Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «رکنا»
2024-04-25@06:57:59 GMT

پس‎‌لرزه‌ها درغرب کشور تا یک‌ماه آینده ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۲۲ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۴۴۴۶

پس‎‌لرزه‌ها درغرب کشور تا یک‌ماه آینده ادامه دارد

حوادث رکنا: یک‌شنبه شب، زمین لرزه بسیار بزرگی در مرز ایران و عراق اتفاق افتاد که خوشبختانه پیش‌لرزه‌های بزرگی هم داشت.

به گزارش گروه حوادث Accidents رکنا، فکر می‌کنید با توجه به پس‌لرزه‌های مکرری که تاکنون در مناطقی همچون کردستان و کرمانشاه احساس شده است، این لرزش‌‎ها تا چه زمانی ادامه یابد؟
یک‌شنبه شب، زمین لرزه بسیار بزرگی در مرز ایران و عراق اتفاق افتاد که خوشبختانه پیش‌لرزه‌های بزرگی هم داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

از این رو با توجه به اینکه قبل از زمین لرزه 7/3ریشتری، پیش لرزه‌هایی را به بزرگی 4/6 داشتیم، تعداد زیادی از مردم به موقع مطلع شدند و از خانه‌هایشان بیرون آمدند. علاوه بر این زمان وقوع حادثه Incident هم برخلاف رویدادهای مشابه سال‌های گذشته بهتر بود و منجر به کاهش عمق فاجعه شد. پس لرزه‌ها همچون هر زلزله‌ دیگری که تاکنون رخ داده است ادامه دارد و با توجه به شدت این حادثه پیش‌بینی می‌شود، این لرزش‌ها تا یک‌ماه آینده هم ادامه یابد. از این رو همچنان مردم باید مراقب باشند و از دیوارها به‌خصوص آنهایی که در معرض تخریب هستند فاصله بگیرند تا حادثه جانی رخ ندهند. حتی توصیه می‌شود تا زمانی که اوضاع آرام نشده است هم برای برداشتن ضروریات زندگی هم به خانه‌هایشان مراجعه نکنند. 

گستردگی مناطقی که با زمین لرزه درگیر شدند، خیلی زیاد بود، از این مناطق فکر می‌کنید مردم کدام استان‌ها درحال حاضر با خطر بیشتری مواجه باشند؟
وقتی زلزله به این بزرگی رخ می‌دهد، طول گسلش آن هم زیاد می‌شود. گسلش به حرکات بعدی گسل برای آزادسازی فشارهای باقی مانده گفته می‌شود. برای مثال زمین لرزه با بزرگی 7/3 بیش از 30 الی 40 کیلومتر گلسش اتفاق افتاده است و این نشان دهنده این است که منطقه وسیعی تحت تأثیر قرار گرفته است. عمق زلزله تقریباً متوسط بوده است و زلزله عمیقی نبوده است. برای همین خسارت بیشتری را ایجاد کرده است. اگر همین حادثه در عمق بیشتری رخ می‌داد، خسارت هم به نسبت کمتر می‌شد. 

البته می‌توانست همچون زمین لرزه بم که تنها 7‌کیلومتر عمق داشت هم کم‌عمق‌تر باشد، اما خوشبختانه این زلزله‌ای بود که با عمق متوسط کمتر خسارت زده است. با این حال نمی‌توان این نکته را در نظر نگرفت که 7/3 ریشتری برای لرزاندن ساختمان‌هایی به لحاظ استحکام از آمادگی لازم برخوردار نیستند، هم بسیار زیاد است. 

‌درحال حاضر به نظر شما در کدام مناطق همواره خطر پس لرزه و خسارت وجود دارد؟
همیشه پس‌لرزه‌ها در مناطقی رخ می‌دهد که کانون اصلی زمین لرزه در آن قرار دارد. یعنی همچنان استان‌های کرمانشاه، کردستان بیشترین پتانسیل خطر را دارند. البته این به این معنا نیست که در دیگر مناطق کشور، خطری وجود نداشته باشد. در حال حاضر با توجه به اینکه کشور ما روی گسل‌های لرزه‌‌زا قرار دارد، امکان وقوع حادثه همیشه وجود دارد. بنابراین مردم و مسئولان باید نسبت به مقاوم‌سازی ساختمان‌ها و راه‌های مقابله با این دست از حوادث همیشه آمادگی داشته باشند؛ چراکه نه زلزله خبر می‌کند و نه می‌توان جلوی آن را گرفت. 

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۴۴۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟

خبرگزاری علم و فناوری آنا،‌ مریم ملی؛ همه چیز در آن اعماق زمین، جایی در زیر خانه‎های ما رخ می‎دهد، شاید هم زیر اقیانوس‎ها و جنگل‎ها و کوه‎ها. زمین‎شناس‎ها می‎گویند زمین چهار لایه دارد از داخل به بیرون اسم این لایه‎ها هسته داخلی، هسته بیرونی، گوشته و پوسته است.

پوسته خودش از صفحه‎هایی به نام «تکتونیک» تشکیل شده که گاهی اوقات حرکت‎های کندی روی گوشته زمین دارند. این صفحه‌ها نسبت به یک‎دیگر در سه جهت مختلف حرکت می کنند؛ از یک‎دیگر دور می‌شوند که در این حالت مواد بخش گوشته‌ زمین به سطح زمین فوران می‌کند، به یک‎دیگر نزدیک می‌شوند که لایه‌ها روی هم قرار می‌گیرند و حرکت می‌کنند و در حالت سوم لایه‌ها در کنار هم‎دیگر می‌لغزند.

در واقع انرژی زیادی که در زمین و در لایه‎های مختلف پوسته جمع می‎شود باعث حرکت صفحات می‏‌شود و اگر آن‎ها در حین حرکت با هم تصادفی هم داشته باشند این انرژی آزاد می شود و ما در سطح زمین می‎بینیم که خانه‎ها ویران شدند، درخت‎ها از جا در آمدند و حتی بخش‎هایی از کف خیابان‎ها ترک برداشتند!

اما این انرژی زیاد از کجا می‎آید؟ آن ورقه‎ها و صفحه‎هایی که در لایه‌های بالایی زمین است را به یاد بیاورید، آن‎ها سال‎هاست در حال وارد کردن نیرو به یگدیگر هستند و در این مدت کلی تحت فشار بوده‌‏اند و با کوچک‌ترین حرکت ممکن است بشکنند یا حرکتی بزرگ و غیر منتظره داشته باشند. سطوح خاصی که در آن‎ها قسمت‎هایی از زمین به هم برخورد می‎کنند، گسل نامیده می‎شوند. وجود گسل‌های فراوان در یک منطقه باعث به وجود آمدن زلزله می‎شود . این زلزله به نوبه خود باعث ایجاد گسلی تازه می‌شود و تعداد شکستگی‎ها زیادتر شده و به این ترتیب یک منطقه خاص «زلزله‌‏خیز» خواهد شد.

 

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • پس‌لرزه ۶.۱ ریشتری در تایوان خسارت به‌ جا گذاشت
  • (ویدئو) زلزله‌ای به بزرگی ۶.۱ ریشتر تایوان را لرزاند
  • زلزله کوهبنان کرمان را لرزاند
  • زلزله مرزن آباد مازندران خسارتی نداشت
  • وقوع زمین لرزه در مرزن آباد/ خسارتی ثبت نشد
  • مرزن آباد لرزید
  • ده‌ها زلزله و پس‌لرزه تایوان را لرزاندند
  • وقتی زلزله می‌شود در اعماق زمین چه خبر است؟
  • بهاباد امروز لرزید
  • بزرگ‌ترین میدان گازی اروپا تعطیل شد