Web Analytics Made Easy - Statcounter

در پی وقوع زلزله 7.3 ریشتری کرمانشاه 430 تن کشته و 7460 نفر مصدوم و مجروح شدند از همان لحظات نخستین با اعزام نیروهای امدادی به منطقه زلزله‌زده کار کمک به مصدومان آغاز شد و این در شرایطی بود که همه استان‌ها هم آمادگی خود را برای اعزام نیرو و ارسال کمک اعلام کرده بودند اما براساس آخرین گزارش‌ها و بنا بر اظهارات مسئولان استانی و محلی «ازگله» کانون زلزله هم‌چنان در بن‌بست خبری و محروم از حداقل امکانات امدادرسانی است و بسیاری از مناطق زلزله‌زده هم‌چنان نیازمند آب شرب و مواد خوراکی هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌کوشیم برق مناطق زلزله‌زده تا 24 ساعت آینده وصل شود

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه گفت: تلاش می‌کنیم تا 24 ساعت آینده برق تمامی مناطق زلزله زده وصل شود.

«افشین محلوجی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: اکنون در شهرهای زلزله‌زده اکثر مشکلات برطرف شده و دو شهر قصرشیرین و سرپل ذهاب به طور کامل برق دارند.

وی افزود: 90 درصد شهر سرپل ذهاب نیز روشن است و بخش کوچکی از کار باقی مانده که وصل شدن برق این بخش نیز در حال انجام است.

مدیر روابط عمومی شرکت توزیع نیروی برق استان کرمانشاه از برقراری برق 70 تا 80 درصد روستاهای زلزله زده هم خبر داد و عنوان کرد: فقط برق برخی از روستاهایی که کامل تخریب شده‌اند باقی مانده است.

محلوجی بابیان این‌که همه نیروها و امکانات پای کار هستند تا برق مناطق زلزله‌زده در اسرع وقت برقرار شود، تصریح کرد: می‌کوشیم برق همه مناطق زلزله زده تا 24 ساعت آینده وصل شود.

کمبود شدید چادر و پتو در میان زلزله‌زدگان

فرماندار ثلاث باباجانی از کمبود شدید چادر و پتو در میان زلزله زدگان خبر داد.

«اکبری» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: نیاز است که کمک‌های بیشتری از سوی مرکز به این شهرستان رسانده شود.

کریمی، فرماندار اسلام‌آباد غرب نیز در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: هم‌اینک شهرستان‌های ثلاث باباجانی، دالاهو، سرپل ذهاب و قصرشیرین نیاز فوری به مواد غذایی، آب آشامیدنی، کمک های پزشکی و آب آشامیدنی دارند که نیاز است هر چه سریع‌تر به مردم رسانده شود.

وی خاطرنشان کرد: خوشبختانه فوتی ناشی از زلزله در این شهرستان اضافه نشده ولی تنها تعدادی مصدوم اضافه شده است. در حال حاضر کمبود آمبولانس وجود ندارد و تنها در روز نخست حادثه به دلیل تعداد زیاد مصدومان دچار کمبود بودیم. تنها در یک شب 140 آمبولانس برای انتقال مصدومان از اسلام آباد غرب به کرمانشاه اعزام شده است.

وی پیش از این گفته بود: تاکنون این شهرستان فوتی ناشی از زلزله نداشته است و تنها 35 نفر از شهروندان این شهرستان آسیب دیده‌اند اما 600 تا 700 نفر مصدوم از شهرستان‌های هم‌جوار هم‌چون دالاهو و ثلاث باباجانی برای درمان به این شهرستان منتقل شده‌اند. 140 نفر نیز از مصدومان مراجعه‌کننده به این بیمارستان نیز برای انجام درمان‌های تخصصی به کرمانشاه اعزام شده‌اند.

کریمی تصریح کرد: با توجه به بزرگی زلزله و خسارت زیاد وارد شده به ساختمان‌های مسکونی، زیرساخت‌های آب و برق و گاز در حال حاضر با مشکل کمبود چادر، مواد غذایی و آب معدنی و پوشاک مواجه هستیم. برای رسیدگی به وضعیت زلزله زدگان 4 تا 5 اردوگاه ایجاد کردیم و مردم را با توجه به نزدیکی به منازل‌شان در اردوگاه‌ها اسکان دادیم. اسکان خسارت دیدگان در اردوگاه‌ها بهتر است زیرا که هم تامین امنیت برای آنها ساده‌تر است و هم می‌توان کمک‌ها را به صورت منسجم‌تر به آنها رساند.

وی خاطرنشان کرد: هم‌اینک در حال ارزیابی خسارت‌های وارده هستیم.

به گزارش ایسنا، پیش از این شهردار شهردار ازگله با ناراحتی از شرایط زلزله زدگان اعلام کرده بود که چادری نرسیده و کودکان یکساله و دو ساله ازگله دو شب است در سرما می‌خوابند.متاسفانه کمبود مواد غذایی، آب، پوشاک و چادر در بیشتر نقاط زلزله زده مشاهده می‌شود و تاکنون کمک‌های امدادی جوابگو نبوده است و این در حالی است که برخی مسئولان مدعی شده‌اند که شرایط موجود در حال مدیریت شدن است و کشور توانایی مدیریت بحران را به وسیله منابع داخلی‌ دارد.

زمین لرزه‌ای به بزرگی 7.3 ریشتر، دو شب گذشته، 21 آبان ماه در مرز کرمانشاه با کشور عراق رخ داده و کانون این زمین لرزه در مرز کرمانشاه و در امتداد ایران بوده است. این زمین لرزه از شمال غربی تا جنوب غربی ایران احساس شده است.

زلزله‌زدگان کرمانشاه هم‌چنان نیازمند آب بسته‌بندی و مواد خوراکی

به گزارش ایسنا، استاندار کرمانشاه با تأکید بر این‌که زلزله‌زدگان کرمانشاه هم‌چنان به آب شرب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی نیاز دارند، گفت: عملیات آواربرداری از روز گذشته آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آن‌ها برداشته و بازگشایی شد.

«هوشنگ بازوند» گفت: عملیات آواربرداری از دیروز آغاز شد و مسیرها و خیابان‌هایی که تخریب شده بود، آوارهای آن‌ها برداشته و بازگشایی شد. از امروز نیز آواربرداری واحدهای تخریب شده انجام می‌شود. بعدازظهر نیز جلسه ستاد بحران تشکیل خواهد شد.

وی در ادامه گفت: خوشبختانه از دیروز صبح خدمت‌رسانی به زلزله‌زدگان از طریق امداد هوایی آغاز شده است و هم‌اکنونر راه‌های ارتباطی کاملاً باز است و برق 1920 روستا و 7 شهرستان وصل شده است البته در سر پل ذهاب و برخی بخش‌ها هنوز مشکلاتی وجود دارد.

استاندار کرمانشاه با تشکر از کمک‌های مردم و دستگاه‌های مختلف خاطرنشان کرد: هم‌چنان به آب شرب بسته‌بندی شده و مواد خوراکی نیاز  داریم.

دکتر «امیر بابلی» رئیس بهداشت و درمان نیروی زمینی ارتش نیز اظهار کرد: دیروز نوزاد دختری در بیمارستان صحرایی به دنیا آمد که مادرش نام او را زهرا گذاشت. علی‌رغم تألمات زیادی که با آن مواجه بودیم، تولد این نوزاد روحیه عجیبی به ما تزریق کرد.

ازگله در بن‌بست خبری مانده

شهردار ازگله با انتقاد شدید از این‌که ازگله در بن‌بست خبری مانده است، گفت: چادری برای ما نیامده و کودکان یکساله و دو ساله ازگله دو شب است در سرما می‌خوابند.

«نازار بارانی» به ایسنا گفت: درست است که ازگله از شهرهای اطراف کم جمعیت‌تر است، اما ما کانون زلزله بودیم و حالا در بن بست خبری قرار گرفتیم.

وی با انتقاد از این‌که رسانه‌ها به وضعیت مردم این منطقه نپرداختند، افزود: این دو روز را با مشکلات بسیار زیادی سپری کردیم.

شهردار ازگله نبود چادر را مهم‌ترین مشکل این شهر دانست و خاطرنشان کرد: تاکنون هیچ چادری برای ما نیامده است.

بارانی تصریح کرد: دو شب است که کودکان یکساله و دوساله ازگله بیرون و در سرما می‌خوابند و خبری از توزیع چادر برای ما نیست.

وی عنوان کرد: علاوه بر چادر به وسایل گرمایشی مانند گاز پیک نیک هم نیاز داریم.

شهردار ازگله با بیان این‌که تاکنون مقداری از کمک‌های مردمی به دست ما رسیده است، ادامه داد: این کمک‌ها در میان مردم توزیع شده، اما باز هم به مواد غذایی، آب، نان، شیر خشک برای کودکان، لوازم بهداشتی، خشکبار، مواد غذایی که نیاز به پخت و پز ندارد و ... نیاز داریم.

بارانی از تخریب و غیرقابل سکونت شدن بسیاری از منازل مسکونی ازگله و روستاهای اطراف خبر داد و یادآور شد: روستاهای ما هم وضعیت خوبی ندارند و میزان کمکی که میان آن‌ها توزیع شده کم است.

وی شمار کشته‌شدگان در ازگله و روستاهای اطراف را هفت نفر اعلام کرد و افزود: 40 تا 50 نفر هم زخمی داشتیم.

شهردار ازگله تصریح کرد: علیرغم کمبود امکانات، بخشی از کار مداوای مجروحین انجام شده است.

بارانی از برقرار بودن آب و برق  در ازگله خبر داد و عنوان کرد: روستاها نیز عمدتاً آب و برق دارند.

تشریح آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه گفت: آب و برق بیشتر مناطق زلزله زده استان وصل شده است.

«رضا محمودیان»، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده کرمانشاه به ایسنا گفت: بر اساس آخرین آمار شمار کشته‌ها به 407 نفر و تعداد زخمی‌ها نیز به 6700 نفر رسیده است.

وی با بیان این‌که احتمالاً هنوز عده‌ای زیر آوار هستند، یادآوری کرد: احتمالاً شمار کشته‌شدگان این حادثه تا 10 درصد دیگر بیشتر شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه خاطرنشان کرد: روز گذشته شماری از مجروحان زلزله به تهران اعزام شدند و به نظر می‌رسد همه افرادی که وضعیت حاد داشتند برای دریافت کمک‌های درمانی اعزام شده‌اند.

به گفته این مسئول، اگر باز هم از مجروحان کسی وضعیت حاد داشته باشد، به مراکز درمانی کشور خواهد رفت.

محمودیان در خصوص آخرین وضعیت اسکان زلزله‌زدگان نیز یادآوری کرد: اسکان تا حدودی انجام شده، اما مطلوب نظر ما نیست.

وی با بیان این‌که تاکنون 17 هزار تخته چادر وارد استان شده، خاطرنشان کرد: از این تعداد 6000 تخته چادر در میان مردم توزیع شده و 20 هزار تخته چادر دیگر نیز قرار است وارد استان شود.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه اظهار کرد: آب و برق اکثر مناطق زلزله‌زده وصل شده، اما در سرپل ذهاب فقط معابر روشنایی دارند و برق سایر مناطق نیز به زودی وصل خواهد شد.

محمودیان تصریح کرد: آب نیز در شبکه وجود دارد، اما برای این‌که ممکن است برخی منازل دچار شکستگی لوله شده باشند و با وصل شدن آب وارد خانه مردم شود، هنوز آب منازل مسکونی برقرار نشده است.

وی در خصوص امدادرسانی به ازگله نیز افزود: خدمات و کمک‌ها به این شهر هم ارسال شده است.

مدیرکل مدیریت بحران استان کرمانشاه با اشاره به ابعاد گسترده زلزله و درگیر شدن 1930 روستای استان، یادآوری کرد: قطعا ساماندهی این وضعیت چند روز طول می‌کشد.

90 درصد آواربرداری در سرپل‌ذهاب انجام شده/ نیمی از شهر آب و برق دارد

فرماندار سرپل ذهاب گفت: 90 درصد کار آواربرداری شهر سرپل ذهاب انجام شده است.

«اکبر سنجابی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، با اشاره به آخرین وضعیت مناطق زلزله‌زده سرپل ذهاب اظهار کرد: بر اساس آخرین آمار تعداد کشته‌ها در این شهرستان به 300 نفر و مجروحین به 1200 نفر رسیده است.

وی با بیان این‌که تلاش شده در حد امکان همه امکانات، پتو، چادر، مواد غذایی و آب در میان مردم توزیع شود، افزود: تاکنون 12 سری چادر در میان مردم توزیع شده است.

فرماندار سرپل ذهاب یادآوری کرد: میزان خسارت و تعداد افرادی که آسیب دیدند زیاد است و قطعاً نمی‌توان رضایت این تعداد از جمعیت را فراهم کرد.

سنجابی از آخرین وضعیت آواربرداری هم یاد کرد و ادامه داد: 90 درصد آواربرداری در سرپل ذهاب انجام شده و کار آواربرداری در روستاها نیز در حال انجام است.

وی خاطرنشان کرد: ممکن است هنوز عده‌ای زیر آوار گرفتار باشند و از همین‌رو آواربرداری با سرعت و دقت و با همه تجهیزات در حال انجام است.

فرماندار سرپل ذهاب با بیان این‌که اکنون 50 درصد شهر سرپل‌ذهاب آب و برق دارد، خاطرنشان کرد: می‌کوشیم آب و برق سایر مناطق نیز زودتر وصل شود.

وقوع 203 پس لرزه در کرمانشاه/ پس لرزه‌ها ادامه خواهد داشت

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه گفت: از زلزله دو شب گذشته(21 آبان) تا هشت صبح امروز، 203 پس لرزه در گستره استان رخ داده است.

«فرهاد فروزی» به ایسنا گفت: پس از زلزله 7.3 ریشتری یکشنبه شب(21 آبان)، تاکنون 203 پس لرزه در استان داشتیم که عمدتاً در همان منطقه بین ازگله و سرپل ذهاب بوده است.

وی ادامه داد: از این تعداد 22 مورد زمین لرزه بزرگتر از چهار ریشتر بوده است.

مسئول شبکه لرزه‌نگاری استان کرمانشاه با اشاره به روند کاهشی تعداد و بزرگی پس لرزه‌ها، تصریح کرد: پس لرزه‌ها هم‌چنان ادامه خواهد داشت، اما به نظر می‌رسد خطر زلزله بزرگ و اصلی گذشته باشد.

ارسال 13 محموله کمک‌های مردمی کرمانشاه به مناطق زلزله‌زده استان

پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرمانشاه در پارک شاهد، فرهنگسرای شهر(چهارراه جوانشیر)، فرهنگسرای کوثر (ابتدای خیابان گذرنامه) و فرهنگسرای گل نرگس(ابتدای شهرک ژاندارمری) مستقر هستند.

«مهدی عبدالمالکی» در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: کمک‌های جمع‌آوری شده با ۱۳ کامیون(هفت محموله به ثلاث باباجانی و ازگله و شش کامیون به سرپل ذهاب و قصرشیرین) و سه وانت به مناطق زلزله‌زده ارسال شده است.

وی محموله‌های ارسالی را شامل ۷۷ هزار عدد آب معدنی، ۳۷۰۰ تخته پتو، ۱۸ هزار کنسرو مواد غذایی و مربا، ۸۰ تخته چادر مسافرتی، مقدار زیادی لباس و البسه گرم، مقدار قابل توجهی لوازم بهداشتی، شیرخشک و دارو عنوان کرد.

وی گفت: این میزان کمک از ظهر روز گذشته(دوشنبه) تا ساعت ۲۴ جمع‌آوری شده است.

به گفته عبدالمالکی، جمع‌آوری کمک‌های مردم شهر کرمانشاه تا دو روز آینده در چهار مرکز تعیین شده ادامه دارد.

سرپرست سازمان فرهنگی، اجتماعی و ورزشی شهرداری کرمانشاه از حضور مردم نوع‌دوست کرمانشاه و همکاری ستاد حامیان دولت(حامد)، تشکل پیشروان کرماشان، کمیته ورزش‌های هوایی کرمانشاه، تشکل مردمی ندای قاصدک و تشکل مردمی سبز گستران در جمع‌آوری این کمک‌ها تقدیر کرد.

پایگاه‌های جمع‌آوری کمک‌های مردمی کرمانشاه در پارک شاهد، فرهنگسرای شهر(چهارراه جوانشیر)، فرهنگسرای کوثر(ابتدای خیابان گذرنامه) و فرهنگسرای گل نرگس(ابتدای شهرک ژاندارمری) مستقر هستند.

ادامه دارد ....

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟

پژوهشگران آمریکایی در یک مطالعه تازه از بیش از ۷۰۰ نفر سوالاتی در مورد رژیم غذایی‌شان پرسیدند، از جمله اینکه چه مواد غذایی و نوشیدنی‌های خاصی را مصرف می‌کنند (مانند سبزیجات، نان، نوشابه‌های انرژی‌زا، شیر و چای) و سپس سطح مواد شیمیایی ماندگار در خون آن‌ها را آزمایش کردند.

به گزارش یورونیوز، محققان همچنین از شرکت‌کنندگان در تحقیق پرسیدند که چقدر غذای آماده در خانه، مغازه فست‌فود یا رستوران غیرفست‌فودی می‌خورند. آنها از این اطلاعات برای بررسی این فرضیه استفاده کردند که افراد تا چه میزان با بسته‌‌بندی مواد غذایی حاوی مواد شیمیایی ماندگار در تماس بوده‌اند.

سال‌هاست که دانشمندان درباره «مواد شیمیایی ماندگار» هشدار می‌دهند. این ترکیبات پرمصرف شامل مشتقات پلی‌فلوروالکیل، دسته‌ای از مواد شیمیایی ساخته دست بشر هستند که چندین دهه است در طیف گسترده‌ای از صنایع برای مقاوم‌سازی محصولات در برابر گرما، آب، چربی و لکه‌ها استفاده می‌شوند.

در هشتاد سال گذشته مشتقات بسیاری از این ترکیبات ساخته شده‌اند که در تولید هزاران کالای مصرفی روزمره از ظروف غذای یک‌بار مصرف گرفته تا کف ضد حریق (کپسول‌ آتش‌نشانی) استفاده می‌شوند.

این ترکیبات که امروزه ردپایی از آن‌ها حتی دورافتاده‌ترین مکان‌های کره خاکی از جمله در بدن خرس‌های قطبی در قطب شمال نیز یافت شده است، به دلیل پیوندهای بسیار قوی فلوئور-کربن در بدن ما تجزیه نمی‌شوند و می‌توانند تا ده‌ها هزار سال در محیط زیست باقی بمانند. به همین علت نیز مواد شیمیایی «ماندگار» لقب گرفته‌اند.

مطالعات نشان داده‌اند که آن‌ها می‌توانند هورمون‌ها را مختل کرده، استخوان‌ها را تضعیف کنند یا خطر ابتلا به برخی بیماری‌ها را افزایش دهند. آن‌ها همچنین با انواع سرطان، نقایص مادرزادی، بیماری‌های کلیوی و سایر مشکلات جدی سلامت مرتبط هستند.

یافته‌های مطالعه تازه نشان داده است که مصرف مقادیر زیاد چای، گوشت‌های فرآوری شده و غذاهای آماده خارج از خانه با افزایش سطح مواد شیمیایی ماندگار در بدن در طول زمان مرتبط است.

در واقع شرکت‌کنندگانی که بیشتر چای، هات‌داگ و گوشت‌های فرآوری‌شده مصرف می‌کردند، سطح مواد شیمیایی ماندگار بالاتری در خون خود داشتند.

با این حال، برخی از غذاها تنها زمانی با سطوح بالاتر این ماده شیمیایی مرتبط بودند که خارج از خانه تهیه می شدند. افرادی که غذاهایی مانند سیب‌زمینی سرخ‌کرده یا پیتزای تهیه‌شده در رستوران‌ها را می‌خوردند، سطوح بیشتری از مواد شیمیایی ماندگار را در خون خود نشان دادند. محققان می‌گویند دریافته‌اند که این مشکل عمدتا در فرآیند بسته‌بندی محصولات غذایی ایجاد می‌شود.

به عنوان مثال، آنها تصور می‌کنند که ارتباط بین چای و سطوح بالای مواد شیمیایی ماندگار به خاطر کیسه‌‌ای است که چای در آن قرار داده می‌شود. گوشت‌های فرآوری‌شده نیز با بسیاری از راه‌های احتمالی برای آلودگی در فرآیند تولید، چندان تعجب‌برانگیز نیست.

هیلی همپسون، محقق مقطع دکترا در دانشکده پزشکی کک کالیفرنیای جنوبی و نویسنده اصلی این مطالعه، در این باره می‌گوید: «حتی غذاهایی که از نظر متابولیک کاملاً سالم هستند نیز می‌توانند به مواد شیمیایی ماندگار آلوده شوند.»

نویسندگان این مطالعه می‌گویند هدف آزمایش آنها لزوماً تعیین این نیست که کدام غذاها «سالم» هستند و کدام‌ها نیستند، بلکه هدف این است که بفهمند کدام غذاها ممکن است به آزمایش بیشتری نیاز داشته باشند تا نظارت شود که آلودگی‌شان از کجا آمده است.

بسیاری از تحقیقات قبلی بر حضور آنها در آب متمرکز شده بودند، اما دانشمندان اکنون می‌گویند غذای آلوده احتمالاً تهدید بزرگتری برای سلامت انسان است.

برخی از بدترین منابع آلودگی در مواد غذایی عبارتند از برخی‌ از کاغذها و پلاستیک‌های بسته‌بندی، آفت‌کش‌ها و همچنین کودهای آلوده به مواد شیمیایی ماندگار که برای تقویت رشد محصولات غذایی استفاده می‌شوند.

نتایج مطالعات تازه در نشریه علمی «Environment International» منتشر شده است.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • سبزیجات سرشار از پروتئین را بشناسید
  • توزیع بیش از ۱۱ هزار بسته غذایی در میان سیل‌زدگان
  • امدادرسانی ستاد‌اجرایی فرمان امام به ۱۶۰ روستای سیل زده سیستان وبلوچستان
  • کدام موادغذایی حاوی سطح خطرناک‌تری از مواد شیمیایی ماندگار هستند؟ چه خوراکی‌هایی را باید کمتر خورد؟
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت
  • تراز تجاری صنعت شوینده ایران ۱۸۰ میلیون دلار مثبت شد
  • خودکفایی در تولید مواد شوینده خبر خوش معاون وزیر صمت + فیلم
  • قیمت روغن خوراکی در بازار امروز ۳ اردیبهشت ۱۴۰۳
  • 4 خوراکی خوشمزه و خنک برای فصل گرم
  • ‍ضبط و توقیف ظروف بسته بندی فراورده های غذایی در نیشابور