Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@11:26:27 GMT

ادامه مسیر قطار مبارزه با اعتیاد در آذربایجان شرقی

تاریخ انتشار: ۲۳ آبان ۱۳۹۶ | کد خبر: ۱۵۶۲۱۵۵۲

ادامه مسیر قطار مبارزه با اعتیاد در آذربایجان شرقی

تبریز- ایرنا- به گزارش ایرنا، اعتیاد بلای خانمان سوزی است که در سال های اخیر بسیاری از خانواده ها را درگیر خود کرده و افراد زیادی به دلیل آن، کار، زندگی و خانواده خود را از دست داده اند.

با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید، کاهش پنج آسیب اجتماعی مهم در اولویت کار دولتمردان قرار گرفت که اعتیاد یکی از این موارد است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در آذربایجان شرقی نیز مدیریت ارشد استان در دولت یازدهم با تاکید براینکه اعتیاد بیماری است و نباید در خیابان های استان معتاد متجاهر وجود داشته باشد، با همکاری و تعامل بالای همه دستگاه های مسئول با نیروهای امنیتی و انتظامی و دستگاه قضای استان در کمترین مدت معتادان متجاهر از سطح خیابان ها جمع آوری شد.
بدیهی است شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر آذربایجان شرقی به عنوان ساختار متولی مقابله و مبارزه با اعتیاد با تشکیل جلسات مرتب و پیگیری جدی مصوبات خود نقش مهمی در برنامه جمع آوری معتادان متجاهر دارد.

** کشف یک هزار و 223 مواد مخدر در استان
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان شرقی در جلسه ستاد مبارزه با مواد مخدر استان گفت: در 7 ماهه سال جاری یک هزار و 223 کیلوگرم انواع مواد مخدر در استان کشف شده که نسبت به مدت مشابه در سال گذشته 17 درصد افزیش کشفیات داشته ایم.
محمدعلی نصرتی افزود: در این مدت 12 هزار و 32 نفر معتاد، قاچاقچی و توزیع کننده و حمل کننده مواد مخدر در استان دستگیر و 19 باند قاچاق تهیه و توزیع مواد مخدر نیز منهدم شده است.
وی با اشاره به برگزاری مراسم حج امسال گفت: با اقدامات و کنترل های انجام شده توسط پلیس فرودگاه خوشبختانه هیچ یک از زائران اعزامی از آذربایجان شرقی در عربستان دستگیر نشدند.
نصرتی اظهار کرد: در یک ماه اخیر در شهرستان هشترود 32 کیلوگرم مواد مخدر، 160 کیلوگرم ماده مخدر در شهرستان مراغه، 32 کیلوگرم ماده مخدر تریاک در شهرستان بستان اباد و 35 کیلوگرم مواد مخدر تریاک و حشیش در شهرستان بناب کشف و ضبط شده است.
وی گفت: 51 هزار و 137 نفر معتاد در مراکز ترک اعتیاد استان پذیرش شده اند که 97 درصد این افراد مرد و 3 درصد زن هستند.
دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان آذربایجان شرقی افزود: در سال جاری 48 نفر به دلیل مصرف مواد مخدر جان خود را ازدست داده اند که نسبت به سال گذشته که 68 نفر بود 29 درصد کاهش یافته است.
وی ادامه داد: 64 نفر از معتادان استان دارای بیماری های خاص ایدز و هپاتیت در مرکز جداگانه ای درمان و نظارت می شوند.
نصرتی با اشاره به روستاهای آلوده استان، اظهار کرد: در کنار اقدامات انتظامی باید در این روستاها کارهای فرهنگی نیز انجام شود.
وی گفت: شهرداری مناطق یک و هفت تبریز بر اساس تفاهماتی که انجام شده بود موظف به تهیه مواد غذایی مرکز ماده 16 و مرکز ترک اعتیاد بانوان بودند که متاسفانه به بهانه تغییر اعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز از انجام تعهدات خود ، خودداری می کند و ضروری است در این خصوص دستورات لازم ابلاغ شود.

** 86 خانواده معتادان مرکز ماده 16 تحت پوشش کمیته امدادند
مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی نیز در این نشست گفت: با معرفی خانواده های معتادان بستری در مرکز ماده 16 توسط دستگاه قضایی به این اداره کل 86 خانواده ها تحت پوشش قرار گرفته و تمام خدمات این اداره کل به جز خدمات مسکن را دریافت می کنند.
کلامی افزود: در بحث حمایت از زنان سرپرست خانوار 600 خانواده زندانی، 144 خانواده متارکه، 33 خانواده مفقود سرپرست و 92 خانواده بد سرپرست که اکثر این ها در نتیجه اعتیاد آسیب دیده اند، تحت پوشش ما قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: اگرسرپرست خانواده ای که معتاد است به اختیار قصد ترک اعتیاد داشته باشد، تمام خدمات کمیته امداد را سه دوره شش ماهه به این خانواده ارائه می دهیم تا سرپرست خانواده به سمت پاک شدن حرکت کند.
کلامی اظهار کرد: بیش از 60 هزار خانواده تحت پوشش کمیته قرار دارند که اکثر این خانواده ها آسیب پذیر اجتماعی و بالای 60 درصد آنها در حاشیه شهر ها ساکن هستند.
وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری از اعتیاد این اداره کل به صورت جدی وارد شده و با رویکرد مشاوره، با خانواده ها ارتباط ایجاد کرده ایم و کارگاه های مختلف در خصوص آموزش و ارتقا دانش خانواده ها در رابطه با مواد مخدر برگزار می کنیم.

** 90 درصد بیماران مبتلا به هپاتیت سی در استان درمان شدند
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز نیز در این جلسه گفت: 550 هزار نفر در حاشیه شهرهای استان زندگی می کنند که همگی این افراد مورد ویزیت قرار گرفته و اطلاعات همه خانواده ها را در دست داریم.
محمدحسین صومی افزود: در خصوص درمان معتادان مرکز ماده 16 دانشگاه حضور جدی پیدا کرده و به شدت معتقدیم این مرکز موجب کاهش حضور معتادان در جامعه است.
وی اظهار کرد: تلاش می کنیم طی ماه های آینده 10 مرکز نگهداری معتادان جهت ارائه خدمات با تعرفه دولتی تحت حمایت این دانشگاه قرار گیرد.
صومی افزود: تمامی بیماران مبتلا به ایدز در استان شناسایی و تحت درمان و مراقبت دانشگاه علوم پزشکی هستند.
وی ادامه داد: در خصوص بیماری هپاتیت سی نیز خوشبختانه با ارائه داروی ایرانی درمان این بیماران به صورت رایگان در استان انجام می شود که در طول یکسال گذشته روی 90 درصد این بیماران درمان انجام شده است.
رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز در خصوص بیماران مبتلا به هپاتیت بی نیز گفت: بیمارانی که شناسایی شده توسط دانشگاه درمان انجام می شود.

**شهرداری ها به وظایف خود عمل کنند
استاندار آذربایجان شرقی در این نشست گفت: در حوزه مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر اقدامات بسیار خوبی در استان انجام شده و از عملکرد نیروهای انتظامی، امنیتی و اطلاعاتی در برخورد با قاچاقچیان عمده و باندهای قاچاق مواد مخدر تقدیرو تشکر می کنم.
مجید خدابخش افزود: در موضوع مواد مخدر باید به بحث های فرهنگی و پیشگیری بیش از پیش توجه شود و ضروری است از ابزاری که در اختیار داریم بهره مند شویم.
وی در خصوص عدم همکاری شهرداری های مناطق هفت و یک تبریز، اظهار کرد: شهرداری ها توجه کنند مصوبات این شورا هرچه بوده با تغییراعضای شورای اسلامی شهر و شهردار تبریز تغییر پیدا نمی کند و باید مصوبات اجرا شود و هیچ بهانه ای قابل قبول نیست.
خدابخش با بیان اینکه ایجاد مرکزماده 16 یکی از بهترین اقدامات در آذربایجان شرقی بوده است، گفت: رویکرد اصلی شهرداری ها در دنیا رویکردی اجتماعی و فرهنگی است و رویکرد عمرانی نیست، باید شهرداری ها در خصوص مرکز ماده 16 همکاری های لازم را انجام دهند.
وی افزود: باید به موضوع مبارزه با اعتیاد و مواد مخدر به صورت جامع نگریسته شود و بحث مبارزه با مواد مخدر فقط فرد معتاد نیست؛ اگر ریشه ها را بخوبی تشخیص ندهیم با مشکل مواجه خواهیم شد.
خبرنگار*ع: مینا بازگشا**انتشار: عزیزی راد
6120/518

منبع: ایرنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۱۵۵۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

باند ۴ نفره توزیع هروئین در اصفهان منهدم شد

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان از دستگیری اعضای باند چهار نفره‌ای که اقدام به توزیع گسترده هروئین در شهر اصفهان می‌کردند خبر داد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی پلیس، احمد نیکبخت اظهار کرد: مأموران اداره عملیات ویژه پلیس مبارزه با مواد مخدر استان اصفهان، پس از انجام اقدامات اطلاعاتی دقیق و هوشمندانه، یکی از عوامل اصلی قاچاق و توزیع هروئین در شهر اصفهان را شناسایی و طی یک عملیات ضربتی وی را در مخفی گاه خود دستگیر کردند.

وی با بیان اینکه متهم با تشکیل باندی اقدام به توزیع هروئین‌ها بین افراد معتاد می‌کرد، افزود: در ادامه مخفی گاه تمام همدستان متهم که چهار نفر بودند شناسایی و در عملیاتی دیگر دستگیر شدند.

رئیس پلیس مبارزه با مواد مخدر فرماندهی انتظامی استان اصفهان با اشاره به تحویل متهمان دستگیر شده به مرجع قضائی گفت: در این عملیات ۱۰ کیلو هروئین کشف و دو دستگاه خودروی سواری و یک دستگاه موتورسیکلت متعلق به متهمان نیز توقیف شد.

کد خبر 739481

دیگر خبرها

  • جزئیات دستگیری یکی از موادفروشان بزرگ تهران
  • دستگیری ۷۰ خرده فروش مواد مخدر در آذربایجان شرقی
  • جمع‌آوری ۵۰۰معتاد متجاهر در طرح نوروزی در آذربایجان شرقی
  • کشف بیش از ۹۴ کیلوگرم تریاک در رودسر
  • کشف بیش از ۱۰۳ کیلوگرم انواع مواد مخدر در مازندران
  • باند ۴ نفره توزیع هروئین در اصفهان منهدم شد
  • کشف بیش از ۲ کیلو شیشه در خرمشهر
  • کشف بیش از ۲ تن مواد مخدر استان بوشهر
  • دستگیری زوج مواد فروش با ۲۴۴ کیلو حشیش و تریاک
  • کشف ۱۵۴ کیلوگرم مواد مخدر در عملیات مشترک پلیس سمنان و کرمان