Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاري آريا - مدير اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه با تاکيد بر بررسي کامل همه‌ي محوطه‌هاي تاريخي در استان کرمانشاه اعلام کرد: 11 بناي تاريخي در اين استان بر اثر زلزله دچار آسيب‌ديدگي‌هايي شدند، که خوشبختانه امکان مرمت و ساماندهي آن‌ها وجود دارد.
جليل بالايي در گفت وگو با ايسنا در توضيح وضعيت بناهاي تاريخي آسيب ديده در سطح استان گفت: عمده‌ترين تخريب در زلزله يکشنبه شب 21 آبان، در غرب کشور متوجه «کاروانسراي قصرشيرين» شد که متاسفانه يکي از ديوارهاي تاريخي به طول 20 متر، ضخامت 80 سانتي متر و ارتفاع هشت متر تخريب شده و به بازسازي و دوباره سازي نياز دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


او با تاکيد بر بررسي وضعيت محور ساساني در سرپل ذهاب به طور کامل بيان کرد: خوشبختانه کتيبه «آنوباني‌ني» و «طاق گرا» سالم هستند و هيچ کدام آسيبي نديده‌اند، اما با توجه به قرار داشتن آن‌ها در کنار کوه تعدادي سنگ بزرگ اطراف قديمي‌ترين کتيبه ايران و بناي تاريخي «گرا» را پر کرده است که آن‌ها بايد پاکسازي شوند.
«آنوباني‌ني»، قديمي‌ترين نقش برجسته ايران
وي همچنين با اشاره به اين‌که خوشبختانه بناي«زيج منيژه» در سرپل ذهاب آسيب چنداني نديده است و موارد وارد شده به آن به راحتي قابل جمع‌بندي است، بيان کرد: تعدادي از سنگ‌هاي مجموعه‌ي «عمارت خسرو» در بخش‌هايي ريزش کرده‌اند که بايد بازسازي شوند، اما خوشبختان آتشکده چارقاپي نيز آسيب چنداني نديده و تقريبا سالم است.
او با اشاره به آسيب يکي از ديوارهاي قلعه «گبري» در سرپل ذهاب و نياز به تثبيت و مرمت آن، ادامه داد:‌ بقعه «ابودوجانه» در شهرستان دالاهو 60 درصد آسيب ديده و ترک‌هاي سازه‌اي شديدي به گنبد آن وارد شده است، همچنين ميله‌هاي مقابر اين مجموعه نيز دچار آسيب‌ديدگي شده‌اند.
وي اضافه کرد: مسجد «عبدالله بن عمر» در همين شهرستان نيز دچار 60 درصد اسيب ديدگي شده و بخشي از مقبره و مناره آن دچار آسيب ديدگي شده‌اند.
بالايي همچنين از آسيب‌ديدگي قلعه «يزدگرد» و قلعه «داوران» در قصر شيرين خبر داد و افزود: بخشي از ديواره‌هاي سنگي و خشکه‌چين اين دو مجموعه نيز لرزش داشته‌اند، که قابل به‌سازي و مرمت است.
او اضافه کرد: خوشبختانه عمق خسارت‌ها عميق و جدي نبوده‌اند و هيچ کدام از بناهاي در معرض گسل زلزله به گونه‌اي نيست که امکان مرمت آن وجود نداشته باشد.
کاروانسراي قصر شيرين قبل از وقوع زلزله
مدير کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان کرمانشاه تاکيد کرد: مرمت و به‌سازي بناهاي آسيب‌ديده در شهرستان‌هاي «قصرشيرين»، «سرپل ذهاب» و «دالاهو» به اعتباري معادل 850 ميليون تومان نياز دارد که در صورت تامين اعتبار از سوي دولت يا سازمان ميراث فرهنگي در کوتاه‌ترين زمان ممکن مي‌توان بناهاي آسيب ديده را مرمت و بازسازي کرد.
بيستون و طاق بستان سالم هستند
همچنين صبح امروز نيز، پيمان نعمتي، مدير دو مجموعه تاريخي بيستون و طاق بستان کرمانشاه در گفت‌وگو با ايسنا تأکيد کرد: اين دو مجموعه به طور کامل آسيب‌شناسي شده‌اند و خوشبختانه هيچ مشکلي براي آن‌ها به وجود نيامده است.
طاق بستان در زلزله غرب کشور هيچ آسيبي نديد
بناهاي تاريخي کردستان آسيب نديدند
سيد محسن علوي، مدير اداره کل ميراث‌فرهنگي استان کردستان نيز در گفت‌وگو با خبرنگار ايسنا اعلام کرد: همه‌ي بناهاي تاريخي قرار گرفته در استان کردستان بعد از زلزله يک‌شنبه شب به طور کامل بررسي شدند و خوشبختانه هيچ آسيبي به نسبت آسيب‌هاي وارد شده به استان کرمانشاه به بناهاي تاريخي کردستان وارد نشده است.
سيمره آسيب جدي ديد/500 ميليون تومان اعتبار نياز داريم
به گزارش ايسنا،ظهر امروز دوشنبه 22 آبان، نيز عبدالمالک شنبه‌زاده، مدير اداره کل ميراث فرهنگي، صنايع دستي و گردشگري استان ايلام نيز بعد از جمع‌بندي نهائي درباره‌ي وضعيت بناهاي تاريخي استان ايلام به دنبال زلزله غرب کشور به ايسنا اعلام کرد: 9 بناي تاريخي از جمله گچ‌بري‌هاي شهر تاريخي سيمره آسيب جدي ديدند. گچ‌بري‌هاي ديواري شهر تاريخي سيمره دچار ترک‌خوردگي و آسيب شدند. همچنين قلعه «والي» شهرستان کرداول، قلعه «والي»، موزه باستان‌شناسي و کاخ «فلاحتي» در ايلام نيز دچار آسيب شده‌اند.
به گفته او، قلعه «کنجانچم» در ايلام، قلعه «پوراشرف» و قلعه «ميرغلام» در دره‌شهر و موزه باستان‌شناسي «دره‌شهر» نيز به دنبال اين زلزله آسيب‌هايي ديده‌اند.
او با تأکيد بر اينکه آثار تاريخي و ويترين‌ها در موزه‌هاي آسيب ديده دچار هيچ ضربه يا آسيبي نشده‌اند، گفت: بيشترين درصد آسيب ديدگي در بناهاي تاريخي، ترک‌خوردگي روي ديوارهاي اصلي است؛ اما متأسفانه اداره ميراث فرهنگي شهرستان کرداول به دليل ترک‌خوردگي‌هاي زياد در حال حاضر امکان فعاليت ندارد.
«شنبه‌زاده» با بيان اينکه در حال حاضر اعتباري بالغ بر 500 ميليون تومان براي رفع خطر بناهاي آسيب ديده برآورد شده است، گفت: عمليات رفع خطر به زماني حدود دو ماه نياز دارد، اما با توجه به اينکه امکان منتظر شدن براي رسيدن اعتبار را نداريم در نظر داريم نخست از اعتبارهاي اماني و سپس اعتبارهاي پيماني اين اداره کل استفاده کنيم تا اعتبار مورد نظر در اختيارمان قرار گيرد.
محوطه سيمره قبل از زلزله
انتهاي پيام

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۲۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم

بارندگی‌های اخیر در استان و شهر یزد سبب جاری شدن سیلاب و فرونشست خیابان‌های شهر یزد و فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از یزد، در ادامه بارش‌های رگباری که از روز گذشته آغاز شده است و تا فردا ادامه دارد، تاکنون شاهد خسارت‌هایی به زیرساخت‌های جاده‌ای و حمل‌ونقلی در استان بوده‌ایم.

این بارش‌ها تاکنون سبب فرونشست‌های متعدد در استان از جمله شهر یزد در زیرگذر امام حسین (ع)، فرونشست دوباره در خیابان ایرانشهر یزد و بخشی از محوطه بیمارستان تأمین اجتماعی شهرستان تفت شده است.

علیرضا نقوی، مدیر منطقه بافت تاریخی شهرداری یزد در خصوص مرمت فرونشست در مناطق شهر یزد در گفت‌وگو با خبرنگار ایمنا در یزد اظهار کرد: پس از انجام بررسی‌های اولیه از فرونشست میدان امام حسین (ع) یک مسیر متروکه فاضلاب در این قسمت کشف شد.

وی با اشاره به اینکه مرمت و اصلاح فرونشست از ساعات اولیه بامداد روز چهارشنبه ۵ اردیبهشت آغاز شده است ادامه داد: زیرگذر امام حسین (ع) یکی از کریدورهای اصلی شهر یزد است و ورودی شهید باهنر به بلوار دانشجو محسوب می‌شود.

مدیر منطقه بافت تاریخی شهر یزد خاطرنشان کرد: مرمت فرونشست زیرگذر امام حسین در شب گذشته که بر اثر بارندگی ایجاد شده بود، با همکاری شرکت آب و فاضلاب و پلیس راهور و تلاش نیروهای منطقه تاریخی شهر، مرمت و اصلاح شد و در اختیار شهروندان قرار گرفت.‌

کد خبر 747485

دیگر خبرها

  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • آب انبار تاریخی مریم آباد احیا می شود
  • فرونشست دوباره زمین در شهر یزد + فیلم
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان‌غربی
  • افزایش تخصیص اعتبار برای تکمیل بازار جعفرخان بفروئیه
  • سرمایه گذاری ۳۶۰ میلیاردی بخش خصوصی در بناهای تاریخی
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • ۵۰ درصد بناهای تاریخی تایباد خراسان رضوی نیازمند مرمت است