Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش جام نیوز، کتاب با فرهنگ ملت ها درآمیخته است و میزان مطالعه مفید در سواد عمومی آحاد مردم اثربخش است، شاید بسیاری تصور کنند که باید برای کتاب خواندن تنها در یک کتابخانه پا گذاشت و یا اینکه کتابی خریداری و امانت گرفته و در منزل از آن بهره ببرند، در حالی که این روزها در برخی امکان عمومی هستند افرادی که به ترویج فرهنگ کتابخوانی با شیوه های مختلف کمک می کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

این روزها گاهی در متروها، بیمارستان ها و حتی برخی سوپرمارکت ها قفسه هایی از کتاب را می بینیم که به همت نهاد کتابخانه های عمومی کشور برای عموم مردم در دسترس قرار گرفته است و اما شاید کمتر کسی تصور کند که در یک نانوایی قفسه ای از کتاب های مختلف برای مشتریان قرار داده باشند.

 

در خیابان انقلاب تویسرکان قدم می زنیم تا به میدان آزادی برسیم، نزدیک پارکی در همین حوالی یک نانوایی سنگکی وجود دارد، که گفته می شود صاحب آن سه سالی قفسه کتابی با همکاری کتابخانه عمومی تویسرکان تهیه کرده و در اختیار مشتریانش قرار می دهد.

 

نامش «فرهاد به کردار» است و کتاب ها را مرتب در قفسه چیده، برای هر سن و سالی کتابی هم به نسبت موجود است، او که علاقه بسیاری به مطالعه کتاب دارد، صبح به صبح قبل از اینکه آردی بیاورد و خمیری تهیه و در آخر نانی پخت کند، کتاب ها را یکی پس از دیگری در قفسه می چیند.

 

می گوید، همه ما هم غذای جسم می خواهیم و هم غذای روح، گاهی اوقات این جا بسیار شلوغ می شود و مشتریان می بایست دقایق طولانی در صف نانوایی بایستند، این مدت طولانی ماندن در صف آنان را کلافه و بی حوصله می کند، چه بهتر آن که به کتاب خواندن تشویق شوند.

 

این را می گوید و خمیری دیگر برای در تنور گذاشتن بر روری چوب مخصوص صاف می کند، تند تند تا مشتری هایش را معطل نگذارد.

 

توی این نانوایی که پا می گذاریم بوی درک می آید و معنا، بوی تازگی می آید و عشق مطالعه زمانی که با بوی سنگک تازه درآمیخته می شود، پیام دیگری دارد، که ای مردم به همان اندازه که جسم ما نیاز به غذا دارد باید روحمان را نیز تقویت کنیم، تقویت  روح و جلا دادن آن با کتاب خواندن است.

 

مشتری های این نانوایی از صاحبش ابراز رضایت می کنند، در شلوغی نانوایی قفسه کتاب در ابتدای درب ورودی قرار دارد، حتی محل کوچکی هم برای نشستن و خواندن وجود دارد، صاحبش قفسه را در ابتدای نانوایی گذاشته تا تأکید کند که تأمین غذای روح بر غذای جسم یک اولویت است.

 

او می می گوید که بسیاری از مشتری هایش از این کتاب ها بهره مند می شوند، آنانی که در صف ایستاده اند تا نوبتشان برسد، کتاب موردنظرشان را می خوانند و زمانی که نوبتشان  رسید نان را خریداری کرده و برای اینکه ادامه کتاب را مطالعه کنند، آن را به خانه برند و پس از چند روز باز می گردانند.

 

این نانوا عنوان می کند که با این کار حوصله مشتریان به اصطلاح سر نمی رود و کلافه نمی شوند و هم اینکه اگر کتابی در دستشان بگیرند کم کم به ادامه مطالعه تشویق و ترغیب می شوند.

 

دانا

 

منبع: جام نیوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام نیوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۲۱۲۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است

به گزارش خبرنگار مهر، اسد بابایی مدیرکل کتابخانه های عمومی استان ظهر پنج شنبه در دیدار با عادل مرتضایی شهردار میانه، شهرستان میانه را یکی از شهرستان‌های پیشرو در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی عنوان کرده و افزود: شهرداری میانه همواره از پیشگامان و حامیان حوزه فرهنگ و ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی می‌باشد.

بابایی با اشاره به ظرفیت‌های موجود در شهرستان میانه، برنامه ریزی برای احداث و راه اندازی کتابخانه مرکزی در شهرستان میانه با همکاری و مساعدت شهردار و مسئولین شهرستان میانه را از اولویت‌های کتابخانه های عمومی استان عنوان کرد.

عادل مرتضایی شهردار میانه نیز در این در دیدار، فعالیت در حوزه فرهنگ علی الخصوص در زمینه ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی را ارزشمند عنوان کرده و از زحمات کتابداران و کارکنان کتابخانه های عمومی تقدیر و تشکر کرد.

مرتضایی آمادگی همه جانبه شهرداری میانه با کتابخانه های عمومی شهرستان در زمینه‌های انجام فعالیت‌های فرهنگی و تأمین جوایز مسابقات فرهنگی را اعلام کرد.

کد خبر 6088620

دیگر خبرها

  • شهرداری میانه از پیشگامان ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی است
  • میانه ظرفیت ایجاد و احداث کتابخانه مرکزی را دارد
  • ماموستا رستمی: فضای کتابخوانی در استان کردستان تقویت شود
  • اجرای طرح «وارگه دانایی» در مناطق عشایری چهارمحال و بختیاری
  • چالشی به نام سرانه مطالعه در ایلام/ کتاب همچنان مغفول است
  • از روز جهانی کتاب و حق مولف تا نقش کتاب در سبد خانواده‌ها
  • رتقای سرانه مطالعه از مهم‌ترین راهکار‌های کاهش آسیب‌های اجتماعی
  • حرف آخر ، بهترین انتخاب برای موفقیت در کنکور 1403
  • ترویج فرهنگ مطالعه رسالت همگانی است
  • اجرای پویش بگذارید کتاب‌ها نفس بکشند در چهارمحال و بختیاری