Web Analytics Made Easy - Statcounter

زلزله یک شنبه شب مناطق مرزی ایران و عراق که جمعیتی بالغ بر 150 میلیون نفر آن را احساس کردند با مرکزیت حواشی شهرستان سر پل ذهاب رخ داد و ضمن آواره کردن ده ها هزار نفر جان چند صد ایرانی را گرفت. این خبر غم انگیز به سرعت به خبر نخست بسیاری از رسانه های معتبر جهانی تبدیل شد.
به گزارش «تابناک»، بلافاصله پس از وقوع زمین لرزه ای که 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ریشتر شدت داشت، پس لرزه های متعددی نیز رخ داد و خسارات سنگینی به مناطق غرب کشور و نیز مناطق شرقی کشور عراق وارد آمد؛ خسارت هایی که تنها در استان کرمانشاه جان  بیش از 300 نفر از هموطنانمان را گرفت و شمار زیادی نیز زیر آوار گرفتار شدند.
این خبر در بسیاری از رسانه بین المللی با پوشش حداکثری رو به رو شد و به خبر نخست آنها تبدیل شد.
روزنامه ایندیپندنت در رابطه با زلزله غرب ایران با انتخاب تیتری از آمار کشته و مصدومان حادثه نوشت: یک شنبه زلزله ای به قدرت 7.3 ریشتر در مناطق مرزی ایران و عراق رخ داد که طی آن بیش از 207 نفر کشته و هزاران نفر مصدوم شدند. تلاش ها برای جست و جوی ده ها قربانی دیگر و نیز نجات مصدومان ادامه دارد.
این رسانه اضافه کرد: مقامات ایرانی پیش بینی می کنند، آمار قربانیان افزایش یابد و امکانات زیادی را برای کمک به حادثه دیدگان به مناطق دور افتاده کشور اعزام کرده اند.
 ایندیپندنت در بخش دیگری از خبر خود افزود: زلزله ای به قدرت 7.3 دهم ریشتر می تواند خسارت های زیادی ایجاد کند و این مهم زمانی جدی تر می شود که بدانیم در بسیاری از روستاهای ایران، خانه ها از خشت و گل ساخته شده است.
دگاردین نیز با انتخاب تیتری در رابطه با تعداد کشته های حادثه و احتمال افزایش آنها نوشت: در ایران و عراق زلزله ای با قدرت 7.3 ریشتر رخ داد و در آن بیش از 320 نفر کشته و 5300 نفر آسیب دیدند؛ زلزله ای که از مراکز سیاسی ایران و عراق مایل ها فاصله دارد. دگاردین با معرفی اشتباه شهرستان سرپل ذهاب به عنوان شهرستانی در استان کردستان ایران ادامه داد: این شهرستان بیش از سایر مناطق ایران در زلزله خسارت دید.

این روزنامه به نقل از مقامات عراقی آمار کشته های عراقی را 6 و زخمی ها را 50 نفر اعلام کرد و اضافه کرد: این زلزله به دلیل رخ دادن در عمق کم زمین (23کیلومتر) به احتمال زیاد خسارت های ویرانگر بیشتری خواهد داشت.
شبکه NBC نیز در خبری که در آن به پوشش اتفاق های زلزله ایران و عراق پرداخته با انتخاب تیتری از میان تعداد کشته و زخمی های این حادثه آن را زلزله ای در مناطق مرزی ایران و عراق توصیف کرد.
این شبکه خبری در پایگاه اینترنتی خود نوشت: تعداد قربانیان ایرانی زلزله بیش از 200 نفر و بیش از 2500 نفر مجروح است و در عراق 7 کشته و 320 نفر زخمی است. 
شبکه الجزیره نیز در این باره با اشاره به تعداد تقریبی قربانیان حادثه نوشت: زلزله ای که در مرز ایران و عراق رخ داد جان بیش از 300 نفر را گرفت و بیش از 2530 نفر نیز در این حادثه زخمی شدند.
این شبکه خبری با اعلام عمق زلزله در 34 کیلومتری زیر زمین تأکید کرد، دامنه این زلزله گسترده بود و در مناطق وسیعی احساس شد و بخش های خسارت دیده ایرانی چیزی حدود 15 کیلومتر ار مرز فاصله دارند.
 الجزیره اضافه کرد: مقامات و رسانه های ایرانی با تأکید بر اینکه عملیات امداد و نجات با سرعت ادامه دارد، همچنین نگران هستند که آمار تلفات این حادثه افزایش یابد.
در بخش دیگری از خبر این رسانه تأکید شده است: ایران روی یکی از خطوط اصلی گسل جهانی قرار دارد و یکی کشورهای زلزله خیر جهان است.
خبرگزاری روسی اسپوتنیک هم با انتخاب خبر مربوط به زلزله ایران و عراق به عنوان یکی از مهم ترین خبرهای روز خود نوشت:  یک شنبه شب، زلزله ای به بزرگی 7.2 ریشتر در حد فاصل مرز ایران و عراق رخ داد که مرکز زلزله نگاری اروپا و مدیترانه شدت آن را 7.2 ریشتر عنوان کرد و در عمق 12 مایلی اتفاق افتاد؛ زلزله ای که با مرکز سیاسی عراق 132 کیلومتر فاصله دارد.

«اسپوتنیک»، در این باره اضافه کرد: گزارش های ایرانی حکایت از این مهم دارد که چیزی حدود 70 هزار نفر بی خانمان شدند و باید در اردوگاه های موقت اسکان یابند.

منبع: تابناک

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۶۶۳۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور

به گزارش خبرگزاری مهر، حامد مصلحی افزود: مهم‌ترین استاندارد ما پیمایش ملی سلامت روان است که ۱۰ سال یکبار بررسی می‌شود که پژوهش بسیار سنگین و پُر هزینه‌ای است که با نمونه گیری گسترده در کشور در سال ۱۴۰۱ به نتیجه رسیده و سال ۱۴۰۲ تحلیل داده‌های آن انجام شده است.

وی در پاسخ به این سوال که نتایج پیمایش ملی سلامت روان چه زمانی منتشر می‌شود، گفت: ما امیدواریم که بتوانیم این پژوهش را اوایل تابستان به نتیجه قطعی برسانیم و چون انتشار بین المللی خواهد داشت در کشور هم اعلام خواهیم کرد و با انتشار آن می‌توانیم آمار دقیق افسردگی و دیگر اختلالات روانی را به طور رسمی اعلام کنیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت افزود: آنچه را اکنون به طور قطعی می‌توان عنوان کرد این است که بار بیماری افسردگی به تنهایی دومین رتبه را در بار بیماری‌های بعد از بیماری‌های اسکلتی عضلانی در کشور دارد و وقتی بار بیماری افسردگی با اختلالات اضطرابی که در رتبه ششم بار بیماری‌های کشور است، جمع شود؛ این دو بیماری در مجموع بار بیماری‌های روانی را در کشور به خود اختصاص می‌دهند که این موضوع نیاز به یک تمرکز ویژه دارد.

مصلحی با بیان اینکه وضعیت‌های جهانی بر اساس مرزهای جغرافیایی و سیاسی تقسیم نمی‌شوند بلکه بر اساس فرهنگ‌ها تقسیم می‌شوند، افزود: به طور مثال در خصوص آسیب روزافزون و بسیار جدی مثل مساله خودکشی در همه کشورهای جهان از جمله کشور ما در حال افزایش است، اما به کشورهای اسلامی که می‌رسد ناگهان می‌بینیم که یک اختلاف معناداری در میزانش هست، رشدش شبیه هم است، اما اگر آنجا ۱۶ در صد هزار است اینجا حدود ۶ تا ۷ در صد هزار نفر است و علتش این است که اینجا باورهای مذهبی و عقاید دینی به عنوان عامل محافظت کننده‌ای است که ممکن است فرد آرزوی پایان زندگی کند، اما اقدام را به تأخیر می‌اندازد. در منطقه ما گزارش‌ها به نحوی است که به طور جدی ما را مستثنی از کل دنیا نمی‌کند.

وی ادامه داد: وضعیت سلامت روان ما مثل سایر کشورهای دنیا نیاز به مداخله و ورود جدی دارد، اما در عین حال باید با شاخص‌های یکسانی کشورها را با هم مقایسه کرد، چراکه ممکن است گزارشی بر اساس ملاک‌های سبک زندگی و کیفیت زندگی باشد که این یک عددی در می‌آید که باید با کشورهای دیگر مقایسه کرد، اما ممکن است گزارشی مثل پیمایش ملی سلامت روان بر اساس اختلالات متعدد و اختلالات خفیف و شدید و متوسط باشد که داده‌های جهانی دقیقاً مبتنی بر این سنجه نیست، بنابراین برای آن که ما وضعیت را به درستی بفهمیم نیاز داریم که وضعیت کشورمان را با یک مقیاس واحدی با کشورهای مختلف دنیا بفهمیم به همین خاطر ما باید گزارش‌های سازمان جهانی بهداشت را مورد تاکید بیشتری قرار دهیم.

مدیرکل دفتر سلامت روان وزارت بهداشت، با عنوان این مطلب که مسئولان کشور ما به خصوص مسئولان وزارت بهداشت باید در خصوص سلامت روان جامعه و افراد اهتمام کامل داشته باشند، گفت: در چهار سطح باید از عوامل خطر سلامت روانی اجتماعی جلوگیری کرد؛ اول، سطح حاکمیتی با توزیع متوازن ثروت و رفع تبعیض‌ها؛ دوم، سطح مردمی با مشارکت فعال در جلوگیری از عوامل خطر؛ سوم، در سطح خانواده با آموزش مهارت‌های زندگی و فرزند پروری و چهارم، سطح فردی با انتخاب‌های بازدارنده به جای انتخاب‌های پرخطر است.

مصلحی با بیان اینکه توجه به سلامت روان با تحت پوشش بیمه قرار دادن خدمات این حوزه در دستور کار وزارت بهداشت قرار دارد، افزود: برای نخستین بار یک روز از هفته سلامت، با هدف توجه دادن جامعه و مسئولان به اهمیت سلامت روان به نام «سلامت خانواده؛ سلامت روانی و اجتماعی» نامگذاری شد.

وی با بیان اینکه افزایش تعداد مراکز سراج به منظور افزایش دسترسی افراد به خدمات سلامت روان از جمله مهم‌ترین برنامه‌های وزارت بهداشت است، گفت: اعتبارات حوزه سلامت روان به ۵ برابر افزایش پیدا کرد ما برنامه‌ای به عنوان سراج (سلامت روانی اجتماعی) داشتیم، مراکزی که خدمات رایگان سلامت روانی اجتماعی طولانی مدتی را ارائه می‌دهند، این مراکز در گذشته ۲۳ مرکز بود در ۶ ماه گذشته ما تعهد ایجاد ۱۰۰ مرکز را از وزارت بهداشت داشتیم که تا الان تا ۳ برابر افزایش پیدا کرده و تا ماه‌های آینده به ۱۰۰ مرکز افزایش می‌یابد.

کد خبر 6088257 حبیب احسنی پور

دیگر خبرها

  • قبض برق کسانی که کولر گازی دارند، چقدر افزایش می‌یابد؟
  • پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ رتبه افسردگی در کشور
  • اعلام نتایج پایش سلامت روان ایرانی ها/ وضعیت افسردگی در کشور
  • مقامات آرژانتینی از طرح اتهامات بی پایه نسبت به شهروندان کشورهای دیگر پرهیز کنند
  • افزایش همکاری‌های ایران و سریلانکا با افتتاح پروژه اومایا
  • ادامه بارش‌ها در مرکز، شرق، جنوب شرقی و جنوب کشور / دمای هوا در نوار غربی افزایش می‌یابد
  • هدف صهیونیسم بین الملل ایجاد فاصله میان کشورهای اسلامی است
  • مناطق حفاظت شده در استان بوشهر افزایش می‌یابد
  • سامانه بارشی امروز از زنجان خارج می‌شود