Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری برنا ؛ حمیده ماحوزی گفت: در طول سه سال، ۷۸ طرح کتابی در استان بوشهر انجام شده است و ما سه سال برای انتخاب بوشهر به‌عنوان پایتخت کتاب جمهوری اسلامی ایران زحمت کشیده‌ و برای آن برنامه‌ریزی کرده‌ایم.

او افزود: خیلی خوشحالیم که امسال شهر بوشهر به عنوان پایتخت کتاب جمهوری اسلامی ایران انتخاب شده است؛ اما باید به این نکته توجه داشته باشیم که این اتفاق یک‌شبه رخ نداده و ما سه سال در این ماراتن زحمت کشیدیم تا توانستیم توانایی‌های خودمان را به مسئولان وزارت فرهنگ ثابت کنیم و بگوییم که می‌توانیم گزینه شایسته‌ای برای پایتخت کتابی ایران باشیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر وظایف فرهنگی گوناگونی دارد، اما در طول این سه سال تلاش کردیم تا فعالیت‌های کتابی در اولویت برنامه‌های استان باشد. زمانی که علی‌اصغر سیدآبادی، ایده پایتخت کتاب را مطرح کرد، ما فعالیت‌های خودمان را برای شناساندن ظرفیت‌های استان بوشهر آغاز کردیم و خوشحالیم که امروز بوشهر به عنوان پایتخت کتاب کشور انتخاب شده است.

 

این مدیر فرهنگی ادامه داد: ما در حال حاضر کتاب را به زندان‌ها، بیمارستان‌ها، مدارس، فرهنگسرا، مراکز تفریحی و تمامی مراکز عمومی وارد کرده‌ایم و خیلی خوشحالیم که توانسته‌ایم کتاب و کتابخوانی را با زندگی خانواده‌های بوشهری گره بزنیم. شاید جالب باشد که بدانید دو بانوی بند نسوان به دلیل کتابخوانی بین سه تا شش ماه تخفیف مجازات گرفته‌اند و این یعنی همه مسئولان استانی اهمیت کتاب و کتابخوانی را درک کرده‌اند و برای افراد کتابخوان ارزش قائل هستند.

اجرای ۷۸ طرح کتابی در مدت سه سال

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با اشاره به روند فعالیت‌های کتابی این استان در سه سال گذشته گفت: در سال نخست طرح پایتخت کتاب (سال ۹۴) ۱۸ طرح کتابی، سال دوم، ۲۴ طرح و امسال ۳۶ طرح کتابی را انجام داده‌ایم و این نشان‌دهنده روند رو به رشد ماست. البته باید این نکته را بگویم که این ایده‌ها تنها مختص اداره فرهنگ و ارشاد بوشهر نبوده و بخش عمده‌ای از این طرح‌ها توسط مردم کتابخوان بوشهر پیشنهاد و اجرا شده است.

 

نصب تندیس مشاهیر بوشهری در سطح شهر

او اظهار کرد: شهر بوشهر، شهری نویسنده و شاعرپرور است و ما در این راستا، ۱۵ شاعر و نویسنده مطرح بوشهری را شناسایی کرده‌ایم و قرار است که با همکاری شهرداری بوشهر تندیس این افراد ساخته و در پارک مشاهیر نصب شود. همچنین تندیسی برای پایتخت کتاب آماده شده است که در مراسم امروز، رونمایی خواهد شد.

 

پروازهای بوشهر به کتابخانه تجهیز خواهد شد

ماحوزی در توضیح سایر طرح‌های این استان بیان کرد: ما برای نخستین بار شاهد برگزاری طرح «پرواز کتاب» خواهیم بود و نخستین پرواز کتابی امشب ساعت ۲۱ به مقصد تهران حرکت خواهد کرد. در این طرح برای مسافران سبدهای کتاب‌ طراحی شده است و مسافران در طول پرواز می‌توانند از کتاب‌های حاضر در پرواز استفاده کنند. خوشبختانه رییس فرودگاه بوشهر و مدیر شرکت قشم‌ایر با این طرح موافقت کرده‌اند و قرار است از امروز، تمام پروازهایی که از بوشهر به سمت شهرهای مختلف انجام می‌شود، همراه با سبد کتاب باشد.

 

آغاز فعالیت‌های پایتخت کتاب با زنگ مطالعه در مدارس

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر با اشاره به برنامه‌های روز پایتخت کتاب گفت: برنامه‌های «بوشهر پایتخت کتاب» از سری برنامه‌های هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران از ساعت ۷:۳۰ صبح امروز در دبیرستان دخترانه فرزانگان آغاز شده است. در این برنامه زنگ مطالعه توسط محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی به صدا درآمد. در این طرح چند گروه از مروجان کتابخوانی نیز حضور خواهند داشت. همچنین از ساعت ۹ تا ۱۰ صبح در یکی از دبستان‌های بوشهر که فعالیت‌های بسیار زیادی در طرح‌های ترویج کتابخوانی داشته است، حضور پیدا یافتیم تا مسئولان فرهنگی کشور از نزدیک با این فعالیت‌ها آشنا شوند.

 

او ادامه داد: بعد از بازدید از دو مدرسه کتابخوان، همراه با مسئولان فرهنگی به چاپخانه «آریانا» خواهیم رفت. این چاپخانه همکاری بسیار خوبی در طرح پایتخت کتاب داشته است؛ چراکه تمامی محصولاتش را با پیام‌های فرهنگی راهی بازار می‌کند. این چاپخانه در هفته گذشته محصولاتش را با تبلیغ پایتخت کتاب و هفته کتاب جمهوری اسلامی روانه بازار کرده است.

 

برگزاری شورای فرهنگ عمومی با حضور استاندار و معاون وزیر

ماحوزی در توضیح سایر برنامه‌های روز افتتاحیه پایتخت کتاب اظهار کرد: بعد از بازدید از چاپخانه «آریانا»، خواندن نماز و صرف ناهار، سایر برنامه‌ها پیگیری خواهد شد و از ساعت ۱۵ مسئولان فرهنگی به دیدار استاندار خواهند رفت و شورای فرهنگ عمومی همراه با استاندار بوشهر، محسن جوادی، معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مجید غلامی جلیسه، مدیرعامل موسسه فرهنگی خانه کتاب و دبیر بیست و پنجمین دوره هفته کتاب و سایر مسئولان فرهنگی استان در استانداری بوشهر برگزار خواهد شد.

 

برگزاری طرح دیوار مهربانی با کتاب

این مسئول فرهنگی ادامه داد: از ساعت ۱۸ سایر برنامه‌های پایتخت کتاب در کنار ساحل خلیج فارس برگزار خواهد شد. از جمله برنامه‌های حاشیه‌ای این روز می‌توان به «دیوار مهربانی»‌ اشاره کرد. در این طرح افرادی که به کتاب‌های خود احتیاج ندارند کتاب‌های خود را در این مکان می‌گذارند تا کسانی که به آن کتاب‌ها نیاز دارند، از محصولات فرهنگی موجود استفاده کنند. همچنین برنامه سفیران فرهنگی را داریم که همه این افراد عضو هیات دوچرخه‌سواری هستند و همراه با دوچرخه‌های خود کتاب‌ها را به سطح شهر می‌برند و به تبادل کتاب با مردم می‌پردازند. «تاکسی کتاب» پروژه دیگری است که ما در این طرح با تاکسی کتاب‌های سطح شهر همکاری داریم. این تاکسی‌ها همراه با کتابخانه خود در سطح شهر فعالیت می‌کنند و مردم می‌توانند در صورت تمایل از کتاب‌های موجود در این تاکسی‌ها استفاده کنند.

 

احداث پنج کافه کتاب در مدت سه سال

ماحوزی با اشاره به حضور تشکل‌های اجتماعی در طرح پایتخت کتاب گفت: تشکلی به نام «خانواده سبز» در استان بوشهر فعالیت می‌کند که پیگیر حقوق بانوان است. ما قراردادی را با این تشکل امضا کرده‌ایم و این مجموعه در راستای این قرارداد، طرح‌های متنوع کتابخوانی را برای بانوان اجرا می‌کند. اعضای این تشکل هر هفته در سواحل خلیج فارس جمع می‌شوند و به کتابخوانی برای مردم می‌پردازند. همچنین ما گروه سرودی را خواهیم داشت که به مناسب هفته کتاب و پایتخت کتاب، سرودهایی را آماده کرده‌ است که امروز برای نخستین بار اجرا خواهد شد.

 

مدیرکل اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی بوشهر در بخش پایانی صحبت‌هایش بیان کرد: ما در سه سال اخیر شاهد افزایش توجه مردم بوشهر به کتاب و کتابخوانی بوده‌ایم و در این مدت پنج کافه کتاب در سطح شهر بوشهر افتتاح شده است. یکی از این کافه‌ها که کافه «شعر» نام دارد هر هفته برنامه‌های ویژه‌ای را برای یکی از شاعران برجسته برگزار می‌کند و علاوه بر شعرخوانی به نقد و بررسی اشعار این شاعران می‌پردازد. به‌شخصه به آینده خیلی امیدوارم و این قول را می‌دهم که به‌عنوان پایتخت کتاب ایران، نماینده شایسته‌ای برای اهالی کتاب باشیم.

منبع: خبرگزاری برنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۱۱۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بررسی طرح رصد در مناطق مختلف پایتخت در شورا

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، رئیس کمیته بودجه شورای اسلامی شهر تهران، گزارشی از اجرای طرح رصد در مناطق مختلف پایتخت به اعضای شورا ارائه کرد. گفت: در رصد، هزار و ۷۵۰ طرح توسعه محلی در سال ۱۴۰۱ و هزار و ۵۲۰ طرح در سال ۱۴۰۲ اجرا و دو هزار و ۸۷۴ طرح نیز برای امسال در نظر گرفته شد.

میثم مظفر از پیشرفت ۱۰۰ درصدی طرح‌های ۱۱ منطقه تهران در سال ۱۴۰۲ خبرداد و گفت: احداث و تکمیل ۵۸ زمین چمن مصنوعی، ۴۴ مجموعه فرهنگی و ورزشی و احداث ۶ درمانگاه و چهار تالار یاس هم در این دوره انجام شده است.

رئیس کمیته بودجه شورا، اصلاح هندسی چهار هزار و ۷۲۷ نقطه در محلات، احداث هزار و ۸۶۳ ظرفیت پارکینگ، ایمن سازی ۱۴ هزار و ۴۸۲ نقطه حادثه خیز ترافیکی، بازگشایی ۵۴ مسیر و معبر ترافیکی، احداث هشت تقاطع غیر همسطح را از دیگر اقدامات در حوزه حمل و نقل و ترافیک در قالب طرح رصد بر شمرد.

میثم مظفر افزود: در حوزه خدمات شهری هم احداث ۲۵ بوستان محلی، احداث ۱۶ میدان میوه و تره بار، احداث، بهسازی و مرمت ۵۷۴ هزار مترمربع پیاده رو، احداث، بهسازی و مرمت ۶۱۲ کیلومتر نهر، ایمن سازی و بهسازی هزار و ۶۸ بوستان، احداث و مرمت هزار و ۷۸۵ چشمه سرویس بهداشتی و آسفالت ۱۱.۵ میلیون متر مربع کوچه، خیابان و معابر اصلی، فرعی و بزرگراهی انجام شد.

در ادامه جلسه امروز شورا گزارش حسابرسی شرکت کنترل ترافیک شهرداری تهران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی و با حداکثر آراء موافق تأیید شد.

مهدی اقراریان رئیس کمیته حقوقی شورای اسلامی شهر تهران هنگام بررسی این گزارش از زیان دهی شرکت کنترل ترافیک خبر داد و گفت: شرکت در دوره اخیر وارد زیان شده و حدود ۲۰۰ میلیارد تومان نیز بدهکار است این در حالیست که شهرداری تهران مدعی است که درآمد دارد.

میثم مظفر رئیس کمیته بودجه شورا هم خواهان تعیین تکلیف مالیات بر عملکرد و ارزش و افزوده بیمه شرکت در سنوات گذشته طی یک ماه شد.

در ادامه نشست امروز شورا گزارش حسابرسی شرکت نوسازی عباس آباد برای سال‌های مالی ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ بررسی شد.

مدیرعامل منطقه فرهنگی و گردشگری عباس‌آباد هنگام بررسی این گزارش از احیای مجموعه‌هایی تعطیل شده در اراضی عباس‌آباد خبر داد.

محمدحسین حجازی افزود: شرکت نوسازی عباس آباد رو به توسعه است و مجموعه روبه توسعه که طرح جامع اول آن افتتاح شده و طرح جامع دوم نیز که برای در ۶ ماهه دوم سال است نیازمند نیرو است.

مهدی بابایی رئیس کمیته ایمنی شورای شهر تهران هم در ادامه درخصوص نگهداشت فضای سبز در اراضی عباس آباد تذکر داد. گزارش حسابرسی شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران در سال‌های ۱۴۰۰ و ۱۴۰۱ هم با حداکثر آراء موافق در نشست امروز تأیید شد.

سعید بیگی مدیرعامل شرکت ساماندهی صنایع و مشاغل شهر تهران هنگام بررسی این گزارش گفت: در مسیر دو ساله، زیان شرکت ساماندهی را به سود عملیاتی تبدیل کردیم به طوری که در سال ۱۴۰۲ زیان انباشته به صفر رسیده و امسال پنج میلیارد تومان سود عملیاتی ثبت شده که ما را از ماده ۱۴۱ خارج می‌کند.

در جلسه مشترک کمیسیون برنامه و بودجه و فرهنگی و اجتماعی شورای شهر تهران هم بهای خدمات فرهنگی و هنری در مجموعه‌های وابسته به اداره کل بانوان و سازمان فرهنگی و هنری بررسی شد.

در این لایحه نرخ بهای خدمات هنری، آموزشی و تفریحی در ۲۲ مجموعه شهربانو به تفکیک مناطق براساس پهنه‌بندی اقتصادی بررسی و تصمیم‌گیری و پس از اعمال اصلاحات برای تصویب در صحن شورا به هئیت رئیسه تقدیم شد.

در ادامه لایحه «بهای خدمات استفاده از مراکز سازمان فرهنگی و هنری شهرداری تهران از سال ۱۴۰۳» بررسی و بهای خدمات مشخص شد. در نهایت این لایحه نیز پس از اجرای اصلاحات لازم به منظور دریافت نظرات تمامی اعضای شورا به هئیت رئیسه ارسال شد.

۲۷ نفر از کارکنان رسمی شهرداری تهران هم به عنوان قائم مقام ذیحساب معرفی شدند.

سخنگوی شورای شهر تهران هم از برگزاری جلسه اعضای شورا‌های ادوار گذشته در روز یکشنبه نهم اردیبهشت به مناسبت روز ملی شوراها، خبر داد. علیرضا نادعلی افزود: همچنین همزمان با نهم اردیبهشت شاهد آغاز به کار شورای محلات نیز خواهیم بود.

دیگر خبرها

  • برگزاری برنامه‌های فرهنگی و تبیینی دهه کرامت در بوشهر
  • اجرای برنامه‌های فرهنگی-هنری در کتابخانه عمومی خلیج فارس بوشهر
  • برنامه‌ریزی برای تولید ۲۰ هزار مگاوات برق هسته‌ای
  • لزوم اجرای برنامه های فرهنگی با محوریت کتاب و کتابخوانی
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتاب‌خوانی ترغیب کنند
  • کتابخانه‌های عمومی با برگزاری برنامه‌های فرهنگی مردم را به کتابخوانی ترغیب کنند
  • برگزاری برنامه‌های شاد و متنوع در محله کلمه‌خواران همزمان با هفته فرهنگی اصفهان
  • بررسی طرح رصد در مناطق مختلف پایتخت در شورا
  • نمایشگاه کتاب تهران محل رونق اقتصادی نشر است
  • نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران محلی برای رونق اقتصادی نشر