Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-29@12:58:28 GMT

حریری در ابهام/ ارز دیجیتال و هشدار بانک مرکزی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۱۷۱۴

حریری در ابهام/ ارز دیجیتال و هشدار بانک مرکزی

تهران- ایرنا- روزنامه های امروز افزون بر طرح گمانه هایی درباره ابهام در وضعیت «سعد حریری» و مصاحبه او در خاک عربستان؛ به ریسک سرمایه گذاری در ارزهای دیجیتال پرداختند و نوشتند«بانک مرکزی در قبال ارز مجازی بیت‌کوین، آژیر هشدار را به صدا درآورد.»

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، استعفای سعد حریری از خاک عربستان سعودی و اظهار نظرها و مصاحبه او پس از استعفا نه فقط برای مردم لبنان بلکه برای جهان نیز هنوز در ابهام است، مطبوعات امروز با پرداختن به این موضوع نوشتند«حریری با همه رفتارهای خود از زمانی که در عربستان ربوده شده دارد کدی را به مردم جهان و لبنانی ها مخابره می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

کدی که بر پایه آن می توان هم عربستان را محاکمه کرد و هم او را پس گرفت.»
هشدار بانک مرکزی درباره ریسک بالای سرمایه گذاری در بیت کوین(ارز دیجیتال) و موج اعتراض ها به ساخت و سازهای ناایمن مسکن مهر که در زلزله کرمانشاه تخریب شدند، موضوع های دیگری است که در شماری از روزنامه های چاپ امروز سه شنبه (23آبان ماه) بازتاب داشت.

**جولان حاشیه ها در مصاحبه پریشان حریری
با گذشت یک هفته از بازداشت یا گروگان گیری «سعد حریری» نخست وزیر لبنان در کشور عربستان می گذرد و استعفای وی از سمت خود همچنان در هاله ای از ابهام قرار دارد تا آن جا که حتی مصاحبه تلویزیونی پخش شده از وی، برای مردم لبنان و جهانیان غیرقابل باور است.
در همین راستا، روزنامه «خراسان» نوشت: هشت روز پس از اعلام استعفای ناگهانی نخست وزیر لبنان در عربستان سعودی، در حالی که قرار بود مصاحبه «سعد حریری»، به شایعات درباره او پایان دهد، با «لحظات عجیب» به گمانه‌زنی‌ها درباره وضعیت او دامن زد. مقدمه چینی برای این گفت وگوی ناگهانی و محرمانه به صورتی بود که در وهله اول حتی بولا یعقوبیان، مجری مصاحبه کننده نیز زمان دقیق آن را تا هنگام رسیدن به ریاض نمی دانست .حتی به نوشته واشنگتن‌پست، تیمی که در ریاض مصاحبه را ضبط کرد، یک تیم سعودی بود و مجری لبنانی از تیم خبری خود اجازه استفاده نداشت.
در ادامه گزارش خراسان می خوانیم: حریری در این مصاحبه گفت می‌تواند هر زمان که خواست عربستان را ترک کند، این حرف قشنگی است اما چرا این کشور را دیروز یا پریروز ترک نکرده است تا این مصاحبه برای مثال در پاریس انجام شود و مشخص شود که او واقعا آزاد است؟ انتظار می‌رفت این گفت وگو جنجال‌هایی را که بر اثر استعفای حریری در ریاض که از شبکه العربیه پخش شده بود از بین ببرد، اما آن‌چه رخ داد کاملا عکس این انتظار بود!
همراهی نکردن تیم فنی متشکل از تصویربرداران و دیگر عوامل با بولا یعقوبیان، پرسش‌های بسیاری درباره شرایط حاکم بر مصاحبه ایجاد کرد و به بسیاری از جمله ما نشان داد که حریری در چارچوبی حرف زد که احتمالا بر او دیکته شده است.
روزنامه «سیاست روز» در گزارشی به «اسناد بازداشت حریری در عربستان» اشاره کرد و درباره بغض‌های فروخورده تا نوشیدن غیرمعمول آب و کدهای طلب استمداد سعد از لبنان، نوشت: سعد حریری جزو سیاستمدارانی است که در همه دیدارها و نشستها و سفرهایش در اکثر شرایط خوب و بد لبخندی به لب دارد که این لبخند از خوی دیپلماتیکی که شاید در ژن حریری‌ها وجود دارد نشات می‌گیرد. اما یک هفته است که حریری را بدون لبخند می‌بینیم. نه در مراسم استقبال از پادشان عربستان و نه در مصاحبه تلویزیونی از لبخند همیشگی خبری نیست.
دلیل منطقی‌ای برای ناراحتی حریری با توجه به متن استعفا و یافتن حربه برخی برای ترورش نمی توان یافت چرا که اگر حریری همانطور که در نامه استعفایش ادعا شده برای امنیت جانی در عربستان مانده نباید غمگین باشد بلکه باید برای رو کردن دست تروریستها و یافتن نقطه امن شاد باشد نه ناراحت و مضطرب.
به نوشته سیاست روز، حریری با همه رفتارهای خود از زمانی که در عربستان ربوده شده دارد کدی را به مردم جهان و لبنانی ها مخابره می کند.کدی که بر پایه آن می توان هم عربستان را محاکمه کرد و هم او را پس گرفت. پس بهتر است این اسناد را جدی گرفت و با قوت بیشتری نخست وزیر لبنان را یاری کرد تا به کشورش برگردد.
«کیهان برزگر» استاد روابط بین‌الملل هم در سرمقاله روزنامه «شرق» با عنوان «مهار سعودی» آورد: موج جدیدی از اقدامات سعودی‌ها برای ایجاد اجماع جهانی علیه موقعیت منطقه‌ای کشورمان در جریان است. اتهام دست‌داشتن ایران در حمله موشکی یمنی‌ها به ریاض، گفت‌وگو و پیشنهاد کمک‌های مالی به دولت حیدر العبادی برای مهار قدرت حشد الشعبی در عراق و به‌تازگی طرح استعفای سعد حریری در لبنان برای تشدید فشار بر حزب‌الله در لبنان از‌جمله این اقدامات هستند.
بسیاری از تحلیلگران این اقدامات سعودی‌ها را مقدمه‌ای برای ورود به جنگ با ایران با کمک دولت ترامپ در آمریکا و البته خواست رژیم اسرائیل ارزیابی می‌کنند. بحث اصلی آنها هم این است که موقعیت منطقه‌ای ایران فضا را برای تنفس سعودی‌ها تنگ کرده و آنها در پی راهی برای خروج از این بن‌بست استراتژیک هستند.

**هشدار برای ارزهای دیجیتالی
«ناصر حکیمی» معاون فناوری بانک مرکزی نسبت به ریسک بالای «بیت کوین»‌ها (ارزهای دیجیتال) هشدار داد و اعلام کرد بانک مرکزی این ارزها را هنوز به عنوان ارز رسمی نپذیرفته است. موضوعی که در صفحه های اقتصادی روزنامه های امروز بازتاب داشت.
روزنامه «جام جم» در این باره نوشت: در ماه‌های اخیر بحث ارزهای دیجیتال و اقدام برای خرید آنها رواج بیشتری نسبت به گذشته یافته و بسیاری برای ورود به آن دچار تردید شده‌اند. این در حالی است که بانک مرکزی در موضع صریح خود اعلام کرد که نه آن را قانونی می‌داند و نه غیرقانونی و در حال بررسی موضوع است، اما مشخص آن است که این ارزها از ریسک بالایی برخوردار بوده و اکنون درگیر جریان‌های سوداگری شده است.
به گزارش این روزنامه، بنا به توضیحات معاون فناوری بانک مرکزی در حال حاضر ابزارهای واسط شکل گرفته و در حال رشد هستند که آپشن سرمایه‌گذاری خود را بیت کوین اعلام کرده و به عبارتی شرکت‌های هرمی در این رابطه فعالیت می‌کنند، در حالی که ممکن است اصلا چنین پشتوانه‌ای وجود نداشته باشد، در عین این که فعلا بیت کوین (ارز دیجیتال) در ایران هیچ پشتوانه‌ای نداشته و بانک مرکزی آن را هنوز به رسمیت نشناخته است.
روزنامه «دنیای اقتصاد» در تحلیلی با عنوان «معمای بیت کوین» به رمزگشایی از سازوکار این پدیده پرداخته است. به نوشته دنیای اقتصاد، بانک مرکزی در قبال ارز مجازی بیت‌کوین، آژیر هشدار را به صدا درآورد. «ریسک بالا» و «احتمال کلاهبرداری» در بیت‌کوین، دو سیگنال هشداری است که سیاست‌گذار پولی به مردم مخابره کرده است. ریسک بالا ناشی از نوسانات شدید و بی‌قاعده این ارز مجازی است. همچنین وجود ارزهای دیگر مجازی و شبکه‌های واسطه‌ای بازاریابی به شکل شبکه‌ هرمی، دومین خطر در کمین فعالان این حوزه است.
در ادامه این گزارش آمده است: هر واحد بیت کوین حدود دو ماه پیش، تقریبا 3800 دلار معامله می‌شد. اما پرواز این ارز مجازی در این دو ماه، ارزش هر واحد آن را تا 7400 دلار بالا برد؛ یعنی افزایش حدود2برابری. این موج افزایشی ذهن بسیاری از تحلیلگران اقتصادی در جهان را درگیر خود کرد. ایران نیز از این کنجکاوی جمعی مستثنی نماند. رسانه‌های داخلی درباره این ارز اسرارآمیز گزارش تهیه ‌کردند و برخی به تحلیل قیمت آن پرداختند.
کانال‌های تلگرامی بازار بیت‌کوین را رصد کردند و پیش‌بینی روند ارز اسرارآمیز را به مشتریان خود ارائه دادند. به نوعی یک بازار ثانویه برای بیت‌کوین شکل گرفت؛ بازار آموزش و تحلیل بیت‌کوین. این تب و تاب ایجاد شده در کشور، سیاست‌گذار پولی را وادار به واکنش کرد. روز گذشته در برج شیشه‌ای خیابان میرداماد، یک نشست خبری ترتیب داده شد تا اذهان جامعه نسبت به بیت‌کوین آگاه‌تر شود.
به نوشته این روزنامه؛ ناصر حکیمی، معاون فناوری‌های نوین بانک مرکزی به‌عنوان متولی این امر، خود را در معرض سوالات خبرنگاران قرار داد و سعی کرد موضع بانک مرکزی در قبال این پدیده نوین را روشن کند.
روزنامه «ابرار اقتصادی» هم زیر عنوان «دادستانی به دنبال نظارت بر بیت کوین»، آورد: معاون بانک مرکزی از پیگیری برای ساماندهی بیت کوین از سوی قوه قضاییه و دادستانی خبر داد و هشدار داد که مردم از خرید بیت کوین به عنوان ابزار سرمایه گذاری خودداری کنند.

**ساخت و سازهای شتاب‌زده، بلایی بدتر از زلزله
زلزله غرب کشور، در کنار اندوه و ناراحتی بسیاری که به بار آورد، خرابی های بسیاری در ساختمان های به اصطلاح «مهر» بر جای گذاشت، ساختمان هایی که به تحلیل روزنامه های امروز، بدون مهندسی و نمایشی ساخته شده اند.
روزنامه «شهروند» در گزارشی با عنوان «مسکن بی مهر» از فرو ریختن واحدهای مسکونی مهر در کرمانشاه، نوشت: از آپارتمان‌های آجری‌رنگ مسکن مهر سرپل ذهاب خرابه به‌جا ماند. همان خانه‌هایی که مدیران وزارت راه و شهرسازی بارها جلوی دوربین‌ها و ریکوردر خبرنگارها ایستاده و گفتند با کیفیت عالی ساخته شده و در مقابل زلزله مقاوم است. گفتند فیلم‌ها و عکس‌هایی که از ریزش مسکن مهر منتشر شده، فتوشاپ است.
گفتند مسکن مهر را صنعتی‌سازی کرده‌اند و با بهترین استانداردها ساخته‌اند، اما زلزله ورزقان در مرداد ٩١ آزمون بدی برای مسکن مهر بود. حالا پروژه پرهزینه محمود احمدی‌نژاد که گفته می‌شود تورم سنگینی به جیب تمام مردم ایران تحمیل کرد دوباره در کرمانشاه خبرساز شده است.
به گزارش «سمیرا زمانی» خبرنگار اعزامی شهروند به سرپل ذهاب از مسکن مهر این منطقه تلی از خاک و غبار باقی مانده است و تمام ساکنان آن آپارتمان های آجری رنگ «بی مهر» را تخلیه کرده اند. مسکن مهر سرپل ذهاب فرو ریخت و مسعود شریفی، مدیرکل راه و شهرسازی کرمانشاه اعلام کرد که مسکن مهر سرپل ذهاب روی گسل زلزله بوده است و نه‌تنها این خانه‌ها بلکه ساختمان متولی مسکن مهر یعنی اداره کل راه و شهرسازی سرپل ذهاب هم خراب شده است!
روزنامه «قانون» هم در یادداشتی از مرمت های شتاب زده در آثار باستانی نوشت که نمونه هایی از آن در زلزله کرمانشاه تخریب شدند. در این یادداشت می خوانیم: زلزله غرب کشور نمایشی از اوج بی‌دفاعی میراث تاریخی کشور در برابر حوادث و بلایای طبیعی بود.
در این سال‌ها مرمت، تنها دانشی بوده است که برای بناهای تاریخی در نظر گرفته‌اند. در مرمت‌های جسته گریخته انجام شده نیز توجهی به این مقاوم‌سازی آثار تاریخی در برابر زلزله نشده است. نمونه بارز آن، تخریب دیوار کاروانسرای شاه عباسی قصر شیرین بود که به‌تازگی مرمت شده است. براساس پیش‌بینی‌های انجام شده هر 10 سال یک‌بار، یک زلزله بالای هفت ریشتری در ایران رخ می‌دهد و میراث تاریخی کشور در برابر این زلزله‌ها، بی‌پناه و نامقاوم هستند.
تخریب آثار و اماکن تاریخی پس از وقوع زلزله، فاجعه‌ دیگری در کنار خسارت‌های جانی و مالی است. فاجعه‌ای که به‌دلیل ارزش بالای فرهنگی و معنوی آن نمی‌توان به‌راحتی از کنار آن گذشت. حفاظت اضطراری و عملیات نجات‌بخشی آثار مرتبط با میراث فرهنگی یکی از اقدامات ضروری پس وقوع زلزله است.
به گزارش این روزنامه؛جای مدیریت بحران در محوطه‌های تاریخی در کشور همچنان خالی است و پس از هر زلزله‌ای مسئولان تنها به پیام‌های ابراز تاسف بسنده کرده و تاکنون هیچ اقدامی برای حل این مشکل انجام نداده‌اند.
«مسکن مهر بی‌مهری کرد» عنوان تحلیلی از «هادی حق شناس» اقتصاددان بود که در روزنامه «آرمان» منتشر شد. به قلم نویسنده، در کشورهای توسعه‌یافته هیچ‌وقت یک منزل مسکونی را که سن 20 یا 25‌ساله داشته باشد کلنگی نمی‌دانند و گاه مسکن در کشورهای توسعه‌یافته به سن بیش از 80 سال هم می‌رسد، ولی در ایران گاهی اوقات مسکن به یک‌سوم سن در خارج که می‌رسد، دستور تخریب و نوسازی‌اش داده می‌شود.
آرمان افزود: بخشی از این علت به خاطر این است که به‌معنی واقعی کلمه آیین‌نامه نظام مهندسی رعایت نمی‌شود و بخشی هم به‌خاطر کیفیت مصالح است که به‌راحتی منجر به آسیب‌رسانی به مسکن می‌شود. اینها عوامل عمده‌ای است که در این‌گونه بلایا به ‌راحتی تخریب‌های گسترده‌ای را در بافت‌های شهری ایجاد می‌کند.
سرمقاله روزنامه «مردم سالاری» هم «در سوگ وجدان» بود که در این یادداشت می خوانیم: عکس‌هایی که از زلزله غرب کشور مخابره می‌شود، نشان می‌دهد که به عنوان مثال، ساختمانهای مسکن مهر ویران شده و ساختمان‌های مشابه با عمری بیشتر سالم مانده است. اینجا مقصر کیست؟ این دولت و آن دولت ممکن است مقصر باشند. اما سهم دیگران چقدر است در این دردها و رنج‌ها؟ اگر آن دولت، طرح مسکن مهر را تصویب کرد، چه کسانی آن را در سراسر کشور اجرا کردند؟ البته امید چندانی نیست. چند روزی در این فضا می‌مانیم و ابراز همدردی می‌کنیم و تاسف می‌خوریم از جان باختن هموطنانمان. بعد هم دوباره روز از نو و روزی از نو. پلاسکو را هنوز یادمان نرفته است که مردم ابراز همدردی می‌کردند و مسوولان قول کمک می‌دادند، اما هنوز مغازه دارانش بلاتکلیفند و محل ساختمانش خالی. همگی ما فراموشکاریم...
روزنامه «فرهیختگان» هم در یادداشتی با عنوان «امیدوارم این اتفاق بیدارمان کند»، آورد: همیشه اتفاق‌های ناگوار که می‌افتد طبعا اول اندوه است، بعد خشم و‌ سپس ابراز همدردی. امیدوارم یک کمی این اتفاق‌ها بیدارمان کند. یک هفته یا 10 روز دیگر از یادمان نرود. مثل زلزله‌های بم و تبریز، این حادثه از یادمان نرود.
این ساخت و سازهایی که صورت می‌گیرد درست و اصولی باشد. در بسیاری از تصویرهایی که می‌بینیم نوشته شده است که مسکن مهر را دولت ساخته در حالی که این کار پیمانکار است. آدمی مثل همه ما. الان خانه‌ها ویران شده و بسیاری از زندگی‌ها نابود شده است. امیدوارم خداوند به همه خانواده‌ها صبر دهد و ما انسان‌ها را با هم مهربان کند و یادمان باشد در هر موقعیتی که هستیم، زدن یک امضای الکی می‌تواند جان خیلی از هموطنان‌مان را بگیرد.

پژوهشم**9294** 3050**تنظیم: فاطمه دهقان نیری**انتشار: فاطمه دوله
ایرنا پژوهش، کانالی برای انعکاس تازه ترین تحلیل ها، گزارش ها و مطالب پژوهشی ایران وجهان، با ما https://t.me/Irnaresearch همراه شوید.

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۱۷۱۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن

مدیرکل ارشاد استان مرکزی از تایید ثبت نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار متقاضی مسکن در استان مرکزی خبر داد. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، در نخستین دیدار سال 1403 مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی و مدیرعامل شرکت عمران شهرجدید امیرکبیر که در محل اداره کل برگزار شد، حسین محمودی‌فر، مدیرکل ارشاد استان مرکزی بر سرعت بخشیدن به روند احداث مسکن ملی برای اصحاب فرهنگ و هنر استان تاکید کرد و اظهار داشت: مسکن و سرپناه یکی از نیازهای اساسی و ضروری برای هنرمندان و اقشار مختلف جامعه محسوب می شود این در حالی است که هنرمندان استان سالها است در انتظار نگاه ویژه مسئولان در این خصوص هستند.

وی افزود: بیش از دویست نفر از اصحاب فرهنگ و هنر در سامانه مسکن ملی ثبت نام کرده اند که به دلیل قرمز بودن فرم ج و یا تکمیل نبودن مدارک تاکنون پرونده 88 نفر از متقاضیان تایید شده است که البته در نامه‌ای 200 متقاضی عرصه فرهنگ و هنر و رسانه استان که در نهضت ملی مسکن ثبت نام کرده برای شرکت عمران شهرهای جدید ارسال شده است.

محمودی‌فر ادامه داد: نگاه ارشاد استان مرکزی، نگاهی حمایتی به جامعه فرهنگ و هنر و رسانه استان است و تمام تمرکز خود را بر احصای مشکلات این قشر فرهیخته استان و تلاش برای حل آن بنا نهاده ایم البته خوشبختانه دولت هم همراهی خوبی با هنرمندان و اهالی رسانه داشته به طوری که در طرح نهضت ملی مسکن جدا از وام مسکن، تسهیلات لازم از سوی صندوق اعتباری هنر نیز به جامعه فرهنگ و هنر و رسانه پرداخت می شود.

سعید میرزایی، مدیرعامل شرکت عمران شهرهای جدید امیرکبیر و مهاجران نیز در این نشست ضمن تبریک تقارن بهار طبیعت و رمضان، اظهار داشت: شرکت عمران شهر جدید امیرکبیر در راستای مسئولیت‌های خود که تامین و ساخت مسکن برای اقشار مختلف جامعه است با تمام توان به فعالیت خود ادامه می‌دهد.

وی عنوان کرد: در راستای تامین زمین و ساخت مسکن برای اصحاب فرهنگ و هنر استان مرکزی آمادگی خود را اعلام کرده و امیدواریم با همکاری این قشر فرهیخته و حمایت مسئولان استان به این مهم جامه عمل بپوشانیم.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • تایید ثبت‌نام ۸۸ هنرمند و خبرنگار مرکزی متقاضی مسکن
  • سوئیفت و راه‌اندازی پلتفرم جدید برای ارز دیجیتال بانک‌های مرکزی
  • تورم انگلیس ماندگار است؟
  • نرخ جدید سود سپرده های بانکی در سال جاری + جزئیات
  • ارزیابی ۱۱۵ چهره اقتصادی از عملکرد بانک مرکزی در سال ۱۴۰۲
  • ابهام در واگذاری پرسپولیس؛ سازمان بورس به بانک ملت نامه زد + عکس
  • افزایش ارزش پول افغانی در سال ۱۴۰۲
  • جزییات وام ازدواج ۱۴۰۳؛ پرداخت فقط با یک ضامن!
  • تعهد ساخت ۶۱ هزار واحد مسکونی در استان مرکزی
  • معرفی ۴۰۲۴ متقاضی مسکن روستایی به بانک در استان مرکزی