Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-29@13:02:34 GMT

هجوم حیات‌وحش گرسنه به مناطق روستایی شاهرود +عکس

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۴۳۴۵

هجوم حیات‌وحش گرسنه به مناطق روستایی شاهرود +عکس

حیات‌وحش هر منطقه، بخش مهمی از میراث طبیعی آن منطقه و سرمایه بزرگی است که می‌توان با حفاظت و نگهداری از آنها از این سرمایه در راستای توسعه منطقه نیز بهره گرفت.

حیات‌وحش و خصوصا حیات‌وحشی همچون قوچ و میش‌ و به ویژه کل و بزوحشی به زیست در مناطق کوهستانی طبیعی و حتی زیستن در مناطق صخره‌ای و صعب علاقه بیشتری دارند اما سودای توسعه لجام گسیخته ما انسان‌ها و خشکی زیستگاه‌ها در اثر خشکسالی‌های پی‌در پی سبب شده که امروز این حیات‌وحش به ناگزیر و برای یافتن حداقلی از منابع غذایی، خطر حضور در زیستگاه‌های انسانی که همواره از آن گریزان بوده‌اند را به جان بخرد شاید که روزشان را با برگ درختان باغ‌ها و بوته‌های جالیزی بگذراند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگرچه در شرایط سخت و زمستانی هجوم برخی حیات‌وحش گوشتخوار به روستاهای حاشیه زیستگاه‌ها امری سابقه‌دار است اما هجوم علف‌خواران آن‌هم علفخورانی همچون قوچ و میش آن هم در گله های بیش یکصد راسی چندان طبیعی به نظر نمی‌رسد و نشان از شرایط دشوار زیست در زیستگاه‌های شاهرود دارد.

ولع سیری‌ناپذیر ما انسان‌ها به رشد و توسعه، آن هم بدون توجه به مولفه‌های علمی و احترام به حق حیات و زیست‌بوم حیات‌وحش سبب شده که روز به روز مناطق بیشتری از زیستگاه حیات‌وحش در کفه ترازوی انسانی سنگینی کند و عرصه روز به روز بر حیات‌وحش تنگ و تنگ‌تر شود.

 از سوی دیگر طلایه‌داری نوع بشر در حفاظت از زمین به آنجا رسیده که امروز به دلیل گرمایش زمین، شاهد خشکسالی‌های مداوم در بخش‌های وسیعی از کره زمین هستیم و این شرایط سخت خودساخته ما انسانها تا آنجا است که دور نباشد که بسیاری از این مناطق و زیستگاه های ما نیز در آینده نزدیک از حداقل‌های لازم برای زندگی خود ما انسان‌ها نیز خالی شوند.

به هر روی اخیرا گزارش‌های متعددی از هجوم گله‌ای قوچ‌ها و میش‌ها به باغ‌ها و مزارع حاشیه‌ای زیستگاه‌های شاهرود به ایسنا رسیده بود که خبرنگار ایسنا این موضوع را از مسئولان ذی‌ربط و فعالان این بخش پیگیر شد. آنچه در پی می‌آید نمودی از حکایت تلخ گرسنگی حیات‌وحش در یکی از مناطقی است که زیستگاه‌های آن در دهه‌های گذشته همواره به سرسبزی و سرزندگی شهره بوده‌اند.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود از هجوم برخی حیات وحش و از جمله قوچ و میش‌های وحشی ایین شهرستان به باغ‌ها و مزارع روستاهای حاشیه زیستگاه‌ها خبر داد و گفت: این حیات‌وحش به علت نبود غذای کافی به باغ‌ها و مزارع کشاورزان روی می‌آورند.

علی‌اکبر قربانلو در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: اصولا حیات‌وحش جز در شرایط ضطراری و به ناگزیر تمایلی به خروج از زیستگاه‌های طبیعی خود ندارند اما به دلیل نبود غذای کافی و خشکسالی‌های متولی ناچار شدند که برای تامین غذا به باغ‌ها، مزارع و جالیزهای روستاییان بیایند.

وی با بیان اینکه برخی مناطق و زیستگاه‌های حیات‌وحش کاملا خشک و خالی از علوفه است افزود: متاسفانه این روند به لاغری و ضعف این حیات‌وحش انجامیده به طوری که برای تامین غذا مخاطرات حضور در مناطق نزدیک به روستاها را نیز می‌پذیرند.

 رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در پاسخ به این پرسش ایسنا که در حال حاضر کدام گونه‌ها در خطر بیشتری هستند گفت: عمده حیات‌وحشی که به روستاهای کوهپایه‌ای حاشیه زیستگاه‌ها آمدند "قوچ"و "میش" هستند که در گله‌های 100تا 150 راسی به باغ‌ها و مزارع سیب‌زمینی، یونجه هجوم می‌آورند.

وی با بیان اینکه عکس‌ها و فیلم‌های متعددی از این هجوم‌ها توسط مردم و محیط‌بانان ثبت شده است، افزود: این حیات‌وحش برای استفاده از برگ درختان باغات و برگ بوته‌های سیب‌زمینی و...به حاشیه روستاها می‌آیند.

قربانلو در پاسخ به این پرسش که این روند بیشتر در کدام زیستگاه‌های شهرستان دیده شده اظهار کرد: این روند در اکثر زیستگاه‌های شاهرود مشاهده شده و محدود به یک یا دو زیستگاه نیست به طور مثال هم در زیست‌کره توران، هم در زیستگاه‌های پیرامونی مجن شاهرود و هم در زیستگاه خوش‌ییلاق و...دیده شده است. البته در خوش‌ییلاق چون روستای کمتری وجود دارد و شرایط کمی بهتر است، حیات‌وحش کمتری در مناطق حواشی جنگلی دیده شده است.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود با اشاره به خطراتی که در این شرایط متوجه حیات‌وحش است گفت: البته محیط‌بانان و همکاران ما در محیط‌زیست به طور مرتب این مناطق را زیرنظر دارند که آسیبی از ناحیه روستاییان و مردم به آنها وارد نشود.

حیات‌وحش گرسنه‌اند روستاییان تحمل کنند

وی با بیان اینکه این حیوانات از روی ناچاری و گرسنگی به باغات مردم هجوم می‌آورند از عموم روستاییان حاشیه زیستگاه‌ها خواست که این شرایط را تحمل کنند و آسیبی به حیات‌وحش نرسانند.

قربانلو بر لزوم توجه بیشتر به حیات‌وحش منطقه تاکید و تصریح کرد: انتظار می‌رود که برای تامین علوفه مورد نیاز حیات‌وحش اعتبارات لازم به استان‌ها داده شود.

وی با بیان اینکه دولت اعتباراتی تخصیص داده افزود: متاسفانه با وجود این تخصیص‌ها، اعتبارات  به دلیل عدم تامین آنها، به استان‌ها داده نشده است.

رئیس حفاظت محیط‌زیست شهرستان شاهرود در پاسخ به این پرسش ایسنا که آیا امکان جبران خسارت احتمالی کشاورزان و باغداران وجود دارد گفت: قوانینی در این ارتباط وجود دارد که کشاورزان، دامداران و افرادی که از ناحیه حیات‌وحش گوشتخوار یا علفخوار زیان ببینند دولت آنها را جبران می‌کند در حال حاضر نیز محیط‌زیست میزان خسارت وارده به کشاورزان و باغداران را تعیین و به سازمان کشوری گزارش می‌دهد اما متاسفانه به دلیل نبود اعتبارات لازم هزینه‌ای بابت خسارت‌ها داده نشده اما امیدواریم در آینده این خسارت‌ها جبران شود.

یک عصو تشکل دیده‌بان طبیعت شاهرود با انتقاد از دست‌اندازی جوامع انسانی به مناطق حاشیه‌ای زیستگاه‌ها گفت: متاسفانه در برخی مناطق کشاورزی تا دل زیستگاه‌ها و مناطق کوهستانی نیز توسعه یافته که همین عرصه را بر حیات‌وحش تنگ‌تر کرده است.

امین ولیان در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: یکی از دلایل هجوم حیات‌وحشی مثل قوچ و میش به مزارع این است که ما انسان‌ها به زیستگاه‌های این حیات‌وحش وارد شدیم.

وی با بیان اینکه هجوم حیات‌وحش به باغ‌ها و مزارع در مناطق دیگر هم سابقه دارد افزود: جدا از دست‌درازی انسان‌ها به زیستگاه حیات‌وحش، وقوع خشکسالی‌های پی‌در پی و نبود غذای لازم مهمترین عامل در وقوع این پدیده است.

این دوستدار محیط‌زیست، وقوع پدیده‌هایی از این دست را در ادامه پیامدهای مخرب گرمایش زمین ارزیابی کرد و افزود: افزایش مصرف سوخت‌های فسیلی و افزایش تخریب‌گری انسان در مجموع به گرمایش بیشتر زمین و در نتیجه وقوع خشکسالی‌های متععدد انجامیده و همین حیات‌وحش را با مشکلات متعددی روبرو کرده است.

وی با اشاره به اثرگذاری خشکسالی‌ها بر زیست حیوانات گفت: خشکسالی علاوه بر جوامع انسانی بر جوامع حیوانی چه اهلی و چه وحشی تاثیر مخرب دارد.

ولیان با بیان اینکه آثار مخرب خشکسالی‌ها بر حیوانات اهلی از سوی انسان تا حدودی مدیریت می‌شود تصریح کرد: متاسفانه حیات‌وحش قادر به این نیستند که به سرعت خود را با شرایط جدید ناشی از خشکسالی سازگار کنند و همین سبب از بین رفتن و آسیب آنها می‌شود.

وی بر لزوم فرهنگسازی در این زمینه تاکید کرد و گفت: یکی از رسالت‌های تشکل دیده‌بان طبیعت نیز فعالیت در زمینه فرهنگسازی و آموزش عمومی است تا به طور مثال کشاورزان و باغداران در چنین شرایطی به حیات‌وحش کمک کرده و از آسیب زدن به آنها اجتناب کنند.

بدون تردید، تنوع زیستی در هر منطقه از این سامان که باشد، یک فرصت مغتنم و یگانه برای توسعه و رشد است و از همین رو است که امروزه در دنیا تا به این حد بر حفاظت از تنوع زیستی و گونه‌های مختلف گیاهی و جانوری تاکید می‌شود و مراقبت و حفاظت از این تنوع زیستی را از شاخص‌های توسعه یافتگی هر کشور و منطقه‌ای بر می‌شمرند.

به هر روی تنوع زیستی و گونه‌گونی حیات‌وحش در کنار تنوع اقلیمی در استان سمنان و خصوصا شاهرود می‌تواند زمینه مساعدی برای جذب میلیونی گردشگران و دوستداران طبیعت باشد، زمینه و فرصتی که نه تنها امروز از آن بهره چندانی گرفته نشده بلکه به دلایل مختلف امروز در خطر و تهدید جدی قرار گرفته است.

گزارش از هوشنگ حبیبی بسطامی، خبرنگار ایسنا 


انتهای پیام

منبع: ایسنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۴۳۴۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است

فهیمه اسلامی رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش اداره کل حفاظت محیط‌زیست چهارمحال و بختیاری با اشاره به اینکه ۴۳۳ گونه جانوری حیات وحش در استان شناسایی شده است، گفت: فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است و باید برای مراقبت و حفاظت ازاین گونه‌ها اقدام شود.

وی افزود: گردشگران، طبیعت‌گردان و تفرج کنندگان باید در این فصل نسبت به مراقبت و حفاظت از این گونه‌ها اقدام کنند، تا کمترین آسیبی به این گونه‌ها وارد شود.

بیشتر بخوانید

مشاهده پلنگ ایرانی در منطقه حفاظت شده سبزکوه چهارمحال‌وبختیاری + فیلم

اسلامی اظهار کرد: با گرم شدن هوا و به مناسبت تعطیلات نوروزی، مردم دل به دامن طبیعت در مناطق آزاد و مناطق حفاظت‌شده می‌روند و برخی از مردم به دلیل نداشتن آگاهی نسبت به نقش مهم طبیعت و حیات وحش در زندگی همه زیست‌مندان به خصوص زندگی انسان‌ها، گیاهان و جانوران، برخورد مناسبی با حیات وحش و زیستگاه‌های طبیعی استان ندارند و این مساله آسیب جدی به حیات وحش و گونه‌های گیاهی و جانوری وارد می‌کند.

وی ادامه داد: برخی از گردشگران بدون توجه به طبیعت با خودرو‌های خود وارد عرصه‌های ملی و مناطق حفاظت شده می‌شوند و این امر باعث تخریب پوشش گیاهی و از بین رفتن گونه‌های گیاهی و برخی مواقع گونه‌های جانوری می‌شود.

باشگاه خبرنگاران جوان چهارمحال و بختیاری شهرکرد

دیگر خبرها

  • ورود گردشگران به یک مکان گرشگری در ۱۳ بدر ممنوع شد
  • وجود ۲۲ سایت زیستگاه گونه‌های مختلف جانوری و پرندگان در پشت سد‌ها و رودخانه‌ها
  • شکارچی فلامینگو در سردشت دستگیر شد
  • تحویل یک بهله پرنده شکاری به محیط زیست شهرستان ترکمن
  • (ویدئو) مشاهده یک خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت‌شده اشترانکوه
  • فصل بهار فصل رویش و زایش گونه‌های گیاهی و جانوری است
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه لرستان
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در اشترانکوه + فیلم
  • ثبت تصویر خرس قهوه‌ای در منطقه حفاظت شده اشترانکوه