Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-23@23:44:37 GMT

یادداشت یک کتاب‌فروش؛ لطفا تقاضای تخفیف نکنید!

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۱۸۹۸۳

یادداشت یک کتاب‌فروش؛ لطفا تقاضای تخفیف نکنید!

یکی از کتاب‌فروش‌های میدان انقلاب نوشته است که کتاب‌فروشی هم مثل هر کسب و کار دیگری مرتبط با پول و سود است؛ به بهانه کار فرهنگی نباید از فروشگاه‌های کتاب انتظار و توقع بیش از حد برای تخفیف گرفتن داشت.

به گزارش خبرنگار فرهنگی باشگاه خبرنگاران پویا، یکی از فروشندگان فروشگاه کتاب کیهان یادداشت زیر را در اختیار خبرگزاری تسنیم قرار داده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چند روز پیش در فروشگاه مشغول مرتب کردن کتاب ها بودیم که یک آقای جوان وارد شدند و شروع کردند به دیدن و بررسی کتاب ها. بعد از دقایقی تصمیم به انتخاب کتاب هایی در موضوع کودک و نوجوان کردند و بعد از جمع آوری تعداد نسبتا قابل توجهی کتاب، کنار صندوق آمدند و از دوستمان خواستند که هزینه کتاب ها را حساب کند.

مسئول فروش بعد از زدن بارکد کتاب ها در سیستم، مبلغ کتاب ها که حدود دویست هزار تومان شده بود را اعلام کرد. آن آقا هم درخواست تخفیف کردند و ما گفتیم علیرغم اینکه امکان تخفیف دادن به فاکتور هایی با مبلغ کمتر از سیصد هزار تومان را نداریم، اما به خاطر اینکه دارید برای بچه مدرسه ای ها کتاب تهیه می کنید بین 5تا 8 درصد تخفیف می دهیم.

ایشان هم تا این را شنیدند، با عصبانیت گفتند:یعنی حتی کمتر از ده درصد؟بعد هم با حالتی که انگار از خرید منصرف شده باشند برگشتند و رفتند دور فروشگاه قدم زدن، که شاید ما برای اینکه ایشان را ترغیب به خرید کنیم، درصد تخفیف مان را بالا ببریم.

ولی چون ما از خودمان مطمئن بودیم، حرفی نزدیم و در کمال تعجب بعد از چند ثانیه آن آقا سمت ما برگشتند و شروع کردند به توهین و بد و بیراه گفتن که : شماها کاسبید! کار فرهنگی نمی کنید که! شما فقط می خواهید پول در بیاورید! ما داریم برای بچه های یک مدرسه خرید می کنیم آن وقت شما ده درصد هم تخفیف نمی دهید و ...

چند بار حرف هایی به ذهنم رسید که:« آقای محترم! ما هم مسلمانیم و کاسبی می‌کنیم ، برای خانواده مان باید پول دربیاوریم، کار فرهنگی کردن که فقط با مفت خوری نمی شود، ما باید کار اقتصادی کنیم و پول دربیاوریم تا بتوانیم به کار فرهنگی و فروش کتاب های ارزشمند ادامه بدهیم! مگر شما وقتی برای بچه های مدرسه تان غذا می گیرید یا برای خانه تان میوه می خرید تخفیف می گیرید که اینقدر برای قیمت تغذیه معنوی بچه هایتان چانه زنی می کنید. به خدا کتابفروشی هم یک جا برای خرید و فروش کالاست و ایستگاه صلواتی و خیریه نیست. ما خودمان با یک تیم شش نفره داریم صورتمان را با سیلی سرخ نگه می داریم تا این کتابفروشی را اداره کنیم ، اگر فقط دنبال کاسبی بودیم می رفتیم یک کافه می زدیم بر خیابان انقلاب پول به مراتب بیشتری هم در می آوردیم. آن وقت شما می گویید ما کاسبیم و فقط پول را می شناسیم؟!»

اما با خودم گفتم :(فرض که این یک نفر را اینجوری جوابش را دادی و فرض کنیم که او هم قانع شد، با این همه آدمی که هر روز به کتابفروشی‌ات می آیند و توقع تخفیف های عجیب و غریب دارند و فکر میکنند روی جعبه پول لم داده ای چه می خواهی بکنی؟ برای همه آنها هم همین قدر می خواهی وقت بگذاری و جواب بدهی تازه معلوم نیست قانع بشوند یا نه؟)

و بعد از این فکر تصمیم گرفتم در جواب آن بد و بیراه هایی که شنیدم و همه کتاب هایی که بعد از برداشته شدن از قفسه ها پخش و پلا شده بودند، سکوت کنم و لبخندی بزنم و به مرتب کردن دوباره ی قفسه کتاب ها بپردازم، چرا که وظیفه من همین بود که با فروش همین کتاب ها، ذهن دوستانم را روشن کنم و برای فرهنگ کشورم تلاش کنم و البته برای ادامه زندگی خودم و خانواده ام بکوشم.

به قول جناب قزوه که می گوید:
شهید تر ز شهیدان بی کفن، شاعر
غریب تر ز نویسنده‌ها، کتابفروش...

امید است که دوستان کتاب، قدردان واقعی اش باشند.

انتهای پیام/

R1013149/P1439/S4,35/CT4

منبع: تسنیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۸۹۸۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم فرهنگ آب رفت

  زندگی فرهنگی اغلب با هزینه همراه است و محصولات فرهنگی همچون فیلم، کتاب، سفر، پوشاک و... نیاز به هزینه دارد. شاخص هزینه‌کرد فرهنگی خانوار، نسبت جامعه را با صنایع فرهنگی پیش روی ما می‌گذارد. جالب این‌که با وجودی که میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی از نظر اسمی روند صعودی داشته و درسال۱۴۰۱به ۲۶۱ هزار میلیارد تومان رسیده اما نکته حائز اهمیت ارزش واقعی هزینه‌کرد بوده که کاهش یافته است.با احتساب تورم، میانگین هزینه‌کرد فرهنگی خانوارهای ایرانی ازسال۱۳۹۶ تا ۱۴۰۱، روند نزولی داشته است. به‌طوری که سهم هزینه‌ فرهنگی خانوار از سبدخرید آنها از۱۱.۵درصد درسال۱۳۹۶ به ۹.۳درصد در سال۱۴۰۱کاهش یافته است. رشد ریالی بازار سینما، کتاب و موسیقی در سال گذشته، بیش از آن‌که ناشی از افزایش تعداد مخاطبان و میزان فروش باشد، ناشی از افزایش تورم بوده است. اتفاقی که برای سال جاری هم ضعیف‌تر شدن بازارهای فرهنگی را پیش چشم می‌گذارد. به‌عنوان مثال و بر‌اساس گزارش خانه کتاب و ادبیات ایران، سال گذشته، بالغ بر ۱۱۵هزارو۱۴۱عنوان کتاب منتشر شده که نسبت به سال۱۴۰۱رشد ۵.۸درصدی داشته است. بدون پرداختن به محتوای عناوین منتشر شده، دقت بیشتر به آمار تفکیکی نشر، گویای این است که این افزایش بیشتر از آن‌که نشان‌دهنده بهبود انتشار کتاب در حوزه فرهنگ عمومی و بزرگسال باشد متأثر از تیراژ کتاب‌های کمک‌آموزشی بوده است. به‌عنوان مثال از اردیبهشت تا مرداد سال گذشته انتشار کتاب‌های کمک‌آموزشی نسبت به سال۱۴۰۱ از ۸۲ تا ۱۵۵‌درصد افزایش داشته‌ است.همچنین به‌جز فروردین واسفند۱۴۰۲که افزایش کتاب‌های کمک‌آموزشی به ترتیب رشدهای منفی۲ ومنفی۱۵درصدی را تجربه کرده‌، درسایر ماه‌های سال انتشار آنها بیش از ۲۲‌درصد رشد داشته است. همین رویه به نوعی در حوزه‌های سینما و موسیقی با بلیت‌های۹۰۰هزارتومانی ادامه دارد. هرچه هست، تورم همه اجزا حوزه فرهنگ چه در بخش تولید و چه در بخش مصرف را تحت تأثیر قرار داده و به کاهش یا حذف کامل سهم آن از سبد خانوار منجر شده است. 

دیگر خبرها

  • سهم فرهنگ آب رفت
  • انتشارات علمی و فرهنگی چگونه از عرش به فرش رسید؟
  • کتابفروشی که خبر تعطیلی اش را شیرین کرد
  • دستگیری باند سرقت از کتابخانه‌ها!
  • تعطیلی کتابستان در خیابان انقلاب
  • «محل سگ بگذارید لطفا!»
  • جنجال حراج کتاب‌های کتابخانه تربیت تبریز در فضای مجازی
  • اوج‌گیری تقاضای نفت در بخش جاده‌ای تا سال ۲۰۴۰
  • تقاضای چین؛ عامل اصلی رکوردزنی قیمت جهانی طلا؟
  • رکود در بازار برخی اقلام غذایی با تخفیف‌ هم شکسته نشد