Web Analytics Made Easy - Statcounter

حوادث رکنا: وزیر آموزش و پرورش گفت: 12 دانش آموز در زلزله کرمانشاه جان خود را از دست داده اند.

سید محمد بطحایی روز سه شنبه در ابتدای نخستین نشست خبری خودضمن تسلیت به بازماندگان زلزله کرمانشاه برای مصدومان این حادثه Incident ارزوی سلامتی Health کرد و گفت: مسئولان باید آسیب های وارده به استان کرمانشاه را بازسازی کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزد: براساس آخرین آمار در استان کرمانشاه در پی زلزله اخیر 21 دانش آموز جان خود را از دست داده اند. همچنین دو همکارمان فوت و 20 نفر مجروح شده اند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تخریب فضاهای آموزشی مناطق زلزله زده خاطر نشان کرد: اگر حادثه زلزله در روز اتفاق می افتاد و کلاس ها برقرار بود، شاهد تلفات دانش اموزان بسیاری بودیم.

وی عنوان کرد: 43 واحد آموزشی به طور کامل تخریب شده و آسیب به برخی فضاها جدی است و امکان استفاده از آنها دیگر وجود ندارد.

وزیر آموزش و پرورش گفت: مهم‌ترین برنامه که سرفصل‌ برنامه‌ها و جنبه حاکمیت دارد سند تحول بنیادین است. در حرکت جدیدی که برای این سند شروع کردیم ابتدا یک بررسی داشتیم تا وضعیت آن مشخص شود. سوال اصلی این است که این سند تا چه بخشش عملی‌ شده است؟ جواب این سوال آینده را روشن خواهد کرد. اکنون می‌دانیم در کدام راهکارها به تفکیک عملیات چه درصدی اجرایی شده و سهم هرکدام از راهکارها در استقرار سال‌های گذشته چقدر بوده است؟

بطحایی افزود: براساس این تحقیق این نقشه مقداری نامتوازن است اولین استفاده از این بررسی و مطالعه اصلاح برنامه سال 96 و سال 97 خواهد بود. در این اصلاح طوری برنامه‌ریزی خواهیم کرد که توازن رعایت شود.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه دوم ما شروع گام اول در شایسته‌سالاری انتصابات و انتخاب مدیران در سطوح مختلف است. بر این اساس فراخوانی را منتشر کرده و از همکاران درخواست کرده‌ایم که نظرات خود را درباره ویژگی و صلاحیت مدیران اعلام کنند.

وی با اشاره به طراحی سامانه‌ای گفت: به‌زودی سامانه‌ای رونمایی خواهد شد که اگر جایی نیاز به مدیر مدرسه داشت در این سامانه اعلام و متقاضیان نیز مشخص شوند.براساس این درخواست کمیته‌ای به متقاضیان امتیازدهی خواهد کرد و نتایج به مدیران آموزش و پرورش منتقل خواهد شد.

بطحایی افزود: این گام کوچکی است و باید به سمت شفاف‌سازی انتصابات برویم. طراحی این سامانه تا پایان دی ماه تمام می‌شود و امیدواریم در سال 97 انتخاب مدیران مدارس با این سامانه اجرایی شود.

وی همچنین گفت: بنا داریم در گام‌های بعدی در سطوح مدیریت مناطق و کارشناسان استانی و به موازات آن در حوزه ستادی از این سامانه استفاده کنند.

وزیر آموزش و پرورش گفت: سومین برنامه من بحث صندوق ذخیره فرهنگیان است. همکاران درخواست عضویت نماینده در هیئت امنای این صندوق و نظارت بر آن را داشته‌اند تا عملکرد آن شفاف‌تر شود. براین اساس فراخوانی را منتشر خواهیم کرد که تا پایان سال جدید از همکاران معلم دو نفر به هیئت امنا اضافه شود.همچنین یک بازرس ویژه هم به جمع بازرسان صندوق ذخیره ارزی اضافه خواهد شد.

بطحایی در خصوص نقش آموزش و پرورش در آسیب‌های اجتماعی گفت: شاهد آسیب‌های اجتماعی در مدارس کشور هستیم اما درصد این اتفاق نسبت به کل دانش‌آموزان قابل توجه نیست. هرچند اگر یک فرد دارای آسیب اجتماعی باشد باید مهم شمرده شود.

وزیر آموزش و پرورش افزود: برای این آسیب‌ها از سه مجرا کار را آغاز کرده‌ایم بحث نخست آموزش است و ما خواهان آموزش به خانواده‌ها هستیم. پس از آن بحث آموزش مدیران مدارس و معلمان پیگیری خواهد شد. برای این موضوع در مرحله برنامه‌ُسازی هستیم و ظرف دو ماه آینده اجرایی خواهد شد.

وی تأکید کرد: در حوزه آموزش خانواده‌ها،‌آموزش اجباری خواهد بود. تربیت نسل آینده باید با همکاری خانواده و آموزش و پرورش باشد و طی آن این دو نهاد هم‌سو حرکت کنند.

بطحایی افزود: صندوق ذخیره با توجه به اتفاقات یکساله اخیر با چالش های مختلفی مواجه شده. طی ۲ماه اخیر پنج جلسه هیئت امنا را داشتیم و با توجه به سیاست های وزارتخانه تغییر ساختار مناسب برای شرکت های تابعه این صندوق خواهیم داشت تا سود دهی بیشتری داشته باشیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: طی سال های ۷۴ تا ۹۵ نرخ سهم الشرکه اعضا سالانه ۱۷/۹میانگین سوددهی داشته و در برخی شرکت ها علی رغم شرایط اقتصادی موجود شاهد افزایش ۴برابری ارزش دارایی ها هستیم.

وی با اشاره به اینکه تا پایان سال ۹۶ زمینه تخلفات به صفر نزدیک خواهد شد،افزود: تلاش می کنیم زمینه بروز مشکلات گذشته در صندوق ذخیره فرهنگیان از بین برود همچنین مبالغه هایی که در مورد وضعیت صندوق وجود داشته منجر به کاهش ارزش سهام شرکت های تابعه شده است.

بطحایی درباره وضعیت آمار نیروی انسانی وزارت آموزش و پرورش گفت: یک جا نیروهایی داریم که ساعت کار کمی دارد. ما کلاسی برای ارائه به آنها نداریم. در منطقه دیگر کمبود نیرو داریم که مجبور هستیم که حق تدریس بگیریم. این اختلال در سازمان دهی نیروی انسانی است. اینکه چرا نمی توانیم تعادل را با جا به جایی نیروها ایجاد کنیم به انگیزش ها و مشوق ها بر می گردد.

وی افزود: در برخی جلسات که آمار نیروها را ارائه می کنیم، دوستان تعجب می کنند. برای همین است که می گوییم آموزش و پرورش یک ساختار گسترده و پیچیده است. در آموزش و پرورش به طور سالانه 26 هزار نیروی انسانی در مرخصی زایمان به سر می برند. این تعداد چند برابر نیروی انسانی بسیاری از دستگاه هاست. 11 هزار نیرو انسانی ما در ماموریت هستند و در دستگاه دیگر خدمت می کنند و 42 هزار نیروی انسانی ما دانشجویان تربیت معلم هستند که در آمار ما جز نیروها اما در حال تحصیل هستند. همین آمار حدود 120 هزار نفر است که 14 درصد کل نیرو انسانی وزارت آموزش و پرورش است.

وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی از الویت ها ما اصلاح ساماندهی نیروی انسانی و ایجاد مشوق های لازم برای ایجاد تعادل بین نیروهای انسانی است.

منبع: رکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.rokna.net دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «رکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۱۵۶۲۲۹۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد

رضامراد صحرایی در گردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان وزارت، مدیران کل و روسای استانی آموزش‌وپرورش که در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد، با اشاره به اینکه گردهمایی‌ها فرصت مغتنمی است برای بررسی فعالیت‌های انجام شده و برنامه ریزی برای آینده، گفت: کلید حل مشکلات آموزش و پرورش درون خودش است و با اتحاد، انسجام، همدلی و همراهی می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کرد.

وی افزود: اگر با هم کارکنیم به توان هم می‌رسیم و ظرفیت‌های درونی آموزش و پرورش برای ارتقای آن کافی است.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه راهبرد ما یکپارچگی و همدلی درونی آموزش و پرورش است، گفت: اگر امکانات و توانمندی‌های‌مان را شبکه کنیم از رموز موفقیت ما خواهد شد.

در ادامه وی تحول را محور همه اقدامات دانست و تصریح کرد که  مرحله اول این تحول، ‌شناختی است.

صحرایی با بیان اینکه گفتمان اول آموزش و پرورش است، خاطرنشان کرد:آموزش و پرورش نقطه اتکای همه کسانی است که برای پیشرفت کشور فعالیت می‌کنند و ما باید کاری کنیم که آموزش و پرورش مسئله اول تمامی مسئولان و مدیران ارشد باشد.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اصل بازگشت به مدرسه، خاطرنشان کرد: مدرسه مزرعه آینده کشور است و این یک گفتمان است و کماکان مدرسه قوی، ایران قوی جهت و شعار اصلی ما خواهد بود و مدرسه باید به والدین اطمینان بدهد که میتوانیم فرزندی تربیت کنیم که دغدغه آنهاست.

وی ادامه داد: حذف تدریجی کنکور، اولویت پیدا کردن تربیت معلم نسبت به تأمین معلم، تحولات مدرسه سازی، تربیت بدنی و سلامت، امور پرورشی، سازمان تعلیم و تربیت کودک، فعالیت‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، احیای باشگاه دانش پژوهان و... از تحولات آموزش و پرورش در سال گذشته  بود.

وزیر آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه سال ۱۴۰۳ سال اجرای پرشتاب‌تر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش خواهد بود، گفت: سال جاری سال نهضت ملی آموزش و توانمندسازی معلمان‌ است و تمامی ظرفیت برای آموزش معلمان باید بسیج شود.

وی افزود: آیین نامه مسیر رشد معلمی در دستورکار شورای عالی است و مسیر رشد در سه ساحت صلاحیت‌های عمومی، حرفه‌ای و تخصصی به طور روشن مشخص شده است.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: آیین نامه مسیر رشد معلمی به نتیجه عملکرد معلم در آموزش توجه خواهد شد.

صحرایی با بیان اینکه، اقدام بعدی برنامه ملی مهارت آموزی دانش آموزان است، گفت: در این برنامه برای هر دانش آموز ۳۰۰ ساعت آموزش مهارت در نظر گرفته شده وتقویت هنرستان‌ها و ساخت هنرستان‌ها در کنار کارخانجات در دستور کار  قرار گرفته است.

وزیر آموزش و پرورش تصریح کرد: برنامه‌ ملی دیگر ارتقای کیفیت آموزش و تقویت مدارس دولتی است که ماده واحده کاهش تنوع مدارس در دستور کار است و همه ظرفیت‌ها برای تقویت مدارس دولتی بسیج خواهد شد.

وی اذعان کرد: برنامه ملی‌ بعدی‌؛ انسداد مبادی بی‌سوادی و ارتقای سواد عمومی است چراکه باید برنامه ویژه‌ای برای ریشه کنی بی‌سوادی در تمام مناطق کشور داشته باشیم و ارتقای سواد عمومی و خواندن در این برنامه مورد تاکید است.

صحرایی با اشاره به ارتقای بهره وری و بهبود آموزش و پرورش، گفت: باید هر آنچه بهره‌وری سازمانی را کاهش می‌دهد، شناسایی و برطرف شود.

هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاه‌های آموزش و پرورش برگزار شود

وزیر آموزش و پرورش بر ارتقای بهره‌وری اردوگاه‌ها، تاکید کرد و گفت: هیچ جلسه و گردهمایی و همایشی نباید خارج از ظرفیت اردوگاه‌های آموزش و پرورش برگزار شود و باید ظرفیت اردوگاه‌ها فعال شود.

وزیر آموزش و پرورش خبر داد: اساس‌نامه سازمان دانش آموزی تغییر و به سازمان دانش آموزی - اردویی تبدیل خواهد شد.

وی با بیان اینکه سیاست دیگر ما تداوم نهضت مدرسه سازی است، تصریح کرد: دولت سیزدهم در مدرسه سازی درخشان عمل کرده است و به لطف خدا ۷ هزار مدرسه افتتاح شده است.

صحرایی ادامه داد: ساخت هنرستان‌ها و تجهیز آن‌ها، تجهیز و تقویت اردوگاه‌ها و خوابگاه‌های دانشگاه فرهنگیان از امور اصلی ما در سال جاری است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به ساماندهی معلمان، گفت‌: حدود ۱۰۵ هزار ردیف استخدامی جدید به آموزش و پرورش اختصاص پیدا کرده است.

وی ادامه داد: در سال جاری دانشگاه فرهنگیان کار بزرگ آزمون اختصاصی تعلیم و تربیت را خواهد داشت و فرصت کافی برای ارزیابی دارد.

صحرایی با اشاره به محتوای کتاب‌های درسی و نظام پایه شایستگی‌ها دانش آموزان، اظهارکرد: سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی کار دو ساله‌ای انجام داده که هر دانش آموزی در پایان پایه تحصیلی چه شایستگی عمومی باید داشته باشد تا کتاب‌های درسی بر مبنای احراز آن شایستگی‌ها تألیف‌ شود.

نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است

وی با اشاره به اینکه نقشه راه سند تحول بنیادین آموزش و پرورش نهایی شده است، گفت: پیش از این زیر نظام‌های َسند نگاشته شده بود اما چون پشتوانه‌ای نداشت، اجرایی نشد. امروز آئین نامه مدرسه تراز سند تحول، نهایی شده است.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به سیاست‌ها و ضوابط کیفیت بخشی دانشگاه فرهنگیان، گفت: یک مصوبه ۱۱ ماده‌ای گرفته شده است که خیلی از مسایل دانشگاه را حل کرده است؛ از جمله کنکور اختصاصی تربیت معلم است که  قانون پیدا کرد و آیین نامه آن نگاشته و امسال هم اجرا شد.

 وی افزود: هیئت جذب مرکزی در دانشگاه فرهنگیان، آیین نامه ویژه جذب استعدادهای برتر بدون کنکور به معلمی، آیین نامه ارتقا اساتید، مدارس وابسته، نظام صلاحیت حرفه‌ای معلمان و دانشجو معلمان از دیگر مسایلی است که در دانشگاه پیگیری شده است.

صحرایی اظهار کرد: سال ۱۴۰۳، سال آغاز برنامه هفتم پیشرفت کشور است و آموزش و پرورش ۳۸ حکم در این برنامه دارد و باید هم عهد شویم که در اجرای برنامه هفتم  کوشش و تلاش حداکثری داشته باشیم.

هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد

وی تصریح کرد: پروژه تامین مسکن فرهنگیان برنامه ملی بعدی است که مرحله اول این پروژه در ۱۸استان آغاز شده است.

وزیر آموزش و پرورش افزود: هیچ مانع قانونی برای ثبت نام دانشجو معلمان در طرح تأمین مسکن فرهنگیان وجود ندارد.

وی با بیان اینکه سازمان ملی تعلیم و تربیت کودک از افتخارات دولت سیزدهم است، گفت: تامین محتوا برای کودکستان‌ها و برگزاری رویدادهای مهم مثل یارستان کودکستان و هوای مادرانه از اقدامات ارزشمند این سازمان در سال ۱۴۰۲ بود.

صحرایی با اشاره به فعالیت‌های حوزه تربیت بدنی در سال گذشته، اظهار کرد: بیش از دو هزار فضای ورزشی درون مدرسه‌ای در طرح شهید به بهره برداری رسیده است و در سال جاری طرح هر دانش آموزان ابتدایی یک مهارت ورزشی را بطور جدی پیگیری می‌کنیم و در این حوزه طرح ملی غربالگری دانش آموزان را اجرایی خواهیم کرد.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی وزارت آموزش و پرورش، صحرایی تاکید کرد: اولویت وزارت آموزش و پرورش سلامت جسمی، روحی و روانی دانش آموزان است و طرح نماد در دستور کار وزارت است و گزارش نماد حکایت از آن دارد که می‌توان بسیاری از چالش‌های آینده کشور را در مدارس برطرف کنیم.

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • هیچ منعی برای ثبت‌نام دانشجومعلمان در طرح مسکن فرهنگیان وجود ندارد
  • ۱۴۰هزار دانش آموز در امتحانات نهایی خوزستان شرکت می‌کنند
  • 44 هزار دانش آموز کردستانی سفیر سلامت
  • ۹۵ هزار نفر از دانش‌آموزان کرمانشاهی سفیر سلامت هستند
  • ۲۲۴۱ دانش آموز قشمی به طرح مسطورا پیوستند
  • افتتاح ۲۷ مدرسه در ۶ ماه در وسیع ترین منطقه آموزش و پرورش کشور
  • جشن فرشته‌ها با حضور ۱۳۱۰ دانش‌آموز دختر همدانی
  • جذب ۳ هزار نیروی دبیری در خراسان رضوی در سال جاری
  • واکنش آموزش و پرورش گیلان در پی انتشار یک گزارش
  • اداره کل آموزش و پرورش گیلان برای تبیین افکار عمومی پاسخ داد