Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@05:35:18 GMT

چطور متوجه افت قند خون شويم؟

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۵۵۵۳

چطور متوجه افت قند خون شويم؟

خبرگزاري آريا -

اگر شما در درجه حرارت متوسط دچار تعريق مي شويد اين نشان دهنده افت قند خون است
افت قند خون ناگهاني زماني اتفاق مي افتد که بدن شما به اندازه کافي انرژي براي انجام فعاليت هاي مختلف را ندارد. اين عارضه اغلب بيماران مبتلا به ديابت را درگير مي کند و عمدتا زماني رخ مي دهد که فرد مبتلا به ديابت بيش از حد انسولين تزريق کند، يک وعده غذايي را از دست بدهد و يا ورزش هاي خيلي سخت انجام دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در موارد نادر اين امکان وجود دارد فردي که مبتلا به ديابت نيست، دچار افت ناگهاني قند خون شود. با اين حال غير منتظره ترين علائم مرتبط با افت ناگهاني قند خون از اين قرارند:
از دست دادن تمرکز: مغز به طور ويژه نسبت به افت سطوح گلوکز حساس است و ممکن است در اين شرايط در حفظ تمرکز روي يک موضوع يا درک صحبت هاي فردي ديگر که موضوعي را براي شما توضيح مي دهد، دچار مشکل شويد. اين ناتواني در تمرکز ممکن است از خستگي بيش از اندازه ناشي شود، اما بيشتر مواقع مي توان با دريافت قند آن را اصلاح کرد. مصرف خوراکي هايي که از محتواي متعادل پروتئين ها و چربي ها سود مي برند به جاي مصرف کلوچه يا شکلات توصيه مي شود.
پرش هاي عضلاني: پرش عضلاني مي تواند يکي از نشانه هاي افت قند خون خفيف باشد - زماني شکل مي گيرد که قند خون به زير 40 ميلي گرم در هر دسي ليتر برسد. پرش هاي عضلاني کاملا غير ارادي هستند و از اين رو امکان متوقف کردن آنها وجود ندارد. جدا از قند خون پايين، پرش هاي عضلاني مي توانند نشانه اي از مصرف بيش از اندازه کافئين باشند و بر همين اساس شايد به کاهش مصرف قهوه و تمرکز بر مصرف کربوهيدارت هاي پيچيده نياز باشد.

علائم مرتبط با افت ناگهاني قند خون
از دست دادن هوشياري: افرادي که هوشياري خود را از دست مي دهند، متوجه اين نشانه نمي شوند، از اين رو نشانه هاي هشدار دهنده ديگر به ويژه اگر به ديابت مبتلا هستيد، نبايد ناديده گرفته شوند. هيپوگليسمي ديابتي مي تواند به تشنج نيز منجر شود که نه تنها براي خود بيمار بلکه براي کل افراد درگير مي تواند وضعيتي وحشتناک باشد. در موارد نادر، هيپوگلسمي ديابتي مي تواند مرگبار نيز باشد. مصرف قرص گلوکز به عنوان يک راه حل کوتاه مدت براي بيماران ديابتي مي تواند به تنظيم قند خون کمک کند.
تحريک پذيري: نوسانات خلقي و همچنين گريه هاي هيستريک يا خشم هاي غير قابل کنترل در برخي از افراد نشانه افت قند خون است. معمولا اين حالات احساسي با مصرف منابع سالم غذايي مانند موز و يا ديگر منابع سالم قند برطرف مي شود.
عرق کردن: اگر شما حتي در درجه حرارت متوسط دچار تعريق مي شويد، اين نشان دهنده افت قند خون است. تعريق دائمي يکي از نشانه هاي افت خون است يعني قند خون کمتر از 70 ميلي گرم در هر دسي ليتر. اين نوع تعريق که بيشتر در پشت گردن و يا خط مو اتفاق مي افتد، شب هنگام نيز رخ مي دهد که به آن هيپوگليسمي شبانه مي گويند.

سرگيجه يکي از علائم افت قند خون است به ويژه اگر مبتلا به ديابت باشيد
حرکت و لرزش: عدم تعادل قند خون مي تواند سيستم عصبي مرکزي را نيز تحت تاثير قرار دهد. بدن شما سعي مي کند هنگام افت قند خون، با آزاد کردن کاتکول آمينها (هورمون هايي مانند دوپامين و آدرنالين)، اين وضعيت را که به معناي تحريک توليد گلوکز است و مي تواند به لرزش دست ها منجر شود. به طور معمول، دوپامين بيشتر در بدن چيز خوبي است زيرا به عنوان يک ارتقا دهنده خلق و خو و مسکن عمل مي کند. اما اگر فعاليت ورزشي يا تجربه اي لذت بخش مانند خوردن شکلات نداشته ايد بايد مراقب اين لرزش ها و تکان ها باشيد.
سرگيجه: سرگيجه هنگام افت قند خون، به ويژه اگر مبتلا به ديابت باشيد، عجيب نيست. بيماران مبتلا به ديابت ممکن است سرگيجه ناگهاني را تجربه کنند که مي تواند با افزايش ناگهاني دماي بدن همراه باشد و مي تواند شرايطي هشدار دهنده باشد. در زمان وقوع چنين حالتي، فرد بايد به ديگران اطلاع دهد که به بيماري ديابت مبتلا است تا کمک دريافت کرده و در بهترين حالت يک خوراکي به شما داده شود تا سطوح گلوکز خون افزايش يابد. در شرايطي که قند خون پايين مي تواند موجب احساس سرگيجه شود، دلايل ديگري نيز مي توانند در اين زمينه موثر باشند که دماي بيش از اندازه بالا، کم آبي بدن، يا واکنش به دارو از آن جمله هستند.
منبع:iec.behdasht.gov.ir


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۵۵۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

می‌خواستند تعطیل شویم اما ۸۴۰۰ کارخانه احیا کردیم

دریافت 47 MB

به گزارش همشهری آنلاین،‌ رئیس‌جمهور که صبح امروز پنج‌شنبه (۳۰ فروردین) در سفری یک روزه به استان سمنان رفته، این سخنان را در جمع مردم این استان بیان کرد.

کد خبر 845401 منبع: ایسنا برچسب‌ها خبر ویژه استان سمنان سید ابراهیم رئیسی دولت سیزدهم

دیگر خبرها

  • رسوایی مقامات اسرائیلی در فریب شهرک‌نشینان
  • می‌خواستند تعطیل شویم اما ۸۴۰۰ کارخانه احیا کردیم
  • رنه دکارت و شک کردن
  • دنیا متوجه قدرت کشورمان شده است + فیلم
  • از عوارض دیابت چه می‌دانید؟
  • چرا دچار وسواس می شویم/ بارزترین نشانه‌های وسواس
  • مبتلایان به دیابت در نیشابور ۳ برابر شد
  • این باکتری‌ها به خون انسان تشنه‌اند
  • سه برابر شدن مبتلایان به دیابت در نیشابور
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور