Web Analytics Made Easy - Statcounter

مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله‌بن‌عمر و کاروانسرای شاه عباسی در استان کرمانشاه و قلعه والی در ایلام در بین بناهای تاریخی، بیشترین آسیب را از زلزله استان کرمانشاه دیده‌اند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی آنا، دو روز گذشته زمین لرزه 7 ریشتری، شهرهای غربی ایران را لرزاند. در این میان بسیاری از بناهایی که از قرن‌ها پیش به یادگار مانده بودند نیز از میان رفتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

زلزله به قدری شدید بود که قصر شیرین(شهر پرگردشگر استان کرمانشاه) را ویران کرد.

در این میان البته خسارت‌های زلزله به ابنیه تاریخی صرفا به یک منطقه خلاصه نشده‌ است و می‌توان علاوه بر آسیب به کاروانسرای شاه عباسی، عمارت خسرو و چهارقاپی، ردپای زلزله 7 ریشتری را در قلعه یزدگرد در شهرستان دالاهو نیز مشاهده کرد. همچنین از آنجا که سرپل ذهاب مرکز اصلی زلزله بوده در این بخش از استان، با آسیب‌های قلعه زیج منیژه که میراثی از اواخر دوره ساسانی بوده‌است مواجه می‌شویم.

با وجود این‌که شدت زلزله در استان کرمانشاه بسیار زیاد بود اما بر اساس صحبت‌های مدیرکل میراث استان، ابنیه تاریخی در کرمانشاه و اسلام‌آباد ویران نشده‌اند.

جلیل بالایی در خصوص میزان خسارت‌های وارده عنوان کرد: «ما تمام بناهای تاریخی استان را یک به یک بازدید کردیم و طبق بررسی‌های انجام شده می‌توانیم اعلام کنیم که برای مطالعات و برداشت آوار و مرمت آتشکده چارقاپی، مرمت کاروانسرای شاه عباسی، برداشت و جمع‌آوری آوار و تثبیت بخش آسیب‌دیده عمارت گیلان‌غرب، مرمت اضطراری و ساماندهی مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله بن عمر، ساماندهی و مرمت اضطراری قلعه یزدگرد و قلعه داور استان چیزی حدود 950 میلیون تومان نیاز داریم.»

وی درباره این که بیشترین آسیب‌ها به کدام بناها اختصاص دارد بیان کرد: «بیشترین خسارت به مقبره ابودجانه و مقبره عبدالله بن عمروارد شده که چیزی حدود 50 تا 60 درصد خرابی داشته‌اند و سپس کاروانسرای قصر شیرین با 15 درصد از بناهای پرآسیب بوده است.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان کرمانشاه درباره اقداماتی که تاکنون برای حفظ بناهای آسیب‌دیده انجام شده گفت: «ما حصارکشی و مدیریت فضا را آغاز کرده ایم و تصمیم داریم به ترتیب اولویت، مرمت بناها را پس از برقراری آرامش در استان آغاز کنیم.»

عبدالمالک شنبه زاده مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام نیز در اشاره به آسیب‌هایی که به ابنیه تاریخی این استان وارد شده می‌گوید: «طبق نظر کارشناسان در هشت منطقه تاریخی شاهد ترک خوردگی دیواره‌های اصلی هستیم. گچبری‌های شهر تاریخی سیمره، قلعه میرغلام هاشمی و قلعه پور اشرف و موزه باستان‌شناسی در دره شهر، قلعه والی و کاخ فلاحتی در مرکز استان، بنای والی کهره در شهرستان چرداول و پشت قلعه در شهرستان آبدانان ترک خورده‌اند.»

وی در خصوص میزان آسیب‌های وارده عنوان کرد: «کارشناسان در حال بررسی حجم خرابی‌ها هستند و این موضوع طی چند روز آینده به سازمان میراث فرهنگی اعلام خواهد شد.»

مدیرکل میراث فرهنگی استان ایلام در خصوص بیشترین آسیب نیز اظهار کرد: «بیشترین لطمه به قلعه والی وارد شده‌است، پس از آن موزه باستان‌شناسی دره شهر و سپس شهر تاریخی سیمره بیشترین آسیب را دیده‌اند.»

وی همچنین افزود: «با اتمام بررسی‌ها مرمت بناها بر اساس اولویت‌ آغاز خواهد شد.»

اگرچه رئیس سازمان میراث فرهنگی در سخنانش بر این نکته تاکید دارد که میزان آسیب‌دیدگی آثار در استان کرمانشاه حداکثر 20 درصد و قابل احیا و مرمت است، اما مسلم‌ است که مرمت و بازسازی ابنیه زمان‌بر و پرهزینه‌ خواهد بود و همکاری و مساعدت سازمان میراث فرهنگی و میراث دوستان را می‌طلبد.

لازم به ذکر است، آثار تاریخی استان‌های زنجان، لرستان، همدان، مرکزی، کردستان و آذربایجان غربی در زلزله استان کرمانشاه آسیبی ندیده‌اند.

منبع: آنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ana.press دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۱۹۹۷۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،  مرتضی صفری در مراسم گرامیداشت روز بناها و محوطه‌های تاریخی اظهار کرد: آذربایجان غربی با داشتن ۱۸۰۹ اثر ثبت ملی و جاذبه‌های طبیعی بکر در تقویت زیرساخت‌ها و معرفی داشته ها برای جذب گردشگر می بایست تلاش مضاعفی داشته باشیم و باید عقب‌ماندگی ساختاری خود را در این زمینه جبران کنیم.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی افزود: اعتبار این اداره‌کل در سال ۱۴۰۲ به نسبت سال ۱۴۰۰ در تخصیص رشد ۵ برابری داشته است و با حمایت‌های استاندار آذربایجان غربی در حال حاضر ۸۰ میلیارد تومان پول نقد برای اجرای پروژه‌های عمرانی، مرمتی و فنی اختصاص یافته و ۸۰ پروژه در حال اجرا است.

او با ابراز تاسف برای از بین رفتن تعدادی از خانه‌های قدیمی ارومیه در سالیان گذشته ادامه داد: یکی از اولویت‌های این اداره‌کل حفاظت از این اندک خانه‌های تاریخی شهر بوده و طرح مطالعه ویژه بافت تاریخی ارومیه به‌عنوان اولین استان در سطح کشور به انجام رسیده که نقش مهمی در حفظ بناهای تاریخی ارومیه و دانه‌های باارزش آن خواهد داشت.

 

صفری گفت: تعدادی از بناهای تاریخی استان در مالکیت دستگاه‌های اجرایی قرار داشته و طبق قانون دستگاه‌های متولی وظیفه مرمت و نگهداری از بناهای تاریخی را برعهده دارد که متاسفانه در این راستا کم‌کاری شده و بسیاری از بناهای باارزش استان در حال تخریب است و برای حفاظت آنها، یکی از برنامه‌های ما این است مالکیت یا حق بهره‌برداری از آنها به اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی واگذار شود تا با عزم جهادی بتوانیم آن بناها را مرمت و حفاظت کرده و برای آن بناها کاربری فرهنگی و گردشگری مناسب تعریف کنیم.

او خاطرنشان کرد: مدرسه هدایت تحویل،  مرمت و کاربری مناسب برای آن تعریف شد کار مرمت خانه انصاری ارومیه نیز از دو هفته پیش آغاز شده و مرمت مدرسه ۲۲ بهمن ارومیه نیز با جدیت انجام شده و در آینده نزدیک به بهره‌برداری رسیده و تبدیل به موزه ورزش، تاریخ و مدرسه می‌شود، خانه گردشگری ارومیه نیز پس از مرمت تبدیل به موزه فرش خواهد شد.

صفری گفت: راه‌اندازی این موزه‌ها نقش مهمی در توسعه گردشگری و افزایش مدت ماندگاری گردشگران در ارومیه خواهد داشت.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی با اشاره به مرمت مسجد جامع ارومیه اظهار کرد: در سال ۲۰۲۵ پرونده مساجد جامع کشور برای ثبت جهانی در یونسکو مطرح خواهد شد که باید همگی تلاش کنیم تا اقدامات مرمتی و ساماندهی این مسجد انجام شود و مسجد جامع ارومیه نیز در فهرست آثار جهانی یونسکو قرار بگیرد.و برای این امر نیاز است شکل تاریخی مسجد به طور کامل احیا شود.

او خاطرنشان کرد: فاز اول ساماندهی مسجد جامع ارومیه با همکاری شهرداری با اعتباری بالغ بر۴.۵ میلیارد تومان اعتبار انجام شد.

 

صفری اظهار کرد: طرح احیای مسجد جامع ارومیه نیزبا همکاری دانشکده معماری دانشگاه ارومیه آماده شده و امسال نیز ۱۰ میلیارد تومان برای این پروژه اختصاص یافته است.

او بیان کرد: عمارت دارایی ماکو نیز با پی‌گیری  استاندار و مساعدت وزیر اقتصاد و دارایی تحویل اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان می‌شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی در پایان از رسانه‌ها برای همراهی در حفاظت و نگهداری از آثار تاریخی و توسعه گردشگری استان تشکر و قدردانی کرد.

دیگر خبرها

  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • بارندگی های اخیر ۱۸۴ میلیارد ریال به بناهای تاریخی سیستان و بلوچستان خسارت زد
  • خسارت ۱۸۴ میلیارد ریالی بارندگی‌های اخیر به ۶۰ بنای تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • مرمت طرح‌های مشترک میراث فرهنگی و شهرداری در میبد
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • نماینده مجلس: فرو نشست اصفهان جدی است؛ ابنیه تاریخی مورد آسیب قرار گرفته
  • اختصاص ۸۰۰ میلیاردریال برای اجرای طرح‌های مرمتی در آذربایجان غربی
  • سمینار بین‌المللی تأثیر بحران‌های طبیعی بر بناهای تاریخی با رویکرد کاربرد فناوری‌های نوین برگزار می‌شود
  • اجرای ۸۰ پروژه مرمتی و عمرانی در آذربایجان غربی