Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-24@22:33:00 GMT

مناطق زلزله‌زده نیاز به امکانات حرفه‌ای دارد

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۰۶۹۸۶

مناطق زلزله‌زده نیاز به امکانات حرفه‌ای دارد

تهران- ایرنا- روزنامه آرمان در گفت وگویی با سیدقاسم جاسمی نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی، نوشت: آگاه‌سازی در مورد مشکلات مناطق زلزله‌زده از طریق رسانه‌ها کمک فراوانی به بهبود شرایط و رفع کمبودهای مردم آسیب‌دیده خواهد کرد.

در ادامه این گفت وگو آمده است: شامگاه یکشنبه زلزله‌ای با بزرگی 7.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

3 ریشتر در منطقه‌ای نزدیک به مرز ایران و عراق و با مرکزیت سلیمانیه موجب آسیب‌ دیدن تعداد زیادی از مردم دو کشور شد. مسئولان ارشد سیاسی و نظامی ایران از ابتدای روز گذشته برهمراهی و تسریع خدمت‌رسانی به آسیب ‌دیدگان تاکید کرده و با مردم زلزله‌زده ابراز همدردی کردند.

در این میان کمبود امکانات و وسایل گرمایشی و بهداشتی هموطنان آسیب‌ دیده را در سرمای پاییزی با مشکل مواجه نموده است. در همین مورد «آرمان» گفت‌وگویی داشته با سیدقاسم جاسمی، نماینده مردم کرمانشاه در مجلس شورای اسلامی که در ادامه می‌خوانید.

**درحال حاضر شرایط در استان کرمانشاه و مناطق زلزله‌زده چگونه است؟ مردم چه مشکلات و نیازهایی دارند؟
خسارات و شدت زلزله در استان کرمانشاه بیش از سایر استان‌ها بوده است. به لطف خدا استان‌های همدان، کردستان و... خیلی تلفات جانی نداشتند، اما در شهرستان سرپل ذهاب متاسفانه تا این لحظه حدود 400 نفر از هموطنان فوت کرده‌اند و بیش از 2000 نفر هم در این زلزله مجروح شده‌اند. همچنین در شهرهای دیگر مانند اسلام آباد، ثلاث باباجانی بخش ازگله و... شرایط چندان مناسب نیست. با اینکه در خود کرمانشاه قدرت زلزله حدود 4.9 ریشتر بوده، اما در کل استان کرمانشاه فضا سرشار از نگرانی است.

مردم هراس فراوانی از شرایط پیش آمده دارند که با توجه به خسارات و شدت زلزله کاملا قابل انتظار است. متاسفانه در این شرایط وضعیت امدادرسانی هم با کندی زیادی پیش می‌رود و برخلاف اخبار و آماری که ارائه می‌شود، وضعیت مناطق زلزله‌زده خوب نیست. ما از مسئولان خواسته‌ایم توجه بیشتری به مشکلات داشته باشند و رسانه‌ها هم می‌توانند در این مسیر قدم‌های مهمی بردارند.

آگاه‌سازی در مورد مشکلات مناطق زلزله‌زده از طریق رسانه‌ها کمک فراوانی به بهبود شرایط و رفع کمبودهای مردم آسیب‌دیده خواهد کرد. با توجه به شرایط آب و هوایی و فصل پاییز برای مردم، خوابیدن در محیط باز و در سوز سرما بسیار دشوار خواهد بود که ‌این مورد به تدبیر فوری مسئولان نیاز دارد. اکنون مردم زلزله‌زده هیچ‌گونه استراحتی ندارند و به امکانات گرمایشی، پتو و چادر نیاز مبرم دارند. جدا از این مساله نگرانی عمده در مورد مصدومانی است که زیر آوار مانده‌اند و با اینکه نیروهای ارتش و بسیج در منطقه حضور دارند اما امکانات و وسایل مورد نیاز مهندسی را در اختیار ندارند. چنین چالشی را پیش از این در آواربرداری از ساختمان پلاسکو شاهد بودیم که در اختیار نداشتن ابزار حرفه‌ای روز تا چه میزان سرعت آواربرداری را پایین آورد.

**هنگام رخ دادن چنین وقایعی از مسئولان چه انتظاری می‌رود؟
شنیده شد که خود آقای رئیس‌جمهور قصد دارند روز سه‌شنبه به کرمانشاه بیایند. اما کاش همان فردای زلزله حضور پیدا می‌کردند یا اینکه آقای جهانگیری پیش از ایشان و به نمایندگی از دولت می‌آمدند، چون در چنین شرایطی نیاز به اقدامات جهادی و انقلابی داریم. حل سریع‌تر خسارات و مشکلات منتج از این بحران نیازمندی عزمی ملی است. مردم از مسئولان توقع دارند در کنارشان بوده و مرهمی برای حمایت‌های روحی و روانی آسیب دیدگان باشند.

مردم اکنون در بیمارستان‌ها پی در پی به کمبود امکانات و خدمات اعتراض دارند. ما تجربه زمان جنگ را داریم که مصدومان شهرهای کوچک‌تر ابتدا به بیمارستان‌های کرمانشاه و سپس به اصفهان، تهران و مشهد منتقل می‌شدند. اما متاسفانه اکنون چنین روندی را نمی‌بینیم و بیمارستان‌ها با ازدحام مصدومان توان خدمت‌رسانی بهینه را ندارند. باید ابتدا امکانات و پشتیبانی لازم برای بیرون کشیدن آسیب‌دیدگان از زیر آوار فراهم شود و پس از آن امکان ایجاد شرایط بهبود و استراحت مردم ایجاد شود.

**از نظر شما چرا هربار که حادثه غیر مترقبه‌ای مانند زلزله در کشور رخ می‌دهد، به‌گونه‌ای موثر آمادگی نداریم؟ چه راهکاری در این مورد وجود دارد؟
در طول حدود چهل سالی که از انقلاب می‌گذرد از این دست حوادث را به دفعات شاهد بوده‌ایم. صحبت‌های زیادی شده و پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم، اما متاسفانه هیچ‌تغییری شاهد نبودیم. متاسفانه تا زمانی که اتفاقی نیفتد، مسئولان و مدیران پای کار نیامده و آمادگی در برابر حوادث غیرمترقبه مانند زلزله را اولویت نمی‌دانند. در کشورهای پیشرفته هنگامی که چنین اتفاقات تلخی رخ می‌دهد، هر کسی از وظیفه و مسئولیت خود آگاه است و روال کمک‌رسانی با نظم و دقت انجام می‌شود.

اگر آمادگی‌های لازم برای موارد بعدی جدی گرفته شود، تمرین‌های لازم را داشته باشیم و در عرصه عمل هم به صورت عملیاتی ورود پیدا کنیم، بحران‌ها خیلی راحت‌تر قابل مدیریت خواهد بود، اما متاسفانه هنوز عزمی برای تغییر روند در این باره دیده نشده است. دلیل اصلی آن هم عدم وجود انسجام و همراهی بین مسئولان در این مورد بوده و هست. باید در بازه‌های مختلف زمانی آمادگی‌های کشور در برخورد با چنین وقایعی مورد نظارت و بهسازی قرار گرفته و محک زده شود. دولت در خط مقدم این روند باید بیشترین تلاش و همت را از خود نشان دهد.

*منبع: روزنامه آرمان؛ 1396،8،23
**گروه اطلاع رسانی**2059**2002**انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۰۶۹۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در کرمانشاه

به گزارش خبرنگار مهر سرهنگ محمدرضا یاری بعد از ظهر سه شنبه در جمع خبرنگاران اظهار کرد: پس از اعلام شکایت تعداد زیادی از کسبه و شهروندان کرمانشاهی مبنی بر اینکه مورد کلاهبرداری قرار گرفته اند، رسیدگی به موضوع در دستور کار قرار گرفت.

وی ادامه داد: در تحقیقات به عمل آمده مشخص شد شخصی پس از جلب اعتماد تعداد زیادی از شهروندان و کسبه به آنها وعده خرید مواد ضایعاتی از شرکت‌ها و ادارات با قیمتی مناسب و نرخی کمتر از قیمت عمده فروشی‌ها و همچنین پرداخت سود مناسب داده است، از این طریق توانسته مبلغ ۱۶۰ میلیارد ریال کلاهبرداری کند.

فرمانده انتظامی شهرستان کرمانشاه تصریح کرد: با دریافت این اطلاعات، تحقیقات گسترده و همه جانبه مأموران انتظامی شهرستان کرمانشاه برای دستگیری متهم متواری آغاز شد تا اینکه مأموران انتظامی شهرستان موفق به شناسایی مخفیگاه وی شدند.

سرهنگ یاری ادامه داد: مأموران پس از هماهنگی با مقام قضائی، متهم فراری را به همراه همدستش در عملیاتی غافلگیرانه دستگیر و این افراد در بازجویی‌ها به ارتکاب کلاهبرداری فوق اعتراف و پس از تشکیل پرونده به مراجع قضائی معرفی شدند.

کد خبر 6087023

دیگر خبرها

  • کیانی: با تمام وجود برای المپیک آماده می‌شوم / مسئولین المپیک را با تمام امکانات حمایت کنند +فیلم
  • هشدار جدی پزشکیان به مسئولان /بترسید از اینکه.../نیاز به گشت ارشاد مدیران نیست، در آمریکا هم می‌دانند ما در اینجا چه می‌کنیم!
  • مشکلات باقیمانده مناطق زلزله‌زده خوی حل شوند
  • ابراز نارضایتی شهروندان کهنوج از کمبود امکانات رفاهی در برخی از مناطق شهر + فیلم
  • آخرین جزئیات سیل در کرمان + عکس
  • دستگیری کلاهبردار حرفه‌ای در کرمانشاه
  • ۱۰ میلیارد تومان اعتبار برای نوسازی سینما آزادی
  • امکانات نیروی انتظامی باید بهبود پیدا کند
  • پخت نان کامل به صورت نمونه در تعدادی از نانوایی‌ها
  • ایده‌های جالب مردم غزه در برابر توحش همه جانبه صهیونیستها