Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - حدود دو ماه تا دوسالگي برجام باقي مانده که اگر ادعاهاي مسئولان دولتي درخصوص فايده روزي 100 ميليون دلاري برجام را براي کشور در نظر بگيريم تا کنون سهم ايراني بيش از سه ميليون تومان مي شود.
سرويس اقتصاد مشرق - بيش از 2 سال پيش، زماني که همه منتظر بودند تا مجلس طي روند قانوني خود معايب و محاسن برجام را بررسي و در خصوص اجراي آن تصميم‌گيري کند، برخي از نزديکان دولت و مسئولان کشور اما رويه ديگري در پيش گرفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين افراد که آن روزها در لباس خيرخواهي براي کشور سخن مي‌گفتند و سايرين را به بدترين ادبيات ممکن مخاطب قرار مي‌دانند، هر روز مزاياي جديدي براي برجام مي‌تراشيدند و چنان با اطمينان نسبت به آن اظهار نظر مي‌کردند که گويي اگر کسي مخالفتي با آن داشت، از بهبود شرايط کشور و مردم ناراضي بود.
از اين نمونه ادعاهاي پوشالي که بسيار مطرح مي شد و مسئولان دولتي نيز پرچمدار تکرار آن بودند مي‌توان به ضرر روزانه کشور از تاييد نشدن برجام اشاره کرد.
ماجرا از اين قرار بود که در دوراني که کميته بررسي برجام در مجلس مشغول تحقيق در خصوص بندهاي توافق هسته اي ايران و 5+1 بود يکي از ديپلمات‌هاي سابق و از اعضاي تيم مذاکرات هسته‌اي در دوران حسن روحاني، در اظهارنظري از ضرر روزانه بين 100 تا 150 ميليون دلاري کشور براثر تاخير در اجراي برجام سخن گفت که با استقابل زايدالوصف رسانه‌هاي زنجيره‌اي نيز روبرو شد.
ناصري در خصوص اين ادعاي خود گفته بود:
در طول سالهاي 86 تا 92 حدود 800 ميليارد دلار ورودي و به همين ميزان خروجي داشتيم. با اعمال هزينه پول و هزينه گران خريد کالا به ميزان 20 تا 25 درصد، مي شود 100 تا 150 ميليون دلار در روز. با احتساب 22 تا 23 روز تاخير اجراي برجام هم مي شود 2000 تا 2500 ميليون دلار بابت تاخير اجراي برجام.

او که در اين زمينه، نوک حمله خود را هيئت بررسي برجام در مجلس قرار داده بود، از ضرر 2.5 ميليارد دلاري کشور طي 22 روزي که سند توافق هسته اي در حال بررسي بود خبر داد و با اين سخنان قصد داشت نمايندگان را در فشار براي بررسي بي دقت و سريع برجام قرار دهد.
اما نکته عجيب‌تر تکرار اين ادعا از سوي ساير مسئولين دولتي بود که در ادامه بررسي مي‌کنيم.
در اين زمينه مي‌توان به اظهارات اکبر ترکان مشاور ارشد رئيس جمهور و نماد "ما نمي‌توانيم" اشاره کرد. او هم براي اين که از اين قافله عقب نماند در مصاحبه‌اي که با روزنامه شرق داشت از ضرر روزانه حداقل 100 ميليون دلاري و يا به عبارتي اگر دلار را 4000 تومان در نظر بگيريم از ضرر روزانه 400 ميليارد توماني کشور در اثر تاخير در اجراي برجام سخن گفته بود.

ترکان در اين مصاحبه در چند جا اين ادعاي خود را مطرح کرد و با انتقاد از نمايندگان مجلس گفت:
نمايندگان محترم مجلس بايد متوجه باشند هر روز تأخير در اجراي موافقت‌نامه وين صد ميليون دلار به ايران ضربه وارد مي‌کند. شايد گفتن اين رقم تعجب همگان را برانگيزد، اما واقعيت تحريم‌ها و اثرگذاري آن در سال‌هاي گذشته بر همگان آشکار شده است و امروز همه بي‌صبرانه منتظرند برجام اجرا شود. من ترديدي ندارم اجراي برجام تا حدود زيادي مي‌تواند مشکلات اقتصادي کشور را حل کند.
بنابراين هيچ منطقي وجود ندارد که ما در تسريع توافق‌نامه‌اي که ممکن است شرايط اقتصادي ايران را بهتر از شرايط تحريم‌ها کند، تأخير داشته باشيم.
نمايندگان تصميم خود را بگيرند ما بايد به ضرر روزانه صد ميليون دلاري که به ما وارد مي‌شود، پايان دهيم اين امر جز با وحدت ميسر نخواهد شد. مجلس بايد مراقب حاشيه‌سازي‌هاي عده‌اي در گوشه‌وکنار باشد. شايد برخي نخواهند توافق اجرا شود و تحريم‌ها پايان يابد. شايد برخي نخواهند به رانتي که برايشان فراهم شده پايان دهند. مجلس بايد فارغ از حاشيه‌سازي‌هاي سياسي کارش را تمام کند.
نهاونديان مسئول دفتر رئيس‌جمهور در دولت يازدهم ديگر مسئولي بود که در بحبوحه بحث‌هاي برجامي در مجلس از هزينه ضرر روزانه برجام براي اقتصاد کشور سخن گفت.
نهاونديان که براي شرکت در جلسه کميسيون برجام به مجلس رفته بود در جمع نمايندگان گفت:
هزينه مبادله تجارت بالاي صدميليارد دلار که ما در هشت سال گذشته داشته ايم حداقل سالانه 15ميليارد دلار مي شود. اين مبلغ يعني در روز تحميل 130ميليارد تومان هزينه بر ملت ايران. وقتي هزينه تمام شده يک کالا بالا مي رود تک تک خانواده هاي ايراني آن را مي‌پردازند.
در واقع مسئول دفتر رئيس جمهور در دولت قبل هم ضرر تاخير اجراي برجام را تاييد کرد اما با شيب ملايم!
اما از همه اين‌ها عجيب تر مي‌توان تاييد به ضمني تاثير برجام بر اقتصاد کشور و ضرر تاخير در سخنان حسن روحاني رئيس جمهور اشاره کرد.
روحاني مهر سال 94 در همايش صنعت و تجارت گفته بود:
از ابتداي تابستان تيم اقتصادي را فرا خواندم چرا که سه ماهه اول امسال نشان مي‌دادکه به خاطر کاهش قيمت نفت و تأخير در اجراي توافق هسته‌اي ممکن است در زمينه رونق اقتصادي با مشکلاتي مواجه شويم.

محمد شريعتمداري هم که اکنون وزير صنعت و تجارت دولت دوازدهم است و آن روزها معاون اجرايي رئيس جمهور در دولت يازدهم بود هم ديگر مسئولي بود که علنا در خصوص هزينه هاي اجرا نشدن برجام سخن گفته بود.
شريعتمداري 21 مهرماه سال 94 در اين خصوص گفته بود:
روز گذشته رئيس‌جمهور اعلام کردند که برخي فريادها را از جيب خود و هزينه خود سر بدهند نه آنکه از جيب مردم هزينه کنند. بر هيچ کس پوشيده نيست هر ثانيه که اجراي برجام به تاخير بيفتد هزينه‌هايي به کشور تحميل مي‌شود که تاثيرات مختلفي حتي در سطح رفاه عمومي نيز دارد.

براساس آنچه تاکنون گفته شد، عمده مسئولان دولتي که هم‌اکنون نيز مناصب بسيار مهمي را برعهده دارند متفق القول بر اين ادعا تاکيد کردند که تاخير در اجرا شدن برجام در زمان رسيدگي در مجلس روزانه حداقل 100 ميليون دلار براي کشور هزينه دارد که اگر اين رقم را به معادل ريالي آن تبديل کنيم بالغ بر 400 ميليارد تومان هر روز کشور متضرر مي‌شود.
اما از سوي ديگر 27 دي ماه 94 برجام رسما اجرايي شد. اين بدان معناست که از اين تاريخ به بعد، جلوي ضرر روزانه حداقل 100 ميليون دلاري گرفته و اين مقدار به سود تبديل شد.
همچنين اگر مدت زمان گذشته از روز اجراي برجام را نيز در نظر بگيريم، مشاهده خواهيم کرد که تاکنون نزديک به 22 ماه از روز اجرا گذشته است. بطور دقيق مي‌توان گفت اکنون 667 روز از زمان آغاز اجراي رسمي برجام مي‌گذرد.
حال کافيست براساس ادعاها و اظهارنظرهاي مسئولان، همين رقم روزانه 100 ميليون دلار که در واقع ميشود روزي 400 ميليارد تومان را در مدت زمان گذشته ضرب کنيم.
مشاهده مي‌کنيد که حاصل ضرب اين دو عدد (حداقل 100 ميليون دلار در روز و قيمت دلار 4000 تومان) رقم نجومي حدود 267 هزار ميليارد تومان مي‌شود که اگر اين ميزان را بخواهيم بين جمعيت 80 ميليوني کشور تقسيم کنيم خواهيم ديد به هر شخص بيش از 3 ميليون و 300 هزار تومان مي‌رسد که با توجه به تغييرات قيمت دلار ميانگين سه ميليون را محاسبه مي‌کنيم.
در طرف مقابل، اين مبلغ ادعايي براي هزينه هاي تاخير در اجراي برجام فارغ از آن مبلغيست که قرار بود پس از اجراي برجام از پول‌هاي بلوکه شده ايران آزاد شود. بررسي ادعاهاي مسئولان در خصوص اين مبلغ البته بررسي جداگانه‌اي ميخواهد اما آنچه تاکنون از سوي مسئولان اعلام شده، حداقل 100 ميليارد دلار معادل 400 هزار ميليارد تومان طي اين مدت از پول‌هاي بلوکه شده آزاد شده است. ناگفته نماند که ترامپ رئيس جمهور آمريکا در توئيتي مبلغ پول‌هاي در دسترس ايران در پسابرجام را 180 ميليارد دلار عنوان کرده بود.
در واقع اگر رقم 267 هزار ميليارد تومان که از بابت اجراي برجام به سود تبديل شد را به اضافه حدود 400 هزار ميليارد بابت آزادسازي دارايي‌هاي ايران کنيم با رقم نجومي 667 هزار ميليارد تومان مواجه خواهيم بود. رقمي که در حدود سه سال بودجه کشور را شامل مي‌شود و شايد بيشتر از بودجه عمراني کل تاريخ بعد از انقلاب باشد.
از همين‌رو نيز اين مسئله به عنوان علامت سوال بزرگي در مقابل ديدگان مردم قرار دارد که بايد کساني که چنين ادعايي در خصوص ضررهاي اجرا نشدن برجام مطرح کردند حال پاسخگو باشند که يا صريح مشخص شود اين مبلغ کجاست و کجا هزينه شده و اين حجم عظيم پول چرا در زندگي مردم هيچ بهبودي حاصل نکرده است و يا اگر بيان اين ادعا فريب افکار عمومي بوده بيايند و به صراحت از مردم ايران عذرخواهي کنند چراکه چندين سال کل اقتصاد و صنعت و معيشت کشور و مردم را درگير توافقي کردند که تاکنون اثر ملموسي بر زندگي مردم نداشته است.

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۵۹۸۸۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران در واکنش به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجان در خصوص مسائل مورد اختلاف مرزی اعلام کرد که ما به توافقات انجام شده احترام می‌گذاریم. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امورخارجه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص توافق اخیر جمهوری آذربایجان و ارمنستان در مورد برخی مسائل مورد اختلاف مرزی اظهار داشت: ما به توافقات انجام شده بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان در نشست کمیسیون تحدید حدود بین دو کشور احترام می‌گذاریم.

کنعانی افزود: استمرار تلاش‌های دو کشور برای حل و فصل مسائل مرزی با توسل به روش‌های مسالمت آمیز در چارچوب احترام متقابل دو کشور به حاکمیت و تمامیت ارضی یکدیگر لازمه استقرار صلح و ثبات پایدار در قفقاز جنوبی است.

پیشتر کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین جمهوری آذربایجان و جمهوری ارمنستان به ریاست "شاهین مصطفی اف"، معاون نخست وزیر جمهوری آذربایجان و "منگر گریگوریان"، معاون نخست وزیر جمهوری ارمنستان و کمیسیون دولتی تعیین حدود مرزهای دولتی بین جمهوری آذربایجان، در هشتمین نشست کمیسیون در مورد مسائل تحدید حدود و مرز دولتی به توافق رسید.

بخش‌های جداگانه‌ای از این خط مرزی بین روستاهای باغانیس آیریم آذربایجان، روستاهای باغانیس ارمنستان، آشاغی اسکیپارای آذربایجان، وسکپار ارمنستان، خیریملی آذربایجان و کیرانتس ارمنستان، قیزیلحاجیلی آذربایجان و برکابر ارمنستان که در زمان شوروی مرز بین دولتی بود، مشخص شد.

در این بیانیه آمده است: همچنین مقرر شد مختصات توصیفی این قسمت‌های خط مرزی با در نظر گرفتن صحت آن‌ها بر اساس اندازه‌گیری‌های ژئودتیکی تهیه و تا 15 می بنا به پروتکل طرفین مستند و امضا شود.

پیشتر نیز مهدی سبحانی، سفیر ایران در ایروان در واکنش به این توافق گفته بود: مقامات ارمنستان ما را در ارتباط با این گفتگوها مطلع کردند و گفتند توافقاتی که صورت گرفته در چارچوب اعلامیه آلماتی است؛ یعنی بر اساس مرزهای بین المللی است. من مطلع شدم آن مناطقی که جاده (جاده ارمنستان به گرجستان) از آن عبور می‌کند در این توافقات نیست.

واکنش سفیر ایران به توافقات ارمنستان و جمهوری آذربایجانارمنستان با بازگشت 4 روستا به جمهوری آذربایجان موافقت کرد

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • «پاسخ»؛ ویژه‌برنامه شبکه باران برای پاسخگویی مسئولان به مطالبات مردم
  • آمریکا برای سه «هکر ایرانی» ۱۰ میلیون دلار پاداش تعیین کرد
  • آمریکا : مذاکره مستقیم برجامی با ایران نداریم؛ نه در نیویورک و نه در هیچ کجای دیگر / درباره روش‌های ارتباطمان با ایران نظری نمی‌دهیم
  • پاسخ مسئولان به مطالبات مردم در شبکه باران
  • واکنش رسمی آمریکا در خصوص مذکرات احیای برجام | مذاکره مستقیم در حال انجام است؟
  • گروسی : ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد نه چند ماه
  • گروسی: ایران باید بیشتر با آژانس همکاری کند/ قصد دارم به زودی به ایران بروم
  • ایران با ساخت بمب اتم "چند هفته، نه چند ماه" فاصله دارد
  • گروسی: ایران چند هفته با در اختیار داشتن اورانیوم غنی‌شده کافی برای ساختن بمب اتم فاصله دارد
  • کنعانی: به توافق ارمنستان و آذربایجان احترام می‌گذاریم