Web Analytics Made Easy - Statcounter

تهران - ایرنا - مشاور مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: اکوسیستم (زیست بوم) فضای مجازی سالم با سه راهکار شناسنامه دار کردن محتوا، افزایش سواد رسانه ای و تعیین رژیم مصرف رسانه ای ممکن است.

محمدصادق افراسیابی روز دوشنبه با حضور در غرفه ایرنا در یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال در مورد سیاست های مبتنی بر محدودسازی بعضی شبکه های اجتماعی و استفاده از آنها توسط مسئولان افزود:در فضای مجازی باید محتوا نشانه دار شود یعنی اگر دنبال محتوای مجازی سالم هستیم بتوانیم به مخاطب اعلام کنیم این بخش سالم، مفید و امن است و محتوای دیگر، امن نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال که از شنبه 20 آبان آغاز شده است تا 26 آبان در محل مصلای نمازجمعه تهران ادامه دارد.
افراسیابی در ادامه با بیان اینکه محتوای سالم و امن در فضای مجازی با سه راهکار ممکن است اظهارداشت: با اجرای طرح شامد یا شناسه دار کردن محتوا در فضای مجازی، افزایش سواد مجازی افراد و تعیین رژیم مصرف رسانه ای، می توان این مهم را محقق کرد.
وی اضافه کرد: همچنین باید هر شهروند به یک تولیدکننده محتوا تبدیل شود، با طرح 'فرهنگ یار' با کمک مردم و با ایجاد نظارت عمومی همه تولید محتوا کنند و مروج سواد فضای مجازی تبدیل شوند.
وی همچنین با تاکید بر اتکا به نتایج پژوهش های کاربردی و علمی برای تصمیم سازی در حوزه فضای مجازی گفت: یکی از مشکلات در حوزه سیاست گذاری فرهنگی این است که بسیاری از سیاستگذاری ها مبتنی بر پژوهش نیست و بسیاری از پژوهش ها اطلاع رسانی نمی شود.
به گفته افراسیابی، بر اساس پژوهشی که در اردیبهشت ماه امسال بین دانشجویان 7 دانشگاه تهران انجام شد مشخص شد 84 درصد دانشجویان از تلگرام، 11 درصد از اینستاگرام و 1 درصد از شبکه توئیتر استفاده می کنند.
وی ادامه داد: باید بپذیریم در فضای مجازی راهکارهای سلبی جواب نداده است و باید دنبال راهکارهای دیگری باشیم؛ یعنی در فضای نامحدود مجازی نمی توان فیلتر کشید؛ این اقدام اثرگذار نیست و مخاطب در هر حال آن را دور می زند.
حکومت ها در فضای مجازی باید آموزش دهند و هدایت کنند؛ باید مدل بومی خود را در حوزه فیلترینگ بیابیم.

***حضور جدی شبکه های مجازی درنمایشگاه امسال
وی با اشاره به شعار نمایشگاه امسال مبنی بر' حمایت از تولیدمحتوای سالم، مفید و ایمن' گفت: نمایشگاههای دیگر در حوزه رسانه معمولا بر این آموزه استوار است که از یک طرف رسانه ها می خواهند مردم وقت بیشتری را اختصاص دهند و از طرف دیگر این امر با آموزه های سواد رسانه ای و رژیم مصرف رسانه ای به معنای استفاده مشخص از رسانه، تناقض دارد.
وی افزود: مخاطب را باید آموزش دهیم چطور رسانه مصرف کند، این اولین نمایشگاهی است که پیوست سواد رسانه ای دارد، حدود 40 غرفه در بخش خانواده و سبک زندگی دیجیتال موضوع سواد رسانه ای و آموزش آن را با برگزاری نشست و ارائه کتب دنبال می کنند.
مشاور مرکز فناوری اطلاعات و رسانه های دیجیتال وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: همچنین 120 کارگاه و نشست در این زمینه برگزار می شود چون برای انها از قبل ثبت نام شده به میزان ظرفیت کارگاه افراد برای استفاده حاضر می شوند، ضمن اینکه 120 استارتاپ در نمایشگاه شرکت کرده اند.

***استارتاپ ها باید به سوی مدیریت دانش بروند
دبیر دومین همایش سواد رسانه ای در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا در مورد چرایی تقلید استارتاپ های جدید از استارتاپ های موفق پیشین گفت: بخشی از این امر طبیعی است زیرا هر فعالیت مهم و موفقی عده ای دنباله رو دارد.
مسئول بخش خانواده و سبک زندگی دیجیتال در یازدهمین نمایشگاه رسانه اضافه کرد: خلاقیت و نوآوری در استارتاپ مهم است که با آموزش ممکن نیست و نیازمند تفکر خلاقانه است؛ بنابراین در این حوزه نیازمند مدیریت دانش هستیم و انجمن مدیریت دانش کشور برای این کار در نمایشگاه حضور دارد.
وی افزود: حوزه مدیریت دانش، با شرکت های دانش بنیان پیوند نخورده است مثلا در حوزه بازی های رایانه ای که بازی ساز های خیلی خوبی در سال های اخیر داشته ایم، نتوانستند برندسازی کنند، شکست خوردند و اکنون برای نمایندگان شرکت های خارجی کار می کنند.
وی با تاکید بر توجه به حوزه مدیریت دانش گفت: حوزه مدیریت دانش بر همفکری، هم افزایی و تولید فکر و دانش جدید تاکید دارد؛ بسیاری از این گروه های استارتاپی توان فنی لازم را دارند اما برندسازی را نمی توانند شکل دهند.

***سواد رسانه ای مردم افزایش یافته است
افراسیابی در مورد مدیریت مصرف برای مخاطب عام و ارتباط با این مخاطبان توضیح داد: باید از حوزه هایی که مخاطب بیشتر حضور دارد استفاده کنیم؛ اکنون کانال ها و گروههای پرکاربر تلگرام بیشترین مخاطب را دارند. ما در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با دعوت از مدیران گروه های پرمخاطب از آنها خواستیم در افزایش سواد رسانه ای کمک کنند.
وی در مورد تلاش برای افزایش سواد رسانه ای با اشاره به پژوهشی مبنی بر اینکه سواد رسانه ای ایرانیان 12 از 100 است گفت: این پژوهش متعلق به سه سال قبل و در مرکز ملی فضای مجازی انجام شده است؛ در حالیکه طی 3 سال قبل تغییرات زیادی روی داده و سواد رسانه ای افزایش یافته است. کارهای زیادی انجام شده؛ از جمله اینکه 7 هزار دقیقه برنامه رادیویی و 5 هزار دقیقه برنامه تلویزیونی در مورد سواد رسانه ای تولید و پخش کرده ایم.
یازدهمین نمایشگاه رسانه های دیجیتال 300 غرفه با ارائه آخرین دستاوردها در زمینه نرم افزارهای دیجیتال آموزشی، رسانه های دیجیتال، شبکه های اجتماعی و ...میزبان علاقه مندان است. در این نمایشگاه رسانه های دیجیتال به بخش های مختلفی شامل کتب تخصصی دانشگاهی، رسانه های همراه هوشمند، نشر دیجیتال، شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای نو، خانواده و سبک دیجیتال، دانش دیجیتال، پایگاه های اینترنتی، بازی های رایانه ای و شبکه ملی فرهنگ تقسیم شده و آخرین دستاوردهای خود را طی یک هفته به علاقمندان ارائه می دهند.
علمی**9157**1569
خبرنگار: منصوره شوشتری**حسن فتحعلی ** انتشار: علی حبیبی
برای اطلاع از اخبار متنوع علمی و فناوری، با کانال علمی ایرنا در تلگرام همراه شوید:
irnaelm@
https://telegram.me

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۷۷۳۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است

باشگاه تراکتور اعلام کرد که اسامی مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، جزو گزینه‌های مدنظر این باشگاه نیستند.

به گزارش مشرق، پس از جدایی توافقی پاکو خمس از تراکتور تبریز شایعات زیادی در رابطه با جایگزین سرمربی اسپانیایی بر روی نیمکت تی‌تی‌ها به گوش می‌رسید.

حالا اما این اعلام کرد: «مذاکرات برای معرفی سرمربی جدید تیم با چند گزینه پُرافتخار در حال پیگیری و رفع برخی موانع موجود بوده است و اسامی مطرح شده در فضای مجازی و برخی رسانه‌ها، جزو گزینه‌های مدنظر باشگاه نیستند».

دیگر خبرها

  • طرح مرکز رشد و نوآوری توسعه اکوسیستم کارآفرینی کردستان (تاک) افتتاح شد
  • چرا نباید نگران نسل Z بود؟
  • نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزان درآمل برگزار شد
  • ورود جدی ساترا به فرایندهای اقتصادی شبکه نمایش خانگی
  • نسل Z از نگاه اکونومیست/ چرا نباید نگران این جوانان بود؟
  • برگزاری نخستین کارسوق سواد رسانه‌ای ویژه دانش آموزی درآمل
  • برگزاری دوره توانمندسازی کنشگران رسانه و فضای مجازی
  • طنز در فضای مجازی با اقتصاد پیوند خورده است
  • برگزاری دوره های سواد رسانه برای کاهش آسیبهای فضای مجازی
  • تراکتور شایعات را تکذیب کرد؛ گزینه‌های پرافتخار مدنظرمان است