Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-05-06@16:34:50 GMT

بي‌حوصلگيِ روزهاي تعطيل از كجا مي‌آيد؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۵۳۸۲

بي‌حوصلگيِ روزهاي تعطيل از كجا مي‌آيد؟

خبرگزاري آريا -

صبح روز تعطيل بايد بيرون بزنيد
ماجرا از همان ميز صبحانه شروع مي‌شود. يك نفر به كمرنگ بودن چاي ايراد مي‌گيرد. نفر بعدي، دوست داشته تخم‌مرغ عسلي بخورد، اما زمان از دست رفته و تخم‌مرغ عسلي به تخم‌مرغ سفت تبديل شده است.
نفر بعدي دلش عسل و خامه مي‌خواسته اما خامه تمام ‌شده و كسي هم، حتي خودش، فراموش كرده‌ كه بايد خامه بخرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ديگري از سرد بودن نان ايراد مي‌گيرد و نفر بعدي... اين ماجرا ادامه دارد و همه با چهره‌هايي گرفته و پكر، لقمه‌ها را به اجبار به دهان مي‌برند. بعد از صبحانه، بحث ادامه پيدا مي‌كند، چون هيچ يك از اعضاي خانواده نبايد سر ساعت مشخص سر كار باشند!
بحث از همان تخم‌مرغ عسلي شروع شده و به هزار و يك موضوع با ربط و بي‌ربط ديگر متصل شده و همه اينها باعث مي‌شود روز تعطيل با دعوا و كسلي شروع شده و اين كسلي و بي‌حوصلگي به روزهاي نخست هفته نيز تسري پيدا كند‌ اما به‌نظر شما اين كسلي و بي‌حوصلگي روزهاي تعطيل از كجا مي‌آيد؟
چه اتفاقي مي‌افتد كه آدم‌ها روزهاي تعطيل گاهي كسل‌تر از روزهاي كاري هستند و به مسائل ساده و پيش ‌پا افتاده پيله مي‌كنند تا حرص‌شان را خالي كنند؟ در قدم اول با دلايل اين بي‌حوصلگي تعطيلات آشنا مي‌شويم و بعد به راهكارهاي آن مي‌پردازيم.
چرا صبح كسل از خواب بيدار مي‌شويد؟
اجبارها و استرس‌ها و هيجان‌هاي روز كاري را نداريد! مي‌توانيد راحت بخوابيد، دير صبحانه بخوريد و بعد هم با هركسي كه دوست داريد برنامه تفريح بگذاريد‌ اما به هيچ‌كدام از اينها ميل نداريد. دل‌تان مي‌خواهد پتو را روي سرتان بكشيد و بخوابيد يا اگر هم بيدار مي‌شويد، با يك من عسل هم نمي‌توان شما را خورد! اين حالت از كجا مي‌آيد؟
تفريح نكرده‌ايد
يك هفته كاري را پشت سر گذاشته‌ايد. آخر هفته، قطعا به تفريح نياز داريد‌ اما به هر دليلي اعم از اينكه حقوق‌تان را به موقع نگرفته‌ايد و‌ جيب‌تان خالي است تا اينكه دوست يا دوستان‌تان برنامه ديگري داشته‌اند و شما تنها مانده‌ايد، تفريح نكرده‌ايد. اين باعث مي‌شود تا خسته، كسل و عصبي شده و تجمع اين انرژي‌هاي منفي شما را كلافه كند. بنابراين انگار چيزي را گم كرده باشيد، كلافه‌ايد. اين كلافگي از شب روز تعطيل شروع شده و گاهي تا پايان هفته بعدي با شماست!
چه كار كنيم؟
بهترين كار، برنامه‌ريزي تك ‌نفره است. حتي اگر ازدواج‌ كرده‌ايد و همسر شما هم ‌پاي شما براي تفريحي كه شما در نظر گرفته‌ايد، نمي‌آيد، خودتان كار يا كارهايي را كه دوست داريد انجام دهيد. كافي است از خانه بيرون برويد. كمي قدم بزنيد. براي خودتان خوراكي، كتاب، فيلم، سي‎دي موسيقي و... خريده يا سينما برويد و بعد به خانه برگرديد. ‌خواهيد ديد روحيه‌تان زمين تا آسمان فرق خواهد كرد. بنابراين براي روز تعطيل هميشه جايي را براي تفريح تنهايي درنظر بگيريد.
گروه‌تان را تغيير دهيد
هر كسي براي خودش دايره دوستان و معاشرت‌هاي خانوادگي مشخصي دارد. البته بعضي‌ها هم خاكشير مزاج هستند و با همه مي‌جوشند‌ اما اغلب افراد اكيپ يا همان گروه مشخص خودشان را دارند و ترجيح مي‌دهند با آنها وقت بگذرانند.
به اين دليل كه از آنها آزار نمي‌بينند، اخلاق‌شان به هم مي‌خورد و با هم حرف مشترك دارند‌ اما گاهي بدون اينكه بدانيد، همين گروه دوست‌داشتني و حرف‌ها و رفتارهاي‌شان براي شما تكراري مي‌شود. تصور كنيد هر روز صبح به‌مدت يك هفته شما خوشمزه‌ترين صبحانه دنيا را به شكل تكراري بخوريد. شك نكنيد روز سوم، لب به خوردن بسياري از آنها نخواهيد زد! براي اينكه ديگر براي شما جذابيت روز اول را ندارد.
چه مي‌توان كرد؟
شما از تكرار خسته شده‌ايد‌ اما خودتان متوجه نيستيد. بنابراين بدون اينكه از گروه دوست‌داشتني‌تان جدا شويد، چند نفر آدم جديد و چند كار جديد را وارد برنامه هميشگي كنيد. اگر اين تغيير هم جواب نداد، مي‌توانيد مدتي از همان دوستان هم فاصله بگيريد. اين به ذهن و جسم شما فرصت بازسازي و تازه شدن مي‌دهد. از تنها ماندن و تنهايي تفريح كردن، نترسيد.
رنگ‌تان را تغيير دهيد
هيچ‌وقت به نوع لباس‌ها، رنگ‌شان، به رنگ و شكل ظاهري اتاق يا خانه‌تان فكر كرده‌ايد؟ معمولا از چه رنگ‌هايي براي لباس پوشيدن يا دكوراسيون خانه استفاده مي‌كنيد؟ از سر و وضع خودتان به‌ويژه در روز تعطيل راضي هستيد؟ وقتي در خانه هستيد، فضاي خانه از نظر رنگ و دكوراسيون براي شما دلچسب است؟ خوب به اين سؤال‌ها دقت كنيد.
چه مي‌توان كرد؟
اگر پاسخ شما منفي است، يعني اينكه از رنگ‌هايي كه در خانه براي دكوراسيون استفاده كرده‌ايد و يا حتي از سر و وضع خودتان ناراضي هستيد، حتما اينفوگرافي دوم را بخوانيد.
برنامه‌تان به هم خورده است
اصلا ويژگي روز تعطيل، تغيير برنامه عادي است. ديرتر خوابيدن، ديرتر بيدار شدن، ديرتر صبحانه خوردن، ديرتر ناهار خوردن و... اما مي‌دانيد يكي از دلايل كسل شدن در روز تعطيل همين مسئله است؟ تغيير در برنامه و روند عادي زندگي. اين كسالت بيشتر مي‌شود اگر اين تغييرات ناخواسته و از سر بي‌حوصلگي و به دلايل مسائلي باشد كه به آنها اشاره كرديم.
چه كار كنيم؟
براي روزهاي تعطيل زمانبندي خاص خودش را داشته باشيد؛ براي مثال اگر هر روز ساعت هفت صبح بيدار مي‌شويد، روز تعطيل حداكثر با يك ساعت تأخير از خواب بيدار شويد. به هم خوردن بيش از حد نظم ذهني و بدني شما، يكي از اصلي‌ترين دلايل كسل شدن است.
دلخور هستيد
به دوست‌تان تلفن كرده‌ايد تا با او براي تفريح قرار بگذاريد‌ اما او به تلفن شما جواب نداده. مشكل كاري‌ براي‌تان پيش آمده اما آن را حل نكرده‌ايد. قرار است براي موردي اول هفته به كسي پاسخ بدهيد و اين براي شما دغدغه شده است.
در يك كلام، دغدغه‌اي ذهن شما را قلقلك مي‌دهد و نمي‌گذارد آرام باشيد. اگرچه اين مسائل ممكن است در تمام طول هفته هم اتفاق بيفتند اما در روز تعطيل به‌دليل اينكه درگير كار مشخص نيستيد و تاحدي ذهن شما آزاد است، تمركزتان روي مسائل ديگر بيشتر است. بنابراين هر موضوعي براي شما چند برابر اهميت پيدا مي‌كند. به قول معروف؛ آخر هفته فكري مي‌شويد!

براي روزهاي تعطيل زمانبندي خاص خودش را داشته باشيد
چه كار كنيم؟
اگر به تنهايي مي‌توانيد از پس مسئله برآييد و مشكل را برطرف كنيد، حتما اين كار را انجام دهيد؛ براي مثال به دوست‌تان پيامك بزنيد و دليل اينكه پاسخ تلفن شما را نداده، بپرسيد‌ اما اگر نمي‌توانيد به تنهايي تصميم بگيريد، مسئله را با كسي كه به او اطمينان داريد، درميان بگذاريد و از او كمك بگيريد. درباره مسئله به نتيجه قطعي برسيد. پرونده آن را بسته و كنار بگذاريد تا بتوانيد از روز تعطيل‌تان لذت ببريد.
شايد افسرده باشيد
تغيير فصل مي‌تواند يكي از دلايل افسردگي باشد. درواقع اينكه بهار باشد يا پاييز، فرقي ندارد؛ مسئله تغيير است كه باعث افسردگي مي‌شود. البته كه افسردگي پاييز و زمستان شايع‌تر است. اگرمثل گذشته به فكر ظاهرتان نيستيد، اگر به آنچه مي‌خوريد، دقت نمي‌كنيد، اگر خريد كردن مانند گذشته براي‌تان لذت ندارد، اگر به مرگ فكر مي‌كنيد، اگر ميزان خواب‌تان تغيير كرده و پرخواب يا كم خواب شده‌ايد، اگر رفتارهاي پرخطر و غيرعادي انجام مي‌دهيد، دچار افسردگي شده‌ايد.
چه مي‌توان كرد؟
اولين قدم شناخت حال واقعي‌تان است؛ اينكه بدانيد واقعا افسرده هستيد يا نه؟ پس از شناخت بايد به رفع اين حالت با راهكار‌هاي مختلف اعم از ورزش، برنامه‌ريزي جديد براي گذراندن زمان‌هاي اضطراب‌زا مانند ساعت‌هاي نزديك غروب و... فكر كرد. اگر همه اين راهكارها نيز مناسب نبود، مي‌توانيد از روان‌درمانگر كمك بگيريد.
از دوران كودكي
اگر خيلي هم به آگهي‌هاي تبليغاتي اعتماد نداشته باشيم، اما به‌نظرم بايد به يك جمله آنها دقت كرد! اينكه مي‌گويند بايد از كودكي فلان كار يا بهمان كار را انجام داد؛ براي مثال از كودكي بايد از موها مراقبت كرد يا از كودكي بايد به تغذيه اهميت داد يا... اين جمله تبليغاتي كاملا درست است. نمي‌شود مثلا به موها بي‌توجه بود اما از سني به بعد، وقتي شروع به ريزش كردند، يادمان بيفتد كه بايد از آنها مراقبت كرد. براي حفظ سلامت موهاي كودكان، از كودكي به اين نكته‌ها دقت كنيد.
شامپوي مخصوص استفاده كنيد
شامپو بچه حاوي تركيب‌هاي ملايم و سازگار با پوست و موي بچه‌هاست بنابراين فقط از شامپوي بچه استفاده كنيد. اما به اين نكته دقت كنيد؛ اگر با وجود شستن موهاي بچه‌ها با شامپو بچه، بازهم پوست سر يا موهاي بچه‌ها دچار مشكلي شد، حتما شامپو را با مشورت متخصص تغيير دهيد.
موهاي‌شان را كوتاه كنيد
درست است كه دوست داريد موهاي زيباي دخترتان را ببافيد يا آنها را شانه كرده و در باد رها كنيد، يا موهاي زيبا و فرفري پسرتان را ببينيد و لذت ببريد، اما بلند بودن موهاي كودكان باعث كلافگي آنها به‌ويژه هنگام خواب مي‌شود. علاوه براينكه توان ريشه مو را كاهش داده و ريشه را ضعيف مي‌كند.
داروي تقويتي ندهيد
به‌طور معمول موهاي بچه‌ها بين 7 تا 13ميلي‌متر در سال بلند مي‌شود. هيچ دارويي نمي‌تواند باعث تسريع رشد مو شود. بنابراين از خوراندن دارو به بچه‌ها براي رشد سريع‌تر و بيشتر موهاي‌شان جدا خودداري كنيد.
سشوار نكشيد
سعي كنيد موهاي بچه‌ها را با حوله خشك كنيد تا اينكه با حرارت و مدت كمتري موهاي بچه‌ها را تحت گرماي سشوار قرار دهيد. در زمان سشوار كشيدن از شانه كردن موهاي آنها خودداري كنيد. اين دستگاه را با فاصله از موهاي بچه‌ها بگيريد.
به موقع حمام ببريد
نگران سرماخوردگي بچه‌ها نباشيد. اگر از آنها خوب مراقبت كنيد، سرما نمي‌خورند. دير حمام بردن بچه‌ها زمينه‌ساز مشكلات پوستي به‌ويژه پوست سر مي‌شود. در نتيجه بايد منتظر آسيب به موها باشيد. بنابراين بچه‌ها را خوب و به موقع حمام ببريد.
شش دليل براي اينكه صبح روز تعطيل بايد بيرون بزنيد!
اگر كارمند هستيد يا مادر خانه‌اي كه چرخ زندگي را بانظم و ترتيب مي‌چرخاند، حتما با كمبود خواب روبه‌رو هستيد‌ اما پرخوابي شما را كلافه مي‌كند. به اين دليل كه ساعت زيست‌ شناختي(بيولوژيك) بدن شما به پرخوابي عادت ندارد. بنابراين سعي كنيد حداكثر با يك ساعت تأخير از خواب بيدار شده و اول صبح را به شكلي از خانه بيرون برويد. پياده‌روي دسته ‌جمعي، صبحانه خوردن بيرون از خانه، كوهنوردي و... همگي راهكارهاي خوبي براي شكست خواب‌آلودگي و كسلي روز تعطيل است.
1-ارتباط مجازي را قطع كنيد
اگر صبح زود به قصد ورزش و تفريح از خانه بيرون برويد، فرصت گشت زدن در فضاي مجازي، كنترل ايميل‌ها، خواندن پيغام‌ها، تماس تلفني با افراد مختلف و شنيدن حرف‌هاي منفي آنها و... را نخواهيد داشت. بنابراين صبح را با نشاط و بدون تنش شروع مي‌كنيد.
2-از هياهو دور مي‌شويد
صبح روز تعطيل از هياهوي خانه يا سكوت ناخوشايند خانه كه باعث كلافگي و كسلي مي‌شود، دور مي‌شويد. علاوه براينكه وقتي صبح زود براي ورزش يا حتي خريد نان از منزل خارج مي‌شويد، كوچه و خيابان خلوت بوده و هوا نيز تميز است. بنابراين از هرچه هياهوست دور خواهيد ماند و صبح را با آرامش شروع مي‌كنيد.
3-استرس‌ها و اضطراب‌ها را بيرون مي‌ريزيد
اگر در تمام طول هفته از استرس و اضطراب لبريز شده‌ايد، اگر روز قبل كسي ناراحت‌تان كرده باشد، اگر براي تصميم‌گيري مردد هستيد، اگر نمي‌دانيد روز تعطيل را چطور بگذرانيد؛ همين كه پا از خانه بيرون بگذاريد، قدم بزنيد و انرژي‌هاي منفي از شما دور خواهد شد و مي‌توانيد خوب تصميم بگيريد. در علم روانشناسي معتقدند براي تصميم‌گيري بهتر بايد از موضوع فاصله گرفت. بيرون رفتن از خانه، يكي از راهكارهاي فاصله گرفتن از افكاري است كه در خانه و در روز تعطيل و بيكاري به شما هجوم مي‌آورند.
4-به كارهاي‌تان مي‌رسيد
هزار و يك كار و برنامه و خريد در ذهن‌تان است. اما حوصله نداريد. اما همين‌كه پا از خانه بيرون بگذاريد، انگار سد بيرون رفتن از خانه برداشته شده است. حتي اگر به خانه برگرديد و صبحانه بخوريد، دوباره راحت‌تر از خانه بيرون مي‌رويد.
5-متابولسيم صبحگاهي را تنظيم كنيد
وقتي صبح زود، به قصد ورزش و تفريح از خانه بيرون مي‌رويد، متابولسيم بدن تنظيم مي‌شود. تنظيم سوخت‌وساز بدن يكي از راهكارهاي حفظ سلامت جسم و روان است.
6-رنگي دوباره بزنيد
تغيير رنگ خودتان و اتاق و خانه‌اي كه در آن زندگي مي‌كنيد، يكي از راهكارهاي تغيير روحيه شماست؛. همين امروز كه فرصت داريد، شروع كنيد.
منبع: همشهري شش و هفت


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۵۳۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست

به گزارش خبرنگار مهر، با توجه به تعطیلات آخر هفته و همچنین تعطیلی بازار طلا، ارز و سکه همچنان مشاهده می‌شود که نرخ‌گذاری دلار در برخی از کانال‌های تلگرامی ادامه دارد به طوری که قیمت دلار در این کانال‌ها از صبح امروز (۱۵ اردیبهشت‌ماه) با نوسان قیمت همراه بوده است.

بنابراین گزارش، باید اشاره کرد که قیمت دلار با شروع سال جاری روند صعودی به خود گرفته بود و متناسب با حوادث بین‌المللی از ۷۰ هزار تومان هم عبور کرد، اما از هفته گذشته تاکنون روند کاهشی به خود گرفته؛ طوری که با توجه به ثبات و آرامشی که در بازار دلار غیررسمی حاکم است، خریدار و فروشی در این بازار نیست.

طبق گفته‌ها، ثبات و آرامش در بازار ارز آزاد حاکم اما نرخ‌گذاری کانال‌های تلگرامی همچنان گریبان‌گیر این بازار است و بدون توجه به تعطیلی بازارها، هم‌اکنون در این کانال‌ها دلار به ۶۱ هزار و ۲۲۰ تومان رسید.

کد خبر 6096245 زهره آقاجانی

دیگر خبرها

  • تعطیلی پنجشنبه‌ها مراودات اقتصادی را به سه روز کاهش می‌دهد
  • پدر مددکاری اجتماعی ایران: تعطیل کردن نمایش خانگی دردی از بحران‌های اجتماعی دوا نمی‌کند
  • چرا اسرائیل دفتر شبکه الجزیره را تعطیل کرد؟
  • هیچ پروژه‌ای در بابلسر نباید تعطیل شوند
  • منتظر کاهش قیمت دلار باشیم؟
  • ترسوها و حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن/ فنی و فرهنگ؛ تعطیل!
  • نرخ‌گذاری دلار کانال‌های تلگرامی در روز تعطیل/ خرید و فروشی نیست
  • کسبه بردسکن به احترام امام صادق (ع) محل کسب خود را تعطیل کردند
  • اماکن تاریخی کرمانشاه امروز تعطیل است
  • موزه‌ها امروز شنبه (۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۳) تعطیل است