزارت امور خارجه پیگیری نماییم چراکه باید هر چه سریع‌تر ارتباط برقرار شود؛ همچنین شب گذشته نیز در سنندج با سرکنسول ایران در سلیمانیه دیدار داشتیم و از وی خواستم این ارتباطات را هرچه سریع‌تر برقرار کند.

دستور سرلشکر باقری برای باز شدن بازارچه سیف سقز

مرادنیا با اشاره به بازارچه مشکلات زیرساختی بازارچه سیف سقز افزود: دو هفته پیش درباره برطرف کردن مشکلات این بازارچه جلسه‌ای در ارومیه برگزار شد و سرلشکر باقری در این باره دستور دادند که به محض اینکه زیرساخت‌ها بازارچه سیف سقز آماده شود، این بازارچه باز شود.

وی در ارتباط با مشکل نبود نقدیندگی که فعالان اقتصادی در این جلسه به آن اشاره کردند، اظهار کرد: جلساتی با بانک‌ها برگزار شده و مجدداً از مدیران بانک‌های استان می‌خواهم فضا را باز کنند و از معاون اول رئیس جمهور هم درخواست کرده‌ام که در اولین فرصت جلسه‌ای با حضور مدیران عامل بانک‌های کشور در استان، به مشکلات این حوزه رسیدگی و نبود نقدینگی برطرف شود.

علاقه‌ای به شعار دادن ندارم

استاندار کردستان با بیان اینکه علاقه‌ای به شعار دادن ندارم، عنوان کرد: حقیقتاً همه از صحبت، سخنرانی و شعار‌دادن خسته شده‌ایم چرا که این کار در عمل مشکلی را حل نمی‌کند بلکه باید آستین‌ها را بالا زد و کارهای اجرایی را دنبال کنیم تا بتوانیم به هدفمان برسیم.

وی خطاب به همه دستگاه‌های مرتبط با فعالیت‌های صادراتی و فعالیت در مرزها گفت: همین‌جا اعلام می‌کنم همه باید برای رفع مشکلات همکاری کنند و این یک خواسته یا دستور اداری است.

اگر می‌خواهیم مشکلات کردستان را به حداقل برسانیم باید از شعار دادن و سخنرانی‌کردن دست بکشیم

استاندار کردستان خاطر نشان کرد: اگر می‌خواهیم مشکلات استان را به حداقل برسانیم باید از شعار دادن و سخنرانی‌کردن دست بکشیم و با هم‌فکری به دنبال راهکار باشیم؛ معضلات جامعه همچون نبود اشتغال و وضعیت نامطلوب اقتصادی مربوط به همه ماست؛ تا کی می‌خواهیم مانع‌تراشی کرده و مشکل ایجاد کنیم و بر مقررات دست‌وپاگیر نابجا اصرار کنیم؟

وی ادامه داد: در اتاقم بر روی فعالان و نمایندگان بخش خصوصی باز خواهد بود، حاضرم هفته‌ای چندین جلسه در این راستا و هر کاری برای حل مشکلات این بخش لازم باشد در چهارچوب وظایف قانونی خود انجام دهم البته کسانی که به ما مراجعه می‌کنند باید برای حل مشکلات راهکار هم ارائه کنند، بیان مشکلات به صورت مبهم گره‌ای را باز نمی‌کند.

مرادنیا با بیان اینکه باید دولت و بخش خصوصی با هم «هم‌فکری و همراهی» داشته باشند، افزود: برای رسیدن به مطلوب‌‌ها یک اراده ملی و عزم استانی لازم است.

انتهای پیام/

R7848/P41362/S6,66/CT11

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۵۶۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند

به گزارش خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا- یاسر مختاری، در سال‌های اخیر گردشگری سلامت به عنوان یک صنعت رو به رشد در جهان مطرح شده و درآمدهای سرشاری را برای بسیاری از کشورها به دنبال داشته است. 
امارات متحده عربی، ترکیه و هندوستان در این سال‌ها با توسعه زیرساخت‌های خود مقصد بسیاری از مردم منطقه و سایر کشورها شده‌اند که نیازمند این خدمات هستند. این در حالی است که پیش از آن ایران نیز با توجه به پزشکان و جراحان متبحر و پیشرفت پزشکی خود به عنوان قطب گردشگری سلامت در منطقه مطرح شده بود اما مقایسه آمارهایی که منتشر می‌شود نشان می‌دهد که این کشورها گوی رقابت را از ایران ربوده و در حال تبدیل شدن به قطب اصلی ارائه خدمات سلامت به بیماران کشورهای خارجی هستند. 
درآمدهای خیره کننده کشورهای منطقه
در روزهای اخیر گزارشی منتشر شد که نشان می‌داد امیرنشین دبی در امارات متحده عربی طی دو سال اخیر به محبوب‌ترین مقصد گردشگران سلامت تبدیل شده است. در سال ۲۰۲۲.۶۷۴ هزار گردشگر پزشکی وارد دبی شدند و ۲۷۰ میلیون دلار در این شهر هزینه کردند در کنار آن سالانه ۱۵ هزار گردشگر سلامت نیز به امیرنشین ابوظبی سفر می‌کنند. پایتخت امارات سفر می‌کنند همین گزارش اعلام کرد که گردشگران سلامت در سال ۲۰۲۲ حدود ۵.۴میلیارد دلار در امارات هزینه کردند. این رقم در  ۲۰۲۲. ۱ میلیارد دلار بود. 
ترکیه نیز وضعیت خوبی در این حوزه دارد، هفته گذشته وزارت بازرگانی این کشور اعلام کرد که گردشگری سلامت در سال ۲۰۲۳ برای این کشور درآمد ۲.۳ میلیارد دلاری را حاصل کرده است. بر اساس همین گزارش ترکیه میزبان گردشگران پزشکی از جمله آلمان، انگلستان، روسیه، ترکمنستان و افغانستان بوده است. 
در همین حال قطر و عمان نیز با سرمایه‌گذاری و ایجاد زیرساخت و جذب پزشکان متبحر از ایران و سایر کشورها خود را برای جذب درآمد از گردشگران سلامت کرده‌اند. 
درآمد ایران از گردشگری سلامت 
در اواخر سال ۱۴۰۲ بهرام عین‌اللهی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که سالیانه یک میلیارد دلار درآمد ارزی وارد از طریق گردشگری سلامت عاید کشور می‌شود. 
به گفته وزیر بهداشت از ۶۴ ملیت گوناگون یک میلیون و ۲۰۰ هزار گردشگر سلامت در سال ۱۴۰۱ به کشور مراجعه کرده‌اند. ۱۰ کشور شامل عراق، افغانستان، پاکستان، عمان، بحرین، ارمنستان، تاجیکستان و کشورهای حاشیه خلیج فارس برای اخذ خدمات درمانی به ایران سفر کرده‌اند. 
از سوی دیگر سعید کریمی معاون وزیر بهداشت نیز در بهمن سال ۱۴۰۲ اعلام کرد که در سال ۱۴۰۱ بیش از یک و میلیون و ۲۰۰ هزار نفر گردشگر سلامت برای دریافت خدمات سلامت وارد ایران شده‌اند که این آمار از ابتدای سال ۱۴۰۲ تا ۱۵ بهمن به ۱.۵ میلیون گردشگر رسیده‌است. 
به گفته وی ۲۹۰ مرکز در ایران مجوز ارائه خدمات سلامت را کسب کرده‌اند و بنا است که جذب درآمد از گردشگران سلامت به ۶ میلیارد دلار برسد. 
تناقضات آماری
به گفته محمد جهانگیری رئیس انجمن خدمات بین‌المللی سلامت ایران، آمارهای بین‌المللی نشان می‌دهد، هر گردشگر خارجی سلامت بین ۳۶۰۰ تا ۷۶۰۰ دلار در کشور مقصد هزینه می‌کند. 
این گفته جهانگیری در حالی است که اعداد بین‌المللی با اعداد اعلامی وزارت بهداشت همخوانی ندارد. فرض کنیم در سال ۱۴۰۱، یک میلیون ۲۰۰ هزار گردشگر وارد ایران شده‌اند و هر یک از آن‌ها همانگونه که جهانگیری گفت ۳۶۰۰ دلار هزینه کرده است؛ بنابراین باید میزان درآمد ایران در سال ۱۴۰۱ حداقل ۴۳۲ میلیون دلار باشد و اگر هم ۷۶۰۰ دلار هزینه کرده باشند این درآمد باید ۹ میلیارد و ۱۲۰ میلیون دلار بوده باشد از سوی دیگر اگر متوسط هزینه کرد را در نظر بگیریم ۵۶۰۰ دلار می‌شود با تعداد جمعیت ورودی اعلامی از سوی وزارت بهداشت. درآمد ایران باید بیش از ۶ میلیارد دلار (هدفی که کریمی اعلام کرد) می‌رسید، اما چنین نیست به گفته مقامات وزارت بهداشت درآمد سالیانه یک میلیارد دلار بوده است. این تناقض بسیار بزرگی است، درآمد یک میلیارد دلاری با این تعداد گردشگر و هزینه‌کردهای آن‌ها نمی‌خواند. 
چرا آمارها تناقض دارد؟ 
جهانگیری در رابطه تناقض آماری تعداد گردشگر سلامت و درآمد حاصل از آن به خبرنگار سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، گفت: همه این یک میلیون ۲۰۰ هزار نفر یا یک میلیون ۵۰۰ هزار نفر، گردشگر خارجی سلامت نبوده‌اند، وزارت بهداشت تعداد خارجی‌های مقیم و افراد دیگری که غیر از گردشگر خارجی سلامت را هم که به هرشکلی از مراکز درمانی ما خدمت دریافت کرده‌اند را هم گردشگر محسوب کرده‌اند. به همین دلیل تعداد گردشگر خارجی با درآمد مورد انتظار منطبق نیست. 
وی افزود: از سوی دیگر باید این را بدانیم که خدمات سرپایی که این افراد دریافت کرده‌اند نرخ کمتری از خدماتی دارد به گردشگران سلامت محسوب می‌شود. در واقع این افراد خارجی مقیم خدمات ارزان‌تری از خدمات به گردشگران دریافت کرده‌اند. از سوی دیگر برخی افراد هم اگرچه گردشگر بوده‌اند اما هدف آن‌ها گردشگری سلامت نبوده و با اهداف توریستی دیگری به ایران آمده اما نیاز پزشکی پیدا کرده و در این جا خدمت دریافت کرده‌اند. 
آنا این پرسش را با پدارم پاک‌آیین سخنگوی وزارت بهداشت مطرح کرد و وی اعلام کرد: من تنها به این پاسخ اکتفا می‌کنم که اتباع مقیم ایران جزء آمار گردشگران سلامت محسوب نمی‌شوند. پاک آیین از اعلام جزئیات بیشتر خود داری کرد. 
دلایل ضعف گردشگری سلامت ایران
پرسش اصلی در حوزه گردشگری سلامت اما این آمارها نیست بلکه این سوال است که چرا علی‌رغم پیشرفت‌های پزشکی در ایران و پزشکان متبحر، ترکیه، امارات و هند گوی رقابت را از ایران ربوده‌اند. 
جهانگیری در این رابطه گفت: ما از لحاظ منابع انسانی از همه کشورهای اطراف قوی‌تر هستیم، پزشکان متبحر داریم، اما مباحث زیرساختی تنها پزشک متحبر و بیمارستان‌های مدرن نیستند که گردشگر را به یک کشور می‌کشاند. پرواز خوب که این افراد را جابه‌جا کند و حمل و نقل مناسب هم بسیار تأثیر دارد. 
وی افزود: نگاه ما به گردشگری سلامت یک نگاه اقتصادی و صنعتی نبوده تا به تناسب آن بیاییم سرمایه‌گذاری کنیم و یک سیستم را طراحی کنیم. از سوی دیگر ما بر روی مارکتینگ و بازاریابی هم کار نکرده‌ایم. در کشورهای اطراف ظرفیت‌های گردشگری سلامت را چندان نمی‌شناسند این در حالی است که ترکیه و هندوستان در حال بازاریابی بسیار مناسب هستند و تسهیلاتی برای این امر در نظر گرفته‌اند. 
وی یادآور شد: ما برند گردشگری سلامت خود را هم به درستی شکل نداده‌ایم. این تنها پزشکی نیست که برند گردشگری سلامت است، الان پزشکی قوی هست، اما موضوع ترانسفر و مبادلات ارزی که دچار مشکلات است بر روی برند گردشگری سلامت ما تأثیر می‌گذارد. 
جهانگیری بیان کرد: باید ساماندهی مناسب را در این امر انجام داده و از سوی دیگر معرفی خدمات در مقصد را انجام داده و بر روی برندینگ گردشگری سلامت کار کنیم و علاوه بر کار کردن در زمینه زیرساختی بر روی اطلاع‌رسانی تلاش بیشتری صورت گیرد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ناهم‌خوانی آمارهای گردشگری سلامت/ امارات و ترکیه رقبایی که همچنان می‌تازند
  • راه‌اندازی ٨ رشته جدید در دانشگاه علوم پزشکی کردستان
  • مهندسان ایرانی در چه کشورهایی کار می کنند؟
  • ارائه خدمات بهداشتی درمانی به ۳۴۰۰ مورد حیوان گزیدگی در کردستان
  • خدمات بهداشتی به ۳۴۳۶ مورد حیوان گزیدگی در کردستان ارائه شد
  • مشکلات و مسائل مرزهای کردستان در اولویت است
  • اعزام ۲۵۰ دانشجو به اردوی جهادی سروآباد
  • اعلام رضایت مسئولان شهری، استانی و کشوری از خدمات ارائه شده در باغ فدک
  • ببینید | اعلام این آمارهای وحشتناک ثمری هم دارد؟
  • نمایندگان از دخالت در انتصابات خودداری کنند