Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-18@05:58:05 GMT

شناسایی 800 بیمار مبتلا به ایدز در قم

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۱۰۳۹

شناسایی 800 بیمار مبتلا به ایدز در قم

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از قم ؛سلیقه،مدیرکل بهزیستی قم در کارگروه تخصصی اجتماعی و فرهنگی استان قم که در تالار امام رضا(ع) ساختمان فرمانداری قم برگزار شد، گفت: تاکنون بالغ‌بر ۸۰۰ بیمار مبتلابه ایدز در استان قم شناسایی و ساماندهی شده درحالی‌که رقم واقعی افراد مبتلا چندین برابر این میزان بوده که متأسفانه شناسایی یا معرفی نشده هستند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با اشاره به برخی معضلات فرهنگی و اجتماعی موجود اظهار داشت: بیماری ایدز و گسترش راه‌های انتقال آن از جمله مباحثی است که باید با دقت بیشتری رصد و پایش شود.

مدیرکل بهزیستی قم  با بیان برخی از مهم‌ترین شیوه‌ها و راه‌های انتقال و سرایت بیماری ایدز در بین شهروندان افزود: مصرف مشترک سرنگ آلوده توسط معتادان در گذشته مهم‌ترین راه و روش انتقال این بیماری بود اما امروزه متأسفانه انتقال از طریق تماس جنسی آمار بیشتری را از آن خود کرده است.

سلیقه با تأکید بر اهمیت مقابله و جلوگیری از انتقال و سرایت بیماری ایدز در مراکز درمانی قم گفت: افراد و کارکنان که در مراکز درمانی و پزشکی شهر قم فعالیت دارند باید همواره رعایت اصول بهداشتی و ایمنی را سرلوحه خدمات خود قرار داده و صرفاً از وسایل استریل شده استفاده کنند.

وی با بیان این‌که متأسفانه بخشی از بیماران مبتلابه ایدز در استان قم ناشناس هستند تصریح کرد: تاکنون بالغ‌بر 800 بیمار مبتلابه ایدز در استان قم شناسایی و ساماندهی شده در حالی‌که رقم واقعی افراد مبتلا چندین برابر این میزان بوده که متأسفانه شناسایی یا معرفی نشده هستند.

 مدیرکل بهزیستی استان قم همدردی و همدلی با افراد مبتلابه ایدز را شرط مهم و وظیفه اصلی جامعه دانست و تصریح کرد: هرگز نباید افراد مبتلا از جامعه طردشده یا نگاه منفی در مورد در آن‌ها به نجو آید بلکه لازم تا با همدلی و همدلی‌های لازم در مورد این بیماری اطلاع‌رسانی‌های کافی در جامعه انجام شود.

 سلیقه با اشاره به معضل کودکان کار در استان قم نیز عنوان کرد: بخشی از کودکان و افرادی که به این کار مشغول بوده کودکانی هستند که به خاطر کمک و یاری خانواده خود مجبور به کار و فعالیت بوده و بخش اندکی نیز در حکم کودکان خیابانی هستند که باید ساماندهی شود.

وی ادامه داد: هزینه‌های درمان، آمورش و تغذیه در استان قم به کودکان کار ارائه می‌شود و یکی از اولویت‌های مهم این اداره کل نیز حل مشکل کودکان کار و مشکلات اقتصادی خانواده‌های آنان است که نیازمند همکاری و همفکری با سایر دستگاه‌های استان است.

انتهای پیام/ش

جمعیت 800 نفری مبتلایان به ایدز در قم

منبع: باشگاه خبرنگاران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۱۰۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین

نسرین تنکابنی رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین گفت: ۳۳ درصد از شهروندان قزوینی بالای ۱۸ سال مبتلا به فشار خون بالا هستند که ۹۱ هزار نفر از آنها در مراکز خدمات جامع سلامت شناسایی و تحت مراقبت قرار دارند.

تنکابنی اظهار کرد: آمار مبتلایان به بیماری فشار خون سه برابر بیشتر از این مقدار است، چرا که ۵۰ درصد از بیماران فشار خون از بیماری خود آگاه نیستند و آن تعدادی که از بیماری خود خبر دارند، تحت درمان قرار ندارند که سعی داریم این افراد را شناسایی و تحت درمان قرار دهیم.

وی در بیان تعریف فشار خون بیان کرد: ضربان قلب، خون را درون سرخ رگ‌ها می‌فرستد و به فشاری که به دیواره سرخ رگ‌ها وارد می‌شود، فشار خون گفته می‌شود.

تنکابنی ادامه داد: اندازه فشار خون به مقداری خونی که در هر دقیقه از قلب خارج می‌شود بستگی دارد، اما زمانی که سرخرگ‌های بزرگ قابلیت استحکام و مقاومت خود را از دست دهند و عروق کوچک نیز باریک‌تر شود، فشار خون افزایش می‌یابد.

به گفته این مسئول، بیماری فشار خون به دلیل چندین عوامل خطر از جمله سن، ارث یا سابقه خانوادگی، چاقی و اضافه وزن، فعالیت بدنی ناکافی، کم تحرکی، استعمال سیگار و تنکابو، مصرف نمک و غذا‌های شور، کمبود پتاسیوم در غذا‌های روزانه، کمبود ویتامین D، مصرف الکل و داشتن استرس و بیماری‌های مزمن همانند کلیوی، چربی خون و همچنین بارداری در خانم‌ها به وجود می‌آید.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین به راه کار‌های پیشگیری از ابتلا به این بیماری اشاره کرد و افزود: مهم‌ترین کار اصلاح رفتار‌های تغذیه ناسالم است، یعنی کاهش مصرف نمک، چربی، روغن و چربی جامد، غذا‌های سرخ کردنی و همچنین استفاده از سبزیجات و روش‌های آبپز و بخارپز کردن غذا‌ها می‌تواند در پیشگیری از این بیماری موثر باشد.

وی ادامه داد: عوارض بیماری فشار خون می‌تواند موجب سکته قلبی و مغزی، نارسایی کلیه و همچنین خون ریزی ته چشم و تاری دید و کوری شود.

رییس کارگروه پیشگیری و کنترل بیماری‌های غیر واگیر قزوین با بیان اینکه فشار خون باید از دوران کودکی اندازه گیری شود، گفت: افزایش فشار خون به دنبال بالا رفتن سن افراد و در میانسالی شایع‌تر است و توصیه می‌شود که از سن ۳۰ سال به بالا هر ۲ سال و از سن ۴۰ به بالا اقدام به اندازه گیری فشار خون شود و همچنین افرادی که بیمار هستند فشار خون را کنترل و دارو‌های خود را به صورت مرتب مصرف کنند.

فشار خون بالا جزو بیماری‌های قلبی و عروقی قرار می‌گیرد که به عنوان اولین علت مرگ در تمام سنین محسوب می‌شود و حدود ۴۱ درصد از مرگ‌های استان قزوین از همین گروه بیماری است

باشگاه خبرنگاران جوان قزوین قزوین

دیگر خبرها

  • شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • شناسایی ۱۳۰۰۰ بیمار مبتلا به هموفیلی در ایران
  • ‌شناسایی ۹۱۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در فارس
  • افزایش بیماران ام اس در خراسان شمالی
  • شناسایی حدود۱۲ هزار بیمار مبتلا به دیابت و فشار خون درنیشابور
  • خدمات درمانی به ۱۹۸ بیمار مبتلا به هموفیلی در کرمانشاه ارائه می‌شود
  • استفاده هزار و ۱۰۰ بیمار هموفیلی اصفهان از فرآورده‌های خونی
  • شناسایی ۱۲ مورد بیماری «کیست هیداتید» در کهگیلویه و بویراحمد
  • شناسایی ۹۱ هزار فرد مبتلا به فشار خون در قزوین
  • شیوع بیماری پوستی در پکتیکا