Web Analytics Made Easy - Statcounter

الاخبار سند محرمانه ای شامل نامه عادل الجبیر وزیر خارجه به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان بدست آورد که در آن خلاصه ای از مناقشه ها و توصیه هایی درباره روابط سعودی و صهیونیستی آمده است.

به گزارش سرویس بین الملل خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روزنامه الاخبار ؛ وزیر امور خارجه عربستان سعودی در سندی خطاب به ولیعهد این کشور خواستار آن شده است تا با اقدام برای برقراری روابط میان عربستان و رژیم صهیونیستی زمینه را برای رویارویی با ایران فراهم کندچرا که حل و فصل منازعه فلسطین زمینه را برای همکاری امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و همکاری پویاتر در رویارویی با ایران فراهم خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


پایگاه اینترنتی روزنامه الاخبار چاپ لبنان نوشت: الاخبار از برخی منابع ویژه، سند محرمانه ای از وزارت امور خارجه عربستان سعودی به دست آورده است که شامل نامه عادل الجبیر وزیر امور خارجه این کشور به محمد بن سلمان ولیعهد عربستان است. در این نامه خلاصه ای از مناقشه ها و توصیه هایی درباره طرح برقراری روابط میان عربستان سعودی و اسرائیل با استناد به آنچه که الجبیر آن را توافق مشارکت راهبردی با آمریکا نامیده آمده است.
این سند که نخستین بار است رونمایی می شود همه مسائل درز کرده و مطرح از زمان سفر ماه مه گذشته دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا به عربستان سعودی را درباره آغاز تلاش های آمریکا برای امضای معاهده صلح میان عربستان سعودی و اسرائیل و همچنین اطلاعات به دست آمده درباره سفرهای متقابل میان مقامات ریاض و تل آویو را ثابت می کند که مهم ترین آن سفر ولیعهد عربستان به رژیم صهیونیستی بود. این سند همچنین امتیازهایی را فاش کرده است که عربستان سعودی می خواهد در چارچوب حذف آرمان فلسطین تقدیم کند و در مقابل به برخی عناصر قدرتی ضد ایران و مقاومت که در رأس آن حزب الله است دست یابد.
در این سند وزیر امور خارجه عربستان خطاب به ولیعهد این کشور تصریح کرد: مایه افتخار من است که طرح برقراری روابط میان عربستان و اسرائیل با استناد به توافق مشارکت راهبردی با آمریکا را خدمت جنابعالی تقدیم می کنم؛ مشارکتی که بر پایه دستور والای جنابعالی با وزیر امور خارجه آمریکا بررسی شد.
در ادامه آمده است: عربستان سعودی، محل نزول وحی اسلام و سرزمین حرمین شریفین است و بیش از یک میلیارد و ششصد میلیون مسلمان پنج بار در نمازهای روزانه خود به سمت مکه مکرمه می ایستند و این کشور تاثیر قوی و قدرت دیپلماتیکی دارد که به تلاش ها برای دستیابی به صلح اعتبار می بخشد.
عربستان در توافق مشارکت راهبردی با دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا متعهد شد هر گونه تلاش آمریکایی _ سعودی کلید موفقیت است چراکه عربستان سعودی در جهان عرب و اسلام، بهترین کشور برای بسیج کردن دیگران برای حل مسائل است و تا زمانیکه عربستان سعودی که قبله مسلمانان است از یک راه حل حمایت نکند آن راه حل مشروعیت پیدا نمی کند.
عربستان سعودی با نزدیک شدن به اسرائیل، خود را در برابر ملت های اسلامی به مخاطره می اندازد چراکه مسئله فلسطین جایگاه معنوی دارد و میراث تاریخی و دینی است. عربستان زمانی خود را به چنین مخاطراتی خواهد افکند که متوجه رویکرد صادقانه آمریکا ضد ایران شود؛ ایرانی که با حمایت از تروریسم، سیاست های قومگرایی و مداخلات خود در امور دیگران باعث بی ثباتی منطقه می شود. به ویژه آنکه جهان اسلام در نشست سازمان همکاری اسلامی که در ماه آوریل 2016 در شهر استانبول برگزار شد با اجماع و به طور رسمی این رفتار ایران را محکوم کرد.
از اینرو طرح صلح عربستان به شرح زیر است:
نخست: هر گونه نزدیکی میان عربستان و اسرائیل در گِرو آن است که روابط میان دو کشور یکسان باشد چراکه اسرائیل در سطح نظامی، تنها کشوری است که در منطقه خاورمیانه (غرب آسیا) سلاح هسته ای دارد که باعث می شود در توازن قدرت های منطقه، برتر باشد و بر این اساس باید به عربستان اجازه داده شود تا از این گونه عناصر بازدارندگی برخوردار باشد یا اینکه این عناصر از اسرائیل سلب شود.

دوم: عربستان سعودی توانایی های دیپلماتیک و روابط سیاسی خود را با تشکیلات خودگردان فلسطین و کشورهای عربی و اسلامی به کار خواهد گرفت تا به آسانی به راه حل های منطقی، مورد قبول و مبتکرانه درباره مسائل مورد اختلاف در طرح صلح عربی برسد؛ طرحی که عربستان آن را تقدیم کرده بود و بر این اساس، آمریکا راه حل های خلاقانه را برای دو مسئله اصلی یعنی قدس و پناهندگان فلسطینی به ترتیب زیر بر عهده می گیرد:
1 ـ قدس بر اساس طرح کمیسیون پیل در سال 1937 و طرح سازمان ملل متحد در سال 1947 درباره قدس در سلطه جامعه بین المللی قرار می گیرد. این دو طرح بین المللی برای تقسیم است که بر اساس آن قدس نباید به دو کشور یهودی و عربی که پیشنهاد شده است تعلق بگیرد بلکه این شهر تحت حاکمیت جامعه بین المللی قرار می گیرد. همچنین قدس بر اساس متن قطعنامه شماره 181 مجمع عمومی سازمان ملل متحد در سال 1947 در دست یک نظام بین المللی ویژه قرار می گیرد که سازمان ملل متحدآن را اداره می کند.
2 ـ عربستان درباره مسئله آوارگان فلسطینی تلاش می کند تا به آنها در جایی که به سر می برند اقامت دهد. عربستان می تواند با حمایت از پیشنهادهای خلاقانه و متهورانه در حل مسئله آوارگان نقش مثبت داشته باشد همچون:
_ لغو پیشنهاد اتحادیه عرب که از دهه پنجاه قرن گذشته همچنان اجرا می شود و بر اساس آن نباید تابعیت هیچ کشور عربی به فلسطینیان داده شود.

_ تلاش برای پناهندگان فلسطینی در کشورهای عربی و اعطای تابعیت و اقامت به آنها در این کشورها.

سوم: عربستان در توافق مشارکت راهبردی به ترامپ پیشنهاد داد عربستان و آمریکا باید درباره اصول اصلی راه حل نهایی به توافق برسند و به دنبال آن وزیران امور خارجه منطقه بنا به درخواست آمریکا با یکدیگر دیدار می کنند تا دیگر طرف ها هم این اصول را بپذیرند. ترامپ هم پس از آن از برخی سران منطقه می خواهد تا این اصول را بر عهده بگیرند و بعد از آن مذاکرات برای توافق نهایی آغاز می شود.
چهارم: فعال ترین نقش عربستان سعودی این است که دیگران را برای رسیدن به راه حلی بسیج کند که دوره جدیدی از صلح و شکوفایی را میان اسرائیل و کشورهای جهان عرب و اسلام آغاز می کند.
پنجم: درگیری میان اسرائیل و فلسطین، بلندترین نزاع در منطقه است و افراط گرایان برای توجیه کارهای خود از این درگیری بهره برداری کرده اند. این درگیری باعث شد تا طرف های موثر در منطقه از خطر اصلی در منطقه یعنی ایران غافل شوند. حل و فصل این نزاع زمینه را برای همکاری امنیتی، تجاری، سرمایه گذاری و همکاری پویاتر در رویارویی با ایران فراهم خواهد کرد. دو طرف سعودی و اسرائیلی درباره مسائل زیر اتفاق نظر دارند:‌
1 ــ رویارویی با هر گونه فعالیت هایی که در خدمت سیاست های خصمانه ایران در خاورمیانه (غرب آسیا) است.
2 ــ افزایش تحریم های آمریکایی و بین المللی در خصوص موشک های بالستیک ایران.
3 ــ افزایش تحریم های مربوط به حمایت ایران از تروریسم در جهان.
4 ــ بازنگری گروه (پنج به علاوه یک) در توافق هسته ای ایران برای تضمین اجرای دقیق و قاطعانه شرط های توافقنامه.
5 ــ جلوگیری از دستیابی ایران به حساب های توقیف شده خود و بهره برداری از وضع وخیم اقتصادی در ایران برای تشدید فشارهای داخلی بر نظام ایران.
6 ــ همکاری اطلاعاتی فشرده در رویارویی با جرم سازمان یافته و قاچاق مواد مخدر که مورد حمایت ایران و حزب الله است.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.iribnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری صدا و سیما» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۲۸۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سالانه گزارشی را با موضوع بررسی حقوق بشر کشور‌ها منتشر می‌کند که در سال‌های گذشته همواره جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده است.

به گزارش ایرنا، وزارت امور خارجه آمریکا در تازه‌ترین گزارش سالانه خود موسوم به «حقوق بشر کشورها» با تکرار اتهامات پیش علیه جمهوری اسلامی ایران، این کشور را متهم به نقض حقوق بشر در سال ۲۰۲۳ میلادی کرد.

وزارت خارجه ایالات متحده آمریکا سالانه گزارشی را با موضوع بررسی حقوق بشر کشور‌ها منتشر می‌کند که در سال‌های گذشته همواره جمهوری اسلامی ایران را به «نقض حقوق بشر» متهم کرده است.

در بخش خلاصه اجرایی گزارش حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا در سال ۲۰۲۳ میلادی که روز دوشنبه به وقت محلی منتشر شد، ادعا شده است: «محدودیت‌های حقوق بشری» ایران در سال ۲۰۲۳ در چندین حوزه وضعیت بدتری نسبت به سال گذشته پیدا کرده است.

«قتل‌های خودسرانه و غیرقانونی توسط حکومت و عوامل آن، مفقودی، رفتار‌های بی‌رحمانه، غیرانسانی یا تحقیرآمیز توسط حکومت یا عوامل آن، قرار دادن زندانیان در شرایط خطرناک، دستگیری یا بازداشت خودسرانه، سرکوب فراملیتی علیه افراد در کشور‌های دیگر، تنبیه اعضای خانواده به دلیل جرائم ادعایی توسط فردی دیگری، محدودیت‌های شدید علیه آزادی بیان، سانسور، محدودیت‌های جدی برای آزادی‌های اینترنت» از جمله اتهاماتی است که وزارت خارجه آمریکا به جمهوری اسلامی ایران وارد کرده است.

وزارت خارجه آمریکا در گزارش سالانه حقوق بشر خود برای سال ۲۰۲۳ میلادی، همچنین مدعی نقض گسترده حقوق بشر در ایران شده و گفته است زنان همچنان با فشار‌ها به خصوص در زمینه حجاب اجباری و پوشش خود مواجه بوده‌اند که منجر به نافرمانی مدنی آن‌ها شده است.

«رابرت گیلکریست» مقام ارشد دفتر دموکراسی و حقوق بشر وزارت خارجه آمریکا نیز روز دوشنبه در جمع خبرنگاران در پاسخ به سوالی درباره وضعیت حقوق بشر ایران با تکرار ادعا‌های واشنگتن گفت: در سال ۲۰۲۳وضعیت حقوق بشر در ایران همچنان رو به وخامت بود. حکومت ایران به هدف قرار دادن اقلیت ها، خبرنگاران و فعالان اجتماعی ادامه داد.

او با دخالت در امور داخلی ایران افزود: وضعیت حقوق بشر زنان در ایران همچنان رو به وخامت است. بسیاری از زنان و دختران که از حجاب اجباری حمایت نکرده اند با مجازات‌های سختگیرانه مواجه شده اند. حکومت ایران به اعمال احکام طولانی مدت برای فعالان حقوق زنان ادامه داده است.

این مقام وزارت خارجه امریکا ادامه داد: آمریکا به همکاری با شرکای بین المللی خود برای پاسخگو کردن مقامات ایران به دلیل نقض حقوق بشر ادامه خواهد داد.

گزارش‌های حقوق بشری آمریکا به دلیل دخالت در امور داخلی کشورها، استاندارد‌های دوگانه، عدم رعایت اصل بی طرفی و نادیده گرفتن فرهنگ‌ها و سبک زندگی کشور‌ها همواره مورد انتقاد است.

گزارش‌های سالانه حقوق بشری وزارت خارجه آمریکا در حالی است که این کشور، کارنامه سیاه و تاریکی در عدم رعایت حقوق بشر گروه‌های رنگین پوست و بومی خود، نقش داشتن در کودتا‌ها و تجاوز به حاکمیت و استقلال کشور‌ها دارد.

دیگر خبرها

  • باقری: کلید برقراری ثبات و آرامش در منطقه توقف جنایات اسرائیل است
  • کاخ سفید : ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می شود
  • آمریکا: ارسال سلاح به ایران و کره شمالی از سوی روسیه منجر به بی ثباتی منطقه می‌شود
  • آمریکا: عادی‌سازی روابط مشروط به تغییر رفتار طالبان است
  • سخنگوی وزارت خارجه: نقش آمریکا در نسل‌کشی اسرائیل در غزه با سرکوب دانشجویان معترض پاک نمی‌شود
  • بلینکن بزودی در عربستان؛ تداوم تلاش آمریکا برای رویای عادی سازی روابط اسرائیل با ریاض
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات
  • گام‌های تهران و ریاض برای تقویت روابط
  • وزارت خارجه آمریکا ایران را به نقض حقوق بشر متهم کرد
  • ویدیوی تبلیغی وزارت خارجه اسرائیل از حمله ایران!