Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-30@00:16:37 GMT

سرشماری ۱۱۰۵ آهو در دشت سهرین

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۱۸۲۹

سرشماری ۱۱۰۵ آهو در دشت سهرین

زنجان ـ مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان، از سرشماری ۱۱۰۵ راس آهو در دشت سهرین خبر داد و گفت: باید امنیت زیستگاه‌ها برای آهوان مورد توجه جدی قرار گیرد.

سیدرضا موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر از وجود ۱۱۰۵ آهو در دشت سهرین خبر داد و افزود: باید امنیت زیستگاه‌ها برای آهوان مورد توجه جدی قرار گیرد.

وی با بیان اینکه در استان زنجان سه منطقه تحت مدیریت حفاظت ‌شده وجود دارد، گفت: سرخ‌آباد ۱۲۰ هزار هکتار، انگوران ۹۲ هزار هکتار و پناهگاه حیات‌وحش انگوران ۲۹ هزار هکتار و در مجموع ۲۴۴ هزار هکتار از استان معادل ۱۱ درصد مناطق استان زنجان را پوشش قرار می‌دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موسوی افزود: آهوی ایرانی دارای جثه متوسطی است، نرها شاخ‌های نسبتا بلندی دارند که طول آن گاهی از ۴۵ سانتی‌متر تجاوز می‌کند و از ماده‌ها که غالبا فاقد شاخ‌اند، متمایز هستند، در فصل تابستان موها کوتاه و شنی رنگ و در زمستان موهای بلندتر و متمایل به قهوه‌ای دارند.

مدیرکل محیط زیست استان زنجان گفت: با تبدیل‌شدن دو منطقه شکارممنوع به مناطق حفاظت‌ شده زنجان، بیش از ۱۳۰ هزار هکتار به مساحت مناطق حفاظت ‌شده استان زنجان اضافه می‌شود.

موسوی با بیان اینکه در سرشماری قبلی تعداد ۱۰۸۵ راس آهو ثبت شده بود، یادآور شد: طی چند سال گذشته تعداد آهوان کاهش یافته و عامل انسانی در این زمینه زنگ خطری برای آهوان بوده است.

وی با اشاره به تغذیه آهوان در فصل زمستان، گفت: در این راستا زمینی در سهرین برای کاشت یونجه و علوفه آهوان اختصاص یافته و امسال برای تغذیه آهوان یونجه و علوفه به اندازه خیلی زیادی وجود دارد و در منطقه حفاظت شده خرمنه‌سر در شهرستان طارم نیز علوفه و یونجه توزیع خواهد شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان زنجان یادآور شد: با توجه به اینکه استان زنجان از مناطق سردسیر کشور بوده و احتمال بارش‌های سنگین برف در طول فصل پاییز و زمستان به طور متناوب وجود دارد، این اداره‌کل اقدام به تهیه علوفه و انبار آن در فصل تابستان کرده است.

موسوی تاکید کرد: منطقه‌ای در دشت سهرین برای حفاظت از آهوان پیش‌بینی شده تا در زمستان در امان باشند و باید از ظرفیت مردمی هم برای حفاظت از جان آهوان در دشت سهرین استفاده شود.

منبع: مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۱۸۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد

خدامراد جهانتیغ  اظهار کرد: در گشت و کنترل روزانه محیط بانان و تماس تلفنی همیار محیط زیست با اداره حفاظت محیط زیست شهرستان مبنی بر گرفتار شدن یک عدد بزمجه در مناطق مسکونی یگان حفاظت به سرعت به محل اعزام شد.

وی تصریح کرد: این گونه زیستی پس از بررسی کارشناسی و اطمینان از سالم بودن آن، در زیستگاه طبیعی خود رهاسازی شد.

باشگاه خبرنگاران جوان سیستان و بلوچستان زاهدان

دیگر خبرها

  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • نکوداشت اکبر زنجان‌پور (عکس)
  • رفع تصرف ۲ هکتار از رودخانه‌های استان یزد
  • کاهش هزینه حفاظت پارک کبودوال از ۱۳۰ به ۳۲ میلیارد تومان
  • جابه‌جایی تعدادی از ساکنان کوی فلسطین زنجان درحال انجام است
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در شهرستان سنندج
  • انهدام باند قاچاق کبک‌های وحشی در سنندج
  • آغاز فصل سرشماری قرقاول در استان گلستان
  • طارم، نگین سبز زنجان
  • بازگشت ۳۷۰ هکتار از اراضی جنگلی مازندران به طبیعت